Praca Key Account Manager

Znaleźliśmy 21 ofert pracy

Praca alert - powiadomienia

Key Account Manager

Zapisz wyszukiwanie, a my powiadomimy Cię mailowo o nowych ofertach gdy się pojawią

Praca zawód key account manager

Zawód Key account manager

Wraz z rozwojem handlu detalicznego (i nie tylko), rosnącej konkurencji między producentami i rozwijającymi się rynkami, potrzebne są nowe zawody, które przyczynią się do udanego rozwoju biznesu. W ostatnim dziesięcioleciu wyodrębniono grupę menedżerów ds. kluczowych klientów (Key Account Manager). Nawiasem mówiąc, interakcja z klientami jest najważniejszą częścią pracy firmy, niezależnie od jej obszaru działalności, czy to handlu detalicznego, produkcji czy usług. Ta forma interakcji jest obecna wszędzie tam, gdzie istnieje sprzedaż i zyski ze sprzedaży. Z jednej strony key account managerzy nie muszą już poświęcać więcej czasu na szukanie nowych klientów, wybieranie numerów, pracę z dużymi bazami danych. Z drugiej strony jest to najważniejsza część pracy działu sprzedaży, ponieważ utrzymanie obecnych klientów często wymaga znacznie więcej wysiłku.

Zwłaszcza jeśli chodzi o kluczowych klientów, z którymi praca stanowi znaczną część obrotów firmy. Żeby kluczowy klient był zadowolony z pracy firmy, Key Account Manager nie powinien być tylko twarzą firmy. Musi być dobrze zorientowany w potrzebach klientów, pamiętać wszystkie niezbędne liczby, czasami sugerować i przypominać, czy interesy sprawy tego wymagają. I uwaga - przede wszystkim musi dbać o interesy klienta. Key Account Manager jest uniwersalnym pracownikiem, ponieważ oprócz technik sprzedaży musi znać podstawy logistyki, marketingu i zarządzania. Nawet znajomość podstaw rachunkowości będzie przydatna.

Jak zostać key account managerem

Oczywiście sam Key Account Manager może działać tylko przy niewielkiej skali. Wraz ze wzrostem obrotów z pewnością pojawi się zespół - przede wszystkim asystent, specjalista w pracy z kluczowymi klientami. Jego funkcje określa kierownik, ale w gruncie rzeczy jest to wdrażanie technicznych aspektów pracy - przygotowywanie list, zamawianie, monitorowanie jego realizacji. Częściej jest to komunikacja z kontrahentami zleconymi przez kluczowego klienta, praktyczne wsparcie procesu. Kluczowy klient sam jest bezpośrednio związany z menedżerem w komunikacji. W bardziej złożonych przypadkach przedstawiciele różnych działów, od księgowości do produkcji, pod kierownictwem Key Account Managera, jednoczą się w jednym zespole. Menedżerowie ds. kluczowych klientów pracują w dziale marketingu i sprzedaży w firmach różnych branż. W firmach handlowych, agencjach reklamowych, w bankach i firmach brokerskich, w firmach IT, w produkcji i tak dalej.

Główne obowiązki zawodowe Key Account Managera są następujące:

  • utrzymanie i rozwój dotychczasowych klientów;
  • świadczenie usług i spełnianie warunków umownych;
  • utrzymywanie dobrych relacji;
  • dodatkowa sprzedaż;
  • przyciąganie nowych klientów;
  • prowadzenie prezentacji i negocjacji biznesowych;
  • opracowywanie i wdrażanie programów lojalnościowych dla klientów;
  • zarządzanie dokumentacją projektową;
  • zbieranie wierzytelności.


Czasami funkcje menedżera konta obejmują:

  • analiza konkurencji;
  • występy na konferencjach i udział w wystawach.


Key Account Manager musi spełnić następujące wymagania:

  •  
  • wyższe wykształcenie;
  • doświadczenie w pracy z klientami (lub w sprzedaży) od 1 roku;
  • kompetentna mowa pisemna i ustna;
  • dobra znajomość komputera;
  • pozytywne opinie klientów.

Czasami, aby uzyskać stanowisko menedżera konta, musisz biegle władać językiem angielskim. Żeby zostać menedżerem ds. kluczowych klientów, bardzo pożądane jest zdobycie wyższego wykształcenia. W zależności od sfery działalności zawodowej może to być wykształcenie techniczne, ekonomiczne, psychologiczne lub socjologiczne. Ponadto same zatrudniające firmy szkolą swoich specjalistów w zakresie specyfiki swojej dziedziny.

Key account manager - wymagania

Niestety struktura edukacji często pozostaje w tyle za rozwojem rynku i produkcji. Dlatego menedżerowie ds. kluczowych klientów nie są szkoleni w konkretnych placówkach edukacyjnych. W takim przypadku najlepszą opcją jest rozwój takiego specjalisty w firmie. Najczęściej praca ta odbywa się wzdłuż klasycznej sieci - merchandiser - przedstawiciel handlowy - kierownik - kierownik sprzedaży - key account manager. Co jest dostarczane w ten sposób? Przede wszystkim dokładne zrozumienie wszystkich procesów w firmie od wewnątrz. Zatem dobry key account manager zawsze wie, na jakim etapie i jaki dobrze przemyślany plan logistyczny może nie działać i na której stronie powinien szczególnie dokładnie monitorować pracę. Ponadto daje wiedzę o produkcie firmy na poziomie, na którym trudno jest doprowadzić nieoczekiwane pytanie do ślepego zaułka.

Key Account Manager musi mieć przytłaczające pragnienie rozwijania swoich umiejętności i wiedzy. Zawsze jest gotowy przejść dodatkowe szkolenie, jeśli wymagają tego interes sprawy. Oczywiście, mus mieć umiejętności sprzedaży i technik negocjacji, i musi zrozumieć procesy finansowe w firmie. No i analityczne myślenie, umiejętność przewidywania możliwych trudności i gotowość do ich rozwiązania. Jest to konieczne, ponieważ czasami jedno przebicie, jedna nieudana transakcja może prowadzić do utraty klienta lub konieczności zrekompensowania jego strat. Zdolność do analizy produktu, jego istotności i konkurencyjności jest również po prostu konieczna w pracy z kluczowymi klientami, ponieważ problemy są lepiej przewidywane i rozwiązywane, zanim staną się duże.

W złożonych kwestiach to właśnie Key Account Manager jest odpowiedzialny za pracę całego zespołu, jego lojalność i koordynację. Taki specjalista powinien dźwigać ciężar nie tylko wyższych zarobków, ale także większej odpowiedzialności za wynik. W końcu kolejny poziom kariery to już stanowisko dyrektora.

Ile zarabia key account manager

Key Account Manager może liczyć na zarobki 8 876 PLN. Jest to mediana w kwocie brutto. Połowa pracowników zarabia między 6259 a 12 089 PLN. 1/4 z nich może liczyć na więcej. Ponadto, wyniki mogą mocno zależeć od premii i procentu ze sprzedaży. Na tym stanowisku w większości przypadków telefon komórkowy, laptop i nawet samochód służbowy są profitami.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka