Własna firma

PR w biznesie - czym jest?

19 sierpnia 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 10 głosów

10 głosów

0 komentarzy

PR w biznesie - czym jest?
Działania z zakresu public relations bardzo często mylone są z działaniami o charakterze marketingowym. Tymczasem o ile te drugie skupiają się głównie na promowaniu produktów lub usług, o tyle celem pierwszym jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Czy dokładnie jest PR w przedsiębiorstwie i jakie działa podejmuje się w jego zakresie?

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest public relations,
  • dlaczego PR jest tak ważny w kontekście prowadzenia firmy,
  • jakie korzyści płyną z działań PR,
  • jaka jest różnica pomiędzy PR, a marketingiem?

Czytaj także: Wizerunek firmy to nie wydmuszka - na czym polega dobry employer branding?

Czym tak właściwie jest PR?

PR to skrót, który w codziennej mowie biznesowej zastąpił pełną nazwę, jaką jest public relations. Definicja PR jest stosunkowo prosta - są to wszelkie działania, które mają na celu podniesienie rangi firmy, zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku czy budowanie pozytywnych relacji biznesowych. PR w wąskim ujęciu odnosi się jedynie do relacji na linii przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo, jednak powszechnie wiadomo, że nie wystarczają one, aby mówić o efektywnym budowaniu wizerunku marki. Wręcz przeciwnie, bowiem należy także zadbać o relacje na linii przedsiębiorstwo-społeczeństwo oraz przedsiębiorstwo-pracownicy. Choć próby budowania pozytywnego obrazu firmy były podejmowane już na początku XX wieku, wtedy jeszcze nikt nie wiedział, co to znaczy PR i dlaczego z czasem stanie się on tak istotny pod kątem promowania marki. Dziś wiadomo, że żadna dobrze prosperująca firma nie odniesie sukcesu, jeśli nie zadba o swoją renomę. 

Video

Dlaczego PR jest tak ważny w biznesie?

Wiadomo już, co to public relations, pozostaje jednak pytanie, dlaczego działania z tego zakresu są tak istotne w biznesie? Otóż głównym celem PR jest dbanie o pozytywny wizerunek firmy w oczach:

  • innych przedsiębiorców,
  • pracowników,
  • społeczeństwa,
  • mediów.

Tymczasem działania mogą przynieść także inne efekty, które mają charakter pośredni. Mowa tutaj między innymi o poinformowaniu zainteresowanych o samym fakcie istnienia przedsiębiorstwa, bez nachalnej promocji produktów czy usług. PR pozwala również zaprezentować swoje stanowisko w kwestiach istotnych dla:

  • edukacji,
  • ochrony zdrowia,
  • ochrony środowiska naturalnego,
  • społecznej odpowiedzialności biznesu.

Umożliwia też podejmowanie dialogu pomiędzy firmą, a innymi podmiotami rynkowymi bądź społeczeństwem. Odpowiada na pytania, których oczekują pracownicy czy lokalna społeczność. Działania public relations powinny w pewnym stopniu podążać za opinią publiczną, odpowiadając na jej potrzeby. Wszystko po to, aby budować pozytywny wizerunek marki, która jednocześnie staje się rozpoznawalna na rynku.

PR – najważniejsze korzyści, które z niego wynikają

Działania PR przynoszą przedsiębiorstwu liczne korzyści, i to w różnych sferach działalności. Przede wszystkim pozwalają one pozyskać dobrych specjalistów, którzy chcą nawiązać współpracę z dobrze prosperującymi, odpowiedzialnymi pracodawcami. Ponadto, poprzez działania PR firma zyskuje większy rozgłos, co daje dobrą podstawę do podjęcia różnego typu aktywności z zakresu marketingu. Zasada jest prosta - najpierw należy uczynić markę rozpoznawalną, później dopiero można zacząć ją reklamować, oferując klientom produkty bądź usługi. Warto zwrócić uwagę na to, że PR pomaga ukierunkować przedsiębiorstwo na konkretny tor działania. Firma może podjąć pracę na rzecz obrony praw kobiet, samotnych matek, osieroconych dzieci czy osób, które doznały przemocy psychicznej. Przedsiębiorstwo może również stać się rozpoznawalne jako takie, które stawia przede wszystkim na ochronę środowiska naturalnego. Możliwości jest wiele, dlatego działania z zakresu PR zawsze muszą być dokładnie przemyślane, tak aby przynosiły one oczekiwane rezultaty.

O czym należy pamiętać, wdrażając strategię PR w firmie?

Nie ulega wątpliwości, że public relations jest potrzebny w każdej firmie - zarówno działającej lokalnie, jak i zdobywającej światowe rynki. O czym warto pamiętać, wdrażając odpowiednią strategię? Przede wszystkim musimy mieć na względzie jej dokładne opracowanie. Trudno mówić o efektywnej kampanii, jeśli jest ona niespójna i nieprzemyślana. Warto zastanowić się, jakie cele wyznaczamy firmie i jaki dokładnie jej obraz chcemy budować. Czy stawiamy tutaj na odpowiedzialność ekologiczną, a może społeczną? Nie należy podejmować kilku kroków na raz, bowiem może okazać się, że nie damy rady zrealizować wszelkich, zamierzonych prac. Opracowując strategię PR, należy mieć na uwadze budżet, jaki przeznaczamy na kampanię. Działania PR są stosunkowo kosztowne, i choć mogą one przynosić korzyści finansowe, to dopiero w dłuższym okresie czasu. Pamiętajmy, aby kampanię opracowali specjaliści, którzy posiadają odpowiednie wykształcenie, a także doświadczenie zawodowe. Niektórym wydaje się, że działania public relations może planować i podejmować każdy, jednak nie jest to prawda - tylko doświadczeni specjaliści pomogą nam osiągnąć sukces.

Video

Jaka jest różnica pomiędzy działaniami PR a marketingiem?

Marketing bardzo często mylony jest z public relations, jednak warto mieć świadomość, że pomiędzy tymi dwoma pojęciami jest zasadnicza różnica. Marketing ma znacznie szersze znaczenie dla biznesu i skupia się głównie na promocji produktów czy usług danej firmy, pośrednio budując przy tym pozytywny obraz marki. Marketingowcy najczęściej dążą do tego, aby pozyskać nowych klientów i sprzedać im konkretny produkt lub usługę. Tymczasem PR-owcy zwykle skupiają się na tym, aby klient w pozytywny sposób kojarzył firmę. Najczęściej bywa tak, że PR-owcy ściśle współpracują z marketingowcami. Niektóre firmy wdrażają wręcz jedną, PR-owo-marketingową kampanię, która ma na celu jednocześnie zaprezentowanie w pozytywny sposób firmy i zachęcenie klienta do skorzystania z jej oferty. Niemniej jednak takie działania muszą być odpowiednio przemyślane i wymagają wręcz eksperckiego podejścia. Mówi się, że działania z zakresu PR pozwalają w lepszy sposób promować produkty, zatem PR-owcy wytyczają drogę marketingowcom. Z drugiej strony, kampania public relations i marketingowa musi iść w jednym kierunku. Jeśli firma kreuje się na odpowiedzialną ekologicznie, to w jej reklamie powinno się podkreślać fakt, iż produkty wypuszczane na rynek nie szkodzą środowisku naturalnemu. Tylko w ten sposób można budować pozytywny i spójny obraz marki.

Najczęściej zadawane pytania

Czy PR potrzebny jest w każdej firmie?

Działania z zakresu PR służą budowaniu pozytywnego obrazu marki, zatem przydatne są w każdym przedsiębiorstwie. Charakter prowadzonej w firmie kampanii zależy jednak od wielu czynników, między innymi finansowych.

Czy PR i marketing to to samo?

Public relations polega na zwiększeniu rozpoznawalności marki wśród klientów, podczas gdy marketing skupia się na promowaniu produktów lub usług. Nie oznacza to jednak, że kampania marketingowa i PR-owa są całkowicie różne - wręcz powinny one iść w tym samym kierunku.

Kto zajmuje się w firmie działaniami z zakresu PR?

Pracę na stanowisku specjalisty do spraw public relations mogą podjąć wyłącznie osoby z odpowiednim wykształceniem oraz doświadczeniem zawodowym. Dzięki temu są one w stanie stworzyć spójną i efektywną kampanię, dzięki której marka stanie się bardziej rozpoznawalna.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka