Szkolenia i rozwój

Jak pisać e-maile biznesowe? Jakich zasad należy przestrzegać?

20 grudnia 2021

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 13 głosów

13 głosów

0 komentarzy

Jak pisać e-maile biznesowe? Jakich zasad należy przestrzegać?
Jak pisać maile biznesowe? Jak takiego maila rozpocząć, jak zakończyć? Czemu tak naprawdę służy komunikacja e-mailowa w świecie biznesu i co zależy od tego, czy mail biznesowy jest napisany niestarannie lub porządnie? Postaramy się wyjaśnić bardziej ten drugi przypadek, czyli przykładowy mail biznesowy, który jest jak najbardziej porządny.

Jak pisać maile biznesowe?

Zacznijmy od tego, że takie utwory pisemne jak maile biznesowe, są objęte pewną konwencją, której nietrudno się nauczyć, a której opanowanie jest konieczne, aby wiedzieć jak pisać dobre maile biznesowe. W przypadku komunikacji mailowej w biznesie, dochodzi do rozmowy między dwoma lub więcej firmami, zatem każda osoba, która wysyła maila biznesowego, robi to w imieniu firmy, zazwyczaj także zgodnie z wytycznymi swoich przełożonych, choć niekiedy wyższe i bardziej samodzielne stanowiska w firmie dozwalają pisać maile biznesowe także poszczególnym pracownikom. Jednakże zawsze dzieje się to jako reprezentacja firmy, zawsze też zwracamy się do innej firmy. Kontakty na tym poziomie posiadają oczywiście swój kodeks, na który składa się pewien rodzaj stylistyki, specyficzne zwroty w mailach biznesowych, rozpoczęcie i zakończenie maila biznesowego oraz kilka innych spraw, które omówimy tu dokładnie.

Musimy mieć świadomość, że nasz odbiorca tak samo jak my (nasza firma) wymaga przestrzegania w mailach biznesowych przyjętych w środowisku norm. O tym, jak pisać maile biznesowe wiedzą więc najlepiej osoby reprezentujące przedsiębiorstwo, które posiadają doświadczenie w komunikacji między firmami oraz znawstwo branży, w której się poruszają, gdyż trochę inaczej będą pisać do siebie maile biznesowe prawnicy, trochę inaczej szefowie firm budowlanych, ale zasady ogólne dla przykładowych maili biznesowych pozostają takie same. Przybliżymy tutaj te najważniejsze, które zapewnią sukces w komunikacji B2B.

Jakich zasad należy przestrzegać przy pisaniu maili biznesowych?

Najogólniej: maile biznesowe to rodzaj korespondencji oficjalnej, w której obowiązują wszelkie zasady grzeczności w języku. Nie jest dopuszczalne, aby w mailu biznesowym znajdowały się literówki lub błędy językowe. Oprócz stałych zwrotów w mailach biznesowych, które zachowują charakter pewnego konwenansu uznawanego powszechnie we wspólnym robieniu interesów, zwracamy uwagę także na to, że mail biznesowy ma być konkretny, ponieważ zazwyczaj chodzi o dokonanie pewnych ustaleń między podmiotami współpracującymi. Jasność i klarowność języka, a także zwięzłość - są tu wielkimi zaletami, obie strony oczekują przecież szybkiego i pomyślnego załatwienia spraw.

Szukasz pracy?

Frezer OSN

PCO SPÓŁKA AKCYJNA

  • Warszawa
Dodana
Polecana

Specjalista ds. przetargów i ofert

ITURRI Poland

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Elektryk

Schnellkraft Personalmanagement GmbH

  • Niemcy
Dodana
Polecana

Tokarz OSN

PCO SPÓŁKA AKCYJNA

  • Warszawa
Dodana
Polecana

W mailu biznesowym przedstawiamy naszą firmę, a naszych partnerów traktujemy z pełnym szacunkiem. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby do maili biznesowych dołączać różnego rodzaju załączniki, obrazy i linki, jeśli tylko służą porozumieniu lub przedstawieniu naszej propozycji. Prezentacja powinna być elegancka, materiały dobrze przygotowane, tekst maila biznesowego koniecznie powinien podlegać redakcji, musi być przemyślany, zaprojektowany (np. w formie konspektu), celowy. Być może przedstawiciele służb dyplomatycznych wiedzą jak najlepiej pisać maile biznesowe? Gdyż jest tak, że komunikacja, która stanowi podstawę zaufania, które z kolei jest niezbędne do podejmowania wspólnych przedsięwzięć, powinna znajdować się na wysokim poziomie profesjonalizmu. Większe firmy często nawet zatrudniają specjalistów od komunikacji zewnętrznej.

A więc w mailu biznesowym bądź uprzejmy, poważny, kulturalny, kompetentny, konkretny i nigdy nie zapominaj o celu komunikacji, którym zwykle jest zawiązanie współpracy opartej na silnych fundamentach, przynoszącej korzyści obu stronom.

Przykładowe zwroty, które można użyć w mailu biznesowym

Zwroty w przykładowym mailu biznesowym, zarówno te rozpoczynające, te użyte w treści, jak i zwroty na zakończenie maila biznesowego - należą zawsze do języka ogólnego, spełniają kryteria poprawności językowej, stosowności ze względu na adresata i cały kontekst osobowy, są wyrażeniami, co do których mamy pewność, że utrzymują styl oficjalny. Rozpocząć maila możemy od zwykłego “Szanowni Państwo”, albo - jeśli nasze firmy znają się już dobrze - od “Witamy ponownie”. Mogą się oczywiście zdarzać wyjątki, w zależności od stopnia zażyłości oraz wspólnej branży (dla środowisk zawodowych także obowiązują normy językowe tych środowisk). Zwykle dominuje liczba mnoga: “Prosimy się zapoznać…”, “Chcielibyśmy przedstawić…”, “Nawiązujemy do naszej dobrej współpracy w przeszłości…”, itp. Eleganckim i zawsze dobrze przyjmowanym zwrotem na zakończenie maila biznesowego może być “Z uszanowaniem”, albo “Z pozdrowieniami” w nieco mniej oficjalnej wersji (anglojęzyczny odpowiednik to zwykle “Best regards”).

Raczej nie powinniśmy sobie pozwalać na kolokwializmy, choć np. w sektorze IT dozwolone będą takie zwroty w mailach biznesowych jak “sajt” (ang. site, czyli website, a więc “strona internetowa”) - utrzymujemy jednak stylistykę kancelaryjną i oficjalną przynajmniej dopóki, dopóty nasze relacje nie nabiorą charakteru kontaktów bliższych i bardziej zażyłych.

Czego należy się wystrzegać w korespondencji biznesowej?

Naszym największym wrogiem w korespondencji biznesowej via e-mail jest niechlujstwo. Jak o naszej firmie i jej profesjonalizmie może świadczyć stopka maila, która wygląda, jakby została zaprojektowana przez kogoś, kto zupełnie pozbawiony jest zmysłu estetycznego? Naprawdę dobre maile biznesowe nie powstają szybko, nawet w najlepiej zorganizowanych biurach. Im poważniejsza sprawa (np. nawiązanie współpracy), tym więcej czasu powinniśmy spędzić przy redakcji maila, a także dokładnie zapoznać się z celami korespondencji, porozmawiać z odpowiednimi ludźmi w firmie, aby tym lepiej przekazać jej stanowisko, itd. Unikajmy zatem pośpiechu. Uwaga: przepadliśmy, jeśli w naszym tekście zdarzy się choćby jedna literówka - ale o tym nie należy przypominać, prawda?

Video

Jak prawidłowo rozpocząć i zakończyć e-maila biznesowego?

Z pewnością istnieje kultura biznesu, która jest częścią kultury ogólnej. Rozpoczynając z kimś rozmowę - takie są właśnie zasady tej kultury, która podpowiada nam jak rozpocząć maila - zwykle przedstawiamy się. Możemy także poprosić o uwagę, zapowiedzieć przegląd naszej propozycji, wyrazić uznanie dla naszych partnerów biznesowych, itp. A zakończenie maila biznesowego powinno zostać napisane tak, aby dać do zrozumienia, że współpraca z nami nie tylko jest możliwa, ale będzie także owocna i miła. Jest wiele form, których możemy użyć. Dla przykładu: “Z najlepszymi pozdrowieniami”.

(Na koniec: zgodnie z naszą wiedzą językową wyrażenie “e-mail” powoli zostaje wypierane przez prostsze i bardziej operatywne wyrażenie “mail” - tzw. zasada ekonomii języka - ale obie formy są poprawne, przy czym ta pierwsza, powoli zaczynająca być archaiczną, uchodzi za bardzie oficjalną, natomiast w literaturze możemy jeszcze spotkać wyrażenie “mejl”, lecz jego użycie nie będzie stosowne w celach biznesowych).

Najczęściej zadawane pytania

Jak pisać maile biznesowe?

Maile (e-maile) biznesowe podlegają - jak każda inna wypowiedź umieszczona w kontekście - pewnym rygorom i normom. Są to normy zarówno natury językowej jak i społecznej. Jak pisać maile biznesowe jest więc zagadnieniem nieco relatywnym, ale w każdej biznesowej wiadomości e-mail powinniśmy zachować: uprzejmość, konkretyzm, jasność wypowiedzi oraz ich bezbłędność.

Maile biznesowe - zwroty

Zwroty używane w mailach biznesowych powinny spełniać normy wzorcowe języka, w którym piszemy nasze komunikaty. Maile biznesowe zwykle składają się ze zwrotów funkcjonujących w języku ogólnym, lecz dla pewnych branż dopuszcza się elementy sloganu danej branży. Jednakże najbezpieczniej jest stosować zwroty oficjalne.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka