Jednym z głównych czynników, który gwarantuje sukces firmy są pracownicy. Jeżeli są oni lojalni i oddani, posiadają odpowiednie kompetencje zawodowe, prawdopodobieństwo, że będą przez swoje działania wspierali szefa jest duże. Z drugiej strony, poza pracownikami zatrudnionymi na stałe, w zależności od potrzeb, pracodawcy korzystają również ze wsparcia pracowników tymczasowych. Tacy sprawdzają się zwłaszcza w sytuacji, gdy z nawałem pracy nie mogą poradzić sobie stali pracownicy. I choć elastyczne zatrudnienie jest wygodne, to niesie ze sobą również dużo zagrożeń.
Warto, bo...
Firma, która decyduje się na zatrudnienie pracowników tymczasowych zyskuje przede wszystkim świeże spojrzenie na realizowane projekty. Zdarza się, że przyjmowane do pracy osoby są pełne entuzjazmu, z chęcią podejmują się zadań, choć są świadome faktu, że zatrudniane są wyłącznie na chwilę. Z tego też względu tak ważne jest tu dokładne sprecyzowanie potrzeb przez pracodawcę. Jeżeli decyduje się on na współpracę z określoną agencją pracy tymczasowej, to powinien przede wszystkim wskazać, jakiego pracownika oczekuje.
Współpraca z pracownikiem tymczasowym to możliwość przede wszystkim wzbogacenia posiadanej przez kadrę wiedzy. Współcześnie zdarza się, że takiego zatrudnienia podejmują się nawet specjaliści. W związku z tym liczyć można na wykwalifikowanych pracowników, którzy wspomogą zespół. Z punktu widzenia pracodawcy tego rodzaju zatrudnienie może też pozwolić na wyłonienie pracownika, który dołączy na stałe do grona zatrudnionych. Nierzadko zdarza się, że podmioty zatrudniające zauważają zyski związane z zatrudnieniem pracownika tymczasowego ? tego rodzaju pracownika nie trzeba przyuczać, świetnie zna on zarówno firmę, jak i zasady jej funkcjonowania.
Pojawia się ryzyko
Myli się ten, kto uważa, że zatrudnienie tymczasowe nie łączy się z ryzykiem. Co prawda, takie zatrudnienie jest elastyczne i strony mogą się szybko rozstać, ale nie należy zapominać, że pracownik tymczasowy ? z uwagi na chwilowość pracy ? może nie angażować się w wykonywane zadania. Inaczej mówiąc, jego efektywność może być niska. Warto wiedzieć, że budowanie pozytywnych relacji w zespole czy wypracowanie modelu pracy zawsze zajmuje określoną ilość czasu. W przypadku pracownika tymczasowego jest to niemożliwe. Dodatkowo między innymi Joseph P. Broschak z Uniwersytetu Arizona wskazał, że przy czasowym zatrudnianiu pojawia się możliwość negatywnego postrzegania pracowników tymczasowych przez tych stałych. W związku z powyższym tak ważne jest szybkie reagowanie przez pracodawców na wszelkie sygnały, które mogą przełożyć się na problemy w firmie.
Szukając recepty na sukces
Osoby zarządzające w zakładzie pracy powinny przede wszystkim skupić się na zaangażowaniu zarówno pracowników zatrudnionych na stałe, jak i tych tymczasowych. Należy poświęcić czas, aby poznać potrzeby osób wykonujących zadania służbowe i ich opinie na temat funkcjonowania działu lub całej firmy. Menadżerowie czy szef powinni skupić się na uzyskaniu odpowiedzi na pytanie, co motywuje pracowników, a także co można ulepszyć w firmie, aby podnieść ich efektywność.
Zatrudnianie pracowników tymczasowych to również wyzwanie, które odnosi się do konieczności zintegrowania ich ze pracownikami stałymi. Poczucie odizolowania można przy tym łatwo wyeliminować ? specjaliści wskazują między innymi na konieczność zagwarantowania im odpowiedniego zestawu narzędzi pracy czy delegowania ich do zadań, które są istotne dla firmy. W ten sposób najprościej ustrzec się problemu z dostosowaniem się pracowników do firmy.
Pracownicy tymczasowi są tańsi, gdyż pracodawca nie musi między innymi opłacać za nich szeregu składek czy gwarantować im urlopu. Właśnie z tego względu przedsiębiorca powinien postawić również na płacowe elementy motywacyjne. Premia jest świetnym sposobem na to, aby pracownik świadczył swoją pracę w sposób efektywny.
To może Cię również zainteresować