Zawody i ich potencjał

Marketing internetowy - praca, na którą jest popyt

23 marca 2020

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 16 głosów

16 głosów

8 komentarzy
Marketing internetowy - praca, na którą jest popyt
Najprościej mówiąc, marketing internetowy to forma marketingu, używająca jako medium Internetu i stron WWW. Ale czy to potężne narzędzie można tak prosto zamknąć w ramach definicji? Otóż kryje się pod nim wiele rozwiązań, ale i wielu ludzi, którzy w marketingu internetowym pracują. Sprawdźmy, czym zajmuje się e-marketer i gdzie taką pracę znaleźć!

Marketing internetowy prężnie się rozwija. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej działań firm przenosi swoją działalność, bądź jej elementy do sieci. Tam odbywa się proces pozyskiwania klientów, a następnie ich zatrzymania i budowania lojalności konsumenckiej. Generalizując, marketingiem internetowym nazwiemy wszelkie działania mające na celu przygotowanie strategii wprowadzenia produktu na rynek, jego promocji, a także kreowania pozytywnego wizerunku produktu, marki, ale i pracodawcy. W związku z rozwojem branży nie ulega bowiem wątpliwościom, że wciąż poszukiwani są specjaliści, którzy zasilając szeregi firmy, pomogą jej realizować najważniejsze cele marketingowe.

Marketing i zarządzanie

Rozwój technologii odmienił rynek pracy. Powstały nowe sektory zatrudnienia i znacząco odbiły się na stopie bezrobocia, która rekordowo zmalała. Zanim spełni się czarny scenariusz, który zakłada, że maszyny wyprą z życia zawodowego człowieka, minie jeszcze sporo lat, a my raczej tego nie doczekamy. W związku z tym warto rozważyć pracę w tych przyszłościowych zawodach, które wciąż stawiają nowe wymagania, ale i oferują coraz lepsze warunki zatrudnienia. W branży technologicznej najpilniej poszukiwanymi są obecnie specjaliści od przetwarzania danych i automatyzacji, a także programiści czy specjaliści do spraw cyberbezpieczeństwa. Nie zabraknie również pracy dla webmasterów, grafików, copywriterów, specjalistów od zarządzania treścią oraz kreatywnych marketingowców.

Video

Obecnie znacząco rośnie liczba projektów rekrutacyjnych skierowanych do marketingowców. Dzięki temu kandydaci mogą znaleźć zarówno pracę stałą, jak i tymczasową na czas realizacji celów projektowych. Specyfika branży często umożliwia także pracę zdalną, co w dzisiejszych czasach jest bardzo pożądanym rozwiązaniem. Najwięcej ofert wakatów jest skierowanych do osób posiadających już kilkuletnie doświadczenie zawodowe, które potrafią samodzielnie zarządzać projektami.

Jednak osoby bez stażu pracy również nie są bez szans na zatrudnienie. Rozwiązaniem dla nich jest odbycie praktyk w trakcie studiów albo aplikacja na staże czy czasowe zatrudnienie przy dużych projektach. Dzięki temu można zdobyć cenne umiejętności, a tym samym podnieść swoją wartość na rynku pracy. Kierunkiem kształcenia, który obecnie zyskuje na wartości, jest marketing i zarządzanie. Przyszli studenci zorientowali się, że współcześnie światowe rynki bazują na działaniach marketingowych. Stąd duża popularność tego kierunku studiów. Jest to branża o nieograniczonym zasięgu, a jej znaczenie jest nieocenione. W ramach studiów można zdobywać wiedzę z takich przedmiotów jak: komunikacja rynkowa, marketing, handel i zarządzanie sprzedażą, e-marketing badania marketingowe, zachowania konsumenta, zarządzanie marketingiem, marketing usług czy negocjacje handlowe. Takie połączenie przedmiotów pozwoli na aktywne kreowanie rzeczywistości gospodarczej oraz odnalezienie się w obecnej sytuacji marketingu internetowego.

Szukasz pracy?
Zobacz oferty: praca Marketing
Dodana

Lektor języka polskiego/Praca zdalna

100 dni do matury sp. z o.o.

  • Warszawa
  • 45-55 zł / h
Dodana

Specjalista ds. marketingu

Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie

  • Warszawa
Dodana

Digital Trade Engagement Specialist

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Warszawa
Dodana

Specjalista ds. Marketingu i Promocji

SMART-HR

  • Tychy
  • 7 000-10 000 zł / mc
Dodana

Rodzaje marketingu

Marketing internetowy to branża, której popularność obecnie stale wzrasta. Warto więc dowiedzieć się o niej więcej i poznać różne rodzaje marketingu.

Marketing internetowy występuje pod postacią różnych kategorii:

  • Facebook marketing, Google marketing itd. – pierwszy przykład to marketing na podstawie aplikacji oraz mediów, jakie wykorzystuje (np. Facebook marketing, e-mail marketing albo Google marketing). Świadczenie usług marketingowych występuje wówczas w obrębie tych mediów.
  • Marketing mobilny, marketing społecznościowy – to kategoria bardziej ogólna, opisująca miejsca, w których chcemy prowadzić badania, np. marketing w wyszukiwarkach internetowych (serach engine marketing, marketing słów kluczowych, SEM) social media marketing (marketing społecznościowy) i marketing mobilny. Celem marketingu mobilnego jest dotarcie do klientów poprzez urządzenia mobilne (np. różne platformy), a marketing społecznościowy przez media społecznościowe (np. Facebooka czy Instagrama)
  • Content marketing – są to np. marketing artykułów, video marketing kolejną rodzajem marketingu jest uwzględnienie rodzaju treści, która jest promowana. W przypadku marketingu artykułów istotna jest promocja poprzez interesujące i oryginalne treści albo posty na blogach, a w przypadku video marketingu filmy publikowane np. na YouTube. Marketing używany na podstawie używania treści jest nazywany content marketingiem. Marketingowcy internetowi w tym przypadku zajmują się rodzajem treści, miejscem ich umieszczenia, wpływają na promocję oraz organizację, a także na sposób ich wykorzystywania. 
  • Marketing partnerski – tworzenie sieci osób, którzy reklamują dany produkt i otrzymują za to wynagrodzenie barterowe lub prowizję.
  • Marketing kontekstowy – promuje produkty przy treściach, które są godne zainteresowania dla potencjalnych klientów.
  • Buzz marketing (inaczej marketing szeptany) – wpływa na społeczność w celu stworzenia pozytywnego wizerunku usługi.
  • Marketing wirusowy (viral marketing) – dąży do jak najszerszego rozprzestrzenienia się informacji o produkcje lub usłudze w celu zwiększenia liczby klientów.
  • Marketing efektywnościowy (performance marketing) – oparty jest na tym, aby sterować marketingiem w celu uzyskania określonych, mierzalnych efektów (np. sprzedaży).

Rodzajów marketingu internetowej jest jeszcze znacznie więcej. Te wymienione wyżej są uznawane za najbardziej popularne.

Agencja marketingu internetowego – czym się zajmuje?

Działania agencji marketingowych się różnią. Najczęściej pod względem wyspecjalizowanego segmentu branż, dla których działają, a także obszarem marketingowym, w którym się poruszają. Jednak agencje marketingu online mają przede wszystkim na celu zbudowanie określonego wizerunku klienta, czyli firmy, która chce osiągnąć dane założenia – np. promocyjne, sprzedażowe albo wizerunkowe.

Wszystko dzieje się za sprawą działań w takich jak kampania reklamowa czy promocyjna w sieci, public relations, web developing, content marketing czy aktywność w mediach społecznościowych.

Pamiętajmy!
Agencja marketingowa to przede wszystkim zespół doświadczonych specjalistów, których zadaniem jest przeprowadzenie profesjonalnego badania rynku, które pozwoli na najkorzystniejsze dla klienta stargetowanie oferty.

Większość agencji marketingowych działa kompleksowo, zatem klienci, zgłaszając się do nich, nie muszą mieć nawet projektu czy planu działania – za wszystkimi elementami będzie stała prężna praca marketingowców – od kreatywnych pomysłodawców, przez twórczych realizatorów, grafików, copywriterów, aż po informatyków. Tym samym sprowadzić można to do stwierdzenia, że w agencji marketingu online może pracować niemal każdy, kto ma choć minimalne zacięcie twórcze lub realizatorskie, ale czy rzeczywiście?

Video

Kto znajdzie zatrudnienie w marketingu online?

Branża stoi otworem dla wszystkich kreatywnych i silnie zmotywowanych osób, które nie boją się ciężkiej pracy. I rzeczywiście tak jest. Aby być dobrym, w tym co się robi, potrzebny jest dobry warsztat i bogata praktyka. Warto rozpocząć od kierunkowego wykształcenia – może to być szkoła zawodowa, ale również studia kierunkowe czy kursy uzupełniające. Nie musi to być koniecznie marketing, ale również dziedziny pokrewne – twórcze pisanie i edytorstwo, reklama, komunikacja społeczna, branding, public relations i wiele innych. Są to kierunki, na których poznasz mniej lub bardziej przydatne zagadnienia z zakresu marketingu online, które w przyszłości zaowocują jednak posiadaniem ogólnej wiedzy, która w tej branży ma niebagatelne znaczenie.

Jeśli jednak uznasz, że Twoje wykształcenie nie jest dostateczne, aby zostać specjalistą ds. marketingu, albo chcesz poszerzyć horyzonty wiedzy, możesz zdecydować się na specjalistyczne kursy – zarówno stacjonarne, jak i online. Wówczas należy wybrać poziom, a także tematykę, która będzie najbardziej interesująca. Wachlarz ofert jest naprawdę szeroki – od podstawowych szkoleń marketingu online, przez SEO, social media marketing, reklamę na Facebooku, kursy mailingu, AdWords, aż po kursy grafiki, programowania czy tworzenia stron internetowych. Świat marketingu internetowego nie ma granic i niemal każdy znajdzie tam cząstkę odpowiednią dla siebie, gdzie będzie mógł pracować, działać i się spełniać.

Video

Marketing internetowy – wynagrodzenia

Każdy, kto poszukuje pracy, chce ocenić swoje realne szanse na uzyskanie pożądanego zarobku. Niemniej jednak, w przypadku branży marketingu internetowego trudno jest je jednoznacznie określić. Kwoty uzależnione są bowiem od takich czynników jak: wielkość agencji marketingowej, region, aktualne projekty realizowane przez firmę, ale też posiadany staż pracy, doświadczenie, kompetencje czy po prostu zajmowane stanowisko. To ostatnie ma bowiem największe znaczenie. Jeśli chodzi o płacę, to na największe wynagrodzenie mogą liczyć programiści i webmasterzy, o których nieustannie walczą pracodawcy. Na dobre warunki duże szanse mają również graficy, copywriterzy i wszelcy specjaliści z doświadczeniem.

Najniższe stawki, podobnie jak w innych branżach, otrzymają osoby bez kwalifikacji, dopiero rozpoczynające swoją przygodę z marketingiem internetowym. Niemniej jednak, w związku z prężnie rozwijającymi się technologiami, nieustanną potrzebą tworzenia reklam i docierania do odbiorców, a także zwiększoną rotacją pracowników i niską stopą bezrobocia – prognozuje się, że wynagrodzenie dla sektora marketingu internetowego będzie rosło, a wraz z nim także oferta benefitów pozapłacowych.

Popyt pracodawców na specjalistów marketingu internetowego przekłada się na oferowanie konkurencyjnych stawek, co korzystnie wpływa na motywację pracowników. Branża nieustannie się rozwija, a zatrudniający oferują liczne kursy, szkolenia i ścieżki rozwoju, które umożliwiają ciągłe pogłębianie kwalifikacji. To młoda branża, która ma wiele do zaoferowania.

Najczęściej zadawane pytania

Na czym polegra praca w marketingu internetowym?

Praca w marketingu internetowym to praca na wielu rozmaitych stanowiskach, np. specjalista SEO, grafik, czy specjalista ds. reklamy facebook.

Ile można zarobić w marketingu internetowym?

W zależności od tego, na jakim stanowisku pracujemy, zarobki mogą się znacząco różnić.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Patrycja Kosek

Dziennikarz

Marketing specialist w WhitePress. Copywriter w Aplikuj.pl Dziennikarz w bielsko.biala.pl. Ponad 10 lat doświadczeń.
Moja praca kręci się wokół treści. Tworzę, przerabiam, sprawdzam, poprawiam, zlecam i weryfikuję. Planowanie i budowanie contentu sprawia mi przyjemność, tak samo jak poznawanie rozmaitych metod komunikacji i efektywne ich wykorzystanie. 

8 komentarzy

Matek

Matek

Coraz więcej firm zwraca się do agencji marketingowych w celu zwiększenia swojej widoczności i pozycji na rynku. Oczywiście, odpowiedzialność w tych dziedzinach jest wielka i trzeba zaufać solidnym specjalistom, którzy zrozumieją potrzeby naszej firmy. Dlatego jestem bardzo zadowolony z rosnącej liczby ofert pracy dla marketingowców i specjalistów online.
Gizela Juraszekl

Gizela Juraszekl

Bardzo cieszy mnie to, że branża marketingu internetowego staje się coraz bardziej popularna, a agencje marketingowe poszukują tak wielu pracowników. Na pewno warto zwrócić na to uwagę i zastanowić się nad podjęciem pracy w tej dziedzinie.
Quasimodo

Quasimodo

Cieszę się, że branża marketingu i zarządzania rozwija się tak szybko, co daje szansę na znalezienie pracy i zdobycie cennego doświadczenia. Mam nadzieję, że osoby bez doświadczenia mają jeszcze szanse na zatrudnienie w tym sektorze i zostaną zauważone przez pracodawców.
krzysiek

krzysiek

Zgadzam się z artykułem, że branża marketingu i zarządzania staje się coraz bardziej popularna i znacząca w dzisiejszym świecie. Sam pracuję w agencji marketingowej i widzę ogromną konkurencję i wielu ambitnych ludzi. Jednak, jak zawsze, dobre wykształcenie i ciężka praca są kluczem do sukcesu.
Alicja

Alicja

Ludzie znający się na kontaktach międzyludzkich i potrafiący sprzedawać cokolwiek znajdą się w tej pracy z pewnością.
OIiwia

OIiwia

Bardzo dużo ludzi dzisiaj w tym pracuje i wiele powstało nowych zawodów związanych z tego typu działalnością. Z tym wiąże się ciągły rozwój.
Pac Man

Pac Man

To jedna z nowszych działalności, ale w dobie internetu, mediów i reklamy takie coś jest konkretne dla wszystkich w usługach i dla firm szukających sprzedaży itd.
specjalista M

specjalista M

Popularność marketingu internetowego w obecnych czasach stale wzrasta. Marketing internetowy używa jako medium Internetu i strony WWW. Kto jest fachowcem w tej dziedzinie, o pracę i to z wysokimi zarobkami nie musi się martwić.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka