Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 989        SUBSKRYBUJE: 6981
Tematy, które interesują czytelników:  Zatrudnienie po stażu, Zmiana pracy, Składka chorobowa

Nowe miejsce pracy i... pierwsze rozczarowania

Nowe miejsce pracy i... pierwsze rozczarowania

Każdy pracownik doskonale wie, że pierwszy dzień w pracy może być niezwykle stresujący. Poznanie zespołu i wdrożenie się w nowe środowisko pracy może być o tyle trudniejsze, jeżeli firma nie przygotuje się odpowiednio do powitania nowego zatrudnionego. Na co najczęściej narzekają osoby właśnie rozpoczynające pracę?

Ustawodawca nakłada na pracodawcę szereg obowiązków, które związane są z zatrudnieniem nowego pracownika. Te dotyczą m.in. konieczności zadbania o jego przeszkolenie zanim zostanie on dopuszczony do swojego stanowiska pracy czy też skierowanie pracownika na badania wstępne. Wypełniając te zobowiązania pracodawcy często zapominają o tym, aby również przygotować właściwie zespół na przyjęcie nowego zatrudnionego. A to odbija się nie tylko na motywacji pracownika, ale również jego postrzeganiu miejsca pracy. W jaki sposób zapobiec pierwszym rozczarowaniom? Czy rzeczywiście nie ma szansy na to, aby było tak, jak w ogłoszeniu o pracę ? aby pracownik mógł zostać prawidłowo wdrożony w nowe obowiązki i dostał nowoczesne narzędzia, za pomocą których będzie realizował powierzone mu zadania?

Biurko za tydzień, laptop za dwa

Wśród najczęstszych rozczarowań pracowników można wskazać na fakt, że firma nie jest przygotowana na pierwszy dzień pracy nowej osoby. Mowa tu o stosunkowo prozaicznych rzeczach, w tym choćby braku biurka czy laptopa. Często zespół nawet nie jest poinformowany o tym, że ktoś dziś zaczyna swój pierwszy dzień pracy. Wówczas też pracownik jest pozostawiony samemu sobie ? nie tylko nie wie, co ma robić, ale nawet gdzie usiąść. Równie często zdarza się, że szef zapomina o wyposażeniu miejsca pracy nowego podwładnego i w związku z tym zamówienie np. na służbowego laptopa czy telefon jest składane w pierwszym dniu jego pracy. Takie sytuacje nie są przy tym sporadyczne ? skarży się na nie całkiem spora grupa pracowników. Wielu też bardzo negatywnie wspomina swój pierwszy dzień pracy w nowej firmie.

Gdzie jest moje szkolenie?

Okazuje się, że wiele firm lekceważy również inny wymiar pierwszego dnia pracy nowego pracownika. Mowa tu o konieczności wdrożenia go w obowiązki. Idealnym rozwiązaniem jest takie, gdy na nowego kolegę lub koleżankę czeka obeznany pracownik, który jest w stanie poświęcić cały dzień na zapoznanie go z jego obowiązkami i przedstawienie mu reszty zespołu. Wówczas pracownik jest nie tylko bardziej zmotywowany do pracy, ale również wie, do kogo może się zwrócić w przypadku pojawienia się problemów. Niestety, to największa bolączka ? większość nowych pracowników nie otrzymuje informacji na temat celów czy priorytetów. Pozostawieni sami sobie nie są w stanie wiele zrobić. A wówczas przychodzi rozczarowanie.

To Cię powinno też zainteresować: Pierwszy dzień w pracy. Jak go przeżyć?

Tego nie było w ogłoszeniu

Każda firma, która poszukuje pracownika dba o to, aby na jej ogłoszenie odpowiedziały osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje, umiejętności czy wykształcenie. Z tego względu w ogłoszeniach nierzadko pojawiają się takie sformułowania, jak ?możliwość pracy przy strategicznych dla firmy projektach?, ?odpowiedzialność za kontaktowanie się z kluczowymi partnerami biznesowymi? czy ?indywidualne wdrożenie w obowiązki i liczne szkolenia?. W rzeczywistości jednak jest inaczej ? pracownik czuje się nie tylko rozczarowany, ale nawet oszukany. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest przeorganizowanie zasad pracy. Warto zauważyć, że specjaliści wskazują, że nie jest to problem z kulturą pracy w danej firmie, ale po prostu brakiem odpowiedniej organizacji i niedostrzeganiem faktu, że nowy pracownik może rzeczywiście czuć się zagubiony w firmie.

Rotacja? Może w tym tkwi problem

Wiele firm narzeka na fakt dużej rotacji. Tymczasem, jak się okazuje, wina może leżeć po ich stronie. Sposobem na uniknięcie składania przez pracowników wypowiedzeń może być właśnie zadbanie o nich w pierwszych dniach ich pracy w firmie. Indywidualne podejście czy przygotowanie odpowiednio wcześniej biurka to niuanse, które jednak przynoszą określone profity. Zadowolony i przede wszystkim zmotywowany pracownik jest niezwykle cenny. I o tym powinni pamiętać pracodawcy, którzy chcą zbudować zespół wspólnie pracujący na sukces.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze do wpisu

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.