Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 3994        SUBSKRYBUJE: 7537
Tematy, które interesują czytelników:  Podanie o pracę, Obowiązki pracodawcy, Wolontariat, Rozmowa kwalifikacyjna, Gdzie szukać pracy, Prokurent

Dress code i... co wolno pracodawcy?

Dress code i... co wolno pracodawcy?
Lato już prawie za nami, niemniej jak co roku o tej właśnie porze roku pojawia się problem, przed którym stoją niemal wszyscy pracownicy, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami. Pytania: „Jak się ubrać do pracy?” czy: „Co założyć do pracy w biurze?” to nie nowość na rozmaitych portalach społecznościowych. Jak wygląda problem dress codu z punktu widzenia aktualnie obowiązujących przepisów? Co może pracodawca? I do czego będzie zobowiązany każdy pracownik?

Dress code w pracy

To oczywiste, że pracodawca chce, aby jego pracownicy wyglądali przyzwoicie i swoim strojem prezentowali standardy firmy. Niestety, część zatrudnionych zapomina o tej zasadzie zwłaszcza latem, gdy żar leje się z nieba, zaś oficjalny garnitur czy garsonkę koniecznie chce się zastąpić czymś znacznie lżejszym. Kodeks cywilny, w zakresie dress codu, jak i wielu innych obowiązków pracowników odsyła do wewnętrznych uregulowań danej firmy. W przepisach nie znajdziemy jasnych wytycznych ustawodawcy na ten temat, gdyż te wskazują jedynie na elementarne obowiązki zatrudnionych. Czym zatem kierować się przy wyborze biurowego stroju? I co może szef, który po raz kolejny upomina pracownika właśnie w zakresie jego nieadekwatnego do zajmowanego stanowiska stroju?

Dress code zapisany w umowie

Pracodawca często oceniany jest przez pryzmat właśnie pracowników. Naturalne ? w takiej sytuacji ? wydaje się, że ingeruje on w ich wygląd i próbuje kształtować ich obowiązki w zakresie właśnie stroju. Wymaganie określonego ubioru musi być jednak w odpowiedni sposób umotywowane. Większość działających aktualnie na rynku przedsiębiorstw, wprowadza do regulaminów odpowiednie zapisy właśnie z zakresie zbioru zasad dotyczących wyglądu na danym stanowisku. Ponadto, część pracodawców idzie dalej i informacje takie umieszcza również w umowach o pracę zawieranych z pracownikami. Taki punkt w dokumentach daje zatrudniającym dużo więcej ? nie tylko mogą oni wymagać od pracownika przestrzegania reguł, ale również ? w przypadku ich nieprzestrzegania ? również nakładać kary porządkowe czy też nagany zgodnie z art. 108 Kodeksu pracy. W wyjątkowych sytuacjach, zapis taki może być też podstawą do zwolnienia dyscyplinarnego.

Kogo obowiązuje dress code?

Kod formalny, czyli oficjalny wygląd nie musi dotyczyć każdego pracownika. Warto zauważyć, że zasadność zachowania określonych standardów odnosi się tylko do pewnej grupy zatrudnionych. I tak, z całą pewnością odpowiednie punkty o sposobie ubierania się mogą znaleźć się w umowach pracowników, którzy mają choćby bezpośredni kontakt z klientami. Dalej, dress code może obowiązywać menadżerów czy też kierowników, jak również pracowników odpowiedzialnych za zawieranie kontraktów. W takim przypadku pracodawca ma prawo zastosować nawet najbardziej rygorystyczny kod formalny. Wskazać może, że osoby te powinny zakładać jedynie garnitury lub garsonki uszyte z jakościowych tkanin i to w stonowanych kolorach. W żadnym przypadku szef nie może wymagać, aby stroje te były określonej marki lub też pochodziły z jednego zakładu krawieckiego. Wydaje się, że takie zapisy mogą być połamaniem praw pracowniczych, gdyż może to narazić pracowników na konieczność ponoszenia zbędnych kosztów.

To Cię powinno też zainteresować: Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną?

Pracodawca ponosi koszty dress code

Co w przypadku, gdy dress code ma dotyczyć wszystkich pracowników? Warto zauważyć, że w pewnych przypadkach pracodawca może nałożyć obowiązek noszenia tak zwanego stroju korporacyjnego. Na ten mogą składać się choćby oficjalne stroje dopełnione apaszkami w jednolitym kolorze z nadrukiem logo. W takim jednak przypadku to pracodawca powinien ponieść koszty ich uszycia i zapewnić każdemu pracownikowi dostęp do nich. Pracodawca może również ponieść koszty swoich... nieprzemyślanych i błędnych jednocześnie decyzji. Mowa o sytuacji, w której dopuścił się on zatwierdzenia stroju firmowego, który uwłacza i godzi bezpośrednio w dobra osobiste pracownika. W takim przypadku, za wprowadzenie kontrowersyjnego ubioru, może on liczyć się z poważnymi konsekwencjami finansowymi, gdyż pracownicy mają prawo dochodzenia swoich racji na drodze sądowej.

Dress code w czasie upałów

Osobnym zagadnieniem i problemem jednocześnie jest dress code latem. Niestety, wielu pracowników zapomina, że latem ? mimo upałów ? nie są oni zwolnieni z firmowej etykiety w zakresie odpowiedniego doboru poszczególnych części stroju. Wręcz przeciwnie! Można by powiedzieć, że właśnie ten okres to prawdziwe wyzwanie dla wszystkich tych, którzy w godzinach pracy muszą prezentować się oficjalnie i w ten sposób odpowiednio przedstawiać wizerunek firmy. Cóż wówczas? Warto postawić przede wszystkim na doskonałe, jakościowe tkaniny, które będą przepuszczać powietrze i pozwolą skórze swobodnie oddychać. Z drugiej strony warto pokusić się o ewentualne negocjacje z szefem. Prawdopodobieństwo, że pozwoli on zamieścić w regulaminie odpowiednie zapisy w zakresie strojów obowiązujących w letniej porze, jest bardzo duże i może przede wszystkim dotyczyć tych pracowników, którzy nie mają bezpośredniej styczności z klientami lub też kontrahentami firmy.

Moda do biura – garść przydatnych porad

Jak powinien wyglądać strój sekretarki? Odpowiedź na to pytanie nie może być jednoznaczna, ponieważ dużo zależy od zasad panujących w firmie. Niektóre przedsiębiorstwa ustalają sztywny dress code w pracy biurowej. Na czym on dokładnie polega?

Przede wszystkim bazuje on na garsonkach i garniturach oraz białych koszulach. Niedozwolone są żadne „udziwnienia”, jak np. odznaczające się kolorystycznie przeszycia, przykuwające wzrok guziki czy zdobienia. Kobiety powinny nosić obuwie zakrywające palce i pięty, a dodatkowo zawsze mieć na sobie rajstopy, by nie pokazywać gołego ciała. Niektóre firmy mogą w ramach sztywnego dress code’u wymagać noszenia dodatków (jak np. apaszka) w kolorach zbliżonych do kolorów firmowych. Ważne jest także uczesanie. Mężczyźni powinni być krótko obcięci, tak aby włosy nie zachodziły na uszy, natomiast kobiety powinny mieć w pracy związane i gładko uczesane włosy oraz subtelny makijaż z ewentualnie mocniej podkreślonymi wargami klasyczną czerwoną szminką. Paznokcie u kobiet powinny być krótkie i zadbane oraz obcięte na prosto. Pomalowane raczej w stonowanych kolorach i bez zbędnych ozdób.

Dress code do biura nie zawsze jest taki sztywny, ale najczęściej w przypadku kobiet bazuje na stosowanych kolorach, eleganckich materiałach, sukienkach i spódnicach. Wiele pań decyduje się też nosić garsonki lub komplety typu spodnie i żakiet. Warto pamiętać, strój do pracy biurowej nie powinien być wykonany z jeansu lub innych nieeleganckich materiałów.

Moda do pracy z zasady różni się od mody codziennej. Bez względu na to, gdzie pracujemy. Każda stylizacja do pracy powinna być przede wszystkim gustowna i schludna. A na wielu stanowiskach wymagane jest, by dodatkowo tworzyła efekt profesjonalnego wizerunku.

Wybierając odzież do pracy, warto zasugerować się przede wszystkim tym, w jaki sposób ubierają się inne osoby pracujące na podobnym stanowisku w danej firmie, ponieważ to bardzo często pokazuje, jakie panują tam zasady, nawet niespisane.

Oceń ten wpis
Dress code i... co wolno pracodawcy?
Ocena: 4.5, liczba głosów: 11

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.