Korzystanie z pośrednictwa agencji pracy niesie za sobą dla pracodawcy szereg korzyści. Przede wszystkim mowa tu o możliwości obniżenia kosztów pracy. Dzieje się tak dlatego, że nie musi on oddelegowywać pracownika do przeprowadzenia rekrutacji, nie naraża on firmy na paraliż i ? co istotne ? nie musi ponosić kosztów związanych z badaniami profilaktycznymi nowego pracownika czy obsługą kadrową. O wszystkie wyżej wymienione aspekty dba sama agencja pracy tymczasowej. Poza oszczędnościami na płaszczyźnie finansowej pracodawca może zatem również zaoszczędzić całkiem sporo czasu. Z jego punktu widzenia ważne powinno być również to, że stosowany jest tu uproszczony tryb rezygnacji z usług takiego pracownika ? nie obowiązuje tu szereg norm ochronnych.
Podstawa prawna
Zatrudnianie pracowników przez agencję pracy tymczasowej zostało uregulowane w przepisach. Mowa tu o ustawie z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Zgodnie z definicją praca tymczasowa to stosunek prawny, w którym udział biorą trzy podmioty:
agencja pracy tymczasowej,
pracownik tymczasowy,
pracodawca użytkownik.
Wyżej wymieniona ustawa zawiera również wyjaśnienie tych pojęć. O ile nikomu nie trzeba raczej tłumaczyć, kim jest pracownik tymczasowy lub agencja pracy tymczasowej, to wiele pytań budzi ?pracodawca użytkownik?. Otóż, w tym kontekście mowa o pracodawcy lub takim podmiocie, który nie jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy, który wyznacza pracownikowi tymczasowemu zadania i kontroluje ich wykonywanie. Warto przy tym podkreślić, że nie zawiera on umowy z zainteresowanym kandydatem, ale z agencją pracy tymczasowej. Z mocy prawa posiada jednak takie uprawnienia, które pozwalają mu na organizowanie i sprawdzanie pracy właśnie pracownika tymczasowego.
Praca tymczasowa
Trzeba pamiętać, że zatrudnienie pracownika tymczasowego ? choć nie jest pozbawione zalet ? może być o tyle kłopotliwe, że ten może wykonywać powierzone mu zadania tylko i wyłącznie przez pewien czas. Co więcej, jego obowiązki powinny:
mieć charakter sezonowy, okresowy lub doraźny,
być takie, że terminowe ich wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracownika nie byłoby możliwe,
należeć do pracownika zatrudnionego przez pracodawcę, ale aktualnie nieobecnego w zakładzie pracy.
Tylko taka praca wykonywana przez pracownika tymczasowego nie zostanie uznana za nadużycie ze strony pracodawcy użytkownika. Ponadto, musi on pamiętać o terminach wyznaczonych w ustawie, których nie może przekroczyć. Okres świadczenia pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy nie może przekraczać 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której pracownik wykonuje zadania na rzecz danego pracodawcy, których wykonanie należy do obowiązków pracownika nieobecnego. W takim przypadku okres świadczenia pracy tymczasowej nie może przekroczyć 36 miesięcy.
Jak zatrudnić?
Aby zatrudnić pracownika tymczasowego ? w pierwszej kolejności ? niezbędne jest podpisanie stosownej umowy z agencją pracy tymczasowej. Z punktu widzenia stron ważne jest, że ustawa nie narzuca im treści umowy, co oznacza, że mogą one ją dowolnie kształtować zgodnie ze swoimi potrzebami i ustaleniami. Jest to o tyle istotne, że większość agencji pracy różnicuje wysokość prowizji za skierowanie pracownika tymczasowego do pracodawcy w zależności choćby od długości umowy.
Choć zatrudnienie pracownika tymczasowego nie jest sprawą trudną, to trzeba pamiętać o pewnych ograniczeniach, które leżą po stronie pracodawcy. Mowa tu między innymi o konieczności ? jeszcze przed podpisaniem umowy z agencją ? poinformowania o tym fakcie reprezentatywnej organizacji związkowej. W przypadku jednak, gdy pracownik tymczasowy będzie miał świadczyć pracę dłużej niż przez 6 miesięcy, to niezbędne będzie nie tylko poinformowanie organizacji związkowej, ale również uzgodnienie tego faktu z nią.