Zmiana i utrata pracy

Rozstanie z klasą, czyli o odchodzeniu z pracy

3 lutego 2023

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 24 głosy

24 głosy

4 komentarze

Rozstanie z klasą, czyli o odchodzeniu z pracy
Każdy pracownik ma prawo do tego, aby pożegnać się z pracodawcą. Warto jednak pamiętać, że sztuką nie jest rzucenie wypowiedzenia na biurko przełożonego. W jaki sposób rozstać się z klasą ze swoim szefem? I co to takiego exit interview?

We współczesnym świecie liczy się bycie mobilnym. Statystyczny pracownik zmieni miejsce swojej pracy przynajmniej kilkanaście razy. Najbardziej na zmianę miejsca pracy są nastawieni młodzi pracownicy ? szacuje się, że ci poniżej 25. roku życia zmieniają pracę średnio co 14 miesięcy. Inaczej mówiąc, czasy, gdy w jednym zakładzie pracy rozpoczynało się pracę tuż po ukończeniu szkoły i pracowało aż do emerytury mamy dawno za sobą. Czynniki, które wpływają na taki stan rzeczy wymieniać można przez długi czas ? poza rosnącym tempem życia i zmniejszającą się stabilizacją, wskazać należy również na rosnące oczekiwania samych pracowników. Coraz więcej z nich chce się rozwijać i planuje świadomie swoją ścieżkę kariery. To zaś oznacza, że są oni ukierunkowani na częste zmienianie miejsc pracy.

Kiedy pracownik zaczyna myśleć o zmianie?

Istnieją szczegółowe dane dotyczące tego, kiedy pracownicy najczęściej zaczynają myśleć o zmianie miejsca pracy. Okazuje się ? że zgodnie z badaniami wykonanymi przez firmę AG ?TEST? Human Resources ? w większości przypadków chodzi głównie o oczekiwania płacowe. Większość pracowników chce zarabiać coraz więcej. Gdy w firmie nie ma już możliwości awansu, szukają oni kolejnego pracodawcy. Trzeba przy tym dodać, że dotyczy to przede wszystkim osób młodych, które nie tylko są świetnie wykształcone, ale również posiadają doświadczenie czy znajomość języków obcych. To właśnie one mają największą szansę na szybkie znalezienie kolejnej, lepszej posady.

Szukasz pracy?

Frezer OSN

PCO SPÓŁKA AKCYJNA

  • Warszawa
Dodana
Polecana

Specjalista ds. kadr i płac

MAKITA SP. Z O.O.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Tokarz OSN

PCO SPÓŁKA AKCYJNA

  • Warszawa
Dodana
Polecana

Starszy Inspektor ds. Zamówień Publicznych

Straż Miejska m. st. Warszawy

  • Warszawa
Dodana
Polecana

Swojego czasu ciekawe wyniki badań opublikował też portal pracuj.pl. Z przygotowanego raportu ?Specjalista na rynku pracy? wynika, że w naszym kraju niemal 68% menadżerów średniego szczebla i 63% specjalistów myśli o zmianie miejsca pracy. Ważne jest jednak to, że część z nich wcale nie myśli o firmie, w której aktualnie pracuje jako o miejscu, do którego nie chcą już wrócić. Okazuje się, że część pracowników zmieniających ?barwy klubowe? liczy się z możliwością powrotu i z tego względu tak ważne jest właściwie przygotowanie się do odejścia. Tu liczy się klasa.

Jak się żegnać?

Sposobów na pożegnanie się z pracodawcą jest wiele. Część zatrudniających w ostatnim czasie, aby poznać powody odejścia swojego pracownika, przeprowadza tak zwane exit interview. Najczęściej ma on formę ankiety. Dzięki takim wywiadom każdy z pracodawców ma możliwość dowiedzieć się nie tylko, dlaczego pracownik zdecydował się na złożenie wypowiedzenia, ale również, w jaki sposób postrzega firmę i jej działania. Trzeba pamiętać, że takie ankiety mają sens przede wszystkim dlatego, że osoby, które żegnają się z szefem i współpracownikami najczęściej są szczere ? oferują więc cenną opinię, która może pomóc firmie w naprawieniu błędów i zatrzymaniu kolejnych talentów przed ewentualnym odejściem. Takie pożegnanie może być też cenna dla pracownika, który może ? choćby od współpracowników czy przełożonego ? uzyskać szczegółowe informacje na temat dotychczasowej współpracy.

Jeżeli decydujesz się na odejście z pracy pamiętaj o: odprawie, dniach wolnych na poszukiwanie pracy, zaległym urlopie. Zagadnienia zostały szczegółowo opisane w artykule: Zanim podejmiesz decyzję i odejdziesz z pracy.

O klasę trudno

Jeżeli szef jeszcze nie wie o odejściu pracownika, to najczęściej powierza mu kolejne zadania. W sytuacji, gdy otrzymuje stosowne pismo, może zmienić się jego podejście do osoby zatrudnionej. Przede wszystkim w okresie wypowiedzenia zatrudniony nie może liczyć już na kierowanie projektami czy intratne zajęcia. Najczęściej wykonuje on podstawowe czynności, gdyż jego obowiązki powoli przejmuje inny pracownik. Warto jednak pamiętać, że to nie powód, aby krzyczeć czy rzucać obelgami. Właśnie w tej sytuacji osoba odchodząca z firmy powinna pokazać klasę ? wdrożenie innego pracownika w swoje obowiązki, przekazanie mu kontaktów, wytłumaczenie poszczególnych spraw, które są istotne ? te wszystkie zachowania pozwalają na dobre pożegnanie się z pracodawcą. Z całą pewnością może to zaprocentować w przyszłości, gdy niezbędne będzie ponowne zapukanie do drzwi firmy. Wówczas nie tylko pozostaną kontakty, ale również będzie można skorzystać z pomocy, gdy będzie to niezbędne.

 

To może Cię również zainteresować

Zmiana pracy - jak zrobić to bez stresu

Podziel się

4 komentarze

Zimoch

Zimoch

Obie strony jak zrobią to z klasą to jest fajnie. Wiemy jednak, że nie zawsze tak jest także z obu stron. Dlatego zawsze wg mnie trzeba dbać o dobre relacji w pracy.
Aga

Aga

Jeśli zmiana jest stratą, a strata wymaga żalu ... logicznie wynika z tego, że zmiana wymaga żalu. Pro9fesjonalizm powinien być ze strony firmy jak i pracownika zawsze.
Donald

Donald

Czasami wydaje się, że poszukiwanie pracy to loteria. Po części tak jest, ponieważ potrzebne są tu zarówno szczęście, jak i logika. Jeśli zbudowaliśmy logikę i wykorzystaliśmy wszystkie kanały, ale nadal nie ma pracy, to brakuje odrobiny szczęścia.
Panther

Panther

U nas się zawsze z klasą żegna. Każdy znajdzie wiele przydatnych i skutecznych wskazówek, jak to zrealizować. Dobrze jest zatem to wszystko w odpowiedniej formie robić.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka