W ostatnich latach pojawiło się wiele nowych zawodów. Jednym z tych zawodów jest kierownik personalny, znany jako HR manager. Od razu można zauważyć, że ten zawód we współczesnym społeczeństwie jest jednym z najbardziej popularnych i poszukiwanych. Jednocześnie wielu kandydatów, którzy uważają to za obiecujące miejsce pracy, nie wie na czym dokładnie polega praca kierownika personalnego. Personel Manager - specjalista, którego praca jest całkowicie związana z zarządzaniem zasobami ludzkimi (personelem) organizacji. Przedstawiciele tego zawodu mogą również nazywać się "HR managerami" (HR - w dosłownym tłumaczeniu z angielskiego oznacza "zasoby ludzkie"). Oznacza to, że zawód menedżera HR należy zasadniczo do stanowisk kierowniczych wyższego szczebla, od których profesjonalizmu zależy w dużej mierze praca i rozwój całego przedsiębiorstwa lub organizacji. Historia zawodu sięga XIX wieku w Stanach Zjednoczonych, kiedy właściciele firm zdali sobie sprawę z konieczności progresywnego podejścia do zarządzania personelem, aby zwiększyć produktywność pracowników przedsiębiorstw.
Praca HR managera ma dość dużą liczbę specjalizacji, więc nazwa zawodu jest jedynie uogólnionym określeniem dla wszystkich rodzajów działań menedżerów HR. Pracownik może pracować jako starszy lub średni menedżer, rekruter, kierownik szkolenia, urzędnik lub specjalista danej kategorii. Istnieje wiele innych wąskich specjalizacji, ale najczęstsze to rekruter i urzędnik biurowy. Główną działalnością jakiegokolwiek menedżera HR, tak jak poprzednio, jest poszukiwanie i selekcja personelu. Oprócz tego do obowiązków tego specjalisty należą: tworzenie systemów nagradzania / karania pracowników, organizowanie imprez firmowych, rozwiązywanie problemów personalnych (zwalnianie lub awanse), tworzenie i egzekwowanie umów o pracę, zarządzanie szkoleniem personelu (prowadzenie zaawansowanych szkoleń, seminariów i kursów), monitorowanie obsady i organizacja rezerwy personelu. W dużym przedsiębiorstwie obowiązki menedżera zasobów ludzkich mogą być dzielone między kilku pracowników. Dzięki temu możliwe jest bardziej szczegółowe podejście w każdym kierunku.
Skuteczność menadżera personalnego zależy głównie od jego zdolności do "odczuwania" ludzi, dlatego przedstawiciele tego zawodu muszą być naturalnymi psychologami i mieć dobrze rozwiniętą intuicję. Ponadto, takie cechy osobiste jak:
Ponadto HR manager musi mieć zadatki na lidera, być w stanie pracować w zespole, znać przepisy prawa pracy, a także łatwo poruszać się w kwestiach psychologii społecznej, ochrony socjalnej obywateli, zarządzania konfliktami i bezpieczeństwa pracy. Możemy mówić bez końca o korzyściach płynących z zawodu menadżera personalnego, dlatego podkreślimy najważniejsze i interesujące:
A co najważniejsze, przedstawiciele tego zawodu zawsze czują wagę i przydatność swojej pracy, ponieważ około 80% sukcesu i dobrobytu firmy zależy od ich wysiłków.
Istnieją także wady tego zawodu. W końcu przedstawiciele tego zawodu muszą:
Ponadto braki tego zawodu obejmują nieregularne godziny pracy, dość dużą ilość pracy "papierowej" i wysoki poziom konkurencji wśród menedżerów HR. Możesz zdobyć zawód jako menedżer personelu w wielu instytucjach edukacyjnych. Uczelnia może stać się najbardziej odpowiednią opcją dla edukacji, ponieważ pracodawcy wolą zatrudniać tylko najbardziej wykwalifikowanych pracowników, a szkoły techniczne i różne specjalistyczne kursy nie mogą zapewnić odpowiedniego poziomu kwalifikacji. Ponadto, nie mając "z tyłu" wyższego wykształcenia, nie można liczyć na wysokie wynagrodzenie. Ponieważ nie istnieje specjalizacja "HR-manager" lub "menadżer personalny" w instytucjach edukacyjnych, wybór uczelni nie ma większego znaczenia - wystarczy wybrać uniwersytet, na podstawie którego specjaliści zostali przeszkoleni w kierunku "Zarządzania".
Zarobki na stanowisku HR managera wynoszą średnio 11 500 złotych brutto. Można to opisać w taki sposób, że 50% pracowników zarabia mniej tej kwoty, a druga połowa więcej. Pracodawcy dość często zapewniają pracownikom prywatną opiekę medyczną, telefon służbowy do wykorzystania prywatnie, dofinansowanie zajęć sportowych, ubezpieczenie i inne. Przede wszystkim wiąże się to z wielkością firmy, a także z jej lokalizacją. Wykształcenie i doświadczenie pracownika także ma z tym związek.