Zarobki

Rynek FMCG - co warto o nim wiedzieć? - produkty, zarobki i możliwości zatrudnienia w branży

7 lutego 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 17 głosów

17 głosów

0 komentarzy
Rynek FMCG - co warto o nim wiedzieć? - produkty, zarobki i możliwości zatrudnienia w branży
Branża FMCG, czyli tzw. dóbr szybkozbywalnych, nieustannie się rozwija. Jest uznawana przez ekspertów za sektor najbardziej odporny na potencjalne kryzysy gospodarcze. Konsumenci nawet w czasie kryzysu zaopatrują się w żywność, środki czystości, papierosy czy alkohol. Co warto wiedzieć o rynku FMCG? Jakie są zarobki i możliwości zatrudnienia w rej branży? Na wszystkie te pytania udzielamy obszernych odpowiedzi w poniższym artykule. Zapraszamy do wnikliwej lektury.

Branża FMCG - co to jest?

Co to znaczy FMCG? FMCG, czyli Fast Moving Consumer Goods, to określenie dla produktów nazywanych dobrami szybkozbywalnymi. Zalicza się do niej produkty pierwszej potrzeby, a więc żywność (chleb, makaron, jajka, jogurty, twarogi, słodycze), środki higieniczne (kosmetyki, podpaski, antyperspiranty, używki (alkohol, papierosy) a także leki dostępne bez recepty. Produkty FMCG sprzedawane są w dyskontach i supermarketach. Dla funkcjonowania branży FMCG niezwykle istotne są także centra dystrybucyjne i produkcyjne.

To Cię powinno również zainteresować: Praca jako przedstawiciel handlowy - co powinieneś wiedzieć?

Z racji swoich cech charakterystycznych sektor dóbr szybkozbywalnych uważany jest za najbardziej odporny na wszelkiego rodzaju kryzysy i zawirowania gospodarcze. Z tego względu osoby poszukujące stałej, dobrze płatnej pracy, powinny postawić właśnie na FMCG. W tej branży zapotrzebowanie na pracowników od lat plasuje się na bardzo wysokim poziomie. Istotne jest to, że szansę na zatrudnienie mają nie tylko absolwenci studiów wyższych, ale również osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki na swojej karierze zawodowej. Wystarczy, że są odpowiednio zdeterminowani oraz wykazują się właściwymi kompetencjami.

To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Bielsku-Białej

Rynek FMCG rozwija się w dynamicznym tempie. Cały czas powstają nowe sklepy, które oferują wymienione powyżej kategorie produktów. Mowa tutaj zarówno o tradycyjnych sklepach stacjonarnych jak i tych internetowych. Ogromna dostępność sprawia, że każdy z nas bez wychodzenia z domu może zakupić towary szybkozbywalne. Podmioty działające na rynku FMCG nieustannie dopasowują się do aktualnych uwarunkowań gospodarczych i światowych trendów, dzięki czemu są w stanie zagwarantować swoim klientom produkty pierwszej potrzeby wysokiej jakości w możliwie najniższej cenie. Wielu światowych potentatów FMCG inwestuje w tworzenie sklepów, w których oferują zdrową, certyfikowaną żywność ekologiczną zgodnie z polityką zero waste.

Jak wygląda rynek fmcg w polsce?

Czym wyróżnia się rynek FMCG?

Czym wyróżnia się rynek FMCG? Jego podstawową cechą charakterystyczną w Polsce jak i na świecie jest przede wszystkim ogromne zróżnicowanie oferowanych towarów, niskie ceny oraz wysoki poziom sprzedaży z racji równie wysokiego popytu. Drugi z wyróżników FMCG to niskie marże oraz bardzo rozwinięte kanały dystrybucji. Uruchomienie biznesu w ramach branży FMCG nie jest trudne. Branża ta daje niesamowicie duże możliwości zatrudniania, a przy odpowiednim biznes planie zapewni także stabilne dochody.

To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Warszawie

W sektorze FMCG istnieje wiele stanowisk pracy na różnych poziomach poczynają od pracowników produkcji i magazynów, poprzez sprzedawców, przedstawicieli handlowych aż po kierowników i dyrektorów sprzedaży. Oznacza to, że pracując w tej branży możemy znaleźć zatrudnienie w pełni odpowiadające naszemu wykształceniu oraz doświadczeniu. Eksperci podkreślają, że w związku z coraz wyższymi wymaganiami klientów oraz niezmiennie utrzymującym się wysokim popytem na produkty FMCG, zatrudnienie się w tej branży to pewność stabilnego źródła dochodu i bezpieczeństwa.

Video

Szukasz pracy?

Monter klimatyzacji z umiejetnoscia lutowania twardego

Rübsam Fachkräfte GmbH & Co.KG

  • Niemcy
Dodana

Monter wentylacji i klimatyzacji- Niemcy

Rübsam Fachkräfte GmbH & Co.KG

  • Niemcy
Dodana

Mechanik przemysłowy/ Slusarz maszynowy

Rübsam Fachkräfte GmbH & Co.KG

  • Niemcy
Dodana

KIEROWNIK BUDOWY

DAAS Sp. z o.o.

  • Śląskie
Dodana

Operator urządzeń montażowych

Flexider Poland Sp. z o.o.

  • Bieruń
Dodana

Sytuacja rynku FMCG w Polsce w 2023 roku

Pandemia koronawirusa wywarła ogromny wpływ na zwyczaje zakupowe Polaków. W związku z obawą przed zakażeniem, większość konsumentów robiła zakupy "na zapas". Jak COVID-19 wpłynął na sytuację sektora FMCG w Polsce?

To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Cieszynie

Firma badawcza Nielsen przeprowadziła badanie, które miało na celu weryfikację sytuacji branży FMCG w Polsce w 2020 roku.

Wyniki były następujące:

  • Rynek FMCG urósł w 2020 roku w Polsce o 4,8% do kwoty 198,2 mld złotych.
  • Najszybciej rosnącymi kategoriami spożywczymi były produkty suche. Znacząco zwiększyła się także sprzedaż nabiału.
  • Wpływ pandemii na sytuację rynku FMCG w Polsce można zauważyć obserwując listę bestsellerów. W 2020 roku kategorie produktów do samodzielnego gotowania i pieczenia odnotowały spore wzrosty sprzedaży, odpowiednio: mąka (+27%), mleko (+14%), oleje (+15%).
  • O 16% wzrosła sprzedaż przecierów pomidorowych, a 14% sprzedaż sera.

W 2022 roku, po względnym ustabilizowaniu rynku, wybuchła wojna w Ukrainie a inflacja poszybowała do góry w zawrotnym tempie. 65% konsumentów jeszcze pod koniec 2022 roku deklarowało, że w sklepach szuka obniżek, promocji i ofert specjalnych. Około 30% badanych konsumentów przyznaje, że kupuje marki własne detalistów/marki sklepowe traktując to jako jedną ze swoich strategii oszczędnościowych.

Prognozy na 2023 rok jasno wskazują, że Polacy nadal będą utrzymywać tendencję oszczędzania, głównie na produktach spożywczych. Szacuje się, że nastąpi dalszy ilościowy spadek sprzedaży w kategoriach FMCG. Według najnowszych przewidywań, rynek FMCG wzrośnie w 2023 jedynie o 8%. Dla porówniania w roku 2022 wzrósł o 11%. Oznacza to wolumenowy spadek -4%.

Potentaci rynku FMCG w Polsce

Jak wskazują ogólnodostępne statystyki, wartość rynku FMCG z roku na rok rośnie. Nie zmieniła tego nawet pandemia COVID-19 oraz wojna trwająca za naszą wschodnią granicą. Ostatnie wzrosty jednak wynikają głównie z poziomu inflacji i rosnących cen. Wartość rynku FMCG w 2022 roku wyniosła  201,9 bln zł. Co roku liczba firm z branży FMCG rośnie i nic nie wskazuje na to, aby miało ulec to zmianie w najbliższym czasie.

To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Tychach

Do potentatów rynku FMCG w Polsce zaliczają się takie podmioty jak Unilever, The Coca-Cola Company, Kraft Food, Mars, Grupa Żywiec, Procter&Gamble, Philips Morris, Nestle czy Henkel. Do grona potentatów polskiego rynku FMCG zalicza się nie tylko międzynarodowe, potężne koncerny, ale także mniejsze, nawet lokalne przedsiębiorstwa. Dzięki obecności zagranicznych konsorcjów sektor FMCG wyróżnia się jeszcze większą atrakcyjnością. Konsumenci mogą zaopatrywać się w zróżnicowany asortyment produktów o wysokiej jakości a jednocześnie w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.

Potentaci rynku fmcg

To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Żywcu

Postępująca ekspansja światowych marek na polskim rynku to nie tylko ogromne ułatwienia dla konsumentów, którzy mają dostęp do bardzo szerokiej oferty towarów. Jest to także szansa na zdobycie pewnego i dobrze płatnego zatrudnienia - zarówno u osób doświadczonych jak i poszukujących pierwszej pracy.

Sektor FMCG daje ogromne możliwości kandydatom do pracy - oferty pojawiają się dla pracowników magazynu, działu logistyki, marketingowców, handlowców czy sprzedawców. Sporo osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy wybiera karierę w postaci przedstawiciela handlowego. Dobrym pomysłem jest także praca w dziale marketingu. Firmy z roku na rok coraz bardziej dostrzegają, jak ważna jest rola marketingu w budowaniu świadomości marki oraz zwiększaniu dochodów przedsiębiorstwa.

Video

Produkty szybkozbywalne – jakie produkty znajdują się na rynku FMCG?

FMCG, czyli produkty szybkozbywalne, to produkty pierwszej potrzeby.

Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim:

  • podstawowe artykuły spożywcze i napoje (chleb, masło jajka, margaryna, wędliny, ser, mleko, makaron, ryż, woda mineralna),
  • używki (kawa, wyroby tytoniowe, alkohol),
  • środki czystości (papier toaletowy, chusteczki higieniczne),
  • kosmetyki (antyperspiranty, dezodoranty),
  • lekarstwa i suplementy diety sprzedawane bez recepty.

Jak widać, kategoria produktów oferowanych w ramach branży FMCG jest naprawdę wyjątkowo mocno zróżnicowana. Celem tej branży jest dostarczanie takich towarów, które cieszą się zdecydowanie największym zainteresowaniem wśród klientów.

To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Kielcach

Praca w branży fmcg

Praca w branży FMCG - nie tylko pracownicy linii produkcyjnej

Czy o zatrudnienie w branży FMCG mogą ubiegać się wyłącznie pracownicy produkcji? Absolutnie nie. Aby klient miał zapewniony zróżnicowany asortyment, niezbędna jest praca całego sztabu ludzi o różnych kompetencjach.

To Cię powinno również zainteresować: Najwięksi pracodawcy na Śląsku

 W branży FMCG bardzo ważna jest nie tylko produkcja i logistyka, ale także działania marketingowe, przeprowadzanie badań focusowych, pielęgnowanie relacji z klientami i wiele, wiele innych. Pracę w branży FMCG mogą otrzymać marketingowcy, laboranci, przedstawiciele handlowi, specjaliści ds. obsługi klienta, magazynierzy oraz logistycy.

Dla kogo praca w FMCG - praca jest, chętnych brakuje

Największe zakłady z branży FMCG zatrudniają nawet po kilka tysięcy pracowników. Uwarunkowania tej branży sprawiają, że właściciele firm muszą budować hale produkcyjne o ogromnej powierzchni a także zatrudniać wielu pracowników produkcji oraz pracowników laboratoriów.

To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Katowicach

 Niestety, mimo pandemii pracodawcy w dalszym ciągu miewają problemy ze skompletowaniem załogi - zwłaszcza na dziale produkcji. Postępującemu od lat dynamicznemu wzrostowi tej branży cały czas towarzyszy problem z pozyskaniem chętnych do pracy. Trudności z pozyskaniem pracowników stały się jeszcze bardziej pogłębione, gdy z powodu pandemii wielu pracowników ze Wschodu (przede wszystkim z Ukrainy) wróciło do swoich krajów ojczystych z powodu obawy przed zakażeniem.

Gdzie szukać pracy na ryneku fmcg?

Jakie jeszcze cechy powinien mieć pracownik branży FMCG?

Jakimi cechami powinien wyróżniać się pracownik zainteresowany zatrudnieniem w branży FMCG? Wszystko zależy przede wszystkim od tego, jakim stanowiskiem jesteśmy zainteresowani. W przypadku, gdy chcemy zatrudnić się jako pracownik produkcji, powinniśmy wyróżniać się pracowitością, punktualnością oraz odpowiedzialnością.

Z kolei kandydat na specjalistę ds. marketingu musi wyróżniać się zdolnościami analitycznymi. Nie wystarczy głowa pełna pomysłów, ponieważ równie istotna jest umiejętność pracy z liczbami na wielu płaszczyznach. Warto wiedzieć, że w branży FMCG działy marketingu są odpowiedzialne za przygotowywanie bilansów zysków i strat danej marki bądź produktu a także za analizę raportów rynkowych.

Na jakie zarobki możemy liczyć w branży FMCG?

Jak wygląda wysokość zarobków pracowników branży FMCG?

Orientacyjne dochody pracowników branży FMCG omawiamy poniżej:

  • Najwięcej zarabiają dyrektorzy sprzedaży, którzy miesięcznie inkasują około 30-50 tysięcy złotych brutto.
  • Drugie najlepiej opłacane stanowisko działu sprzedaży to national key account manager, który zarabia 25 tysięcy złotych brutto.
  • Trzecie miejsce w hierarchii zarobków zajmuje regional sales manager, którego zarobki oscylują w granicach 12-17 tysięcy złotych brutto.
  • W dziale marketingu najwięcej zarabia marketing director - od 20 do 42 tysięcy. Z kolei asystent brand managera zarabia od 4,5 do 7 tysięcy.
  • Pracownicy produkcji zarabiają około 3000 złotych brutto miesięcznie.

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest branża FMCG?

FMCG to branża zajmująca się sprzedażą tzw. produktów szybkozbywalnych, czyli produktów pierwszej potrzeby. Zaliczamy do tej kategorii żywność, leki bez recepty, środki higieniczne, alkohol czy papierosy.

Czy warto zatrudnić się w branży FMCG?

Jak najbardziej. Specjaliści ds. rynku pracy podkreślają, że FMCG to najbardziej odporna na kryzys branża. Jest to spowodowane tym, iż nawet w czasach pandemii zapotrzebowanie na artykuły pierwszej potrzeby utrzymywało się na wyjątkowo wysokim poziomie.

Na jakich stanowiskach można zatrudniać się w branży FMCG?

Liczba stanowisk czekających na pracowników w branży FMCG jest ogromna. Dla sprawnego funkcjonowania tej branży ważni są m.in. pracownicy produkcji, magazynierzy, handlowcy, sprzedawcy, marketingowcy czy dyrektorzy.

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka