Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4229        SUBSKRYBUJE: 7515
Tematy, które interesują czytelników:  Kontrahent, Work-life balance, Praca w soboty

Stres w pracy - znajdź przyczynę

Stres w pracy - znajdź przyczynę
Stres w miejscu pracy towarzyszy wielu osobom. Według badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę ADP wynika, że codziennie doświadcza go co piąty Polak. Niestety jest to najwyższy wynik spośród innych europejskich krajów, które wzięły udział w ankiecie. Zobacz jakie są przyczyny i skutki stresu w pracy, a także jak sobie z nim radzić.

Okazuje się, że poziom odczuwanego stresu w pracy zależy od wielu czynników. Wśród nich można wymienić wiek, płeć, a nawet wykonywany zawód. Najbardziej stresują się osoby pracujące w takich sektorach jak sprzedaż detaliczna, rekreacja oraz służba zdrowia. Najmniej odczuwają go informatycy i pracownicy firm telekomunikacyjnych. Wykazano także, że stres w pracy doskwiera bardziej kobietom oraz osobom przed 55 rokiem życia.
 

Stres w miejscu pracy – jakie są przyczyny
 

Przyczyn stresu w pracy może być naprawdę dużo. Są one związane z różnymi jej elementami, takimi jak współpracownicy, szef albo warunki pracy. Najwięcej osób jako przyczynę stresu w miejscu pracy wymienia presję czasu. Goniące terminy i projekty, które miały być oddane na „wczoraj” mogą być spowodowane przeciążeniem danego pracownika zbyt wieloma obowiązkami. Z kolei w zakładach pracy, takich jak fabryki może być to związane z tempem pracy narzucanym przez maszyny. Z badań wynika, że pracownicy wolą, kiedy ich praca jest przemyślana i zaplanowana.

Kolejnym czynnikiem wywołującym stres w miejscu pracy jest przeciążenie jakościowe i ilościowe. Występuje ono wtedy, kiedy pracownik ma zbyt dużo trudnych i wymagających skupienia zadań. Mogą do nich należeć odpowiedzialność za inne osoby lub mienie o dużej wartości czy podejmowanie trudnych decyzji, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami. Nadmiar obowiązków wiąże się również z innym czynnikiem stresogennym, którym są nadgodziny.

Jeśli są one dobrze płatne, to nie powodują negatywnych skutków, ponieważ pracownik jest zmotywowany. Jednak, gdy nie dostaje za nie dodatkowego wynagrodzenia, to prowadzi to do poczucia wykorzystania i zwiększonego poziomu stresu. Zbyt prosta i monotonna praca poniżej możliwości danego pracownika również może być czynnikiem stresogennym.

Stres w miejscu pracy może wiązać się też ze współzawodnictwem między pracownikami. Nie od dziś wiadomo, że tego typu rywalizacja jest potrzebna, ponieważ zmusza do większego wysiłku i mobilizacji. Permanentny stan pobudzenia wywołany adrenaliną sprawia, że spada nasza efektywność i stajemy się coraz bardziej zmęczeni. Inną przyczyną stresu w pracy może być także ograniczony zakres decydowania o sposobie pracy czy przerwach. Wpływ na to mają także częste zmiany organizacyjne, brak wiedzy na temat celu pracy czy jej efektów. Taki pracownik nie widzi sensu w wykonywanych przez siebie czynnościach. Brak informacji może również dotyczyć niesprecyzowanych przez firmę obowiązków wobec pracownika.

Stres wzmaga się, kiedy jego zadania każdego dnia są inne. Jest on wtedy w stanie ciągłej gotowości i napięcia. Innym przykładem może być także niewiedza na temat tego w jaki sposób ma on wykonywać swoją pracę. Wynika ona z braku odpowiednich szkoleń wstępnych.

Bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na samopoczucie pracowników są relacje z kolegami. Mając u swojego boku wspierających ludzi łatwiej znosimy stresujące sytuacje. Jeśli jednak mamy wrażenie, że każda osoba patrzy nam na ręce i czeka na naszą pomyłkę, to atmosfera zaczyna robić się napięta. Jeszcze ważniejsze od relacji ze współpracownikami są relacje z szefem. W tym przypadku stresujący może okazać się brak szacunku czy faworyzowanie konkretnych osób, a także wykorzystywanie przez przełożonego swojej pozycji do mobbingu czy molestowania seksualnego.

Do innych stresorów spowodowanych pracą można zaliczyć złe warunku na stanowisku pracy (nieodpowiednia temperatura, hałas, czy często psujący się sprzęt), strach przed utratą pracy, brak możliwości awansu, częste wyjazdy służbowe i brak równowagi między życiem prywatnym i zawodowym.
 

 Jak radzić sobie ze stresem w pracy
 

W dzisiejszych czasach niestety nie da się uniknąć stresujących sytuacji, dlatego warto wiedzieć jak sobie z nimi radzić. Jeśli doskwiera ci tzw. „wyścig szczurów”, to najlepszą opcją jest nabranie dystansu. Nie oglądaj się za siebie i wykonuj swoje obowiązku najlepiej jak potrafisz. A może Twój stres związany jest z nadgodzinami? Jeśli tak, to musisz się zastanowić czy masz z tego korzyści finansowe oraz czy na przykład nie jest to przejściowa sytuacja. Jeśli nie, to możesz spróbować na spokojnie porozmawiać z przełożonym o swoim problemie.

Możesz spróbować także innych metod radzenia sobie ze stresem. Pierwszą z nich jest aktywność fizyczna. Jak wiadomo sport to zdrowie, więc postaraj się znaleźć czas na bieganie, jazdę na rowerze czy wizytę na basenie. Dzięki temu oderwiesz myśli od pracy oraz dostarczysz swojemu organizmowi dużą dawkę endorfin, czyli hormonu szczęścia. Dobrą metodą są też ćwiczenia oddechowe. Można je wykonywać w każdym miejscu – nawet w pracy. Ćwiczenia te uspokoją Twoje ciało i sprawią, że będziesz bardziej zrelaksowany. Ważna w tym wypadku jest koncentracja na oddechu. Pamiętaj także, aby wdychając powietrze napiąć mięśnie, a wydychając rozluźnić je.

Pamiętaj o śnie! Jest on bardzo ważny w walce ze stresem. Przeciętny człowiek potrzebuje około 7-8 godzin snu, aby się zregenerować. Ważne jest także uregulowanie jego cyklu. Dlatego postaraj się kłaść codziennie o tej samej porze. Przed pójściem spać oraz zaraz po przebudzeniu nie korzystaj z telefonów komórkowych czy komputera. Są one bowiem kolejnym źródłem stresu.

Aby stres nie był aż tak dokuczliwy możesz pomyśleć o zmianie nawyków żywieniowych. Zrezygnuj z kawy oraz napojów energetycznych czy alkoholu. Zamiast tego pij dużo wody lub zielonej herbaty. Pamiętaj również o zjedzeniu rano śniadania. Z kolei podczas pracy możesz podjadać zdrowe przekąski, takie jak owoce, warzywa czy orzechy.

Jak inaczej radzić sobie ze stresem? Pomocne może okazać się słuchanie muzyki, gorąca kąpiel czy medytacja.
 

Skutki stresu w pracy
 

Długotrwały stres może mieć poważne konsekwencje dla naszego organizmu. Osłabia on układ odpornościowy, przez co możemy być bardziej narażeni na przeziębienia. Zwiększa się również ryzyko takich chorób jak cukrzyca typu I, choroby Hashimoto czy chorób serca i układu krążenia. Konsekwencją stresu może być także zmęczenie, depresja, nerwice czy wypalenie zawodowe. Możemy także odczuwać bóle mięśniowe i kostne, cierpieć na problemy z układem pokarmowym (wrzody) czy mieć problemy ze snem.

Z kolei wysoki poziom kortyzolu, adrenaliny i aldosteronu może skutkować nadciśnieniem, zawałem, bądź wylewem. Ponadto może się zwiększyć poziom złego cholesterolu, co skutkuje zatorami w żyłach i tętnicach. Do innych skutków stresu zalicza się zespół jelita drażliwego, biegunki, zgagę, problemy z cerą, grzybice, nadmierną potliwość, łysienie, a nawet większe ryzyko nowotworów czy możliwość uzależnienia od alkoholu.

Stres w pracy jest czasami nieunikniony. Trzeba jednak umieć rozróżnić, kiedy jest potrzebny i daje nam energię do działania, a kiedy wpływa na nas negatywnie. Pamiętajmy także, że każdy z nas jest inny i inaczej znosi stresujące sytuacje. Ważne jest, aby umieć sobie z nimi radzić i znaleźć własny sposób na zminimalizowanie ich skutków ubocznych. Dzięki temu będziemy bardziej zrelaksowani i mniej podatni na podobne incydenty w przyszłości.
Oceń ten wpis
Stres w pracy - znajdź przyczynę
Ocena: 3.5, liczba głosów: 13

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.