Sporządzenie prawidłowego świadectwa pracy jest jednym z obowiązków pracodawcy. W każdym przypadku podmiot zatrudniający musi wystawić dokument ten w momencie rozwiązania lub też wygaśnięcia stosunku pracy. Dodatkowo ustawodawca nie przewidział żadnego usprawiedliwienia dla pracodawcy, w przypadku, jeżeli nie dopełni on swojego obowiązku. Zgodnie z art. 97 § 1 Kodeksu pracy "wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą". Jakich terminów musi dochować podmiot zatrudniający?
Kiedy otrzymam świadectwo pracy?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wydanie świadectwa pracodawcy powinno nastąpić w ostatnim dniu trwania umowy o pracę. Niekiedy może to być niemożliwe i wówczas też pracodawca jest zobowiązany doręczyć swojemu byłemu podwładnemu dokument ten w terminie 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika. Z drugiej strony warto zauważyć, że w niektórych warunkach podmiot zatrudniający może mieć z tym problem. Tak będzie choćby wtedy, gdy pracownik zmieni adres zamieszkania i nowego nie poda pracodawcy. Z oczywistych względów zatrudniający nie będzie miał możliwości skutecznego doręczenie dokumentu. Wówczas też powinien złożyć go do akt pracowniczych i to ze skutkiem doręczenia.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w osobym artykule: Rozstajesz się z pracownikiem? Pamiętaj o świadectwie pracy!
Prawidłowo sporządzone świadectwo pracy
Aby zrozumieć istotę świadectwa pracy należy pamiętać, że to dokument, który ma służyć przekazaniu zarówno kolejnemu pracodawcy, jak i właściwym instytucjom zobiektywizowanych informacji o danym pracowniku. Mowa zatem o takich wiadomościach, które są podstawowe i poświadczają określone dane o zatrudnionym. W świadectwie pracy wskazać należy szereg informacji dotyczących zajmowanego przez pracownika stanowiska. Część z nich wskazana została w art. 97 § 2 Kodeksu pracy. Zgodnie z zapisem dokonanym przez ustawodawcę, w dokumencie tym znaleźć muszą się informacje dotyczące ?okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczeniem pracy?. Podmiot zatrudniający ma również obowiązek umieścić na dokumencie tym stosowną wzmiankę, jeżeli wynagrodzenie pracownika było zajęte przez organ egzekucyjny, czyli komornika. Dodatkowo, na żądanie zainteresowanego, w świadectwie pracy znaleźć może się też informacja o wysokości i składnikach wynagrodzenia, jak również uzyskanych kwalifikacjach.
Co ponadto?
Przy wystawianiu świadectwa pracy zatrudniony powinien kierować się nie tylko Kodeksem pracy, ale również rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 maja 1996 roku w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy. I tak, obligatoryjnie podmiot zatrudniający powinien w dokumencie tym zamieścić takie informacje, które dotyczą:
- wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy,
- podstawy prawnej rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
- urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
- wykorzystania dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy,
- należności ze stosunku pracy uznanych i nie zaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu braku środków finansowych,
- okresu korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia,
- wykorzystanego urlopu wychowawczego,
- liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie, zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy, w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
- wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 Kodeksu pracy,
- okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę na podstawie art. 361 § 1 Kodeksu pracy,
- okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych,
- okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,
- okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty,
- danych, które są zamieszczane na żądanie pracownika.
W moim świadectwie są błędy
Każdy pracownik, który zauważył w otrzymanym dokumencie błąd, ma prawo dochodzić jego sprostowania. Ma na to 7 dni od momentu otrzymania świadectwa pracy. W tym samym terminie podmiot zatrudniający powinien ustosunkować się do wniosku pracownika. Odpowiedź powinna zostać udzielona w formie pisemnej, choć nie musi być uzasadniania. Zgodnie też z art. 97 § 2? Kodeksu pracy w przypadku nieuwzględnienia wniosku przez pracodawcę, osobie zainteresowanej, czyli byłemu pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.
To może Cię również zainteresować
Świadectwo pracy - co powinno zawierać i kiedy powinniśmy je otrzymać?