Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1050        SUBSKRYBUJE: 7273
Tematy, które interesują czytelników:  Urlop wypoczynkowy, Trzynastka, Jak zmienić pracę

Co warto wiedzieć o RMUA?

Co warto wiedzieć o RMUA?
Wielu pracowników wie, że powinni otrzymać RMUA, ale nie ma wystarczającej wiedzy na temat tego, jak...

Problem z RMUA ma wielu pracowników, którzy po prostu nie mają wystarczającej wiedzy w tym zakresie. Od 1 stycznia 2012 roku, na mocy art. 11 pkt 2 i 24 ustawy z dnia 16 września 2011 roku o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, zmianie uległy między innymi zasady wydawania pracownikom tego właśnie dokumentu. Na podmioty, które zatrudniają pracowników nałożony jest rzeczywiście obowiązek wręczania im RMUA, ale raz do roku, konkretniej zaś do dnia 28 lutego danego roku za rok poprzedni. Wyjątkiem jest przy tym sytuacja, gdy pracownik złoży stosowny wniosek do pracodawcy o wydanie mu takiego dokumentu. Wówczas zatrudniający powinien wydać RMUA za miesiąc poprzedni.

Wniosek i co dalej?

Z punktu widzenia pracownika, który chce otrzymywać RMUA co miesiąc istotne mogą być kwestie tego, ile dni pracodawca ma na wydanie takiego dokumentu. Otóż, w praktyce przyjmuje się, że pracodawca jest zobowiązany przekazać pracownikowi RMUA w miesiącu, w którym ten złożył o niego wniosek. W przepisach bowiem nie wskazano, ile dni pracodawca ma na ustosunkowanie się do podania. Z drugiej strony, przyjąć można, że ? z uwagi na konieczność opłacania składek w ścisłych terminach ? pracodawca powinien wydawać pracownikowi dokument 5 lub 15 dnia każdego miesiąca w zależności od tego, jakiego rodzaju jest płatnikiem. To jednak, o czym warto pamiętać, nie jest obowiązek, który wynika z przepisów, ale z pewnej praktyki. Oznacza to, że również dobrze w każdym miesiącu podmiot zatrudniający może wręczać RMUA w innym dniu.

Pisemne oświadczenie

Ewentualne opóźnienia wynikające z przekazania przez pracodawcę dokumentu pracownikowi mogą wpływać na fakt, że zatrudniony nie będzie mógł korzystać w sposób pełny z opieki zdrowotnej. Z tego też względu tak ważne jest stanowisko wyrażone przez Narodowy Fundusz Zdrowia. W wydanym komunikacie stwierdził on, że w przypadku braku dokumentu, który potwierdzałby posiadanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej pacjent ? zanim skorzysta z pomocy lekarskiej ? powinien złożyć na piśmie stosowne oświadczenie o tym, że został zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego. Powinien przy tym na piśmie zawrzeć takie dane, jak swoje imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL czy podmiot, który zgłosił go do ubezpieczenia.

Gdy pracodawca narusza prawo...

Jeżeli pracodawca nie wydał pracownikowi RMUA, zaś osoba zatrudniona była zobowiązana przedłożyć taki dokument w placówce leczniczej, warto pamiętać, że ewentualne koszty leczenia rzeczywiście będzie zobowiązany pokryć pracownik. Z drugiej strony, w takiej sytuacji trzeba wiedzieć, że będzie mu przysługiwało roszczenie do pracodawcy o naprawienie szkody, jaką poniósł. Bo choć ustawy nie precyzują, w jakim terminie podmiot zatrudniający powinien wydać pracownikowi dokument, to zignorowanie wniosku podwładnego traktować można jako naruszenie obowiązku prowadzenia dokumentacji, która związana jest ze stosunkiem pracy. Zgodnie z art. 94 § 9a Kodeksu pracy, to właśnie na pracodawcy ? jako na podmiocie, który zatrudnia pracowników ? spoczywa obowiązek ?prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników?.

Wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Pracownik, który ma problem z ewentualnym uzyskaniem od pracodawcy RMUA może również zwrócić się bezpośrednio do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W takim przypadku wniosek powinien dotyczyć zapytania, czy pracodawca odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne czy zdrowotne. W wyjątkowych sytuacjach, gdy rzeczywiście uzyskanie od pracodawcy dokumentu jest niemożliwe z uwagi na notoryczne ignorowanie wniosków pracownika, osoba zatrudniona może też zwrócić się o interwencję właśnie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Państwowej Inspekcji Pracy.

Co warto wiedzieć o RMUA?
5
4 głosów

Zobacz inne porady dla pracowników

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.