Działalność gospodarcza

Gdzie przedsiębiorstwa mogą szukać informacji o grupie docelowej?

22 września 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 18 głosów

18 głosów

0 komentarzy

Gdzie przedsiębiorstwa mogą szukać informacji o grupie docelowej?
Najwyższej jakości produkty, profesjonalizm świadczonych usług czy dbanie o indywidualną obsługę klienta to nie wszystko. Aby oferta cieszyła się zainteresowaniem, musi trafić również do odbiorców, będących jej potencjalnymi klientami. Do tego właśnie służy grupa docelowa. W niniejszym artykule omówimy wszelkie niezbędne informacje na temat targetów, a także przybliżymy pojęcie social listeningu.

Dowiesz się między innymi:

  • czym jest grupa docelowa i w jaki sposób ją określić;
  • czy wyznaczanie grupy docelowej jest obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa;
  • gdzie warto szukać informacji o swojej grupie docelowej;
  • czym jest social listening oraz jakie są wady i zalety tego rozwiązania.

Masz w planach założenie działalności gospodarczej, jednak w zupełności nie wiesz, w jakim terminie najlepiej jest się za to zabrać? Warto zapoznać się z tym artykułem: Kiedy najlepiej założyć działalność gospodarczą?

Jak określić swoją grupę docelową?

Na samym początku należy wyjaśnić, jak określić grupę docelową w skuteczny sposób. Proces składa się z dwóch głównych etapów, do których należy poznanie własnego produktu oraz poznanie statystycznego klienta, który mógłby wykazać potencjalne zainteresowanie jego zakupem. 

Jeśli chodzi o tę drugą kategorię, określając grupę docelową, pod uwagę przede wszystkim takie aspekty, jak:

  • czynniki społeczno-demograficzne (płeć, zawód, wiek, wykształcenie, liczba dzieci, dochód, miejsce zamieszkania) 
  • czynniki geograficzne (dotyczą nie tylko miejsca zamieszkania w postaci kontynentu, państwa, miasta, a w niektórych przypadkach nawet jego dzielnicy, ale również miejsca i warunków pracy czy dokonywania zakupów)
  • czynniki finansowe (dochód, stan majątkowy, posiadane nieruchomości wraz z ich wartością, a także ewentualne obciążenia finansowe, w postaci długów czy niespłaconych kredytów) 
  • czynniki psychologiczne (styl życia, posiadane umiejętności, codzienne zachowania, sposób myślenia, poglądy, osobiste preferencje i podejście do życia)

 

Video

Szukasz pracy?
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Czy każde przedsiębiorstwo musi określić swoją grupę docelową?

Chociaż mogłoby się wydawać zupełnie inaczej, określenie grupy docelowej nie jest regulowanym prawnie obowiązkiem firm, zapisanym w odpowiednim kodeksie, za którego niewykonanie grozi kara. Wyznaczenie celu jest jednak praktycznym zabiegiem, na który zdecydowało się tysiące firm, wśród których znajdują się te światowe, zarabiające rocznie miliardy dolarów. Na określenie grupy docelowej najlepiej zdecydować się jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej. Jest to zabieg, który skutecznie pomoże również dopiero rozwijającym swoje skrzydła przedsiębiorstwom w osiągnięciu sukcesu. Charakterystyka grupy docelowej nie jest więc koniecznym, jednak niezwykle skutecznym działaniem marketingowym. Kiedy oferta Twojej firmy trafi do właściwych odbiorców, szansa na skorzystanie z usług czy zakup produktów zwiększa się kilkudziesięciokrotnie. To z kolei przyczynia się do zwiększenia zainteresowania Twoją marką, co w konsekwencji prowadzi oczywiście do zwiększenia się przychodów.

Szukanie informacji o swojej grupie docelowej w mediach społecznościowych

W dobie Internetu i wysoko rozwiniętych technologii internetowych oraz mobilnych, jednym z najpopularniejszych sposobów pozyskiwania opisu grupy docelowej klientów są oczywiście media społecznościowe. Polega ona na analizie czynników geograficznych, finansowych, psychologicznych oraz społeczno-demograficznych. Wykazywane są one przez klientów, którzy we wcześniejszym czasie już skorzystali z usług Twojej firmy. Należy jednak pamiętać, aby nie był to zbyt długi okres, gdyż, jak wiadomo, upodobania oraz potrzeby klientów zmieniają się w dynamicznym tempie. Nie zapomnij również o wnikliwej analizie konkurencji. Zadaj sobie pytania – w jaki sposób inne przedsiębiorstwa, zajmujące się tą samą branżą osiągnęły dominację na rynku oraz jakie cechy wykazywali ich klienci. Dokładnie przejrzyj profile, zwracając uwagę na powyżej wymienione aspekty, a także sposób wypowiedzi w komentarzach czy zamieszczane posty. Pozwoli Ci to na możliwie optymalne wybranie grupy docelowej do oferty własnej firmy.

Metoda social listening – na czym polega?

Pojęciem nieodłącznie związanym z określaniem grupy docelowej projektu czy oferty jest metoda, zwana social listeningiem. Polega ona w głównej mierze na analizie opinii klientów na temat własnej marki. Dotyczy to zarówno komentarzy, jak i ocen w postaci gwiazdek, umieszczanych w przestrzeni internetowej. Social listening obejmuje również analizę opinii klientów firm konkurencyjnych. Następnie, obie grupy recenzji muszą zostać poddane analizie. Warto zadać sobie wtedy następujące pytania – jakie są największe wady mojej marki, które nie pozwalają na rozwinięcie skrzydeł? Jakich błędów konkurencji powinienem się wystrzegać? Jakie działania konkurencyjnej firmy powinienem wdrożyć do mojego przedsiębiorstwa? Pozwolą one Tobie i Twojej firmie na opracowanie szczegółowego planu działania, którego skutkiem będzie polepszenie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a w późniejszym czasie również zwiększone zainteresowanie usługami oraz wzrost przychodów.

Wady i zalety social listeningu

Jeśli już wiesz, czym jest i na czym polega social listening, pora na przejście do następnej kwestii. Mianowicie - jakie są wady i zalety tego zabiegu oraz czy warto wdrożyć go również do swojej firmy. W tej kwestii zdania są podzielone, toteż social listening ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Wśród największych zalet metody wymieniane są przede wszystkim takie względy, jak samokrytyczne podejście, dostosowanie usług do klienta, a także możliwość czerpania od konkurencyjnych przedsiębiorstw. Dzięki metodzie social listening, Twoja firma jest w stanie skorygować pojawiające się problemy.

Jeśli chodzi natomiast o wady tej metody, przeciwnicy twierdzą, że przy jej pomocy można skutecznie zmniejszyć wydajność pracy przedsiębiorstwa. Wszakże działania związane z analizą konkurencji to długi i trwały proces. Natomiast bazowanie wyłącznie na opiniach klientów może niekorzystnie odbić się na marce – wśród recenzentów istnieją również przecież ci, którzy celowo chcą pogorszyć wizerunek Twojej firmy. Dlatego, aby określić czy wprowadzenie danego działania jest skuteczne, należy na bieżąco dokonywać ewidencji przychodów, a następnie porównywać je z wcześniejszymi miejscami. W razie braku wymiernych korzyści wypadałoby odstąpić od podjętych wcześniej kroków i poszukać innych rozwiązań.

Najczęściej zadawane pytania

Jak w skuteczny sposób określić swoją grupę docelową?

Aby określić grupę docelową swojej firmy, należy dokładnie przeanalizować wcześniejszych klientów, którzy skorzystali z Twoich usług. Zapoznaj się również z danymi statystycznymi, zastanawiając się, kim będą Twoi potencjalni klienci w przyszłości. Istotną rolę odgrywa tutaj między innymi miejsce zamieszkania, wiek, stan majątkowy, poziom wykształcenia czy wykonywany zawód. Zwróć uwagę też na inne aspekty, do których należą na przykład zachowania zakupowe, styl życia, osobowość czy przekonania.

Dlaczego warto zdecydować się na określenie grupy docelowej, do której ma trafić oferta?

Określenie grupy docelowej odgrywa kluczową rolę w kontekście promowania swoich usług. Oczywiste jest, że jeśli oferta ukaże się oczom osób, mogących zostać Twoim potencjalnymi klientami, istnieje większa szansa, że podejmą się one zakupu. To z kolei przyczynia się do zwiększenia dochodów. Co więcej, środki finansowe Twojej firmy nie zostaną zmarnowane na prowadzenie kampanii reklamowych, które w przyszłości nie odniosą sukcesu. 

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka