Własna firma

Nowoczesne modele zarządzania przedsiębiorstwem

31 maja 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 10 głosów

10 głosów

0 komentarzy

Nowoczesne modele zarządzania przedsiębiorstwem
Modele zarządzania przedsiębiorstwem to kompleksowe rozwiązania, które pomagają firmom wytyczać cele o charakterze strategicznym i operacyjnym. Decyzja o wyborze modelu zarządzania firmą powinna być dostosowana do specyfiki prowadzonej przez nas działalności a także charakterystyki rynku, na którym funkcjonujemy. W poniższym artykule omawiamy nowoczesne modele zarządzania przedsiębiorstwem.

Zobacz też: Organizacja przedsiębiorstwa. Jaka struktura organizacyjna panuje w Twojej firmie? 

Czym charakteryzują się współczesne metody zarządzania przedsiębiorstwem

Czym są metody zarządzania przedsiębiorstwem? Pod tym pojęciem rozumiemy szereg wytycznych na temat tego, w jaki sposób skutecznie i efektywnie zarządzać firmą. Ich twórcy kładą nacisk na osiąganie celów strategicznych i operacyjnych oraz uwzględniają sytuację rynkową panującą w poszczególnych branżach. Podczas wyboru jednej z metod firma musi określić, jaka będzie struktura organizacyjna a także wytyczyć podstawowe cele do osiągnięcia. 

Dawniej w kontekście zarządzania wyróżniano wyłącznie szkołę klasyczną, ilościową czy behawioralną. Wraz z upływem lat oraz zmianą warunków prowadzenia działalności gospodarczej pod względem prawnym czy też zachowań konsumentów specjaliści zaczęli jednak tworzyć nowe modele teoretyczne. 

Dzięki współczesnym metodom zarządzania przedsiębiorstwem właściciele firm są w stanie efektywnie reagować na dynamicznie zmieniające się realia rynkowe oraz zwiększać swoje przewagi konkurencyjne, co powoduje, że ich szanse na odniesienie sukcesu są zdecydowanie wyższe. Właściwy dobór metody zarządzania firmą niejednokrotnie przyczynia się do wzrostu rentowności, poprawy morale wśród pracowników a także wzrostu zaufania do firmy wśród klientów i jej partnerów biznesowych. Dobry kierownik, któremu postawimy za cel odpowiednie zmotywowanie pracowników poprzez nową koncepcję zarządzania, na pewno poradzi sobie z tak wytyczonym zadaniem.

Video

Szukasz pracy?

Technik Farmaceutyczny - Poznań

Dr.Max Sp. z o. o.

  • Poznań
Dodana

Technik Farmaceutyczny - Łódź

Dr.Max Sp. z o. o.

  • Łódź
Dodana

SUSZARNIOWY (K/M)

AUDIT HR Sp. z o.o.

  • Kostrzyn nad Odrą
Dodana

Elektryk przemysłowy - Niemcy

Rübsam Fachkräfte GmbH & Co.KG

  • Niemcy
Dodana

Mechanik przemysłowy/ Slusarz maszynowy

Rübsam Fachkräfte GmbH & Co.KG

  • Niemcy
Dodana

Najpopularniejsze metody zarządzania przedsiębiorstwem - TOP7

Obecnie najpopularniejsze metody zarządzania przedsiębiorstwem uwzględniają szereg różnorodnych i dynamicznie zmieniających się czynników. Bez względu na to, w jakiej branży funkcjonuje nasza firma, znalezienie odpowiedniej metody zarządzania nie powinno stanowić problemu. 

Do najpopularniejszych metod zarządzania przedsiębiorstwem zaliczamy: 

  • Benchmarking. Jest to metoda polegająca na porównywaniu własnych rozwiązań z tymi, które stosują pozostałe przedsiębiorstwa funkcjonujące w danej branży. Poprzez zdobytą w ten sposób wiedzę dąży się do udoskonalenia funkcjonowania firmy, wzrostu dochodów a także poprawy jakości obsługi klienta. Istotą benchmarkingu jest wyszukiwanie takich elementów i rozwiązań, które mają największy wpływ na prawdopodobieństwo osiągnięcia rynkowego sukcesu. 
  • Controlling (ang. control - „kierowanie, opanowanie, sterowanie, regulowanie").W tym modelu określa się kryteria, według których ocenie poddawane są poszczególne procesy. Dokonanie oceny możliwe jest poprzez pozyskanie jak największej liczby szczegółowych informacji odnośnie działalności przedsiębiorstwa. Dzięki controllingowi w łatwy sposób można zweryfikować, które projekty i działania podejmowane do tej pory w ramach przedsiębiorstwa przynoszą wymierne korzyści, a które należy zmodyfikować bądź całkowicie z nich zrezygnować. 
  • CRM (Customer Relationship Management). Jej istotą jest kładzenie nacisku na pielęgnowanie jak najlepszych i trwałych relacji z klientami. Teoretycy CRM wskazują, że relacje z klientami nie są jednorazowe, tylko są procesem. Firma stawiająca na CRM musi nieustannie dążyć do polepszania obsługi klientów, oferowania im jak największej liczby możliwości a także skupiać się na pozyskiwaniu klientów najbardziej wartościowych. Niezwykle ważną rolę pełnią tu różnego rodzaju działania marketingowe, które muszą zapewniać stały kontakt z klientami. Muszą oni czuć, że są dla firmy ważni, dzięki czemu będą korzystać z jej usług w długoterminowej perspektywie.
  • ERP (ang. Enterprise Resource Planning). Jest to określenie dla wyspecjalizowanych i kompleksowych rodzajów oprogramowania, które mają na celu wspomaganie procesów biznesowych realizowanych w ramach konkretnego przedsiębiorstwa. Dzięki ERP jedno oprogramowanie pozwala na zarządzanie wszystkimi zasobami firmy w jednym miejscu. Implementacja ERP przyczynia się do znaczącej poprawy obiegu informacji w przedsiębiorstwie. Kierownicy mają stały dostęp do wielu danych i informacji, a zatem mogą na bieżąco podejmować konieczne decyzje. Firma dysponująca ERP jest bardziej odporna na kryzysy wizerunkowe czy gospodarcze, gdyż jest w stanie szybciej modyfikować strategię w zależności od konkretnych okoliczności. 
  • Zarządzanie procesowe. Jest to metoda, która ma odpowiadać w szczególności na dynamiczne zmiany zarówno wewnątrz jak i zewnątrz organizacji a także zmieniające się potrzeby klientów. Do najważniejszych celów zarządzania procesowego zaliczamy usprawnienie procesów w organizacji, dostosowanie strategii do potrzeb klientów, wzrost rentowności, poprawę efektywności poszczególnych działów, stosowanie nowoczesnych technologii cyfrowych, poprawę komunikacji pomiędzy poszczególnymi działami. 
  • Zarządzanie przez kompetencje. Polega ona na korzystaniu przede wszystkim z wiedzy oraz osiągnięć i doświadczeń zatrudnianych pracowników. Reprezentanci tej teorii podkreślają, że prawdziwą siłą przedsiębiorstwa są kompetencje jej pracowników, gdyż ma to bezpośrednie przełożenie na jakość świadczonych usług oraz poziom zadowolenia klientów oraz partnerów biznesowych. 
  • Outsourcing. Polega on na przekazaniu wykonywania konkretnych zadań podmiotom zewnętrznym. W ramach outsourcingu przekazuje się zazwyczaj kompetencje w zakresie obsługi informatycznej, księgowości, szkoleń bądź zaopatrzenia. 

Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem

Aby zarządzanie przedsiębiorstwem było efektywne, trzeba dbać o wiele różnorodnych kwestii. Chodzi tutaj o:

  • właściwe planowanie,
  • właściwe kontrolowanie, 
  • właściwa organizacja,
  • właściwe przewodzenie (zarządzanie) zasobami ludzkimi,
  • poszerzanie kompetencji pracowników,
  • analizowanie sytuacji rynkowej oraz zachowań konsumentów, 
  • poprawę obiegu informacji wewnątrz przedsiębiorstwa,
  • poprawę poziomu obsługi klienta,
  • ograniczanie wydatków, 
  • podążanie za konkurencją,
  • wprowadzenie innowacji.

Dlaczego warto wybrać i wdrożyć metody zarządzania w przedsiębiorstwie?

Dzięki współczesnym metodom zarządzania w przedsiębiorstwie jesteśmy w stanie w stosunkowo krótkim czasie odnieść wiele sukcesów. Warto wiedzieć, że właściwie wdrożone modele zarządzania przedsiębiorstwem dają szansę na zwiększenie liczby klientów, poprawę relacji z klientami i partnerami biznesowymi, wzrost rentowności przedsiębiorstwa, ograniczenie kosztów, poprawę komunikacji w firmie czy też większą odporność na różnego rodzaju kryzysy wizerunkowe bądź gospodarcze. 

Video

Jak wdrożyć wybrany model zarządzania przedsiębiorstwem w firmie?

Wdrożenie jakiegokolwiek modelu zarządzania przedsiębiorstwem powinno być poprzedzone wszechstronną analizą przeprowadzoną przez niezależnego audytora. Taki specjalista dokładnie zbada aktualną pozycję rynkową firmy, wyniki finansowe, satysfakcję klientów i partnerów biznesowych, obieg informacji i wiele innych czynników. 

Dzięki merytorycznemu wsparciu zyskamy pewność, że wybrany model zarządzania przedsiębiorstwem rzeczywiście przyczyni się do poprawy rentowności naszego przedsięwzięcia oraz zwiększenia pozycji względem konkurencyjnych podmiotów. 

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego warto stawiać na metody zarządzania przedsiębiorstwem?

Odpowiednio dobrana metoda zarządzania firmą pomaga w poprawie rentowności, zwiększeniu satysfakcji pracowników czy pozyskaniu nowych klientów bądź partnerów biznesowych.

Na czym polega benchmarking?

Istotą benchmarkingu jest porównywanie rozwiązań stosowanych przez naszą firmę z tymi, które wykorzystują podmioty konkurencyjne. Zdobyta w ten sposób wiedza umożliwia zmodyfikowanie polityki w taki sposób, aby dążyć do wzrostu liczby klientów i poprawy ich satysfakcji.

Co to jest controlling?

Controlling polega na skontrolowaniu rozmaitych procesów w firmie w oparciu o wyszczególnione kryteria. Jest to metoda pozwalająca na weryfikację, które działania i procesy podejmowane w ramach przedsiębiorstwa przynoszą wymierne korzyści, a które trzeba zmodyfikować. nn

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka