Kiedy mowa o stresie i czym właściwie on jest? Zgodnie z ogólną definicją, o stresie związanym z pracą mowa wtedy, kiedy pracownik nie jest w stanie poradzić sobie z codziennymi zadaniami. Warto przy tym wskazać, że specjaliści grubą kreską oddzielają sporadyczne sytuacje stresowe, na które narażony jest każdy z nas nie tylko w życiu zawodowym od przewlekłego stresu. To właśnie ten drugi prowadzi do osłabienia organizmu i może być początkiem poważnych problemów zdrowotnych. Ponieważ jednak stresu najczęściej nie można całkowicie wyeliminować z życia zawodowego, istotne jest, aby zarówno pracownik, jak i pracodawca mieli świadomość tego, w jaki sposób można z nim skutecznie walczyć. Okazuje się bowiem, że są skuteczne metody, które powinny wyeliminować konieczność korzystania z L4 czy zażywania środków uspakajających.
Zestresowany pracownik jest mniej wydajny
Specjaliści podkreślają, że pracownicy, którzy są narażeni w pracy na stres są najczęściej mniej wydajni. Ponadto, często nie potrafią oni sprostać podstawowym zadaniom. Wszystko to sprawia, że faktycznie muszą oni poświęcać na pracę znacznie więcej czasu. To zaś prowadzi do ograniczenia czasu przeznaczonego na wypoczynek. W ten sposób koło się zamyka. I właśnie z tego względu tak ważne jest to, aby podejmować działania, które będą zapobiegać sytuacjom stresowym. W jaki sposób mogą to robić pracodawcy? Warto wskazać, że specjaliści wskazują kilka obszarów, na których wpływ mają osoby zatrudniające:
- Uświadomić o prawach ? choć wydaje się to naturalnym, nie każdy pracownik wie, że może skorzystać z przerwy w czasie pracy. Przekazanie takich informacji lub wyznaczenie czasu na przerwy może spowodować, że pracownik poczuje się pewniej w miejscu pracy.
- Pomóc w organizacji ? nie każdy pracownik jest w stanie samodzielnie rozłożyć sobie pracę, może okazać się, że zadania go przerastają. Z tego względu tak ważna jest pomoc w ewentualnym rozłożeniu pracy, wyznaczeniu zadań czy określeniu priorytetów.
- Informowanie o obowiązkach ? częstym problemem jest brak szczegółowych informacji o obowiązkach pracownika. Pracodawca powinien dokładnie wskazać, czym jego podwładny ma się zajmować i za co jest odpowiedzialny. To również pozwoli na określenie praw osoby zatrudnionej.
- Adekwatne wynagrodzenie ? nie każdy pracownik odnajduje się w pracy, w której wynagrodzenie jest wyłącznie prowizyjne, zaś podstawa niepewna. Tzw. obszar bezpieczeństwa jest często źródłem stresu i z tego względu pracownik powinien otrzymać szczegółowe informacje na temat tego, jak będzie wynagradzany za pracę.
Powyższe punkty nie wyczerpują tematu, ale są najczęściej pojawiającymi się problemami, na które uwagę zwracają specjaliści zajmujący się tematem stresu w miejscu pracy.
Pracownik musi posiadać wiedzę
Stres może generować m.in. sposób organizowania pracy w firmie. Ale nie można zapominać, że każdy z nas inaczej reaguje na różne sytuacje. Indywidualna wrażliwości czy sytuacja osobista pracownika może mieć przełożenie na to, w jaki sposób będzie się on zachowywał w zakładzie pracy. Dużą rolę odgrywa tu zatem budowanie świadomości pracownika, z czym wiąże się stres. Pracodawca, który chce pomóc zatrudnionym, może zdecydować się choćby na przeprowadzenie szkoleń. Ich zakres powinien być szeroki, aby temat został wyczerpany. Warto przy tym wiedzieć, że dobrym rozwiązaniem jest też wprowadzenie katalogu dobrych zachowań w firmie. W ten sposób pracownicy będą choćby wiedzieli do kogo udać się po pomoc, na kogo mogą liczyć w kryzysowej sytuacji. Wszelkie działania, które są podejmowane na tym polu przynoszą konkretne korzyści ? zdrowy pracownik ma znacznie więcej siły i chęci do pracy, rzadziej też nie ma go w zakładzie pracy.
To może Cię również zainteresować