Nielojalni pracownicy są zmorą pracodawców na całym świecie. Jeżeli chcesz, aby pracowali u ciebie najlepsi i jednocześnie nie szukasz ich wśród bezrobotnych, ale u konkurencji, to musisz liczyć się z tym, że po otrzymaniu lepszej oferty, zdecydują się oni opuścić również ciebie. Jeżeli jesteś mądrym pracodawcą, to z pewnością wiesz, jak ważna jest budowa marki dobrego pracodawcy. Od czego zacząć?
Zamiast podbierać pracowników, poszukaj ich
Zgłoszenie się do agencji headhuntingowej to pójście na skróty. Co prawda, możesz w ten sposób pozyskać specjalistów, ale minusów takiego rozwiązania jest wiele, oto przykłady:
- Nie możesz być pewien, że pracownik, który zgodził się dla ciebie pracować, nie odejdzie raptem po kilku miesiącach – wówczas, gdy zostanie mu złożona bardziej atrakcyjna oferta, której ty (z różnych względów) nie będziesz w stanie przebić;
- Informacja o tym, że podkupujesz pracowników u konkurencji szybko rozniesie się wśród osób działających w branży – czy chcesz być postrzegany w ten sposób?;
- Pracownicy, którzy przeszli do ciebie od konkurencji, mają swoje nawyki. Ponieważ z pewnością będzie im schlebiać to, że się o nich ubiegałeś, mogą chcieć realizować własne projekty, które niekoniecznie muszą się podobać tobie.
Jeżeli nie chcesz z dnia na dzień zostać bez pracowników, to lepszym rozwiązaniem będzie budowanie swojej marki – jako pracodawcy – od pierwszego dnia prowadzenia biznesu. Jak to zrobić?
Atmosfera to podstawa
Chcesz, aby w przyszłości chcieli u ciebie pracować najlepsi? Podstawowa sprawa, o której musisz pamiętać, to atmosfera w miejscu pracy. Jeżeli pracownik będzie miał do wyboru dwie firmy oferujące zbliżone wynagrodzenie i warunki pracy, to sprawdzi, w której panuje lepsza atmosfera. Jak o taką zadbać?
Na dobrą atmosferę w pracy składa się kilka kwestii – liczą się nie tylko relacje między współpracownikami. Na te zresztą nie zawsze masz wpływ. Ważne, abyś stworzył miejsce, w którym pracownicy będą mogli się rozwijać. Wsparcie w postaci szkoleń jest zawsze mile widziane. Cenisz sobie pomysłowość zatrudnionych? Wspaniale! Nie musisz realizować każdego pomysłu podwładnych, ale zawsze powinieneś ich wysłuchać. Jeżeli pracownicy będą wiedzieć, że liczysz się z ich zdaniem, to bardziej zaangażują się w pracę, będą też czuć się docenieni.
Współpraca z uczelnią? To może się opłacić!
Dobrym pomysłem jest również nawiązanie współpracy z uczelnią lub uczelniami wyższymi. Przyjmując na praktyki studentów ostatnich lat, masz możliwość zorientować się w ich wiedzy, a najlepszych zatrudnić. Pamiętaj jednak, że aby studenci – a więc twoi potencjalni pracownicy – mieli o tobie dobre zdanie, powinieneś opracować plan praktyk. Często studenci skarżą się, że podczas praktyk – zamiast się uczyć – parzą kawę…
Przykładając się do kwestii praktyk, możesz jedynie zyskać – studenci będą mieć o twojej firmie świetną opinię, a część z pewnością będzie składać podania o pracę. Pamiętaj, że dobra opinia w środowisku potencjalnych pracowników jest bardzo ważna.
Dodatkowe świadczenia również są istotne
Nie każda firma może zaoferować swoim pracownikom szereg pozapłacowych świadczeń. W miarę tego, jak zyski twojej firmy rosną, powinieneś rozszerzać pakiet takich świadczeń. Dziś w wielu firmach standardem jest oferowanie pracownikom dostępu do prywatnej opieki medycznej. Poza taką, możesz zaproponować zatrudnionym również:
- szkolenia i kursy – nie wszystkie muszą być związane z pracą w firmie – pamiętaj, że wielu pracowników ceni sobie zwłaszcza kursy językowe,
- karnety na siłownie i do klubów fitness – w ten sposób pomagasz pracownikom zadbać o formę fizyczną,
- żłobek dla dzieci – z oczywistych względów takie rozwiązanie docenią przede wszystkim rodzice.
Choć budowanie marki nie jest łatwe, z pewnością jest realne – wystarczy, że sukcesywnie będziesz realizował powyższe punkty.
To może Cię również zainteresować