!function(t,h,e,j,s,n){t.hj=t.hj||function(){(t.hj.q=t.hj.q||[]).push(arguments)},t._hjSettings={hjid:2313813,hjsv:6},s=h.getElementsByTagName("head")[0],(n=h.createElement("script")).async=1,n.src="https://static.hotjar.com/c/hotjar-"+t._hjSettings.hjid+".js?sv="+t._hjSettings.hjsv,s.appendChild(n)}(window,document);

L4 i choroby zawodowe

Stres w pracy - znajdź przyczynę

30 kwietnia 2021

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 13 głosów

13 głosów

12 komentarzy

Stres w pracy - znajdź przyczynę
Stres w miejscu pracy towarzyszy wielu osobom. Według badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę ADP wynika, że codziennie doświadcza go co piąty Polak. Niestety jest to najwyższy wynik spośród innych europejskich krajów, które wzięły udział w ankiecie. Zobacz jakie są przyczyny i skutki stresu w pracy, a także jak sobie z nim radzić.

Okazuje się, że poziom odczuwanego stresu w pracy zależy od wielu czynników. Wśród nich można wymienić wiek, płeć, a nawet wykonywany zawód. Najbardziej stresują się osoby pracujące w takich sektorach jak sprzedaż detaliczna, rekreacja oraz służba zdrowia. Najmniej odczuwają go informatycy i pracownicy firm telekomunikacyjnych. Wykazano także, że stres w pracy doskwiera bardziej kobietom oraz osobom przed 55 rokiem życia.

Stres w miejscu pracy – jakie są przyczyny

Przyczyn stresu w pracy może być naprawdę dużo. Są one związane z różnymi jej elementami, takimi jak współpracownicy, szef albo warunki pracy. Najwięcej osób jako przyczynę stresu w miejscu pracy wymienia presję czasu. Goniące terminy i projekty, które miały być oddane na „wczoraj” mogą być spowodowane przeciążeniem danego pracownika zbyt wieloma obowiązkami. Z kolei w zakładach pracy, takich jak fabryki może być to związane z tempem pracy narzucanym przez maszyny. Z badań wynika, że pracownicy wolą, kiedy ich praca jest przemyślana i zaplanowana.

Kolejnym czynnikiem wywołującym stres w miejscu pracy jest przeciążenie jakościowe i ilościowe. Występuje ono wtedy, kiedy pracownik ma zbyt dużo trudnych i wymagających skupienia zadań. Mogą do nich należeć odpowiedzialność za inne osoby lub mienie o dużej wartości czy podejmowanie trudnych decyzji, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami. Nadmiar obowiązków wiąże się również z innym czynnikiem stresogennym, którym są nadgodziny.

Jeśli są one dobrze płatne, to nie powodują negatywnych skutków, ponieważ pracownik jest zmotywowany. Jednak, gdy nie dostaje za nie dodatkowego wynagrodzenia, to prowadzi to do poczucia wykorzystania i zwiększonego poziomu stresu. Zbyt prosta i monotonna praca poniżej możliwości danego pracownika również może być czynnikiem stresogennym.

Kobieta cierpiąca na bóle głowy w związku z przewlekłym stresem

Stres w miejscu pracy może wiązać się też ze współzawodnictwem między pracownikami. Nie od dziś wiadomo, że tego typu rywalizacja jest potrzebna, ponieważ zmusza do większego wysiłku i mobilizacji. Permanentny stan pobudzenia wywołany adrenaliną sprawia, że spada nasza efektywność i stajemy się coraz bardziej zmęczeni. Inną przyczyną stresu w pracy może być także ograniczony zakres decydowania o sposobie pracy czy przerwach. Wpływ na to mają także częste zmiany organizacyjne, brak wiedzy na temat celu pracy czy jej efektów. Taki pracownik nie widzi sensu w wykonywanych przez siebie czynnościach. Brak informacji może również dotyczyć niesprecyzowanych przez firmę obowiązków wobec pracownika.

Stres wzmaga się, kiedy jego zadania każdego dnia są inne. Jest on wtedy w stanie ciągłej gotowości i napięcia. Innym przykładem może być także niewiedza na temat tego w jaki sposób ma on wykonywać swoją pracę. Wynika ona z braku odpowiednich szkoleń wstępnych.

Bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na samopoczucie pracowników są relacje z kolegami. Mając u swojego boku wspierających ludzi łatwiej znosimy stresujące sytuacje. Jeśli jednak mamy wrażenie, że każda osoba patrzy nam na ręce i czeka na naszą pomyłkę, to atmosfera zaczyna robić się napięta. Jeszcze ważniejsze od relacji ze współpracownikami są relacje z szefem. W tym przypadku stresujący może okazać się brak szacunku czy faworyzowanie konkretnych osób, a także wykorzystywanie przez przełożonego swojej pozycji do mobbingu czy molestowania seksualnego.

Do innych stresorów spowodowanych pracą można zaliczyć złe warunku na stanowisku pracy (nieodpowiednia temperatura, hałas, czy często psujący się sprzęt), strach przed utratą pracy, brak możliwości awansu, częste wyjazdy służbowe i brak równowagi między życiem prywatnym i zawodowym.

Dlaczego stres rozwala od środka?

 Jak radzić sobie ze stresem w pracy

W dzisiejszych czasach niestety nie da się uniknąć stresujących sytuacji, dlatego warto wiedzieć jak sobie z nimi radzić. Jeśli doskwiera ci tzw. „wyścig szczurów”, to najlepszą opcją jest nabranie dystansu. Nie oglądaj się za siebie i wykonuj swoje obowiązku najlepiej jak potrafisz. A może Twój stres związany jest z nadgodzinami? Jeśli tak, to musisz się zastanowić czy masz z tego korzyści finansowe oraz czy na przykład nie jest to przejściowa sytuacja. Jeśli nie, to możesz spróbować na spokojnie porozmawiać z przełożonym o swoim problemie.

Możesz spróbować także innych metod radzenia sobie ze stresem. Pierwszą z nich jest aktywność fizyczna. Jak wiadomo sport to zdrowie, więc postaraj się znaleźć czas na bieganie, jazdę na rowerze czy wizytę na basenie. Dzięki temu oderwiesz myśli od pracy oraz dostarczysz swojemu organizmowi dużą dawkę endorfin, czyli hormonu szczęścia. Dobrą metodą są też ćwiczenia oddechowe. Można je wykonywać w każdym miejscu – nawet w pracy. Ćwiczenia te uspokoją Twoje ciało i sprawią, że będziesz bardziej zrelaksowany. Ważna w tym wypadku jest koncentracja na oddechu. Pamiętaj także, aby wdychając powietrze napiąć mięśnie, a wydychając rozluźnić je.

Video

Pamiętaj o śnie!

Jest on bardzo ważny w walce ze stresem. Przeciętny człowiek potrzebuje około 7-8 godzin snu, aby się zregenerować. Ważne jest także uregulowanie jego cyklu. Dlatego postaraj się kłaść codziennie o tej samej porze. Przed pójściem spać oraz zaraz po przebudzeniu nie korzystaj z telefonów komórkowych czy komputera. Są one bowiem kolejnym źródłem stresu.

Aby stres nie był aż tak dokuczliwy możesz pomyśleć o zmianie nawyków żywieniowych. Zrezygnuj z kawy oraz napojów energetycznych czy alkoholu. Zamiast tego pij dużo wody lub zielonej herbaty. Pamiętaj również o zjedzeniu rano śniadania. Z kolei podczas pracy możesz podjadać zdrowe przekąski, takie jak owoce, warzywa czy orzechy.

Jak inaczej radzić sobie ze stresem? Pomocne może okazać się słuchanie muzyki, gorąca kąpiel czy medytacja.

Niekorzystne skutki stresu w pracy

Długotrwały stres może mieć poważne konsekwencje dla naszego organizmu. Osłabia on układ odpornościowy, przez co możemy być bardziej narażeni na przeziębienia. Zwiększa się również ryzyko takich chorób jak cukrzyca typu I, choroby Hashimoto czy chorób serca i układu krążenia. Konsekwencją stresu może być także zmęczenie, depresja, nerwice czy wypalenie zawodowe. Możemy także odczuwać bóle mięśniowe i kostne, cierpieć na problemy z układem pokarmowym (wrzody) czy mieć problemy ze snem.

Z kolei wysoki poziom kortyzolu, adrenaliny i aldosteronu może skutkować nadciśnieniem, zawałem, bądź wylewem. Ponadto może się zwiększyć poziom złego cholesterolu, co skutkuje zatorami w żyłach i tętnicach. Do innych skutków stresu zalicza się zespół jelita drażliwego, biegunki, zgagę, problemy z cerą, grzybice, nadmierną potliwość, łysienie, a nawet większe ryzyko nowotworów czy możliwość uzależnienia od alkoholu.

Mężczyzna odbierający telefon od szefa - stresująca sytuacja

Jak skutecznie zredukować stres w pracy?

Stres to nie błahostka. Określa się go mianem choroby XXI wieku, a to oznacza, że nie należy go bagatelizować. Czynników wywołujących stres jest wiele, jednak to praca jest najczęściej wskazywanym powodem. Bez względu na to, czy dotyka nas codziennie czy w poszczególnych sytuacjach – warto dołożyć wszelkich starań, by go zredukować a najlepiej przegonić raz na zawsze. Sprawdź, co powinieneś uczynić, by stres w pracy stał się tylko przykrym wspomnieniem.

Stres stanowi nieprzyjemne napięcie, uczucie dyskomfortu psychicznego i fizycznego. Zna je niemal każdy i każdy na swój sposób sobie z nim radzi. W związku z tym, że większą cześć swojego dnia spędzamy w pracy, to tam najczęściej odczuwamy jego skutki. Stresujące napięcia mogą, lecz nie muszą, być wywołane nieprzyjemną atmosferą w pracy, goniącymi terminami albo brakiem pożądanych przez przełożonego kompetencji. Czasem jednak stres jest skutkiem kompilacji wielu sytuacji, na przykład kłótni z bliskimi, czy kiepskiego stanu zdrowia, a drobne niepowodzenie zawodowe dolewa oliwy do ognia i odczuwamy przykre objawy.

Jak radzić sobie z niekorzystnymi sytuacjami i stresem w pracy

Objawy stresu w pracy

Objawy stresu są zjawiskiem indywidualnym. Mogą przybierać formę objawów fizycznych – uczucie zmęczenia, ból mięśni, pleców, głowy, brak apetytu, niestrawność, nienajlepszy humor, zniechęcenie, brak motywacji i koncentracji. Kiedy stadium stresu jest bardziej zaawansowane stres może jawić się dolegliwościami psychicznymi – dochodzą wahania nastroju, lęk, niepokój, a nawet depresja. Czasem może prowadzić to do kompulsywnego objadania się albo wręcz przeciwnie – do niedojadania i nagłego spadku wagi. W konsekwencji osoba staje się wyczerpana, brakuje jej motywacji nie tylko do pracy, ale również do funkcjonowania w innych sferach życia. Odbija się to na złych wynikach zawodowych i zdrowotnych.

W przypadku, gdy stres jest nasilony i długotrwały, mogą pojawić się objawy takie jak wycofanie z relacji społecznych, izolowanie się od innych, konflikty z osobami najbliższymi. Zdarza się, że niektóre osoby chcąc poradzić sobie z sytuacją stresową sięgają po używki, np. papierosy, alkohol lub narkotyki. U innych pojawiają się zachowania nerwicowe – obgryzanie paznokci, rwanie włosów, tiki nerwowe. Skutki stresu w pracy bywają naprawdę bolesne i dokuczliwe – warto więc już we wczesnym stadium ingerować.

Kobieta tłumacząca się z sytuacji odczuwa silny stres

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

  • Poznaj źródło stresu

Stres w pracy może mieć różne podłoże. Czasem to napięta atmosfera ze współpracownikami, czasem zbyt wymagający szef, a czasem natłok obowiązków. Warto zbadać podłoże stresu, by skutecznie móc z nim walczyć. Jak to uczynić? Najlepiej wypisz na kartce wszystkie sytuacje, zdarzenia i osoby, które wywołują u ciebie nieprzyjemne napięcie, rozgoryczenie lub złość. Następnie uszereguj je od najsilniejszego do najsłabszego. Te w czołówce tabeli są najprawdopodobniej głównymi przyczynami stresu, ale zapewne to też one będą najtrudniejsze w zwalczeniu. Warto zatem rozpocząć od mniejszych kroków i zastanowić się, jak wyeliminować te czynniki z dołu tabeli. Dzięki temu krok po kroku poprawisz swoje samopoczucie, a zmierzenie się z największym wyzwaniem będzie prostsze niż myślisz.

stres a sen - inforgrafika

  • Zmień podejście

Niestety, gdyby wszystko było takie proste  to pewnie nikt nie chodziłby zestresowany. Są takie sytuacje, których nie będziemy w stanie wyeliminować. Możesz natomiast zrobić wszystko, by mniej cię dotykały.
Jak to uczynić? Kąśliwe komentarze współpracowników przyjmuj z uśmiechem na twarzy albo dziękując za cenne uwagi – owszem, może to być bardzo trudne, jednak to skuteczny sposób, by zniechęcić takie osoby do dalszego ubliżania. Jeśli stresujesz się, że nie zdążysz z terminami na czas – ponegocjuj z szefem nadgodziny. Lepiej lojalnie uprzedzić o tym, że możemy z czymś nie zdążyć, niż w dniu rozliczenia z zadania nie być przygotowanym. Jeśli natomiast najwięcej dyskomfortu dostarczają ci wystąpienia publiczne – spróbuj się do nich sumiennie przygotowywać. Z biegiem czasu stanie się to twoją rutyną i zapomnisz o napięciu.

<b>Pamiętaj, że większość przyczyn stresu leży w twojej głowie</b>.
Być może źle odbierasz pewne sytuacje, za bardzo je analizujesz albo sobie dopowiadasz? Zacznij bardziej obserwować otoczenie – być może szef bywa zgryźliwy wobec wszystkich pracowników, a pewne sytuacje świadczą jednak, że jest zadowolony z efektów twojej pracy. Uśmiechaj się, bądź życzliwy i sumiennie wykonuj swoje obowiązki. Im mniej dasz innym powodów do zaczepek, tym większe prawdopodobieństwo, że stres ustanie. I wcale nie dlatego, że zmienią się inni – to ty zmienisz podejście! Będziesz pewniejszy siebie, a to poskutkuje tym, że zwiększy się twoja odporność na stres. Przekonaj się!

  • Naucz się odpoczywać

Brak dostatecznego wypoczynku przekłada się na mniejszą odporność na stres. Ciężko jest odpocząć, będąc nieustannie online, wertując maile, dokumenty albo wisząc na służbowej komórce. Niektóre zawody wymagają, by w określonym czasie być w zasięgu prze 24 godziny na dobę, jednak jeśli nie ma takiej konieczności lepiej odpuścić. Praca bez chwili wytchnienia może poważnie odbić się na naszym zdrowiu. Niezwykle istotne jest wykorzystywanie należnego urlopu i spędzanie dni wolnych od pracy na wypoczynku, najlepiej aktywnym. Ruch, szczególnie ten na świeżym powietrzu, poprawia kondycję, pozytywnie wpływa na stan zdrowia, ale także pomaga w walce ze stresem i jest doskonałym antydepresantem. Sport pomaga oderwać się zawodowych rozterek i gwarantuje lepsze samopoczucie. Jeśli więc nie chcesz dać się zawodowemu stresowi, postaraj się zorganizować dni wolne od obowiązków służbowych – oddaj się błogiemu lenistwu, spotkaniom z bliskim, uprawianiem sportów albo realizowaniu hobby.

Kobieta z przewlekłymi zaburzeniami spowodowanymi skutkiem stresu

  • Zapanuj nad stresem

Reagowanie pod wpływem emocji najczęściej nie przyniesie pożądanych rezultatów. Emocjonalne zachowanie wywołuje bowiem większe napięcie, nasilenie konfliktu i wyższe ryzyko niepowodzenia. Warto przygotować się na nerwowe momenty wcześniej, by w stresującej sytuacji zachować spokój. Najczęściej wystarczy głęboki oddech, kilkuminutowy spacer albo posłuchanie ulubionej piosenki. Jeśli nauczysz się trzymać nerwy na wodzy, stres w pracy będzie stanowił mniejszy problem niż dotychczas. Dlaczego?

Ponieważ kłopotliwe sytuacje nie będą się piętrzyły, a ty pokażesz przełożonym oraz współpracownikom, że jesteś osobą opanowaną i profesjonalną. W dzisiejszych czasach to bardzo pożądane cechy.

Stres w pracy jest czasami nieunikniony. Trzeba jednak umieć rozróżnić, kiedy jest potrzebny i daje nam energię do działania, a kiedy wpływa na nas negatywnie. Pamiętajmy także, że każdy z nas jest inny i inaczej znosi stresujące sytuacje. Ważne jest, aby umieć sobie z nimi radzić i znaleźć własny sposób na zminimalizowanie ich skutków ubocznych. Dzięki temu będziemy bardziej zrelaksowani i mniej podatni na podobne incydenty w przyszłości.

Podziel się

12 komentarzy

Jenny

Jenny

Stres bardzo komplikuje życie nie tylko w pracy. Kluczowe jest zatem odpowiednie podejście i znalezienia właściwego rozwiązania.
gizela

gizela

Stres w każdej sytuacji jest bardzo negatywny. Owszem może bardzo pomóc także w pojedynczych przypadkach gdy napędza do działania, ale przecież stres może być przyczyną wielu chorób.
pr. Tadko

pr. Tadko

U nas w pracy chyba nikt stresu nie ma, bo atmosfera panuje wyśmienita. Ponadto szef jest wspaniałym człowiekiem i to bardzo wyrozumiałym. Każdy z nas wie co ma robić.
Alojz

Alojz

Znalezienie przyczyny tego stanu rzeczy jest bardzo ważne by móc reagować i wyrobić sobie techniki przeciwdziałania temu.
Kleks Szymala

Kleks Szymala

Stres jest bardzo męczący i najgorzej, że różnie się objawia. Jeżeli w pracy przeszkadza to według mnie potrzeba jak najszybciej starać się leczyć bez względu jak. Może nawet rozważyć zmianę pracy, gdyż zdrowie najważniejsze.
psycholog WS

psycholog WS

Stres w pracy niestety jest bardzo często. Należy "go unikać w pracy", bo i stres nieraz jest w domu. Stres wpływa na zdrowie nasze. Do pracy powinno się iść na luzie. Moja rada - unikajcie stresu w pracy - nie dopuszczajcie do złej atmosfery. Pracować uczciwie, aby nikt się nie doczepił. A zresztą przeczytajcie powyższy artykuł.
rona

rona

Być może nie widzisz, że twoja sytuacja jest ściśle związana z koniecznością „stresu”, ale możesz to postrzegać jako doświadczanie wypalenia, lęku lub depresji.
Mariusz

Mariusz

Pełnoetatowi pracownicy mieli dostęp do płatnych dni chorobowych w 99 procentach miejsc pracy. Stres jest dzisiaj bardzo powszechnym zjawiskiem trzeba próbować go zwalczać.
Monia S.1994

Monia S.1994

To niestety jest powszechna rzecz w dzisiejszych czasach. Jest wielka presja pod tym względem, kredyty, pieniądze na wszystko i to powoduje takie problemy ludzi.
Radek

Radek

Sytuacje stresowe to norma w pracy. Wielu ludzi jednak nie potrafi sobie z tym poradzić. Trzeba zadbać o siebie a i praca będzie przyjemniejsza. Da się tego nauczyć.
Kanaris

Kanaris

Wiele ludzi nie radzi sobie ze stresem albo reaguje na to poza pracą czy ma to negatywny wpływ na życie prywatne. Zawsze uważam, żeby reagować od razu przez wszystkie możliwości.
Kuchara

Kuchara

Stres to się dopiero objawia po latach. Choroby zawodowe straszne. Z jednej strony związane z psychiką, a z drugiej związane z pracą w szkodliwych warunkach. Stresowa praca także powinna być rekompensowana.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Na tej stronie korzystamy z plików cookie, aby zadbać o jak najlepsze doświadczenia naszych użytkowników.
Kontynuując po wyświetleniu tej wiadomości, potwierdzasz, że wyrażasz na to zgodę.