Spis treści
Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę?
Standardem stało się dziś poszukiwanie ogłoszeń o pracę w sieci. To właśnie tam działa wiele portali pracy, na których można zamieścić przygotowaną ofertę. Co więcej, właściciele takich serwisów pozwalają zainteresowanym np. wyróżnić ich ogłoszenie, co przekłada się na większą ilość jego wyświetleń, bo jest ono umieszczone na samej górze listy.
Poszukujesz pracownika i w związku z tym zdecydowałeś się zamieścić ogłoszenie na Aplikuj.pl lub innym portalu ogłoszeniowym? Aby zainteresowało się nim naprawdę wiele osób, musisz popracować nad jego treścią. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pozwolą Ci przygotować naprawdę dobre ogłoszenie o pracę.
Szablon ogłoszenia o pracę? Wykaż się kreatywnością!
W sieci znajdziesz wiele przykładów ogłoszeń o pracę. Jak napisać takie, które naprawdę zainteresuje osoby poszukujące zatrudnienia? Zamiast korzystać z szablonów, wykaż się kreatywnością i profesjonalizmem. Pamiętaj, że ci, którzy poszukują pracy, nie chcą odpowiadać na lakoniczne ogłoszenia. Właśnie dlatego musisz dokładnie opisać m.in. stanowisko pracy, na które zamierzasz zatrudnić wybraną osobę.
- opis stanowiska i obowiązków pracownika – powinny być szczegółowo wypunktowane,
- wymagania wobec kandydata – sprecyzuj swoje wymagania, wskaż, kogo poszukujesz, jakim wykształceniem czy umiejętnościami musi wykazać się kandydat,
- korzyści dla osoby, która zostanie przyjęta do pracy – w tej sekcji powinieneś umieścić informacje na temat tego, co konkretnie proponujesz pracownikowi. Poza wynagrodzeniem w dokładnej wysokości lub widełkach wskaż pozapłacowe benefity, jeżeli przyznanie takich przewidujesz.
Choć nie ma żadnego obowiązku udostępniania w ogłoszeniu wysokości wynagrodzenia, zdecydowanie lepiej jest podać przynajmniej widełki płacowe, niż nie udzielić żadnej informacji na ten temat. Wysokość wynagrodzenia jest kluczowa dla większości kandydatów, a wielu z nich wręcz pomija oferty, które nie podają nawet zakresu zarobków na danym stanowisku.
Istotną kwestią jest również podanie danych firmy. Aby wzbudzić zaufanie, unikaj podawania adresu mailowego założonego na popularnych serwisach. W ostatnim czasie coraz więcej specjalistów wskazuje, że uczciwe firmy muszą liczyć się z podawaniem prawdziwych danych, bo w innym przypadku nie mogą liczyć na otrzymanie dokumentów aplikacyjnych najlepszych osób w branży.
Czego unikać w ogłoszeniu o pracę?
Gdy piszesz, kogo poszukujesz, unikaj ogólnych sformułowań – w ten sposób spowodujesz, że na ogłoszenie odpowie wiele osób, które faktycznie nie będą nadawać się do pracy na danym stanowisku. Załóżmy, że szukasz handlowca. Zamiast pisać o komunikatywności, możesz np. napisać, że poszukujesz osoby, która na osobistym spotkaniu przekona Cię do zakupu tradycyjnej szczoteczki do zębów. W ten sposób bardziej obrazowo określisz swoje oczekiwania i wyeliminujesz sytuację, gdy Twoja poczta zostanie zasypana dokumentami aplikacyjnymi zainteresowanych, którzy jednak nie potrafią sprzedawać.
Warto też szczególnie zwrócić uwagę na informacje, które budzą niechęć większości kandydatów i spróbować przeciwstawić im lub podkreślić mocne strony oferty, by całokształt brzmiał atrakcyjnie. Zamiast pisać: praca na dwie zmiany, system ewidencji czasu pracy, możesz dodać pozytywny wydźwięk, np: stałe godziny i regularne przerwy w pracy, elastyczny grafik (dwie zmiany).

Źródło: Raport Jakość Procesów Rekrutacji 2019, Aplikuj.pl
Dodatkowe wskazówki, jak pisać ogłoszenie o pracę
Warto także pamiętać, aby podawać jak najwięcej szczegółów. Poszukujesz księgowej z wykształceniem wyższym i doświadczeniem? Zaznacz zatem, że interesuje Cię zatrudnienie księgowej po studiach wyższych na kierunku np. ekonomia i posiadającej co najmniej np. 5 lat wykształcenia.
Im bardziej szczegółowe ogłoszenie zamieścisz w sieci, tym lepiej. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie przeglądania aplikacji, które nie będą spełniać Twoich oczekiwań. Również odbiorcy, czyli osoby poszukujące pracy, dobrze zastanowią się przed wysłaniem zgłoszenia. W efekcie masz szansę szybko znaleźć najlepszego kandydata na wolne stanowisko i ograniczyć aplikacje do tych, które spełniają wymagania kwalifikacyjne i kompetencyjne.
Jak napisać ogłoszenie o pracę, które trafi do potencjalnych kandydatów?
W dzisiejszych czasach mówi się, że nastał rynek pracownika, przez co pracodawcy mają większe niż kiedyś problemy ze skompletowaniem załogi. Dlatego coraz większą uwagę zaczynają przywiązywać do ogłoszeń o pracę, zastanawiając się, jak je skonstruować, aby zgłosiło się jak najwięcej chętnych.
Przygotowując się do zamieszczenia nowego ogłoszenia, warto najpierw zastanowić się, gdzie zamierzasz dodać ogłoszenie o pracę. Poza popularnymi portalami pracy, serwisami internetowymi zrzeszającymi pracodawców i pracowników, można też posiłkować się portalami aukcyjnymi czy społecznościowymi, czyli nie stricte związanymi z poszukiwaniem pracy. Dobrym pomysłem jest także zamieszczenie ogłoszenia np. na LinkedIn, serwisie poświęconym właśnie społecznościom pracodawców, kandydatów i pracowników.
Źródło tabeli: outsourcingporta.eu
Minusem takich portali jest fakt, że ich użytkownicy to w zdecydowanej większości osoby w wieku poniżej 50 lat. Jeśli szukasz pracownika starszego, z wieloletnim doświadczeniem, krótko przed emeryturą lub na emeryturze, lepiej publikować ogłoszenie na tradycyjnych portalach pracy i ogłoszeniowych oraz w serwisie Urzędu Pracy. Starsze osoby z większym prawdopodobieństwem odwiedzą takie strony, niż fanpage w social mediach.
Co powinno zawierać ogłoszenie?
Ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika powinno być przede wszystkim napisane przystępnym, życzliwym językiem. Musi zawierać nazwę firmy i przynajmniej przedział oferowanego wynagrodzenia. Coraz częściej pracownicy w ogóle nie odpowiadają na ogłoszenia bez podanej nazwy firmy czy widełek płacowych. Skąd to się bierze? Przede wszystkim stąd, że przed wysłaniem aplikacji lubią sprawdzić opinie o firmie w sieci, a poniżej pewnego progu zarobków oferta ich w ogóle nie interesuje. Skuteczne ogłoszenie musi też zawierać jak najwięcej zalet związanych z pracą na danym stanowisku. Możliwość rozwoju i awansu, liczne szkolenia, dodatki pozapłacowe, wolne tzw. długie weekendy, możliwość pracy z domu, benefity pozapłacowe – to najpopularniejsze z nich. Dla wielu pracowników często też te dodatkowe zalety mogą rekompensować wysokość wynagrodzenia.
W ogłoszeniu należy podać też obowiązki potencjalnego pracownika oraz zamieścić informację o godzinach pracy czy lokalizacji firmy, aby pracownik mógł od razu zorientować
To może Cię również zainteresować