Spis treści
Zobacz też: Nowa praca w całości zdalnie. Jak zacząć pracę zdalną, która podkreśli Twoje kompetencje?
Co oznacza praca w systemie home office?
Home office nazywa się zamiennie pracą zdalną bądź telepracą. Polega to na wykonywaniu obowiązków zawodowych przez pracownika poza siedzibą firmy bądź biurem, czyli najczęściej w miejscu zamieszkania. Praca zdalna w Polsce i na świecie zyskała na popularności w 2020 roku wraz z wybuchem pandemii koronawirusa, kiedy na szeroką skalę delegowano pracowników do wykonywania obowiązków zawodowych w domu w trosce o ograniczenie ryzyka zachorowań.
Wykorzystuje się do tego środki komunikacji elektronicznej. Narzędziem pracy jest zazwyczaj komputer bądź laptop ze stałym dostępem do internetu. Wielu osobom wydaje się, że praca zdalna wiąże się z unikaniem obowiązków zawodowych, jednak jest wprost przeciwnie. Pracownicy wykonujący pracę w domu mają wytyczone obowiązki oraz muszą pozostawać w stałym kontakcie ze swoimi przełożonymi.
Art. 67 Kodeksu pracy wskazuje, że "telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę w warunkach określonych w § 1 i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej".
Home office sprawdza się przede wszystkim w tych zawodach, w których pracownicy zajmują się analizowaniem i przetwarzaniem informacji. Przekazanie wyników pracy nie wymaga kontaktu fizycznego z pracodawcą lub wyniki te mają charakter niematerialny. Home office jest możliwe w przypadku zawodów takich jak dziennikarz, specjalista SEO, copywriter, grafik, montażysta lub tłumacz.
Jakie są wady i zalety home office?
Każdy pracownik przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu pracy w formie zdalnej powinien uwzględnić przede wszystkim swoje własne preferencje. Jedni na pierwszym miejscu stawiają kontakt z drugim człowiekiem, zaś dla innych najważniejsza jest możliwość wykonywania pracy z dowolnego miejsca na Ziemi.
Niezwykle istotna jest także odpowiednia koordynacja pracy zdalnej. Należy też wiedzieć o tym, że wielu pracodawców daje możliwość wykonywania pracy hybrydowo. Polega to na tym, że pracownicy wykonują pracę zarówno w domu jak i w biurze zgodnie z wytyczonym grafikiem.

Home office — czy jest korzystne dla pracowników?
Najważniejszą korzyścią wynikającą z wybrania pracy zdalnej jest niewątpliwie oszczędność czasu i pieniędzy. Pracownicy na home office nie muszą każdego dnia stać w korkach ani wydawać pieniędzy na benzynę czy zakup biletów autobusowych. Dodatkowym atutem pracy zdalnej jest fakt, że można ją wykonywać z dowolnego miejsca - wystarczy, że mamy urządzenie ze stałym dostępem do internetu.
Home office niesie także za sobą określone zagrożenia. Chodzi tutaj przede wszystkim o trudności z oddzieleniem obowiązków zawodowych od sfery prywatnej. Dla wielu osób minusem pracy zdalnej jest także brak osobistego kontaktu z pozostałymi pracownikami. W związku z tym, każdy pracownik musi podjąć decyzję o ewentualnym przejściu na tryb home office uwzględniając swoje własne preferencje.
Dlaczego home office opłaca się pracodawcom?
Wprowadzenie trybu home office z pewnością opłaci się także pracodawcom.
- ograniczenie kosztów związanych z wynajmem powierzchni biurowej, opłacaniem mediów czy zakupem artykułów spożywczych (kawa, słodycze itp.),
- brak konieczności organizowania miejsc dla pracowników, co skutkuje ograniczeniem kosztów związanych z zakupem i konserwacją komputerów,
- zaoferowanie pracy zdalnej może być jedynym sposobem na znalezienie wykwalifikowanych fachowców, którzy przebywają daleko od siedziby przedsiębiorstwa,
- firma oferująca możliwość wykonywania pracy zdalnie jest postrzegana jako nowoczesna i odpowiadająca aktualnym trendom.

Zagrożenia wynikające z pracy zdalnej
Praca zdalna może nieść za sobą także określone zagrożenia. Jednym z najważniejszych problemów może być zła komunikacja pomiędzy pracownikiem a przełożonym. Aby zapewnić właściwy przepływ informacji, firma powinna dysponować dedykowanym systemem służącym do komunikacji wewnętrznej. Każdy z pracowników powinien dokładnie znać swoje zadania, a następnie być rozliczony z ich wykonania.
Kolejnym zagrożeniem jest możliwość kradzieży firmowych danych z powodu przypadkowego pobrania przez jednego z pracowników złośliwego oprogramowania. Aby tego uniknąć, warto zorganizować pracownikom szkolenie na temat tego, w jaki sposób chronić się przed rozmaitymi zagrożeniami w sieci.
Warto też uczulić pracowników, by przy wykonywaniu pracy zdalnej łączyli się wyłącznie z sieciami prywatnymi. Korzystanie z publicznych WiFi niesie za sobą całą masę zagrożeń cybernetycznych.
Innym problemem, który może pojawić się przy pracy zdalnej, jest brak samodyscypliny pracowników i samodzielności. Przełożeni powinni na bieżąco sprawdzać, jak poszczególni pracownicy radzą sobie w takim trybie pracy i w razie konieczności podejmować stosowne kroki, np. o przywróceniu pracy stacjonarnej.