Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4131        SUBSKRYBUJE: 7529
Tematy, które interesują czytelników:  Pół etatu, Urlop, Oferta pracy

Nadmiar obowiązków w pracy. Co dalej?

Nadmiar obowiązków w pracy. Co dalej?
Pracownik nie zawsze musi pracować efektywnie. Zdarza się, że nadmiar obowiązków sprawia, że w praktyce nie ma on szansy na poprawne wykonanie powierzonych mu zadań. W takich sytuacjach pojawia się stres, który nie jest dobrym doradcą.

Gdy dopada Cię nadmiar obowiązków w pracy…

Niezależnie od stanowiska, każdy pracownik otrzymuje określoną pulę obowiązków. Gdy jednak obowiązków jest za dużo, pojawia się problem – w jaki sposób sprostać zadaniom i nie spędzać w pracy weekendów? Jak uniknąć frustracji i zmęczenia pracą, która się nie kończy? Jest kilka sposobów, które mogą pomóc w ułożeniu zawodowych obowiązków i sprawią, że faktycznie zaczniesz się z wszystkim wyrabiać.


Organizacja zadań, czyli wyznacz najważniejsze

Nie wszystkie zadania, jakie musisz wykonać są na wczoraj. Zdecydowana większość pracowników ma jednak problem z określaniem priorytetów. Dobrze zatem na spokojnie zastanowić się, które zadania są najważniejsze. Powinno to pozwolić na zbudowanie listy zadań, na górze której znajdą się najpilniejsze rzeczy. To właśnie na tych pracownik powinien się skupić.
Spójrz na swój dzień pracy

Zdarza się, że dzień w pracy faktycznie spędzamy na… plotkach. To wcale nie jest niemożliwe, wystarczy, że w pokoju pracuje więcej niż jedna osoba, by co chwilę się rozpraszać. Innym przykładem jest udzielanie pomocy wszystkim pracownikom, którzy o nią proszą. W takiej sytuacji zadania pracownika zostają nietknięte, a on sam jest zmuszony do robienia nadgodzin lub wzięcia pracy do domu.

Za dużo obowiązków w pracy? Nie bierz na siebie wszystkich zadań

Przepracowanie to moment, w którym pracownik nie ma ochoty na przyjście do firmy. Jeżeli czujesz, że jesteś przepracowany, to powinieneś pomyśleć o tym, by nie brać więcej zadań aż do momentu, gdy nie skończysz tych, nad którymi aktualnie pracujesz. Choć tu potrzebna jest odwaga – trzeba powiedzieć „nie” szefowi, to z całą pewnością robisz to wyłącznie dla swojego dobra.


Nie wyrabiam się w pracy…", czyli szczera rozmowa z szefem

Jeżeli zadań jest za dużo i nie tylko ty, ale cały zespół się nie wyrabia, to dobry moment, by porozmawiać z szefem. Warto, by miał on świadomość, że jego podwładni są u kresu wytrzymałości i wkrótce mogą mieć problem z obsługą np. bieżących zleceń. W takiej sytuacji utworzenie nowego miejsca pracy wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem.

To Cię powinno też zainteresować: Obowiązki pracownika


Pomyśl o wakacjach

Nadmiar obowiązków prowadzi do zmęczenia. Urlop to dobre rozwiązanie nie tylko z uwagi na możliwość oderwania się od codziennej pracy. Dzięki wypoczynkowi do firmy możesz powrócić wypoczęty i inaczej spojrzeć na dotychczasowe obowiązki. Może się okazać, że tych jest znacznie mniej niż się tobie wyobrażało.


Odmawiaj współpracownikom

Jeżeli zauważyłeś, że nadmiar obowiązków nie jest spowodowany twoim niezorganizowaniem tylko tym, że jesteś wykorzystywany przez współpracowników, to nie wahaj się odmówić pomocy. Gdy nie chcesz stawiać koleżanki z pracy w niezręcznej sytuacji, powiedz, że chętnie pomożesz, ale oczekujesz, że ona pomoże tobie.


Po pracy bądź sobą

Zdarza się, że pracownik po wyjściu z pracy jest… dalej pracownikiem. Jeżeli zabierasz do domu pracę lub nieustannie myślisz o tym, co trzeba jeszcze zrobić, to z całą pewnością nie odpoczywasz. Dobrze, byś pomyślał o sobie, a na pracowniczych zadaniach koncentrował się tylko w godzinach pracy. To pozwala na wyciszenie się i odreagowanie całego dnia.

 

Z czego wynika nadmierna ilość obowiązków w pracy?

W krajach rozwijających się w tak szybkim tempie jak np. Polska, nadmiar pracy staje się zjawiskiem poniekąd standardowym. Firmy otrzymują coraz więcej zleceń, mają większe przychody, przez co inwestują też w nowe dziedziny, które dotąd nie były zupełnie ruszane, jak np. marketing czy nowe urządzenia. A to wiąże się z koniecznością odbycia przez pracowników dodatkowych szkoleń i kursów czy wzięcia na siebie kolejnych zadań.

Nadmiar obowiązków pracownika wynika także stąd, że choć pracy przybywa, to często pracodawcy mają problem z rozszerzeniem załogi, czyli zatrudnieniem dodatkowych osób. Czasami jest to spowodowane niechęcia do ponoszenia większych wydatków, ponieważ dopiero od niedawna firma zaczęła dobrze zarabiać i przedsiębiorcy ciężko jest się zdecydować na dodatkowe koszty. Jednak w większości przypadków jest to spowodowane po prostu tym, że brakuje na rynku dobrych i rzetelnych pracowników, których można by ze spokojem zatrudnić.

Zbyt duża ilość obowiązków w pracy może wiązać się również ze złą pracą kierowników. Osoby na wyższych stanowiskach w firmie nie zawsze potrafią dobrze rozdzielać obowiązki, aby poprawić efektywność pracy całego przedsiębiorstwa.

Nadmiar obowiązków w pracy może być też wynikiem spadku wydajności poszczególnych pracowników, którzy np. od pewnego czasu mają niską motywację lub dawno nie korzystali z urlopów przez co są przemęczeni. Bardzo często zdarza się też tak, że firm ma źle określone procedury pracy, które zamiast usprawniać działanie całego przedsiębiorstwa tylko je jeszcze bardziej spowalniają. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie kogoś z zewnątrz, kto będzie mógł przeprowadzić pewnego rodzaju audyt i spojrzeć świeżym okiem na sposób pracy przedsiębiorstwa, a w efekcie zaproponować rozwiązania, które wszystko usprawnią.

Nadmiar obowiązków w pracy może być związany także z występowaniem pewnych rozpraszaczy, które źle wpływają na wydajność pracowników. Warto przeanalizować pod tym względem warunki ich pracy.

Oceń ten wpis
Nadmiar obowiązków w pracy. Co dalej?
Ocena: 4.5, liczba głosów: 21

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.