Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4228        SUBSKRYBUJE: 7509
Tematy, które interesują czytelników:  Wypadek przy pracy, Rozmowa kwalifikacyjna przygotowanie, Praca zdalna

Sporządzenie regulaminu podróży służbowej

Sporządzenie regulaminu podróży służbowej
Pracodawca, w firmie którego pracownicy są często wysyłani w podróże służbowe, powinien pamiętać, że może pokusić się o wprowadzenie regulaminu podróży służbowych. W tym może zawrzeć własne zasady rozliczania swoich podwładnych.

Podmiot zatrudniający, który zdecyduje się na wprowadzenie do swojego zakładu pracy regulaminu podróży służbowych może precyzyjnie określić między innymi stawki diety zagranicznej, warunki wypłaty zaliczki czy rodzaje dowodów, które będą potwierdzały poniesienie wydatków i na podstawie których pracownik będzie mógł dochodzić ich zwrotu. Pracodawców budżetowych obowiązuje przy tym zasada, że zapisy, które znajdą się w regulaminie nie mogą być mniej korzystne niż te, które zostały przewidziane w rozporządzeniu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 roku w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Rozszerzenie istniejących regulaminów

Zgodnie z obowiązującymi przepisami część pracodawców ma obowiązek tworzenia regulaminów wynagradzania. W przypadku takich podmiotów regulamin podróży służbowej może być rozszerzeniem postanowień, które zawarte są w tym pierwszym. Zgodnie bowiem z art. 772 § 2 Kodeksu pracy: ?W regulaminie wynagradzania pracodawca może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania?. Pracodawcy, którzy skorzystają z takiego rozwiązania muszą pamiętać, że wejdzie on w życie po upływie 2 tygodni od podania go do wiadomości pracowników.

Plusy czy wady?

Regulamin podróży służbowej to dla wielu pracodawców ułatwienie w rozliczaniu się z pracownikami. Zalet płynących z jego wdrożenia w zakładzie pracy może być wiele. Przede wszystkim trzeba wskazać, że pracodawca ma możliwość uporządkowania firmowych zasad wysyłania pracowników w podróże służbowe. Ponieważ regulamin obowiązuje wszystkich zatrudnionych, to będą oni rozliczani według tych samych reguł. To zaś oznacza, że pracownicy nie będą mieli pytań ? jeżeli zapisy będą czytelne, to będą musieli wyłącznie dostosowywać się do ich treści. Dodatkowo wskazać należy też na fakt, że osoby zatrudnione, które wysyłane są w podróże służbowe będą miały okazję dokładnie zapoznać się ze swoimi prawami i obowiązkami.

Wśród największych przeszkód i wad, które wiążą się z wprowadzeniem do zakładu pracy regulaminu podróży służbowej jest konieczność konsultacji ze związkami zawodowymi, jeżeli takie działają w firmie. Ponadto, pracodawca musi pamiętać o ewentualnych zapisach, które mogłyby być mniej korzystne niż wyżej wymieniona ustawa. Z tego też względu może okazać się, że i tak konieczne będzie stosowanie przepisów, które wynikają z ogólnych przepisów.

To Cię powinno też zainteresować: Delegacja

Diety zagraniczne i stawki za używanie pojazdu

W regulaminie podróży służbowej mogą znaleźć się między innymi zapisy dotyczące wysokości diety w przypadku delegacji zagranicznej. Warto pamiętać, że dieta ? w przypadku prywatnych przedsiębiorców ? zależy wyłącznie od ich uznania. Podobnie jest w przypadku, gdy mowa o używaniu przez pracownika jego prywatnego samochodu w celach służbowych. Z drugiej strony należy pamiętać, że istnieją ogólne zasady, o których pracodawca musi pamiętać. Mowa tu przede wszystkim o tym, że diety nie powinny być zbyt niskie ? powinny one odpowiadać standardowym wydatkom, jakie pracownik będzie ponosił na wyjeździe. Oznacza to, że pracodawca powinien przeprowadzić rzetelną analizę i kalkulację kosztów, jakie może ponieść jego podwładny. Dzięki temu uniknie oskarżenia między innymi o zaniżanie stawek.

W regulaminie, poza wyżej wymienionymi kwestiami, pracodawca może zawrzeć dowolne zapisy. Poszczególne odnosić mogą się również do wypłat zaliczki czy ewentualnych zwrotów, jakie otrzyma pracownik po przedstawieniu stosownych dowodów. Podmiot zatrudniający może przy tym dowolnie modyfikować zapisy i wprowadzać też nietypowe rozwiązania, które uważa za słuszne. 

Oceń ten wpis
Sporządzenie regulaminu podróży służbowej
Ocena: 5.0, liczba głosów: 16

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.