Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4229        SUBSKRYBUJE: 7516
Tematy, które interesują czytelników:  Co wpisać do CV, Prawa pracownika, Delegacja, Freelancer, Spóźnienie do pracy, Znajomość języków obcych, Marketing internetowy, Relokacja pracowników, Praca w IT, Kredyt, Kwestionariusz osobowy

Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?

Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?
Zmotywowany pracownik pracuje wydajniej i efektywniej. Niestety, wciąż niewielu pracodawców pamięta o tym, by inwestować w swoich podwładnych. Motywowanie pracowników przynosi jednak wiele korzyści. Skoro tak, to może warto spróbować?

Zmotywowany zespół potrafi poradzić sobie z każdym zadaniem. Choć o motywacji pracowników mówi się przez cały rok, to jednak ten temat jest najbardziej aktualny latem, czyli wówczas, gdy wielu zatrudnionych myślami jest już na urlopie. Pracodawca, który chce stworzyć silny zespół, powinien pomyśleć o ciągłym motywowaniu swoich podwładnych. Jak to zrobić?

Mylą się ci, którzy myślą, że motywowanie wiąże się z dużymi kosztami. Owszem, pracodawca musi poświęcić czas, ale niekoniecznie już pieniądze. Wiele zależy od tego, czy chce on zmotywować pracowników tylko na chwilę, czy stawia na długoterminową motywację. W zależności od odpowiedzi, niezbędne jest sięgnięcie po konkretne środki.
 

Dobra organizacja czasu pracy i rozdzielanie zadań
 

Jednym z podstawowych i nie wymagających nakładów finansowych sposobem na motywowanie pracowników jest dobre zorganizowanie dnia pracy i rozdzielenie im zadań. Jeżeli każdy z zatrudnionych będzie dokładnie wiedział, co ma robić i za co jest odpowiedzialny, to będzie czuł się przydatny i ważny. Będzie także czuł się bezpiecznie – wie czego się spodziewać, nic go nie zaskoczy ani nie przytłoczy, bo może się odpowiednio przygotować. Dzięki temu w firmie nie powinno dochodzić do sytuacji, gdy projekt nie zostanie zakończony w terminie – jeżeli każdy wie, co ma robić, to będzie koncentrował się na swoim zadaniu. Uniknie się także wszelkich nieporozumień i ewentualnych sporów, co znacznie podniesie morale w firmie.

Rozdzielanie zadań idzie w parze z dobrą organizacją czasu pracy. Rozwiązanie to ma zatem więcej zalet niż tylko jedną. Przynosi bardzo wymierne korzyści dla wszystkich stron. Pracownicy efektywniej wykonują swoje zadania, przynoszą więc zysk firmie. Pracując według ustalonego wcześniej grafiku, są w stanie dostosować swoje życie codzienne do pracy w taki sposób, by ze sobą nie kolidowały. Dzięki temu są bardziej wypoczęci i zrelaksowani. Przy tym mają poczucie bezpieczeństwa i profesjonalizmu. Warto o tym pamiętać, bo taki sposób może okazać się najtańszy i najlepszy z punktu widzenia działania całej firmy.
 

Premie i finansowe bonusy
 

Motywować pracowników można również finansowo. Poza premiami, pracodawcy często kuszą dodatkowymi bonusami. Przykładem takich mogą być: możliwość korzystania przez pracowników z firmowego sprzętu poza godzinami pracy, dofinansowanie do kursów językowych lub studiów podyplomowych czy stworzenie przedszkola z myślą o pracownikach posiadających dzieci.

Najpopularniejszym dodatkiem współcześnie są karnety i karty na siłownię czy fitness. Wielu ludzi lubi iść odreagować po pracy właśnie w taki sposób. Zdrowy tryb życia jest teraz niezwykle modny. Co więcej, zdrowy i zrelaksowany pracownik lepiej i efektowniej wykonuje swoją pracę.

Popularne jest także organizowanie imprez i wyjazdów integracyjnych. Pracownicy dostają w nagrodę odrobinę wolnego czasu i rozrywki, przy czym zacieśniają relacje z kolegami z pracy. To przekłada się na dobrą atmosferę w przedsiębiorstwie, która ma niebagatelny wpływ na jego funkcjonowanie. Takie długoterminowe zobowiązania są też gwarancją, że pracownik zwiąże się z danym miejscem pracy na dłużej. Współcześnie wielu ludzi często zmienia miejsce zatrudnienia, a częsta wymiana kadry jest szczególnie niewskazana w przypadku niektórych przedsiębiorstw.

Finansowe systemy motywacyjne są dobrym pomysłem, choć pracodawcy powinni pamiętać, że wprowadzając je, niezbędne będzie cykliczne podnoszenie wysokości premii tak, by była ona atrakcyjna dla osób zatrudnionych. Dobrze też pamiętać, że nie dla wszystkich dodatkowe wynagrodzenie będzie atrakcyjne – część pracowników może woleć pozapłacowe systemy motywacyjne. Oferowane dodatki mogą także nie odpowiadać potrzebom wszystkich pracowników. Pojawić może się również problem z kontrahentami i brak płynności finansowej.
 

Pochwały zawsze motywują
 

Trudny rynek pracy i więcej szukających posady niż ją oferujących sprawia, że pracodawcy mogą przebierać w kandydatach. Postawienie pracownika pod ścianą i poinformowanie go o tym, że na jego miejsce czeka kilku zainteresowanych, z całą pewnością nie jest najlepszym motywatorem. Na każdym etapie komunikacji biznesowej powinno odnosić się z szacunkiem do drugiej strony. Pracodawcy, którzy nie mają możliwości finansowego motywowania pracowników, powinni pamiętać o innej możliwości – pochwałach.

Publiczne pochwalenie pracowników, którzy wykazali się szczególnymi umiejętnościami, aktywnie uczestniczą w życiu firmy czy osiągnęli spektakularne sukcesy, nie kosztuje, może za to zwrócić się w postaci zmotywowanych, lojalnych i solidnych pracowników. Systematyczne wybieranie pracownika miesiąca jest ciekawym rozwiązaniem. Wprowadza to także element rywalizacji, która dla wielu osób jest najsilniejszą motywacją do działania. Świadomość możliwości otrzymania pochwały jest dla niektórych pracowników wyjątkowo ekscytująca, dlatego zmotywowany zostanie nie tylko chwalony, ale także obserwatorzy, którzy też czują potrzebę zostania docenionym. Rozwiązanie to zawsze gwarantuje sukces.
 

Motywacja pozytywna pracowników
 

Poprzednie wymienione przykłady reprezentują sposoby motywacji pozytywnej. Jest to system nagród dla pracowników dobrze wykonujących swoją pracę. Stosowanie takiej metody wprowadza pozytywną atmosferę w pracy, podnosi morale grupy i wpływa na dobre nastawienie pracowników. Niestety, wiąże się z tym też pewne ryzyko.

Pierwszym z nich zdecydowanie są wydatki. O ile pochwały nic nie kosztują, o tyle dodatkowe świadczenia, premie, szkolenia itp. są dość drogie. To niesie kolejne zagrożenie – pracownicy przyzwyczajeni do pewnego poziomu, mogą zacząć oczekiwać stopniowo większych, pokaźniejszych gratyfikacji. Służbowy samochód czy telefon mogą w tej sytuacji wydawać się lepszym wyjściem, ale niekoniecznie – pracownik może oczekiwać wymiany modelu na nowszy.

Czy powinno to zniechęcić do stosowania motywacji pozytywnej? Nie, ale należy mieć świadomość tego, że trzeba zachować w niej odpowiedni umiar i rozsądek. Nad wszystkim trzeba mieć kontrolę, by nie przesadzić, doprowadzając np. budżet do ruiny, a pracowników do niezadowolenia.
 

Motywacja negatywna – jakie przynosi efekty?
 

Nagradzanie pracowników nie jest jednak jedyną metodą ich motywowania. Jest jeszcze zupełnie przeciwna – motywacja negatywna. Ta opiera się na systemie kar i nagan. Do ich egzekwowania przewidziane są, opisane w Kodeksie pracy, tzw. środki dyscyplinujące. Są to upomnienia, nagany oraz kary pieniężne. Za metodę motywacji negatywnej można uznać też tworzenie specjalnych regulaminów, których treść muszą znać wszyscy pracownicy. Złamanie wybranych punktów wiąże się ze ściśle określonymi konsekwencjami.

Dla niektórych to właśnie strach przed karą jest bardziej motywujący niż wizja nagrody. Takie osoby nie wierzą, że dadzą radę zapracować na nagrodę, ale wiedzą, że grozi im kara. Oczywiście metody motywacji negatywnej pracowników nie mogą być przesadzone – nie chodzi przecież o to, by wprowadzić w firmie swego rodzaju terror. Wielu pracodawców preferuje jednak właśnie to poczucie władzy nad pracownikami. Czują wtedy, że mają nad wszystkim kontrolę. Jednakże, przekroczenie pewnych granic może skutkować tym, że pracownicy będą zestresowani, przez co będą mniej produktywni. Strach i obawy niewątpliwie intensywnie motywują, ale nie zawsze są jest dobrym rozwiązaniem.

Motywacja pracowników powinna więc czerpać z dwóch metod – motywacji pozytywnej i negatywnej. System nagród i pochwał dobrze wpłynie na samopoczucie pracowników, ale ustalony regulamin i możliwe konsekwencje wynikające z jego nieprzestrzegania zapobiegną ewentualnym nadużyciom. Jak we wszystkim, najważniejsza jest harmonia. Tak, jak różni są ludzie, tak różne rzeczy ich motywują. W ten sposób istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dotrze się do wszystkich pracowników.

Oceń ten wpis
Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?
Ocena: 5.0, liczba głosów: 28

Zobacz inne porady

Opinie

Szlak trafił
2015-08-24, 22:21
Motywacja w tym kraju? To słowo jest nieznane. Tutaj jest na porzadku dziennym straszenie zwolnieniem i wyciskanie z pracownika ostatnich sokow Praca po 12 czasem 16 godzin za ta sama stawke. Niektore firmy nie maja litosci pracownik serwisu przerabia po 360 godzin miesiecznie To normalne?
Zatrudniaja ludzi na grupach inwalidzkich każą im pracować po 12 do 14 godzin w to wchodzi jeszcze praca w nocy. Stawka ta sama. Ja się pytam gdzie jest PIP. Dzwoniłam do PIPU i co? Ano nic tam sa godziny na porady. Kolejna ciepla posadka
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.