Specjalista ds. zarządzania kryzysowego jest najwyższej klasy menedżerem, który może przeprowadzać analizy biznesowe, identyfikować słabe i mocne strony oraz opracowywać serię środków, które pozwalają właścicielowi wyjść z kryzysu przy minimalnych stratach. Zarządzanie kryzysowe to stosunkowo nowa działalność. Zawód jest odpowiedni dla osób, które są zainteresowane ekonomią. Menedżer antykryzysowy może przeprowadzać analizy biznesowe, identyfikować słabe i mocne strony oraz opracowywać serię środków, które pozwalają właścicielowi wyjść z kryzysu przy minimalnych stratach. Decyzją sądu zarządzający kryzysem próbuje uratować spółkę, która znajduje się w stanie upadłości. Z jednej strony, ten specjalista powinien zlikwidować wierzytelności wobec wierzycieli, a z drugiej strony pomóc przedsiębiorstwu "wstać", zadbać o swoich pracowników i zachować swój potencjał przemysłowy. Jeśli firma nie podlega windykacji, zarządzający musi sprzedać z zyskiem i spłacić dług.
Zawód jest uważany za niezwykle prestiżowy. Usługi doświadczonego specjalisty są zawsze pożądane. Kredytodawcy, usatysfakcjonowani wynikami pracy kierownika, powinni skontaktować się ze swoimi znajomymi, którzy znajdują się w podobnej sytuacji. Właściciele firm, przerażeni perspektywą utraty biznesu, zwykle nie płacą za wynagrodzenie. Specjalista, który uratował więcej niż jedno przedsiębiorstwo od całkowitej ruiny i zamknięcia, może liczyć na kontynuację udanej kariery. Możliwe trudności, z którymi może spotkać się udany kandydat, to przede wszystkim opór środowiska i aktywny sprzeciw wobec jego przedsięwzięć i pomysłów, celowo niewłaściwa interpretacja informacji i niedokładne przedstawienie informacji zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w otoczeniu zewnętrznym. Po drugie, możliwe jest sabotowanie potencjalnych podwładnych, odmowa posłuszeństwa, co może prowadzić do konfliktów i chaosu. Procedury odzyskiwania środków finansowych obejmują trudne decyzje i działania dotyczące przedsiębiorstwa i jego pracowników. Za suchą frazą "cięcie kosztów" jest redukcja wynagrodzeń, cięcia świadczeń socjalnych i, w końcu, zwalnianie nadmiernego personelu.
Osoba, która ma nie tylko dyplom, rozległą wiedzę z różnych dziedzin, ale także pewne doświadczenie życiowe, może ubiegać się o pozycję specjalisty ds. zarządzania kryzysowego, a także:
Tylko wysoce profesjonalny ekonomista-menedżer może znaleźć wyjście z trudnej sytuacji. Często musi pracować w nieprzyjaznym środowisku, w którym jest konflikt. Długi, niezadowoleni robotnicy, ukryta wojna z tymi, którzy doprowadzili firmę do bankructwa, jest częstą sytuacją. Zawód wymagać będzie nie tylko głębokiej wiedzy z zakresu ekonomii, finansów, zarządzania, ale także odwagi.
Specjaliści ds. zarządzania kryzysowego wykonują następujące funkcje:
Na wydziałach ekonomicznych wielu uniwersytetów stosunkowo niedawno pojawiła się specjalizacja "Zarządzanie Kryzysowe". Ten zawód pozwala uzyskać głęboką wiedzę w dziedzinie diagnozy kryzysu organizacji i jej otoczenia, planowania kryzysowego i modelowanie biznesu, organizacji odzysku finansowego, podstawy prawa upadłościowego. Program nauczania oparty jest na doświadczeniach z najlepszych uniwersytetów na świecie.
Młodzi profesjonaliści, którzy właśnie ukończyli uniwersytet, znajdują pierwszą pracę na etapie praktyki przed kwalifikacyjnej. Są poszukiwani w państwowych i gminnych organizacjach związanych z problematyką polityki finansowej i bankructwa, a także w usługach analizy ekonomicznej, diagnostyki i prognozowania w przedsiębiorstwach. Dobrym początkiem może być praca w zespole obecnego specjalisty ds. zarządzania kryzysowego (zawsze są potrzebni zarówno stażyści, jak i młodsi pracownicy), w firmach konsultingowych i prawnych. Podnosząc kwalifikacje, możesz szybko przesunąć się po szczeblach kariery i objąć stanowisko kierownika działu. Oczywiście Twoja wartość rynkowa i atrakcyjność dla pracodawców wzrośnie kilka razy, gdy tylko zdasz egzamin kwalifikacyjny. Nic dziwnego, że wysoko wykwalifikowani specjaliści są niezwykle cenni na rynku pracy.