Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 929        SUBSKRYBUJE: 6965
Tematy, które interesują czytelników:  Wynagrodzenie, Mobbing w pracy, List motywacyjny bez ogłoszenia, Świadectwo pracy

Informacji o wynagrodzeniu szukaj w regulaminie

Informacji o wynagrodzeniu szukaj w regulaminie

Regulamin pracy jest wewnątrzzakładowym aktem normatywnym, który ustala między innymi organizację i porządek w procesie pracy. W nim również znaleźć można istotne informacje związane bezpośrednio z wynagrodzeniem, które należy się pracownikom za wykonaną pracę. Kto i kiedy ma obowiązek ustalić regulamin pracy i wynagradzania?

Zgodnie z art. 104 § 1 Kodeksu pracy: ?Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników?. W każdym regulaminie można przy tym wyróżnić dwie części, czyli normatywną i informacyjną. W tej pierwszej regulamin pracy powinien normować kwestie, które wyszczególnione zostały w art. 1041 § 1 Kodeksu pracy. Mowa tu między innymi o: organizacji pracy; systemach i rozkładach czasu pracy oraz przyjętych okresach rozliczeniowych; porze nocnej; terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłaty wynagrodzenia czy wykazie prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom. W drugiej części zainteresowani powinni znaleźć szczegółowe informacje o karach, które stosowane są zgodnie z art. 108 Kodeksu pracy z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.

Kto i w jakim trybie ustala regulamin?

Nie każdy pracodawca ma obowiązek ustalić regulamin pracy. Z całą pewnością konieczne jest ustalenie regulaminu przez podmiot zatrudniający co najmniej 20 pracowników i wówczas, gdy zakład pracy nie jest objęty układem zbiorowym pracy. Jeżeli jednak w firmie działa zakładowa organizacja związkowa, to pracodawca regulamin powinien ustalić w uzgodnieniu z nią. W drugim przypadku konieczne jest ustalenie terminu, w jakim prace zostaną wykonane. Zgodnie bowiem z art. 1042 § 2 Kodeksu pracy: ?W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin ustala pracodawca?. Nieco inaczej jest w sytuacji, w której w zakładzie działa więcej niż jedna organizacja. W takim przypadku powinny one ? w pierwszej kolejności ? uzgodnić jedno stanowisko, które przedstawią pracodawcy.

To Cię powinno też zainteresować: Wszystko, co powinieneś wiedzieć o swoim wynagrodzeniu

Treść regulaminu wynagradzania

Z punktu widzenia pracowników, istotnym faktem jest, że poza regulaminem pracy podmiot zatrudniający zobowiązany jest też ustalić regulamin wynagrodzenia. W tym ostatnim powinny znaleźć się stosowne zapiski dotyczące warunków wynagradzania zatrudnionych, jak również przyznawania innych świadczeń, które związane są z wykonywaniem prac. W takim ujęciu ten wewnątrzzakładowy akt normatywny może określać nie tylko zasady ustalania wynagrodzenia zasadniczego, ale również przyznawania innych składników płacowych, z których wymienić można między innymi premie, które ? co istotne ? nie muszą przysługiwać wszystkim świadczącym pracę. Jeżeli informacje na temat dodatkowych składników pensji nie znajdą się w regulaminie wynagradzania, to możliwe jest ich ustalenie w odrębnych wewnątrzzakładowych aktach normatywnych.

Kto ustala regulamin wynagradzania?

Podobnie, jak w przypadku regulaminu pracy, nie każdy pracodawca jest zobowiązany do tego, aby ustalić regulamin wynagradzania. Zgodnie z przepisami, ten obowiązek spoczywa na pracodawcach, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników i jednocześnie nie są objęci układem zbiorowym pracy. Warto też pamiętać, że taki regulamin podmiot zatrudniający powinien ustalać w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, jeżeli taka działa u niego. Podobnie, jak w przypadku regulaminu pracy, jeżeli na terenie firmy działa więcej niż jedna organizacja związkowa, to powinny one przedstawić wspólnie uzgodnione stanowisko w sprawie projektu regulaminu nie później niż w ciągu 30 dni od zapoznania się z nim. W przeciwnym wypadku do samodzielnego ustalenia regulaminu zobowiązany jest sam pracodawca.

Zobacz inne porady dla pracowników

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.