Działalność gospodarcza

Gdzie przedsiębiorstwa mogą szukać informacji o grupie docelowej?

22 września 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 18 głosów

18 głosów

12 komentarzy
Gdzie przedsiębiorstwa mogą szukać informacji o grupie docelowej?
Najwyższej jakości produkty, profesjonalizm świadczonych usług czy dbanie o indywidualną obsługę klienta to nie wszystko. Aby oferta cieszyła się zainteresowaniem, musi trafić również do odbiorców, będących jej potencjalnymi klientami. Do tego właśnie służy grupa docelowa. W niniejszym artykule omówimy wszelkie niezbędne informacje na temat targetów, a także przybliżymy pojęcie social listeningu.

Dowiesz się między innymi:

  • czym jest grupa docelowa i w jaki sposób ją określić;
  • czy wyznaczanie grupy docelowej jest obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa;
  • gdzie warto szukać informacji o swojej grupie docelowej;
  • czym jest social listening oraz jakie są wady i zalety tego rozwiązania.

Masz w planach założenie działalności gospodarczej, jednak w zupełności nie wiesz, w jakim terminie najlepiej jest się za to zabrać? Warto zapoznać się z tym artykułem: Kiedy najlepiej założyć działalność gospodarczą?

Jak określić swoją grupę docelową?

Na samym początku należy wyjaśnić, jak określić grupę docelową w skuteczny sposób. Proces składa się z dwóch głównych etapów, do których należy poznanie własnego produktu oraz poznanie statystycznego klienta, który mógłby wykazać potencjalne zainteresowanie jego zakupem. 

Jeśli chodzi o tę drugą kategorię, określając grupę docelową, pod uwagę przede wszystkim takie aspekty, jak:

  • czynniki społeczno-demograficzne (płeć, zawód, wiek, wykształcenie, liczba dzieci, dochód, miejsce zamieszkania) 
  • czynniki geograficzne (dotyczą nie tylko miejsca zamieszkania w postaci kontynentu, państwa, miasta, a w niektórych przypadkach nawet jego dzielnicy, ale również miejsca i warunków pracy czy dokonywania zakupów)
  • czynniki finansowe (dochód, stan majątkowy, posiadane nieruchomości wraz z ich wartością, a także ewentualne obciążenia finansowe, w postaci długów czy niespłaconych kredytów) 
  • czynniki psychologiczne (styl życia, posiadane umiejętności, codzienne zachowania, sposób myślenia, poglądy, osobiste preferencje i podejście do życia)

 

Video

Szukasz pracy?

Mechanik > stała praca > do 8000 zł + dodatki

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 6 000-8 000 zł / mc
  • Pietrzykowice
Dodana
Dodana

Mechanik > stała praca > do 8000 zł + dodatki

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 6 000-8 000 zł / mc
  • Wrocław
Dodana
Dodana

Czy każde przedsiębiorstwo musi określić swoją grupę docelową?

Chociaż mogłoby się wydawać zupełnie inaczej, określenie grupy docelowej nie jest regulowanym prawnie obowiązkiem firm, zapisanym w odpowiednim kodeksie, za którego niewykonanie grozi kara. Wyznaczenie celu jest jednak praktycznym zabiegiem, na który zdecydowało się tysiące firm, wśród których znajdują się te światowe, zarabiające rocznie miliardy dolarów. Na określenie grupy docelowej najlepiej zdecydować się jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej. Jest to zabieg, który skutecznie pomoże również dopiero rozwijającym swoje skrzydła przedsiębiorstwom w osiągnięciu sukcesu. Charakterystyka grupy docelowej nie jest więc koniecznym, jednak niezwykle skutecznym działaniem marketingowym. Kiedy oferta Twojej firmy trafi do właściwych odbiorców, szansa na skorzystanie z usług czy zakup produktów zwiększa się kilkudziesięciokrotnie. To z kolei przyczynia się do zwiększenia zainteresowania Twoją marką, co w konsekwencji prowadzi oczywiście do zwiększenia się przychodów.

Szukanie informacji o swojej grupie docelowej w mediach społecznościowych

W dobie Internetu i wysoko rozwiniętych technologii internetowych oraz mobilnych, jednym z najpopularniejszych sposobów pozyskiwania opisu grupy docelowej klientów są oczywiście media społecznościowe. Polega ona na analizie czynników geograficznych, finansowych, psychologicznych oraz społeczno-demograficznych. Wykazywane są one przez klientów, którzy we wcześniejszym czasie już skorzystali z usług Twojej firmy. Należy jednak pamiętać, aby nie był to zbyt długi okres, gdyż, jak wiadomo, upodobania oraz potrzeby klientów zmieniają się w dynamicznym tempie. Nie zapomnij również o wnikliwej analizie konkurencji. Zadaj sobie pytania – w jaki sposób inne przedsiębiorstwa, zajmujące się tą samą branżą osiągnęły dominację na rynku oraz jakie cechy wykazywali ich klienci. Dokładnie przejrzyj profile, zwracając uwagę na powyżej wymienione aspekty, a także sposób wypowiedzi w komentarzach czy zamieszczane posty. Pozwoli Ci to na możliwie optymalne wybranie grupy docelowej do oferty własnej firmy.

Metoda social listening – na czym polega?

Pojęciem nieodłącznie związanym z określaniem grupy docelowej projektu czy oferty jest metoda, zwana social listeningiem. Polega ona w głównej mierze na analizie opinii klientów na temat własnej marki. Dotyczy to zarówno komentarzy, jak i ocen w postaci gwiazdek, umieszczanych w przestrzeni internetowej. Social listening obejmuje również analizę opinii klientów firm konkurencyjnych. Następnie, obie grupy recenzji muszą zostać poddane analizie. Warto zadać sobie wtedy następujące pytania – jakie są największe wady mojej marki, które nie pozwalają na rozwinięcie skrzydeł? Jakich błędów konkurencji powinienem się wystrzegać? Jakie działania konkurencyjnej firmy powinienem wdrożyć do mojego przedsiębiorstwa? Pozwolą one Tobie i Twojej firmie na opracowanie szczegółowego planu działania, którego skutkiem będzie polepszenie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a w późniejszym czasie również zwiększone zainteresowanie usługami oraz wzrost przychodów.

Wady i zalety social listeningu

Jeśli już wiesz, czym jest i na czym polega social listening, pora na przejście do następnej kwestii. Mianowicie - jakie są wady i zalety tego zabiegu oraz czy warto wdrożyć go również do swojej firmy. W tej kwestii zdania są podzielone, toteż social listening ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Wśród największych zalet metody wymieniane są przede wszystkim takie względy, jak samokrytyczne podejście, dostosowanie usług do klienta, a także możliwość czerpania od konkurencyjnych przedsiębiorstw. Dzięki metodzie social listening, Twoja firma jest w stanie skorygować pojawiające się problemy.

Jeśli chodzi natomiast o wady tej metody, przeciwnicy twierdzą, że przy jej pomocy można skutecznie zmniejszyć wydajność pracy przedsiębiorstwa. Wszakże działania związane z analizą konkurencji to długi i trwały proces. Natomiast bazowanie wyłącznie na opiniach klientów może niekorzystnie odbić się na marce – wśród recenzentów istnieją również przecież ci, którzy celowo chcą pogorszyć wizerunek Twojej firmy. Dlatego, aby określić czy wprowadzenie danego działania jest skuteczne, należy na bieżąco dokonywać ewidencji przychodów, a następnie porównywać je z wcześniejszymi miejscami. W razie braku wymiernych korzyści wypadałoby odstąpić od podjętych wcześniej kroków i poszukać innych rozwiązań.

Podsumowanie:
  • Określenie grupy docelowej jest istotnym zabiegiem marketingowym, który pozwala na skuteczne dotarcie do właściwych odbiorców oraz zwiększenie przychodów.
  • Wyznaczenie grupy docelowej nie jest prawnie regulowanym obowiązkiem firmy, ale jest praktycznym rozwiązaniem, które pozwala na osiągnięcie sukcesu.
  • Jednym z najpopularniejszych sposobów na poznanie grupy docelowej są media społecznościowe oraz metoda social listening, która umożliwia analizę opinii klientów oraz konkurencji.
  • Social listening ma zarówno swoje zalety, jak i wady, jednak jego stosowanie pozwala na dostosowanie usług do klienta oraz skorygowanie pojawiających się problemów w firmie.

Najczęściej zadawane pytania

Jak w skuteczny sposób określić swoją grupę docelową?

Aby określić grupę docelową swojej firmy, należy dokładnie przeanalizować wcześniejszych klientów, którzy skorzystali z Twoich usług. Zapoznaj się również z danymi statystycznymi, zastanawiając się, kim będą Twoi potencjalni klienci w przyszłości. Istotną rolę odgrywa tutaj między innymi miejsce zamieszkania, wiek, stan majątkowy, poziom wykształcenia czy wykonywany zawód. Zwróć uwagę też na inne aspekty, do których należą na przykład zachowania zakupowe, styl życia, osobowość czy przekonania.

Dlaczego warto zdecydować się na określenie grupy docelowej, do której ma trafić oferta?

Określenie grupy docelowej odgrywa kluczową rolę w kontekście promowania swoich usług. Oczywiste jest, że jeśli oferta ukaże się oczom osób, mogących zostać Twoim potencjalnymi klientami, istnieje większa szansa, że podejmą się one zakupu. To z kolei przyczynia się do zwiększenia dochodów. Co więcej, środki finansowe Twojej firmy nie zostaną zmarnowane na prowadzenie kampanii reklamowych, które w przyszłości nie odniosą sukcesu. 

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

12 komentarzy

Kazimierz

Kazimierz

Określenie grupy docelowej na początku działalności jest niezwykle ważne, aby zbudować efektywną strategię marketingową i skutecznie dotrzeć do klientów. Metoda social listeningu może pomóc w zrozumieniu potrzeb i preferencji klientów.
Olka

Olka

Dobrze zdefiniowana grupa docelowa i wykorzystanie metody social listeningu mogą przyczynić się do zwiększenia przychodów firmy i budowania lojalności klientów. Warto się z tym zapoznać przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.
Ewka

Ewka

Ciekawy artykuł, który podpowiada, jak określić grupę docelową i pozyskać informacje o potrzebach klientów. To niezbędne w budowaniu efektywnej strategii marketingowej i sukcesu firmy.
Rado

Rado

Metoda social listening może pomóc w zrozumieniu opinii klientów i wykorzystaniu ich w budowaniu skutecznej strategii marketingowej. Warto jednak pamiętać, że jej zastosowanie może wpłynąć na wydajność pracy przedsiębiorstwa.
Angela Merkel

Angela Merkel

Określenie grupy docelowej na wczesnym etapie działalności jest kluczowe w budowaniu skutecznej strategii marketingowej. Warto poznać specyfikę potencjalnych klientów, aby dostosować ofertę firmy do ich potrzeb i preferencji.
cezary

cezary

Ciekawe podejście do pozyskiwania informacji o grupie docelowej. Metoda social listeningu może być przydatna w usprawnianiu funkcjonowania firmy i dopasowaniu oferty do potrzeb klientów.
policjant

policjant

Analiza opinii klientów i firmy konkurencyjnej przy użyciu social listeningu może pomóc w uniknięciu błędów i wprowadzeniu skutecznych działań konkurencyjnych do własnej firmy.
Eniak1

Eniak1

Metoda social listeningu może być bardzo pomocna w słuchaniu opinii klientów i wykorzystaniu ich do poprawy funkcjonowania firmy. Jednak trzeba pamiętać, że może również negatywnie wpłynąć na wydajność pracy przedsiębiorstwa.
Spartak

Spartak

Określenie grupy docelowej niestety nie jest obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa, ale ma kluczowe znaczenie w skutecznej strategii marketingowej. Warto zacząć od analizy potencjalnych klientów i ich preferencji.
Ada

Ada

Świetny poradnik dla początkujących przedsiębiorców. Określenie swojej grupy docelowej i poznanie potrzeb klientów może skutecznie wpłynąć na rozwój firmy.
Wiola

Wiola

Ciekawy artykuł dla osób, które dopiero planują rozpoczęcie działalności gospodarczej. Określenie grupy docelowej na wczesnym etapie może pomóc w skutecznym promowaniu własnych usług i produktów.
pracownik

pracownik

Określenie grupy docelowej na etapie planowania działalności jest kluczowe w budowaniu efektywnej strategii marketingowej. Warto poznać preferencje i potrzeby potencjalnych klientów, aby dostosować ofertę firmy do ich oczekiwań.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.