Szkolenia i rozwój

Merchandising - czym jest oraz jak go wykorzystać w przedsiębiorstwie?

23 września 2021

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 8 głosów

8 głosów

0 komentarzy

Merchandising - czym jest oraz jak go wykorzystać w przedsiębiorstwie?
Merchandising to pojęcie, którego jeszcze kilkanaście lat temu nie znała większość przedsiębiorców. Dziś jest to jedno z najważniejszych narzędzi, dzięki któremu można wpłynąć na decyzje zakupowe klientów, a tym samym zwiększyć dochody firmy. Czym dokładnie jest merchandising oraz w jaki sposób wykorzystuje się go w przedsiębiorstwie?

Zobacz także artykuł: Przedstawiciel handlowy - zarobki 

Co to jest merchandising? 

Firmy na całym świecie od lat stosują różnorodne techniki, które mają na celu zachęcenie klientów do sfinalizowania transakcji. Obecnie coraz większą popularnością wśród handlowców cieszy się merchandising. 

Czym jest merchandising? Jest to określenie dla kategorii działań marketingowych, które mają na celu wzrost sprzedaży. Działania w zakresie merchandisingu podejmują zarówno dostawcy jak i detaliści. W przypadku, gdy polityka dostawców i podmiotów sprzedających towary jest skoordynowana, wówczas osiągnięcie zamierzonych wyników sprzedażowych jest znacznie prostsze. 

Merchandising
W ramach merchandisingu kładzie się duży nacisk na poprawę obsługi klienta z jednoczesnym polepszeniem efektywności sprzedaży. Mówiąc krótko, właściwie stosowane zasady merchandisingu przyczyniać mają się do wzrostu liczby klientów, lepszego postrzegania firmy a także do wzrostu zysków. 

Czym zajmuje się zatem merchandiser? Jest to osoba, która projektuje i wdraża projekty sklepu zgodnie z określonymi wytycznymi. Warto wiedzieć o tym, że sposób prezentowania określonych produktów czy usług ma ogromne znaczenie dla prawdopodobieństwa podjęcia przez klienta decyzji zakupowej. Merchandiser musi tak zaplanować prezentację poszczególnych ekspozycji, aby skutkowało to wzrostami sprzedaży. 

Dlaczego firmy stosują merchandising?

Jakie jest główny powód stosowania merchandisingu przez firmy? Podstawowym powodem, który wymieniliśmy już wcześniej, jest zwiększenie sprzedaży. Każda działalność gospodarcza jest nastawiona przede wszystkim na osiąganie określonych zysków. Im są one wyższe, tym lepiej. 

Szukasz pracy?

KIEROWNIK PRODUKCJI (K/M)

AUDIT HR Sp. z o.o.

  • Iłowa
Dodana

Aplikant (w charakterze strażnika miejskiego)

Straż Miejska m. st. Warszawy

  • Warszawa
Dodana
Polecana

KIEROWNIK UTRZYMANIA RUCHU (K/M)

AUDIT HR Sp. z o.o.

  • Iłowa
Dodana

Specjalista ds. przetargów i ofert

ITURRI Poland

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana

Oczywiście, można wymienić także inne powody związane ze wdrożeniem procesów merchandisingowych. Mianowicie: poprawa wizerunku firmy w oczach klientów czy szybka sprzedaż zalegającego towaru, któremu kończy się termin przydatności. 

Jakie są podstawowe zasady merchandisingu?

W jaki sposób rodzaj eksponowania towarów może wpływać na decyzje zakupowe klientów? Specjaliści od merchandisingu podkreślają, że jest to jeden z podstawowych czynników w tym względzie. Oto najważniejsze zasady stosowania merchandisingu w praktyce: 

  • Zasada lewego oka. Produkty premium są zlokalizowane po lewej stronie półki, zaś te gorszej jakości po prawej. 
  • Zasada prawej ręki. Klient, który wchodzi do sklepu, w pierwszej kolejności ogląda towar znajdujący się po prawej stronie. Najlepszym miejscem na sprzedaż jest środek alejki. Te towary, które umieszcza się na początku, zazwyczaj nie wywołują odpowiednio dużej uwagi. 
  • Zasada bumerangu. Alejki w sklepie nie mogą być zbyt długie, gdyż wtedy klienci nie oglądają wszystkich towarów w sposób wystarczająco dokładny. 
  • Towary o niewielkich rozmiarach umieszcza się przy kasie. Mowa tu o papierosach, zapalniczkach, batonach, gumach do żucia, artykułach higienicznych itd. 
  • Na półkach musi znajdować się jak najwięcej towarów, ponieważ działa to na wyobraźnię konsumentów. 
  • Zasada cross merchandisingu, czyli produkty należące do tej samej kategorii powinny być umieszczane w miarę możliwości obok siebie.
  • Angażowanie wszystkich zmysłów klienta. Ważny jest nie tylko sposób rozmieszczenia towarów w sklepie, ale także kwestie takie jak muzyka czy unoszący się zapach. 
  • Ceny na półkach powinny być zawsze aktualne. 
  • Odpowiednie oświetlenie. 

Błędy w merchandisingu

Każdemu mogą zdarzyć się wpadki. Nie inaczej jest w przypadku osób wykonujących zawód merchandisera. Najpopularniejsze błędy w merchandisingu to: 

  • chaos na alejkach sklepowych - stojące palety z nierozpakowanym towarem, nieposprzątane śmieci itd., 
  • brak pogrupowania produktów w kategorie tematyczne,
  • puste półki, 
  • nieaktualne ceny, 
  • zbyt częste przenoszenie miejsc ekspozycji określonych produktów,
  • nieodpowiednie oświetlenie, 
  • nieprawidłowe ustawienie regałów utrudniające sprawne poruszanie się po sklepie. 

Video

Jak zostać merchandiserem?

Podstawowym wymogiem wobec osób chcących rozpocząć pracę w charakterze merchandisera jest posiadanie wykształcenia średniego. Najważniejsze jest to, aby kandydat posiadał określone umiejętności, np. wyobraźnię przestrzenną oraz wiedzę na temat metod oddziaływania na konsumentów. 

Oczywiście, znacznie większe szanse na uzyskanie pracy w tym zawodzie mają osoby, które posiadają stosowne dyplomy i certyfikaty potwierdzające ich kompetencje do wykonywania tej profesji. Wiedzę w zakresie merchandisingu można pozyskać poprzez uczestnictwo w kursach zawodowych. Wielu pracodawców często zatrudnia także absolwentów studiów wyższych, którzy ukończyli kierunki związane z marketingiem lub zarządzaniem. 

Merchandising a Visual merchandising

Obecnie bardzo duże znaczenie pełni visual merchandising. Jest to odmiana merchandisingu, która kładzie nacisk na wszystkie elementy związane ze sklepem, z którymi ma kontakt dany konsument. 

Chodzi tu nie tylko o produkty, ale również o identyfikację wizualną przedsiębiorstwa (logotyp, witryna sklepowa), doznania zapachowe czy dźwiękowe. Praca visual merchandisera skupia się zatem nie tylko na sposobie prezentacji towarów czy wyglądzie alejek sklepowych, ale także na innych, zróżnicowanych elementach, które przesądzają, w jaki sposób będzie on postrzegał daną markę. 

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest merchandising?

Merchandising to technika organizowania przestrzeni w sklepie w taki sposób, aby klienci częściej podejmowali decyzje o finalizacji transakcji. Specjaliści wyróżniają szereg zasad, którymi powinni kierować się merchandiserzy w swojej codziennej pracy.

Jakie są podstawowe zasady merchandisingu?

Do podstawowych zasad merchandisingu zaliczamy umieszczanie jak największej liczby towarów na półkach, właściwe oznakowanie produktów, odpowiednie oświetlenie, prezentowanie towarów o małych rozmiarach w pobliżu kasy.

Jakie wymagania trzeba spełnić, by pracować jako merchandiser?

Aby móc pracować w charakterze merchandisera, wystarczy posiadać wykształcenie średnie oraz mieć wiedzę na temat technik merchandisingu.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka