Szkolenia i rozwój

5 najlepszych technik zamknięcia sprzedaży

13 maja 2020

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 22 głosy

22 głosy

40 komentarzy
5 najlepszych technik zamknięcia sprzedaży
Chciałbyś skutecznie i efektywnie sprzedawać? Zapoznaj się z 5 najlepszymi technikami zamknięcia sprzedaży.

Wiedza, czas, cierpliwość – bez nich nie zamkniesz sprzedaży!

Praca handlowca czy przedstawiciela handlowego nie jest łatwa. Jest stresująca i wymagająca. Nawet najbardziej efektywne i zwinne techniki, nie poprawią Twoich wyników sprzedażowych, jeśli nie będziesz posiadał znakomitej znajomości oferty handlowej i nie wykażesz się cierpliwością, sprytem i inteligencją podczas rozmów z klientem. Musisz być błyskotliwy, otwarty na komunikaty klienta, musisz reagować błyskawicznie na potrzeby i pytania klienta.

Zamknięcie sprzedaży to jeden z ważniejszych etapów rozmów handlowych, który może przesądzić o skuteczności prowadzonych pertraktacji. Pamiętaj, że niemniej istotne są wcześniejsze etapy komunikacji z klientem – na etapie, których masz szansę rozpoznać potrzeby klienta, zaproponować mu konkretne rozwiązanie, nawiązać relację i pozyskać zaufanie kontrahenta. W procesie sprzedażowym możemy wyróżnić następujące etapy:

Nawiązanie kontaktu - tu zaczyna się zamknięcie sprzedaży

  • Zbieranie informacji i uświadamianie potrzeb.
  • Przedstawianie propozycji i prezentacja.
  • Zamknięcie sprzedaży i utwierdzenie w decyzji.

Dlaczego warto stosować poniższe techniki? Pamiętaj, że „za słowami idą myśli, a za myślami, idą czyny”. Do dzieła!

1. Nie ma złych odpowiedzi

Gdy prezentacja zbliża się do końca. Przedstawiłeś klientowi ofertę, opowiedziałeś o zaletach produktu i korzyściach wynikających z jego posiadania, zanim przejdziesz do kolejnego etapu rozmów, zapytaj klienta:

„Czy jest jeszcze coś co musi Pan wiedzieć, żeby przejść dalej?”

Bez względu na to czy klient odpowie twierdząco, czy poprosi o doprecyzowanie niejasnych kwestii, to obydwie odpowiedzi, dla Ciebie jako handlowca, są satysfakcjonujące.

Jeśli klient odpowiada „nie”, oznacza to, że wszystko jest dla niego jasne, a zarazem wyraża zgodę na przejście do kolejnego etapu rozmów handlowych. Jeśli poprosi Cię o doprecyzowanie niejasnych zagadnień bądź przedstawi wątpliwości, gdy już uda Ci się odpowiedzieć , możecie przechodzić do kolejnego etapu rozmów. Klient przecież wyraził zgodę na przejście do kolejnego etapu... Powyższe pytanie jest niezwykle podchwytliwe i jakakolwiek odpowiedzieć klienta, powoduje naturalne konsekwencje, jakim jest przejście do dalszego etapu rozmów.

Szukasz pracy?

OPERATOR WÓZKA WIDŁOWEGO PRZEDNIEGO

E&A Agencja Zatrudnienia (nr KRAZ 385)

  • Holandia
Dodana
Dodana
Dodana
Dodana
Dodana

2. Oczywista oczywistość

Druga niezwykle skuteczna technika zamykania sprzedaży to potwierdzenie rzeczywistości. Poniższe zdania pomagają utwierdzić klienta w słuszności podjętych przez niego decyzji. Jak tego dokonać? Gdy spotkanie dobiega końca zwróć się do klienta:

Spotkaliśmy się dzisiaj, ponieważ... (Uwaga! Tu wymień powód spotkania z punktu widzenia klienta).

Zdecydował się Pan, by... (wymieniasz to na co zdecydował się klient już podczas spotkania, np.: Zdecydował się Pan na wprowadzenie ultranowoczesnego programu zarządzania produkcją, który usprawni proces produkcji i pozwoli obniżyć jej koszty.)

Więc chciałbym Panu... (tu podajesz swój cel – przedstawić ostateczną wycenę/umówić się na spotkanie finalizujące transakcję/przedstawić warunki umowy.)

Tu następuje lekka pauza. Następnie wypowiadasz zadnie klucz, którego zadaniem jest utwierdzić klienta w jego decyzji. Brzmi ono:

Ze wszystkich oczywistych powodów.

Dodajesz: Czy to jest coś na czym Panu zależy?

Nasuwa się oczywista odpowiedź: TAK. Gratulacje! Właśnie sfinalizowałeś transakcję.

3. Z góry na TAK!

To jedna z łatwiejszych i najlepiej znanych technik zamykania sprzedaży. Kończąc spotkanie, pytasz klienta:

Czy jest jeszcze coś, co musiałbym Panu powiedzieć, żeby Pan podjął dzisiaj decyzję/ zaakceptował cennik/ złożył zamówienie?

Zadając pytanie w ten sposób, podświadomie sugerujesz klientowi, że podjął już decyzję o finalizacji transakcji. Klient podświadomie godzi się na Twoje warunki. To jak w pytaniu: „Czy król Francji jest łysy?” Wcale nie chodzi o fakt czy król ma bujną czuprynę, czy stracił wszystkie włosy, a fakt, że Francja ma króla ;)

4. U nas nie ma unlimited

Klient już prawie zdecydował się na zakup i nagle pada znienawidzone przez wszystkich sprzedawców zdanie: „No to muszę się zastanowić.” Jak odeprzeć argument klienta? Użyj uzasadnienia w postaci – oferta jest limitowana i obowiązuje tylko dziś albo zaoferuj klientowi spersonifikowany produkt i zaznacz jest jest dostępny tylko dziś, wyłącznie w tym salonie. Zwykle klient wyraża ponowne zainteresowanie produktem – ogląda go, dopytuje o szczegóły. Wtedy Ty oferujesz dodatkowe usługi bądź produkty komplementarne - albo klient kupi cały pakiet albo zdecyduje się na zakup pierwotnego i będzie miał wrażenie, że zapłacił najniższą możliwą cenę i podjął najlepszą możliwą decyzję.

5. Na szczeniaczka

Ta technika wywodzi się z USA. W oryginale nazwana the puppy-dog close. Z powodzeniem stosowana w Stanach przez właścicieli sklepów zoologicznych, którzy pełnym wątpliwości rodzicom przed zakupem szczeniaczka, pozwalali zabrać psiaka na weekend do domu. I jak tu po weekendzie spędzonym w towarzystwie uroczego psiaka, oznajmić dzieciom, że psa nie będzie. Ta technika sprzedaży daje najwyższą skuteczność.

Zaoferuj potencjalnemu klientowi próbny pakiet Twojego produktu. Jest duże prawdopodobieństwo, że po gratisowym okresie testowym, zdecyduje się na zakup.

Skuteczne zamknięcie sprzedaży

Nie od dziś wiadomo, że prawdziwego dżentelmena poznaje się po tym, jak kończy, a nie jak zaczyna. W przypadku sprzedawców także można to stwierdzenie zastosować, ale w tym wypadku liczy się zarówno pierwsze, jak i ostatnie wrażenie. Wiadomo już, jakie techniki zamykania sprzedaży są skuteczne, ale warto jeszcze pamiętać o tym, że nawet one nie pomogą, jeśli sprzedawcy zabraknie zaangażowania i entuzjazmu. Odpowiednie podejście ułatwia zdobycie zaufania klienta, a przecież o to głównie chodzi – klient powinien myśleć, że ma do czynienia z osobą znającą się na rzeczy. Poza tym emocje są zaraźliwe, dlatego trzeba wierzyć lub sprawiać wrażenie, że się wierzy w produkt, który podlega sprzedaży.

Entuzjazm i zaangażowanie to podstawa, ale żeby zamknąć proces sprzedaży, trzeba działać szybko i konkretnie. Długi opis produktu i zachwalanie go ponad miarę to działania, które mogą skutecznie zniechęcić potencjalnego kupującego. Warto też pamiętać, że klient lubi mieć wybór, a przedstawienie tylko jednej oferty tej możliwości nie daje. Sprzedawca musi być pewien tego, co poleca – jakiekolwiek wahanie można szybko wyczuć. Konieczne jest dobre zapoznanie się z oferowanym produktem lub usługą, aby móc doradzić klientowi i zadbać o jego interesy. W przypadku, gdy klient nadal nie jest pewien zakupu, warto zapytać go o to, jakiej kwestii dotyczą wątpliwości i rzeczowo odpowiedzieć na zadane pytania.

W chwili, gdy decyzja o zakupie zostaje w końcu podjęta, rola sprzedawcy jeszcze się nie kończy. Odpowiednie podejście do klienta na tym etapie transakcji sprawia, że chętnie wróci on w przyszłości właśnie do tej firmy, która zapewniła mi fachową obsługę posprzedażową. Warto zasygnalizować klientowi, że w razie potrzeby sprzedawca jest do jego dyspozycji – jeśli będzie miał trudności z uruchomieniem sprzętu czy dodatkowe pytania, to w każdej chwili może zadzwonić czy napisać maila, a na pewno otrzyma stosowną odpowiedź. Niektóre firmy decydują się także na sporadyczny kontakt telefoniczny w celu poinformowania klientów o nowych usługach czy zapytania o opinie o zakupionym towarze lub usłudze.

Chcesz poprawić swoje wyniki sprzedażowe? Zajrzyj na http://www.ekspertwsprzedazy.pl. Znajdziesz tu wiele cennych wskazówek, które pozwolą Ci zostać TOP handlowcem w Twojej firmie.

Artykuł zewnętrzny

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

autor

Patrycja Kosek

Dziennikarz

Specjalista digital marketingu, redaktor, copywriter i dziennikarz. Ma prawie 10 lat doświadczenia. Poza pisaniem i korektą zajmuje się zarządzaniem i optymalizacją treści, a także planowaniem i realizacją kampanii marketingowych oraz projektów link outreach na potrzeby SEO.

Newsletter

Jesteś rekruterem lub specjalistą HR? Ten newsletter jest dla Ciebie!

Otrzymuj garść inspiracji, praktyczne porady i gotowe materiały wspierające codzienną pracę w rekrutacji i employer brandingu.

Bądź na bieżąco z trendami HR i rozwijaj swoje działania z Aplikuj.pl

Klauzula informacyjna  

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej Aplikuj.pl i wszystkich ich podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest Aplikuj.pl Paweł Strykowski z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, NIP: 5471567654.

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Przesłanie formularza jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką Prywatności.

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, w tym także przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce Prywatności.

40 komentarzy

dwUQQUrL

dwUQQUrL

(select 198766*667891 from DUAL)
dwUQQUrL

dwUQQUrL

@@gHnM6
dwUQQUrL

dwUQQUrL

(select 198766*667891)
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1'||DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(98)||CHR(98)||CHR(98),15)||'
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1*DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(99)||CHR(99)||CHR(99),15)
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1cV1sqkPI')) OR 950=(SELECT 950 FROM PG_SLEEP(15))--
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1aFG94vEB') OR 765=(SELECT 765 FROM PG_SLEEP(15))--
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1bVz8Jetc' OR 584=(SELECT 584 FROM PG_SLEEP(15))--
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1-1)) OR 269=(SELECT 269 FROM PG_SLEEP(15))--
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1-1) OR 807=(SELECT 807 FROM PG_SLEEP(15))--
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1-1 OR 146=(SELECT 146 FROM PG_SLEEP(15))--
dwUQQUrL

dwUQQUrL

18v3cY5Uc'; waitfor delay '0:0:15' --
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1-1 waitfor delay '0:0:15' --
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1-1); waitfor delay '0:0:15' --
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1-1; waitfor delay '0:0:15' --
dwUQQUrL

dwUQQUrL

(select(0)from(select(sleep(15)))v)/*'+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+'"+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+"*/
dwUQQUrL

dwUQQUrL

10"XOR(1*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR"Z
dwUQQUrL

dwUQQUrL

10'XOR(1*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR'Z
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1*if(now()=sysdate(),sleep(15),0)
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1*749*744*0
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1+754-749-5
dwUQQUrL

dwUQQUrL

-1 OR 5*5=25 --
dwUQQUrL

dwUQQUrL

-1 OR 5*5=26 --
dwUQQUrL

dwUQQUrL

-1 OR 5*5=25
dwUQQUrL

dwUQQUrL

-1 OR 5*5=26
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1*960*955*0
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1+965-960-5
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1*764*759*0
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1+769-764-5
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1*135*130*0
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1+140-135-5
dwUQQUrL

dwUQQUrL

1zo9P842o
Gizmo

Gizmo

Te techniki zamykania sprzedaży wydają mi się naprawdę skuteczne. Jednak, jako klient, chciałbym mieć czas na przemyślenie swojej decyzji. Często potrzebuję dłużej, żeby podjąć najlepszą dla mnie decyzję.
Damian

Damian

Jako pracodawca naprawdę doceniam właściwe techniki zamykania sprzedaży, ponieważ pozwala to na przekonanie potencjalnych klientów do wybrania naszych usług. Warto jednak pamiętać, że klienta nie można zbyt mocno naciskać, ponieważ może to spowodować, że nigdy więcej nie skorzysta z naszych usług.
Alpaka

Alpaka

Czyli podczas poszukiwania pracy, również potrzebne są umiejętności sprzedaży i techniki zamykania. Dzięki temu ma się szansę przekonać pracodawcę, że jest się najlepszym kandydatem na stanowisko.
Laura Dębińska

Laura Dębińska

Miałem do czynienia z takimi technikami, jako klient, i szczerze mówiąc, czułem się mocno naciskany. Często musiałem w końcu uciekać z takiego sklepu. Ale z drugiej strony, jeśli jest się dobrym sprzedawcą, to można osiągnąć skuteczne zamknięcie sprzedaży, nie tracąc klientów.
Lenart

Lenart

Osobiście, uważam, że używanie odpowiednich technik zamykania sprzedaży to kluczowy element każdej rozmowy. Te 5 sposobów przedstawionych w artykule to bardzo dobre przykłady, które naprawdę działają.
Iza

Iza

Zainteresował mnie ten temat. "5 najlepszych technik zamknięcia sprzedaży". Dzięki temu artykułowi nareszcie wiem wszystko...
Termal

Termal

Najbardziej efektywne programy szkoleniowe wykorzystują warstwowe, zrównoważone działania edukacyjne, aby z czasem poprawić wydajność. Techniki sprzedażowe mają konkretne znaczenie.
Pinokio

Pinokio

Technik sprzedaży jest wiele więcej. Wszyscy, którzy potrafią to w naturalny sposób realizować i wprowadzają własne sprawdzone patenty zarabiają w tej branży najwięcej.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.