Rozmowa kwalifikacyjna

Rodzaje rozmów kwalifikacyjnych - co musisz wiedzieć?

6 listopada 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 11 głosów

11 głosów

6 komentarzy

Rodzaje rozmów kwalifikacyjnych - co musisz wiedzieć?
Czy wiesz, że specjaliści HR wyróżniają co najmniej kilka rodzajów rozmów kwalifikacyjnych? Jeżeli w najbliższym czasie czeka Cię taka, może warto dowiedzieć się więcej na ten temat, zwłaszcza że coraz częściej rekrutacja odbywa się w kilku etapach i z użyciem różnych środków komunikacji. Poznaj rodzaje rozmów kwalifikacyjnych i wskazówki, jak się do nich przygotować.

Rozmowy rekrutacyjne rodzaje

Rozmowa kwalifikacyjna to drugi etap rekrutacji. Zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną? Wszystko wskazuje na to, że potencjalnemu pracodawcy spodobało się Twoje CV. Teraz jednak czas przygotować się do rozmowy. W sieci znajdziesz mnóstwo porad dotyczących ubrania, zrobienia dobrego pierwszego wrażenia czy formułowania odpowiedzi na pytania zadawane przez rekrutera. Poza tym powinieneś poznać rodzaje rozmów kwalifikacyjnych, być przygotowanym na różne sytuacje. Jakie rodzaje rozmów o pracę wyróżniają specjaliści? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć.

Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon

Gdy osób ubiegających się o pracę jest wiele, a pracodawca ma ograniczony czas i nie może spotkać się z wszystkimi wybranymi kandydatami, często stosowanym rozwiązaniem jest rozmowa telefoniczna w sprawie pracy. Czego możesz się spodziewać, gdy któregoś dnia odbierzesz połączenie od potencjalnego pracodawcy?

W takiej rozmowie padają głównie podstawowe pytania: o obecne zatrudnienie, powód (chęci) zmiany pracodawcy, wykształcenie i doświadczenie. Starasz się o pracę, podczas wykonywania której będziesz musiał wykazać się znajomością języków obcych? W takim razie możesz spodziewać się, że przez telefon zostanie zweryfikowana Twoja znajomość np. angielskiego. Możesz również zostać poproszony o podanie numerów telefonu do osób, które byłyby w stanie powiedzieć, jakim jesteś pracownikiem (nie zawsze chodzi o byłych pracodawców, ale np. współpracowników) i wystawić Ci rekomendacje.

Rozmowa telefoniczna - wskazówka na grafice

Standardowy scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej

Spośród różnych rodzajów rozmów kwalifikacyjnych, wybór konkretnego sposobu przeprowadzenia takiej rozmowy uzależniony jest od różnych czynników, np. rodzaju posady czy kwalifikacji kandydata. W przypadku, gdy w danej firmie nie istnieje określony z góry scenariusz rozmowy o pracę, warto skorzystać z gotowych szablonów.

Szukasz pracy?
Dodana
Dodana
Polecana

Pracownik produkcji

CD S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Handlowiec IT

Incom Group S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Młodszy diagnosta weterynaryjny

VETLAB Sp. Z o.o.

  • Wrocław
Dodana
Polecana

Najprostszy schemat zakłada rozpoczęcie rozmowy od pytań do kandydata. Dzięki temu rekruter może poznać jego doświadczenie, a także zebrać informacje o niezbędnych kompetencjach. Oznacza to, że pytania kompetencyjne zadawane są na początku rozmowy, a dopiero później w krótki sposób przedstawiana jest firma. Na końcu zwykle przychodzi czas na pytania kandydata na rozmowie o pracę.

Dlaczego padają pytania do kandydata?
Zaletą takiej kolejności zagadnień poruszanych na rozmowie kwalifikacyjnej jest to, że kandydat odpowiada zgodnie z posiadaną wiedzą – nie jest ukierunkowany informacjami otrzymanymi od rekrutera.

Ponadto rekruter może w trakcie opowiadania o firmie odnieść się do otrzymanych od kandydata informacji, nawiązując do jego zainteresowań czy doświadczeń – daje to szansę na sprofilowanie oferty oraz opisu przedsiębiorstwa. Taki rodzaj rozmowy sprawdza się najlepiej w rekrutowaniu osób, które mają niewielkie doświadczenie, np. praktykantów czy absolwentów studiów.

Klasyczny wywiad kompetencyjny można też rozpocząć od opowieści o ofercie firmy oraz danym stanowisku. Wówczas rekruter najpierw opowiada o tym, jak się w danej firmie pracuje i jacy pracownicy są poszukiwani. Dopiero później zadaje pytania kandydatowi i ocenia jego kompetencje. W tym przypadku czas na pytania kandydata także jest dopiero na końcu rozmowy.

Zaletą takiego rozwiązania jest to, że kandydat lepiej rozumie sens zadawanych pytań i ich związek ze swoim stanowiskiem. Może więc odnieść się do oczekiwań oraz wymagań i szczerze powiedzieć, jeśli czegoś nie potrafi. Wadą takiego trybu prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej jest utrata szansy na poznanie wiedzy kandydata na temat danej branży. Poza tym rekruterowi trudniej będzie dowiedzieć się, jakie jest wyobrażenie rozmówcy o stanowisku. Nie ma też wówczas pewności czy kandydat nie „odpowiada pod klucz”. Ten schemat rozmowy sprawdza się wyłącznie w przypadku doświadczonych kandydatów, którzy będą mogli odnieść ofertę i oczekiwania firmy do swoich planów zawodowych i kompetencji.

Video

Rozmowa behawioralna – czy przechodzą ją tylko absolwenci szkół wyższych?

Dziś studenci doskonale wiedzą, że wykształcenie to nie wszystko, dlatego też starają się – jeszcze w trakcie studiów – zdobyć doświadczenie. Co jednak, gdy absolwent takiego nie ma, a poszukuje pracy? Korporacje często przeprowadzają tzw. rozmowy behawioralne. Dlaczego i na czym one polegają?

Z punktu widzenia osób, które nie mają doświadczenia, behawioralna rozmowa kwalifikacyjna jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Bo wówczas rekruter sprawdza, czy kandydat posiada odpowiednie predyspozycje do pracy na danym stanowisku. Podczas takich rozmów często pojawiają się np. testy psychometryczne, nie brakuje również zadań, dzięki którym specjaliści mogą określić, czy kandydat jest np. kreatywny lub lojalny. 

A może rozmowa techniczna?

Pracodawcy, którym zależy na zatrudnieniu pracownika potrafiącego wykonać konkretną pracę, często decydują się przeprowadzić rozmowę techniczną. W trakcie takiej kandydat musi wykonać konkretne zadanie, np. przygotować prezentację, zreperować konkretną część pojazdu czy dokonać obliczeń.

Charakterystycznym elementem rozmowy technicznej o pracę jest to, że wszyscy zaproszeni kandydaci wykonują to samo zadanie. Dodatkowo pracodawca nie wykorzystuje pracy wykonanej przez zaproszonych – ta ma służyć jedynie ocenie umiejętności i umożliwić wybór najlepszego kandydata na utworzone stanowisko.

Rodzaje rozmów kwalifikacyjnych - infografika

Rozmowa kompetencyjna

To najpopularniejszy rodzaj rozmów kwalifikacyjnych, z którym z pewnością się spotkałeś. Podczas takiej rozmowy specjalista zadaje pytania dotyczące m.in. umiejętności i doświadczenia poszczególnych kandydatów. Bardzo często pytania kompetencyjne nawiązują do informacji przedstawionych w CV i mają dać rekruterowi obraz tego, jakim pracownikiem jest siedząca przed nim osoba.

Zdarza się, że rozmowa kompetencyjna jest łączona z innymi rodzajami rozmów. Świetnym przykładem jest przeprowadzenie z kandydatem najpierw rozmowy telefonicznej, a następnie zaproszenie go na rozmowę kompetencyjną. Czasem rozmowa kompetencyjna składa się z dwóch etapów, z czego drugi to rozmowa techniczna, podczas której kandydat musi wykonać konkretne zadanie.

To może Cię również zainteresować

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Podziel się

6 komentarzy

Paniek

Paniek

Jak widać wiele jest tego - rekrutacja może być zróżnicowana ale po kilku rozmowach dojdzie się do wprawy pod tym względem.
Gosia

Gosia

Nawet w przypadku rozmowy kwalifikacyjnej nie można oczekiwać powodu odmowy. Wcale nie muszą odpowiedzieć.
teresa

teresa

Też tak twierdzę, że artykuł bardzo nie tylko ciekawy, ale rady w nim zawarte mogą być bardzo przydatne. Znajoma miała rozmowę rekrutacyjną w języku angielskim przez telefon.
Karolka

Karolka

Kogo interesuje ten temat- niech przeczyta porady w artykule: "Rodzaje rozmów kwalifikacyjnych - co musisz wiedzieć?" Nie wiedziałam, że rozmowa może odbyć się przez telefon.
Egon

Egon

Dobrze napisane. Również kilka razy w temacie można wspomnieć o słynnych książkach, które czytasz lub szkoleniach na temat swojej specjalności, na których byłeś od roku.
Samona

Samona

Dużo także jest nowych sposobów na rekrutację zaczerpniętych z Ameryki. To różne testy, jednak w wielu firmach to zupełnie nie zdaje rezultatu. Trzeba to wiedzieć.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka