Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1060        SUBSKRYBUJE: 7263
Tematy, które interesują czytelników:  Aneks do umowy, Zwolnienie lekarskie, CV dla ucznia

Czas pracy kadry kierowniczej

Czas pracy kadry kierowniczej

Pracownicy na stanowiskach kierowniczych nie zawsze mogą liczyć na dodatkowe świadczenia np. za pracę w godzinach nadliczbowych. Ich czas pracy liczy się inaczej niż pozostałych pracowników. Jeżeli właśnie dostałeś awans, sprawdź, jakie przepisy obowiązują w zakresie czasu pracy kadrę zarządzającą zakładem pracy.

Dlaczego czas pracy kadry kierowniczej jest liczony w inny sposób? Przepisy są mniej korzystne głównie z uwagi na fakt, że pracownicy tej grupy mają znacznie większe możliwości w zakresie decydowania zarówno o sposobie, jak i czasie wykonywania swoich zadań. Nie bez znaczenia jest też fakt, że pracodawcy trudniej ich kontrolować. Z tego względu ustawodawca, mając na względzie również interesy podmiotów zatrudniających, uznał, że tę grupę zatrudnionych mogą obowiązywać mniej korzystne uregulowania w zakresie czasu pracy.

Kadra kierowniczy, czyli kto?

Należy pamiętać, że ustawodawca rozróżnia podmioty zaliczane do kadry kierowniczej. Zgodnie z przepisami, mowa o:

  • pracownikach zarządzających firmą w imieniu pracodawcy,
  • pracownikach wyodrębnionych jednostek organizacyjnych.

Dla każdej z tych grup zatrudnionych czas pracy liczony jest w inny sposób. Rozróżnienie jest zatem istotne i w pierwszej kolejności każdy zainteresowany musi wiedzieć, do której grupy pracowników należy.

Pracownicy zarządzający firmą

Do pracowników zarządzających firmą w imieniu pracodawcy zaliczyć należy pracowników, który jednoosobowo zarządzają zakładem pracy i ich zastępców oraz tych pracowników, którzy wchodzą w skład kolegialnego organu zarządzającego firmą. W praktyce będą to np. prezes spółki z o.o. czy członek zarządu spółki akcyjnej.

Gdy mowa o pracownikach zarządzających firmą w imieniu pracodawcy, należy wskazać, że wątpliwości pojawiają wówczas, kiedy dany zakład pracy składa się z wielu oddziałów. Może zdarzyć się, że przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zdecyduje się na otworzenie kolejnych filii w innych miastach. Czy w takim przypadku pracowników tam zatrudnionych należy uważać za takich, którzy zarządzają firmą? Specjaliści stoją na stanowisku, że tak, jeżeli pracodawca jest w stanie udowodnić, że osoby tam zatrudnione mogą np. samodzielnie zatrudniać swoich podwładnych.

To Cię powinno też zainteresować: Nienormowany czas pracy - kadra kierownicza i inne zawody

Zgodnie z art. 1514 § 1 Kodeksu pracy pracownikom zarządzającym w imieniu pracodawcy zakładem pracy i kierownikom wyodrębnionych komórek organizacyjnych wykonującym, w razie konieczności, pracę poza normalnymi godzinami pracy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.

Pracownicy wyodrębnionych jednostek organizacyjnych

W tej grupie znajdują się pracownicy, którzy samodzielnie zarządzają daną jednostką organizacyjną. Tacy zatrudnieni mają w zakresie swoich obowiązków np. sporządzanie listy płac i jednocześnie nie wykonują zadań takich, jak pozostali zatrudnieni.

Gdy mowa o czasie pracy tej grupy zatrudnionych, należy wskazać, że tu pracodawca stosuje wyjątek od reguły wskazanej wyżej. Mowa o tym, że takim pracownikom będzie przysługiwało wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, jeżeli te przypadać będą w niedzielę czy święto i jednocześnie nie otrzymają oni innego dnia wolnego od pracy. Jest to jednak wyjątek, gdyż z takiego uprawnienia nie będą mogli skorzystać pracownicy zarządzający zakładem pracy w imieniu pracodawcy.

Gdy nadgodziny stają się normą...

Nie można zapomnieć, że część pracodawców może wykorzystywać fakt, że pracownicy zarządzający zakładem pracy czy kierownicy wyodrębnionych jednostek organizacyjnych mogą pracować w godzinach nadliczbowych bez wynagrodzenia. Gdy nadgodziny stają się dla pracownika normą, ma on prawo żądać, by pracodawca zmodyfikował stosunek pracy lub zapłacił mu za dodatkową pracę. Na takim stanowisku stanął również Sąd Najwyższy, który ocenił, że w takiej sytuacji pracownikowi należy się dodatkowe wynagrodzenie.

Zobacz inne porady dla pracowników

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.