Niemal każda rekrutacja aby była skuteczną, powinna być wieloetapowym procesem. Za jego sprawą możliwe jest wyłonienie osoby, która w największym stopniu spełnia wymagania rekrutacyjne pracodawcy. Istotne jest, aby proces rekrutacji nie był żmudny i nieefektywny. Właśnie dlatego wiele firm decyduje się na usługi zewnętrznych agencji pracy, które odpowiadają za wybranie potencjalnie najatrakcyjniejszych dla przyszłego pracodawcy kandydatów. Jednak bez względu na to, czy rekrutacja prowadzona jest na zewnątrz, czy też wewnątrz firmy, powinna spełniać kilka wymagań. Sprawdź zatem, na co warto zwrócić uwagę oraz jak dobrać narzędzia rekrutacyjne, aby zatrudniać w firmie najlepszych pracowników.
Rodzaje procesów rekrutacji
Celem procesu rekrutacji jest wyłonienie spośród kandydatów osób, które w największym stopniu spełniają oczekiwania pracodawcy pod względem kwalifikacji, kompetencji miękkich oraz oczekiwań finansowych i rozwojowych. Czasem firma nie musi poszukiwać kandydatów daleko – może bowiem przeprowadzić rekrutację wewnętrzną, która polega na mobilności wewnątrz struktur firmy. Wówczas pracodawca na podstawie posiadanej wiedzy o konkretnych pracownikach, a czasem też castingów, rozmów i sprawdzianów, dokonuje zmian pomiędzy stanowiskami. Przykładowo – przenosi poszczególne osoby do innych działów, gdzie jest więcej pracy i gdzie dana osoba lepiej się sprawdzi, oferuje awanse, ale też czasem zmuszony jest zdegradować pracownika, który nie spełnia oczekiwań na niższe stanowisko, a na jego miejsce rekrutuje innego kandydata.
Inaczej jest, kiedy potrzebne są dodatkowe siły do pracy. Wówczas niezbędne jest skrupulatne poszukanie kandydatów poza firmą. Taki proces nazywany jest procesem zewnętrznym. Jego główną cechą jest to, że ma na celu zgromadzenie wielu kandydatów, o różnych cechach, kompetencjach miękkich i oczekiwaniach. Poddanie tych osób różnym narzędziom rekrutacji umożliwi dopasowanie sylwetek przyszłych pracowników do kultury organizacyjnej firmy. W tym przypadku koszty związane ze zorganizowaniem procesu oraz późniejszym wdrażaniem nowego pracownika są o wiele wyższe niż w przypadku rekrutacji wewnętrznej. Jednak za sprawą przyjęcia osoby z zewnątrz, do firmy wlatuje powiew świeżości – nowe spojrzenie na niektóre kwestie, a także nowe umiejętności i doświadczenia.
Etapy rekrutacji
Kształt procesów rekrutacji w różnych firmach bywa odmienny. Niektóre z przedsiębiorstw obierają swoje własne ścieżki, które są dopasowane do potrzeb firmy. Najczęściej jednak każdy z procesów ma choć część ze wspomnianych poniżej elementów.
Krok I – na początku, jeszcze przed rozpoczęciem poszukiwań kandydatów, warto dokonać szczegółowej analizy potrzeb firmy. Na tej podstawie należy wykreować pożądaną sylwetkę kandydata. Dzięki temu możliwe jest stworzenie ogłoszenia o rozpoczętej rekrutacji, w którym uwzględnia się wymagania, ale też późniejszy zakres obowiązków. To konieczne, aby firma wiedziała kogo szuka, jakie cechy i umiejętności są pożądane na danym stanowisku, a także rozważyła opcję rekrutacji wewnętrznej. Niezbędnym elementem jest także określenie budżetu, jaki firma jest w stanie zapłacić za świadczenie pracy po zatrudnieniu kandydata.
Krok II – stworzenie ogłoszenia o rekrutacji pracowników, a także wybranie nośnika tej informacji. Ogłoszenie powinno zostać stworzone w przemyślany sposób. Nie może zawierać nieprawdziwych informacji, np. o warunkach zatrudnienia, ani też być ubogie w dane, np. o zakresie obowiązków czy oczekiwaniach. Dobrze przygotowane ogłoszenie sprawi, że proces rekrutacyjny przebiegnie sprawniej, a szanse na wyłonienie najlepszego kandydata znacząco wzrosną.
Wybranie nośnika ogłoszenia również jest istotne, ponieważ umożliwia dotarcie do szerokiego, ale jednocześnie pożądanego kręgu odbiorców. Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie procesu publikacji ogłoszenia rekrutacyjnego na kanałach firmy, np. w social mediach i na stronie internetowej. Wówczas możliwe będzie dotarcie do odbiorców, którzy posiadają już pewną wiedzę o przedsiębiorstwie. Innymi sposobami są ogłoszenia w prasie, portalach internetowych z ogłoszeniami czy w urzędach pracy.
Krok III – selekcja wybranych kandydatów. To jeden z kluczowych etapów, gdzie nie warto popełniać błędów, gdyż można pominąć interesujących kandydatów, bądź wyłonić osoby niepasujące do profilu firmy. Dobrym pomysłem jest dokonanie selekcji przez kilka osób, aby ograniczyć ryzyko pomyłki. Najlepiej zacząć od eliminacji zgłoszeń tych kandydatów, którzy nie spełniają najważniejszych oczekiwań firmy.
Krok IV – po wyłonieniu ciekawych kandydatur należy poinformować poszczególne osoby o zaproszeniu do dalszych etapów rekrutacji. W dobrym guście jest także wysłanie informacji do innych uczestników o tym, że dla nich rekrutacja dobiegła już końca. Rozmowa z osobami nadal uczestniczącymi w procesie może mieć charakter czysto informacyjny, ale może też być ważnym etapem rekrutacji. Podczas niego możliwe jest uzupełnienie informacji o danej osobie, zweryfikowanie zawartych w CV czy liście motywacyjnych danych, a także np. sprawdzenie kwalifikacji czy umiejętności językowych.
Krok V – rozmowa kwalifikacyjna. Może przybrać różnorodną formę. Podczas niej dochodzi do skonfrontowania danych z dokumentów aplikacyjnych z rzeczywistością, poznanie kandydata oraz jego oczekiwań. Możliwe jest zasięgnięcie po różnorodne narzędzia pomagające w rekrutacji, np. testy psychologiczne, testy wiedzy, centra oceny czy techniki symulacyjne. Metoda powinna zostać dobrana zgodnie z potrzebami firmy i być adekwatna do danego stanowiska.
Krok VI – powtórna selekcja i wyłonienie najlepszego kandydata. Następnie dochodzi do złożenia oferty pracy wybranemu kandydatowi, co wcale nie musi kończyć się na jednym spotkaniu. Możliwe jest negocjowanie warunków zatrudnienia przez obie strony.
Krok VII – po zaakceptowaniu przez kandydata oferty pracy następuje ostatni z procesów rekrutacji, czyli wdrażanie go do struktur firmy. Wbrew pozorom to jeden z istotniejszych etapów rekrutacji, który ma na celu dobre przygotowanie pracownika do dalszej pracy oraz zapoznanie go z kulturą organizacyjną firmy.
W procesie rekrutacji należy pamiętać, że każdy człowiek ma odrębną historię, w związku z czym trzymanie się sztywno skryptów nie zawsze jest skuteczną metodą rekrutacji. Warto dokładnie zapoznać się z sylwetkami kandydatów, którzy spełniają podstawowe wymagania i dać im szansę na osobiste zaprezentowanie własnej kandydatury. Choć wtedy proces rekrutacyjny potrwa dłużej i może wiązać się z większymi kosztami, to umożliwimy firmie pozyskanie najbardziej wartościowych kandydatów.
To może Cię również zainteresować