Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 929        SUBSKRYBUJE: 6958
Tematy, które interesują czytelników:  PIP, Kompetencje miękkie i twarde

ABC obsługi klienta, czyli na czym polega praca handlowca?

ABC obsługi klienta, czyli na czym polega praca handlowca?

Praca handlowca nie jest łatwa i prosta – nieustanny kontakt z klientami sprawia, że muszą oni posiąść konkretne umiejętności. Nie bez znaczenia są również predyspozycje zawodowe – tylko niektórzy mają szansę odnieść sukces właśnie w tym zawodzie.

Czym zajmuje się handlowiec? Najprościej mówiąc jest on odpowiedzialny za nawiązanie i utrzymanie kontaktu z klientami. Większość handlowców pracuje w firmach usługowych lub handlowych. Często pracę na takim stanowisku oferują również właściciele sklepów – stacjonarnych lub internetowych. Wówczas handlowiec również jest odpowiedzialny za nawiązanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi (np. hurtowniami, producentami) w celu wynegocjowania dobrych cen.

Ponieważ praca handlowca wiąże się z nieustannym kontaktem z ludzi, musi on doskonale wiedzieć, jak radzi sobie w sytuacjach trudnych komunikacyjnie lub wówczas, gdy klient mówi zdecydowanie „nie” lub jest niezdecydowany. Przydaje się zarówno doświadczenie, jak i konkretne umiejętności. Te drugie dotyczą przede wszystkim umiejętności rozmawiania z ludzi – potencjalnymi klientami.


Co liczy się w pracy z klientem?

Większość dobrych handlowców wymieni całą listę rzeczy pozwalających na nawiązanie i utrzymanie dobrego kontaktu z klientami. Zupełną podstawą jest oczywiście ubiór, nastawienie i sposób prowadzenia rozmowy. Nie bez znaczenia jest również posiadanie przez handlowca materiałów promocyjnych lub katalogów produktów. Takie gwarantują możliwość zaciekawienia klienta, zaprezentowania mu towaru lub usługi i przedstawienia korzyści wynikających z jego zakupu.

Choć może wydawać się to nieistotne, wielu handlowców podkreśla, że nawiązanie współpracy z klientem jest początkiem drogi do budowania kontaktu z nim. By ten był stały, handlowiec musi posiadać konkretny zestaw narzędzi – telefon służbowy, wizytówki, laptopa czy samochód. Bo dopiero wówczas może on być pewnym, że utrzyma kontakt z klientem i będzie mógł prowadzić owocną współpracę.


By przekonać do zakupu

Większość handlowców ma swoje sposoby na to, by przekonać klienta do podjęcia współpracy. Tymi jednak niechętnie się oni dzielą. Śmiało można jednak powiedzieć, że kluczem do nawiązania kontaktów handlowych jest rozmowa. Handlowiec powinien wykazać się konkretnymi umiejętnościami, szczególnie ważne są zaś kompetencje miękkie. Jeżeli te u handlowca są rozwinięte, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie on mógł sprostać oczekiwaniom klienta, bo doskonale będzie wyczuwał, co należy poszczególnym zaproponować.

Współcześnie, gdy konkurencja w każdej branży jest bardzo duża, handlowiec również powinien potrafić negocjować warunki współpracy. Z tego względu tak istotne jest to, by miał on możliwość zejścia z ceny lub zaoferowania potencjalnemu klientowi dodatkowych korzyści. W tym zakresie ważne jest współdziałanie handlowca z swoim przełożonym – powinni oni ustalić np. minimalną cenę produktów. Wówczas handlowiec może wykorzystać swoje zdolności i w pierwszej kolejności zaproponować cenę wyższą, by potem ją sukcesywnie obniżać.


Zawsze pod telefonem

Handlowiec często bywa pośrednikiem między klientem, swoim przełożonym (szefem firmy) a magazynem. Zdarza się, że to od jego szybkiej reakcji zależy zarobek firmy. Jeżeli klient zgłasza np. brak towaru lub pilnie potrzebuje wykonania konkretnej usługi, to sposób w jaki zareaguje handlowiec, z którym zainteresowany będzie się kontaktował, zależy od sukcesu firmy. I o tym należy pamiętać.
Skoro handlowiec jest tak ważnym pracownikiem firmy, to nie można zapomnieć o tym, by zaoferować mu przyzwoite warunki pracy. Większość przedsiębiorców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie praca handlowca jest kluczem do osiągnięcia przez firmę stabilnej sytuacji na rynku. To kolejny powód, dla którego przedsiębiorca powinien też skrupulatnie dobierać pracowników, którzy zasilą dział handlowy.

Zobacz inne porady dla pracowników

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.