!function(t,h,e,j,s,n){t.hj=t.hj||function(){(t.hj.q=t.hj.q||[]).push(arguments)},t._hjSettings={hjid:2313813,hjsv:6},s=h.getElementsByTagName("head")[0],(n=h.createElement("script")).async=1,n.src="https://static.hotjar.com/c/hotjar-"+t._hjSettings.hjid+".js?sv="+t._hjSettings.hjsv,s.appendChild(n)}(window,document);

Szkolenia i rozwój

Elevator pitch (speech) - czym jest ta krótka mowa i co ma przekazać?

30 sierpnia 2021

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 6 głosów

6 głosów

0 komentarzy

Elevator pitch (speech) - czym jest ta krótka mowa i co ma przekazać?
Elevator pitch, inaczej elevator speech, to krótka prezentacja, która ma na celu jak najlepsze przedstawienie swojej osoby lub oferty w określonym czasie. Z pojęciem tym można spotkać się w trakcie poszukiwania pracy czy nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, jednak dla wielu osób wciąż pozostaje ono nieznane.

Przeczytaj też: 3 pytania, które na pewno pojawią się na rozmowie o pracę

Elevator pitch – definicja

Elevator pitch to krótka mowa, w trakcie której trzeba jak najlepiej przedstawić swoją osobę, projekt lub pomysł. Zadanie to utrudnia fakt, że elevator speech trwa bardzo krótko, zwykle około 20-30 sekund, czyli tyle ile przeciętnie winda jedzie z parteru na najwyższe piętro w budynku – stąd często nazywana jest ona prezentacją windową lub przemową w windzie.

Pojęcie to powinno być znane przede wszystkim osobom szukającym pracy – elevator pitch coraz częściej jest bowiem elementem rozmowy kwalifikacyjnej. Jednak krótka przemowa może być nie tylko odpowiedzią na prośbę rekrutera o przedstawienie własnej osoby. Elevator speech przydaje się także podczas spotkań networkingowych lub zapoznawczych, rozmów z obecnym pracodawcą na temat możliwości rozwoju, targów pracy czy stworzenia podsumowania zawodowego w serwisie społecznościowym. Krótka prezentacja może okazać się również konieczna przy przedstawianiu nowego pomysłu lub projektu przełożonym, gdy w bardzo ograniczonym czasie trzeba zainteresować ich konkretną usługą czy produktem.

Jakie są najważniejsze zasady elevator pitch?

Dobry elevator speech powinien wyróżniać się kilkoma istotnym cechami. Jedną z popularniejszych jest zasada 9C, którą opracował Chris O’Leary. Według Amerykanina najważniejsze cechy elevator pitch to:

  • zwięzłość – prezentacja powinna trwać około 20-30 sekund, dlatego należy w niej ująć wyłącznie konkrety,
  • jasność – w przemowie należy używać stosunkowo prostego słownictwa,
  • istotność – w mowie należy przekazać tylko najistotniejsze wątki,
  • wiarygodność – osoba wygłaszająca prezentację musi dać odczuć słuchaczom, że mogą mieć do niej pełne zaufanie,
  • treściwość – w elevator speech jest miejsce wyłącznie na twarde fakty i rzeczowe argumenty,
  • konkretność – przemowa nie powinna zawierać zbędnych szczegółów,
  • stosowność – prezentacja musi być dostosowana do konkretnego odbiorcy,
  • spójność – każdy elevator pitch musi być spójny i przekazywać te same informacje,
  • dialogowość – mowa powinna zapadać słuchaczom w pamięć i zachęcać ich do zadawania pytań lub poznania szczegółów na temat danego pomysłu.

Jakie tematy warto poruszyć w elevator pitch?

Kierując się zasadą 9C, można zatem wywnioskować, że dobry elevator speech jest krótki, zwięzły i konkretny. O czym jednak należy mówić w trakcie takiej przemowy? Wiele zależy od okoliczności – inne tematy porusza się na rozmowie kwalifikacyjnej, a inne podczas prezentacji nowego pomysłu, usługi czy produktu lub spotkania z pracownikami.

Elevator pitch na rozmowie kwalifikacyjnej można rozpocząć od krótkiego przedstawienia własnej osoby – co się robi obecnie i jakie ma się doświadczenie. Następnie należy przejść do argumentów przemawiających za zatrudnieniem danej osoby – posiadanych atutów czy cech, które wyróżniają ją na tle innych kandydatów. Mowę można zakończyć, mówiąc o swoich celach oraz planach zawodowych.

Jeśli elevator speech ma służyć prezentacji nowego przedsięwzięcia, na przykład usługi czy produktu, można rozpocząć go od przedstawienia jego głównej idei. Następnie można przejść do rzeczowego opisu usługi lub produktu, a potem – kluczowych jego odbiorcach oraz rynku docelowym. W przemowie warto zarezerwować odrobinę czasu na korzyści, jakie przyniesie organizacji realizacja danego przedsięwzięcia, lub co odbiorca może zyskać, wybierając właśnie ten produkt lub usługę.

Elevator pitch może okazać się też przydatny w trakcie spotkania zapoznawczego z pracownikami. Coraz częściej osoby, które rozpoczynają pracę w nowej firmie, są proszone o krótkie przedstawienie się. W takiej sytuacji w prezentacji można wspomnieć zarówno o swoich dotychczasowych doświadczeniach zawodowych, jak i prywatnych zainteresowaniach.

Elevator speech może być także dobrą odpowiedzią na pytanie, jak motywować zespół. Mało kto przepada za długimi przemowami przełożonych, dlatego pracownicy z pewnością docenią konkretny, zwięzły przekaz. Taka krótka mowa może przydać się również podczas pożegnania kolegi z pracy. W takim przypadku w elevator pitch można powiedzieć, jak długo dana osoba pracowała w firmie, czym się zajmowała, jakie osiągnęła sukcesy i jak przyczyniła się do rozwoju swojego działu lub całej organizacji.

Video

Jak przygotować się do elevator pitch?

Poszukując pracy czy starając się zainteresować inwestorów lub przełożonych swoim pomysłem, należy być gotowym na wszystko – w tym na elevator pitch. Jak się do niego przygotować? Elevator speech na rozmowie kwalifikacyjnej powinien dać rekruterowi odpowiedzi na kilka pytań: w czym kandydat jest najlepszy, jakie są jego silne strony, co chce robić i jaką ma motywację do podejmowanych działań.

W tym celu, przygotowując elevator pitch na rozmowę kwalifikacyjną, przed planowanym spotkaniem należy zastanowić się nad dotychczasowymi osiągnięciami zawodowymi oraz najważniejszymi cechami, które sprawiają, że dana osoba jest najlepszym kandydatem na konkretne stanowisko. Warto wskazać też obszary, w których kandydat czuje się naprawdę dobrze i czego może nauczyć innych członków zespołu. Dodatkowo trzeba zastanowić się nad celem oraz planach zawodowych nie tylko na tę bliższą, ale i dalszą przyszłość.

Z kolei przygotowując elevator speech w celu przedstawienia nowej koncepcji czy pomysłu na produkt lub usługę, trzeba zastanowić się nad jego głównymi cechami, korzyściami dla odbiorców oraz tym, co wyróżnia go na tle innych, obecnych już na rynku. Zarówno dla przełożonych, jak i potencjalnego inwestora zewnętrznego kluczowe będą także możliwe do osiągnięcia profity.

Elevator speech to inaczej krótka prezentacja, w trakcie której należy w najlepszy sposób przedstawić swoją osobę lub ofertę w określonym czasie. Elevator pitch jest pojęciem doskonale znanym w środowisku biznesowym, dlatego poszukując nowej pracy lub chcąc zainteresować przełożonych bądź inwestora do swojego pomysłu, zawsze warto być przygotowanym na jego wygłoszenie.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest elevator pitch?

Elevator pitch, inaczej nazywane elevator speech, to krótka mowa, w trakcie której można przedstawić swoją osobę czy pomysł na nowe przedsięwzięcie, usługę lub produkt. Cechą charakterystyczną elevator pitch jest to, że prezentacja trwa bardzo krótko – zwykle od 20 do 30 sekund.

Jakie są najważniejsze zasady elevator speech?

Dobry elevator pitch powinien być nie tylko krótki, ale również zwięzły, treściwy, wiarygodny, konkretny i spójny. Przygotowując własny elevator speech, należy też mieć na uwadze oczekiwania i cechy konkretnego odbiorcy – trzeba więc unikać tworzenia jednej, uniwersalnej przemowy.

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Na tej stronie korzystamy z plików cookie, aby zadbać o jak najlepsze doświadczenia naszych użytkowników.
Kontynuując po wyświetleniu tej wiadomości, potwierdzasz, że wyrażasz na to zgodę.