Spis treści
W każdym regulaminie pracy można wyróżnić dwie części. W pierwszej regulamin powinien obejmować kwestie, które wyszczególnione zostały w art. 104 (1) § 1. W drugiej części zainteresowani powinni znaleźć szczegółowe informacje o karach, które stosowane są zgodnie z art. 108 Kodeksu pracy z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
§ 1. Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
1) organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej;
2) systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy;
3) (uchylony)
4) porę nocną;
5) termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia;
6) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom;
7) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego;
7a) wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe;
8) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą;
9) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
§ 2. Regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Kto i w jakim trybie ustala regulamin?
Nie każdy pracodawca ma obowiązek ustalić regulamin pracy. Musi to zrobić podmiot zatrudniający co najmniej 50 pracowników oraz ten przedsiębiorca, którego zakład nie jest objęty układem zbiorowym pracy. Jeżeli w firmie działa zakładowa organizacja związkowa, powinna uczestniczyć w tworzeniu regulaminu.
Pracodawca może stworzyć regulamin sam, jeśli w firmie nie działa zakładowa organizacja związkowa. Jeśli taka istnieje, ale treść dokumentu nie została ustalona w wyznaczonym terminie, wówczas także przedsiębiorca ma prawo stworzyć regulamin samodzielnie.
Treść regulaminu wynagradzania
Istotne jest, że poza regulaminem pracy podmiot zatrudniający zobowiązany jest też ustalić regulamin wynagrodzenia. W tym powinny znaleźć się stosowne zapiski dotyczące wypłacania pensji zatrudnionych, jak również przyznawania innych świadczeń, które związane są z wykonywaniem prac.
W takim ujęciu ten wewnątrzzakładowy akt normatywny może określać nie tylko zasady ustalania wynagrodzenia zasadniczego. Może regulować również przyznawanie innych składników płacowych, z których wymienić można między innymi premie. Jeżeli informacje na temat dodatkowych składników pensji nie znajdą się w regulaminie wynagradzania, to możliwe jest ich ustalenie w odrębnych wewnętrznych regulaminach.
- Zasady ustalania wynagrodzenia zasadniczego.
- Informację o dodatkowych składnikach płacowych, takich jak premie regulaminowe.
- Informację o terminach wypłaty wynagrodzenia.
- Informację o dodatkach związanych z pracą.
- Procedury awansów i podwyżek.
- Zasady wynagradzania w czasie absencji.
- Kwestie związane z opodatkowaniem wynagrodzenia.
- Procedury reklamacji dotyczących wynagrodzenia.
Czy każdy musi mieć regulamin wynagradzania?
Tak jak w przypadku regulaminu pracy, nie każdy pracodawca jest zobowiązany do rozpisania regulaminu wynagradzania. Zgodnie z przepisami, ten obowiązek spoczywa na tych, którzy zatrudniają co najmniej 50 pracowników i jednocześnie nie są objęci układem zbiorowym pracy.
Warto też pamiętać, że regulamin wynagradzania powinien być tworzony w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, jeżeli taka istnieje. Podobnie, jak w przypadku regulaminu pracy, jeżeli na terenie firmy działa więcej niż jedna organizacja związkowa, powinny one przedstawić wspólnie uzgodnione stanowisko w sprawie projektu regulaminu nie później niż w ciągu 30 dni od zapoznania się z nim. W przeciwnym wypadku do samodzielnego ustalenia regulaminu zobowiązany jest pracodawca.
Wynagrodzenia a prawo pracy
Zatrudnianie pracowników wiąże się z koniecznością wypłacania im wynagrodzenia za wykonaną pracę. Zasadniczo kwestie wypłat mogą zostać rozstrzygnięte w indywidualnych umowach, które podpisują strony lub też w regulaminie wynagradzania. Ustawodawca dokładne wytyczne zawarł w kodeksie pracy.
Treść regulaminu wynagradzania
Jak wskazano powyżej, regulamin wynagradzania jest jednym ze źródeł prawa, które obowiązywać może w zakładzie pracy. To właśnie w nim rozstrzygane są wszelkie kwestie dotyczące płac pracowników i przyznawania im świadczeń związanych z pracą. Oznacza to, że poza wynagrodzeniem mogą tam znaleźć się zapisy dotyczące m.in. premii czy nagród, do których pracownik może nabyć prawo.
Taki regulamin będzie obowiązywał, dopóki pracownicy nie zostaną objęci zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. To ich rolą jest określać wynagrodzenie i inne świadczenia pracownicze tak, aby można było na ich podstawie ustalić indywidualne warunki umów o pracę, zgodnie z art. 77 § 3 Kodeksu pracy.
Co poza regulaminem wynagradzania?
W praktyce poza regulaminem wynagradzania w zakładzie pracy mogą również funkcjonować inne regulaminy. Wśród najbardziej popularnych wskazać należy na omówiony już regulamin pracy. Punkty tego dokumentu koncentrują się na ustaleniu organizacji i porządku w procesie pracy. Mogą znaleźć się w nim również informacje o prawach i obowiązkach zarówno pracowników, jak i pracodawcy.
- Informację o organizacji pracy, w tym godzinach pracy, dniach wolnych i przerwach.
- Informację o wynagrodzeniu i świadczeniach pracowników.
- Prawa i obowiązki pracowników oraz wytyczne dotyczące zachowania w miejscu pracy.
- Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Procedury awaryjne i zgłaszanie incydentów.
- Informację o komunikacji wewnętrznej i kontakcie z pracodawcą.
- Informację o postępowaniu dyscyplinarnym i sankcjach za złamanie zasad.
- W razie potrzeby: informację o zmianach w regulaminie i procedurach aktualizacji.
Podsumowanie
Regulaminy pracy i wynagradzania są kluczowymi dokumentami w każdym zakładzie pracy, określającymi prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Nie każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do ich tworzenia. Obowiązek ten spoczywa na firmach zatrudniających ponad 50 osób.
W procesie tworzenia regulaminów ważna jest współpraca z zakładowymi organizacjami związkowymi. Regulaminy te powinny być dostosowane do specyfiki danego miejsca pracy, zapewniając jasność i przejrzystość w zakresie zarówno wynagradzania, jak i organizacji.
To może Cię również zainteresować