Pracodawca - prawa i obowiązki

Pracodawca a Zapewnienie Sprzętu do Pracy Zdalnej-Kluczowe Informacje

10 lipca 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 14 głosów

14 głosów

3 komentarze
Pracodawca a Zapewnienie Sprzętu do Pracy Zdalnej-Kluczowe Informacje
Przeczytaj, jak pracodawcy powinni zapewnić sprzęt do pracy zdalnej, w tym sprzęt komputerowy i dostęp do internetu, oraz jak kontrolować miejsce pracy zdalnej

Telepraca jest dobrym rozwiązaniem zwłaszcza dla tych pracodawców, którzy stwierdzają, że koszty pracy uniemożliwiają im dalszy rozwój firmy. W takiej sytuacji zatrudnienie telepracowników może być dobrym rozwiązaniem, które pozwoli zaoszczędzić środki przeznaczone na utrzymanie i wyposażenie biura. Współcześnie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, pracują między innymi tacy pracownicy, jak: księgowi, informatycy, tłumacze czy dziennikarze. Ich obecność w zakładzie pracy nie jest konieczna, gdyż do wykonania zadań potrzebują oni najczęściej wyłącznie komputera. Trzeba przy tym dodać, że taka umowa dla nich jest o tyle korzystna, że w dalszym ciągu to umowa o pracę.

Prawa pracownika podczas pracy zdalnej

Umowa telepracy powinna zostać poświadczona w formie pisemnej i od tej zasady nie ma wyjątków. Pracownik, który pracuje jako telepracownik  choć wykonuje swoją pracę w domowym zaciszu  zachowuje wszelkie prawa, które wynikają ze stosunku pracy. Oznacza to, że ma on prawo do urlopu wypoczynkowego, zwolnień od pracy czy też dodatkowego wynagrodzenia za świadczenie pracy w godzinach nadliczbowych. Co więcej, powinien on swoją obecność w pracy potwierdzać w sposób, który przyjął dany pracodawca w swoim zakładzie pracy.

Uzgodnienie między stronami, że pracownik będzie świadczył pracę w formie telepracy może nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy, jak i w trakcie trwania zatrudnienia. W drugim przypadku z inicjatywą może wystąpić pracownik, może również pracodawca. Prawo nie zabrania również, aby strony tę kwestię rozstrzygnęły na mocy porozumienia stron.

Obowiązki pracodawcy odtyczące pracy zdalnej 

Choć zatrudnienie w formie telepracy może być korzystne, pracodawca nie może zapomnieć, że ciążą na nim określone obowiązki. Te odnoszą się przede wszystkim do tego, że podmiot zatrudniający powinien:

Szukasz pracy?

Manager ds. windykacji

PROFI CREDIT Polska S.A.

  • Łódź
Dodana

Praca przy drzewkach ozdobnych w Holandii!

GRUPA CONTRAIN

  • Holandia
  • 8 000-11 000 zł / mc
Dodana

Manager ds. windykacji

PROFI CREDIT Polska S.A.

  • Gdańsk
Dodana

Pracownik magazynowy

Timing Sp. z o.o.

  • Opole
Dodana
  • dostarczyć swojemu podwładnemu sprzętu, który jest niezbędny do tego, aby telepracownik mógł rzetelnie wywiązać się ze swoich obowiązków,
  • ubezpieczyć powierzony pracownikowi sprzęt,
  • pokryć wszelkie koszty, które są związane zarówno z konserwacją sprzętu, jego eksploatacją, serwisem czy instalacją,
  • zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną lub ewentualne szkolenia, na których zdobędzie on niezbędną wiedzę w zakresie obsługi powierzonego mu sprzętu.

Zgodnie jednak z art. 6711 § 2 Kodeksu pracy, pracodawca i pracownik mogą kwestie sprzętu rozstrzygnąć w inny sposób. Otóż, w umowie, którą zawierają mogą oni określić w szczególności:

  • zakres ubezpieczenia sprzętu,
  • zasady wykorzystywania powierzonego telepracownikowi sprzętu do wykorzystywania go w celach prywatnych,
  • zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika,
  • zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym wyżej wspomniany sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy,
  • sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.

W praktyce zatem może zdarzyć się tak, że pracodawca wcale nie będzie miał obowiązku dostarczyć sprzętu swojemu podwładnemu. W takiej sytuacji jednak, zgodnie z przepisami, podmiot zatrudniający musi liczyć się z koniecznością wypłaty swojemu podwładnemu ekwiwalentu pieniężnego w wysokości, która zostanie określona w porozumieniu, jakie podpiszą strony. Inną możliwością jest rozstrzygnięcie tej kwestii w regulaminie pracy. Niezależnie jednak od sposobu uregulowania wypłaty ekwiwalentu należy pamiętać, że przy ustalaniu jego wysokości, pod uwagę bierze się w szczególności ?normy zużycia sprzętu, jego udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość wykorzystanego materiału na potrzeby pracodawcy i jego ceny rynkowe? (art. 6711 § 3 Kodeksu pracy).

Pracodawca musi zapewnić sprzęt

W praktyce, zapewnienie sprzętu do pracy zdalnej nie jest jedynie kwestią komfortu pracownika, ale również kluczowym elementem, który umożliwia efektywne wykonywanie obowiązków. Bez odpowiedniego sprzętu, pracownik może nie być w stanie efektywnie wykonywać swoich zadań. Dostarczenie sprzętu przez pracodawcę jest również kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa danych i informacji firmowych - sprzęt służbowy jest często wyposażony w specjalistyczne oprogramowanie zabezpieczające, które pomaga chronić wrażliwe informacje przed nieautoryzowanym dostępem.

"Pracodawcy, pamiętajcie o swoim obowiązku zapewnienia sprzętu i odpowiednich warunków do pracy zdalnej, aby umożliwić swoim pracownikom efektywne i bezpieczne wykonywanie zadań."

Zapewnienie łącza internetowego

Ponadto, pracodawca powinien również zapewnić stały dostęp do internetu. W wielu przypadkach, praca zdalna wymaga stałego połączenia z siecią, co pozwala na stały kontakt z zespołem, klientami czy dostęp do niezbędnych narzędzi online. Zatem, zapewnienie stabilnego i szybkiego połączenia internetowego jest równie ważne, co dostarczenie sprzętu komputerowego. W przypadku, gdy pracownik używa swojego sprzętu do wykonywania pracy zdalnej, pracodawca może być zobligowany do pokrycia części kosztów związanych z jego utrzymaniem.

Kontrola miejsca pracy

W kontekście pracy zdalnej, ważnym aspektem jest także kwestia miejsca pracy. O ile pracodawca ma kontrolę nad warunkami pracy w biurze, o tyle miejsce pracy zdalnej jest z reguły domem pracownika, nad którym pracodawca nie ma kontroli. Dlatego też, pracodawca powinien wytyczyć jasne wytyczne dotyczące warunków pracy zdalnej, takie jak odpowiednie oświetlenie, ergonomiczne stanowisko pracy czy minimalny poziom hałasu. Ważne jest również, aby pracodawca szanował prywatność pracownika i nie wymagał nadmiernej kontroli nad miejscem pracy zdalnej.

5 ciekawostek i dodatkowych informacji o pracy zdalnej

  • Praca zdalna nie jest nowym konceptem. Faktycznie, koncept ten pojawił się już w latach 70. XX wieku, kiedy to Jack Nilles, inżynier NASA, zdefiniował pojęcie "telecommuting". 
  • Praca zdalna może pomóc w oszczędzaniu energii. Według danych z amerykańskiego Biura ds. Energetyki, praca zdalna może zaoszczędzić do 20 mld kilowatogodzin energii rocznie.
  • Praca zdalna może wpływać na twoją kreatywność. Zgodnie z badaniami, praca w izolacji może zwiększyć zdolność do twórczego myślenia. 
  • Według raportu z 2021 roku firmy na całym świecie zauważyły, że 52% ich pracowników pracuje zdalnie co najmniej raz w tygodniu.
  • Według tego samego raportu, 18% pracowników na całym świecie pracuje wyłącznie zdalnie. 

To może Cię również zainteresować

Praca zdalna - wady i zalety

Najczęściej zadawane pytania

Czy pracodawca musi zapewnić sprzęt do pracy zdalnej?

Tak, zgodnie z kodeksem pracy, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy zdalnej.

Jakie sprzęty musi zapewnić pracodawca dla pracy zdalnej?

Pracodawca powinien zapewnić sprzęt komputerowy, taki jak laptop lub komputer stacjonarny, oraz niezbędne oprogramowanie do wykonywania zadań zawodowych.

Czy pracodawca musi zapewnić internet do pracy zdalnej?

Tak, pracodawca powinien zapewnić stabilne i szybkie połączenie internetowe, które jest kluczowe do wykonywania zadań w ramach pracy zdalnej.

Czy pracodawca ma prawo kontrolować miejsce mojej pracy zdalnej?

Pracodawca powinien szanować prywatność pracownika i nie wymagać nadmiernej kontroli nad miejscem pracy zdalnej, chociaż może wytyczyć jasne wytyczne dotyczące warunków pracy.

Czy mogę używać swojego sprzętu do pracy zdalnej?

Tak, możesz używać swojego sprzętu, ale pracodawca może być zobligowany do pokrycia części kosztów związanych z jego utrzymaniem.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Mateusz Strykowski

Stażysta

Jako copywriter współpracuje z Aplikuj.pl, tworząc treści głównie związane z prawem pracy i wszystkim, co wiąże się z zarządzaniem firmą.  

3 komentarze

Teresa

Teresa

Telepraca to była moja pierwsza praca. Pracodawca dał mi wszystko, co potrzebne było do wykonywania takiej pracy.
Krzysztof

Krzysztof

Telepraca - czy sprzęt musi zapewnić pracodawca. Koniecznie musi- to jego obowiązek.
gAMA

gAMA

Dzisiaj to są bardzo proste sprawy i sprzęt do tego wcale nie jest drogi zatem zorganizowanie stanowiska do telepracy nie jest wcale takie trudne. To dobra opcja.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka