Większość firm poszukujących pracowników w Katowicach decyduje się na przeprowadzenie rekrutacji dwustopniowej. Pierwszy etap polega na przesłaniu przez zainteresowanych swoich dokumentów aplikacyjnych listownie na adres firmy lub w formie elektronicznej na adres mailowy. Rozmowa kwalifikacyjna to drugi etap rekrutacji, sprowadzający się do tego, że zainteresowane strony spotykają się, by porozmawiać o swoich oczekiwaniach.
Choć większość poradników dotyczy tego, jak potencjalny pracownik powinien zachować się w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, to nie można zapomnieć, że takie spotkanie to również czas, w którym kandydat ma możliwość lepszego poznania swojego przyszłego pracodawcy. Dzięki temu może on uniknąć szeregu problemów. Przede wszystkim mowa o tym, że poznając swojego potencjalnego szefa aplikujący może zdecydować, czy rzeczywiście jest zainteresowany podjęciem pracy w danej firmie.
Gdy rekrutację przeprowadza firma zewnętrzna
Część firm działających na śląskim rynku obawia się kosztów związanych z przeprowadzaniem procesu rekrutacyjnego. Z tego względu decydują się one skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych podmiotów. Agencje zatrudnienia działają w każdym większym mieście Polski. Na ich korzyść przemawia fakt, że zatrudniają one osoby specjalizujące się w rekrutacji pracowników z Katowic. Dzięki temu klient agencji może mieć pewność, że zostaną mu przedstawione najlepsze kandydatury.
Gdy klient decyduje się na skorzystanie z pomocy agencji zatrudnienia, rozmowa kwalifikacyjna odbywa się najczęściej w agencyjnej siedzibie. W takiej sytuacji zainteresowany kandydat jest zapraszany na konkretną godzinę i rozmawia z pracownikiem agencji. Warto zauważyć, że tak najczęściej przeprowadzane są rekrutacje ukryte. To takie, w przypadku których zainteresowani kandydaci na wstępnym etapie nie dowiadują się, kto poszukuje pracownika.
Z punktu widzenia śląskiego pracodawcy decydującego się na skorzystanie z usług agencji zatrudnienia istotne jest to, że podmiot poszukujący pracownika może liczyć na dodatkową opinię ze strony doradców zawodowych. Taki podsumowujący dokument jest bardzo cenny, bo ułatwia podjęcie decyzji. Przeczytaj również: Nowe obowiązki pracodawcy już od 1 września 2016 roku.
Pracodawca samodzielnie przeprowadza rekrutację
Na śląskim rynku nie brakuje jednak firm, które decydują się na samodzielne przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego. Takie podmioty również najczęściej organizują rekrutację dwustopniową. Rozmowy kwalifikacyjne z wybranymi kandydatami odbywają się w siedzibie firmy lub jej oddziałach. To, gdzie ostatecznie zostanie przeprowadzona rozmowa, w dużej mierze zależy od lokalizacji siedziby firmy i tego, kto ma rozmawiać z potencjalnymi pracownikami.
Warto przy tym pamiętać, że zdecydowana większość firm organizujących rekrutację na własną rękę decyduje się przeprowadzenie dodatkowych testów. Takie pozwalają na określenie silnych i słabych stron potencjalnych pracowników. Zdarza się, że firma przygotowuje dla kandydatów konkretne zadania, które mają pokazać ich wiedzę. W przypadku takich rozmów kwalifikacyjnych, kandydaci są najczęściej wcześniej uprzedzani o tym, że będą one składały się z dwóch części – rozmowy i praktycznych zadań. Warto przeczytać: 7 pierwszych prac inspirujących osób ze Śląska.
Rozmowa w kawiarni. Tak czy nie?
Wiele wątpliwości budzi fakt zaproszenia przez pracodawcę kandydatów np. do kawiarni. Czy warto wybrać się na taką rozmowę? Trzeba pamiętać, że nie każda firma ma własną, przestronną siedzibę. Jeżeli mowa o niewielkim, dopiero rozwijającym się przedsiębiorstwie to nie jest niczym dziwnym że rozmowa może obyć się na mieście. By jednak mieć pewność, że firma rzeczywiście istnieje, warto sprawdzić dany podmiot w bazach gromadzących informacje na temat firm.
To może Cię również zainteresować