Rozmowa kwalifikacyjna

Wieloetapowy proces rekrutacji - wybieraj najlepszych

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 17 głosów

17 głosów

6 komentarzy

Wieloetapowy proces rekrutacji - wybieraj najlepszych
Bieżące trendy rekrutacji wskazują, że jednym ze skuteczniejszych rozwiązań jest przeprowadzenie wieloetapowego procesu rekrutacji. To umożliwia zgromadzenie wielu potencjalnych kandydatów na wolne stanowiska, a później wybranie spośród nich najlepszych, którzy w pełni odpowiedzą na potrzeby firmy. Właściwa osoba musi bowiem posiadać określone kompetencje, ale również pasować do zespołu i podzielać jego wartości.

Niemal każda rekrutacja aby była skuteczną, powinna być wieloetapowym procesem. Za jego sprawą możliwe jest wyłonienie osoby, która w największym stopniu spełnia wymagania rekrutacyjne pracodawcy. Istotne jest, aby proces rekrutacji nie był żmudny i nieefektywny. Właśnie dlatego wiele firm decyduje się na usługi zewnętrznych agencji pracy, które odpowiadają za wybranie potencjalnie najatrakcyjniejszych dla przyszłego pracodawcy kandydatów. Jednak bez względu na to, czy rekrutacja prowadzona jest na zewnątrz, czy też wewnątrz firmy, powinna spełniać kilka wymagań. Sprawdź zatem, na co warto zwrócić uwagę oraz jak dobrać narzędzia rekrutacyjne, aby zatrudniać w firmie najlepszych pracowników.

Rodzaje procesów rekrutacji

Celem procesu rekrutacji jest wyłonienie spośród kandydatów osób, które w największym stopniu spełniają oczekiwania pracodawcy pod względem kwalifikacji, kompetencji miękkich oraz oczekiwań finansowych i rozwojowych. Czasem firma nie musi poszukiwać kandydatów daleko – może bowiem przeprowadzić rekrutację wewnętrzną, która polega na mobilności wewnątrz struktur firmy. Wówczas pracodawca na podstawie posiadanej wiedzy o konkretnych pracownikach, a czasem też castingów, rozmów i sprawdzianów, dokonuje zmian pomiędzy stanowiskami. Przykładowo – przenosi poszczególne osoby do innych działów, gdzie jest więcej pracy i gdzie dana osoba lepiej się sprawdzi, oferuje awanse, ale też czasem zmuszony jest zdegradować pracownika, który nie spełnia oczekiwań na niższe stanowisko, a na jego miejsce rekrutuje innego kandydata.

Inaczej jest, kiedy potrzebne są dodatkowe siły do pracy. Wówczas niezbędne jest skrupulatne poszukanie kandydatów poza firmą. Taki proces nazywany jest procesem zewnętrznym. Jego główną cechą jest to, że ma na celu zgromadzenie wielu kandydatów, o różnych cechach, kompetencjach miękkich i oczekiwaniach. Poddanie tych osób różnym narzędziom rekrutacji umożliwi dopasowanie sylwetek przyszłych pracowników do kultury organizacyjnej firmy. W tym przypadku koszty związane ze zorganizowaniem procesu oraz późniejszym wdrażaniem nowego pracownika są o wiele wyższe niż w przypadku rekrutacji wewnętrznej. Jednak za sprawą przyjęcia osoby z zewnątrz, do firmy wlatuje powiew świeżości – nowe spojrzenie na niektóre kwestie, a także nowe umiejętności i doświadczenia.

Szukasz pracy?
Dodana
Polecana

Pracownik ds. archiwizacji

PROFI CREDIT Polska S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana

Operator Walca, Operator Spycharki

P.H.U.B.Piotr Pawlica

  • Białystok
Dodana

Wychowawca/ Wychowawczyni

Centrum Opiekuńczo- Wychowawcze " Nadzieja"

  • Mysłowice
Dodana

Doradca ds. Techniczno-Handlowych

Koned Sp. z o.o.

  • Łęczyca
Dodana

Etapy rekrutacji

Kształt procesów rekrutacji w różnych firmach bywa odmienny. Niektóre z przedsiębiorstw obierają swoje własne ścieżki, które są dopasowane do potrzeb firmy. Najczęściej jednak każdy z procesów ma choć część ze wspomnianych poniżej elementów.

Krok I – na początku, jeszcze przed rozpoczęciem poszukiwań kandydatów, warto dokonać szczegółowej analizy potrzeb firmy. Na tej podstawie należy wykreować pożądaną sylwetkę kandydata. Dzięki temu możliwe jest stworzenie ogłoszenia o rozpoczętej rekrutacji, w którym uwzględnia się wymagania, ale też późniejszy zakres obowiązków. To konieczne, aby firma wiedziała kogo szuka, jakie cechy i umiejętności są pożądane na danym stanowisku, a także rozważyła opcję rekrutacji wewnętrznej. Niezbędnym elementem jest także określenie budżetu, jaki firma jest w stanie zapłacić za świadczenie pracy po zatrudnieniu kandydata.

Krok II – stworzenie ogłoszenia o rekrutacji pracowników, a także wybranie nośnika tej informacji. Ogłoszenie powinno zostać stworzone w przemyślany sposób. Nie może zawierać nieprawdziwych informacji, np. o warunkach zatrudnienia, ani też być ubogie w dane, np. o zakresie obowiązków czy oczekiwaniach. Dobrze przygotowane ogłoszenie sprawi, że proces rekrutacyjny przebiegnie sprawniej, a szanse na wyłonienie najlepszego kandydata znacząco wzrosną.

Wybranie nośnika ogłoszenia również jest istotne, ponieważ umożliwia dotarcie do szerokiego, ale jednocześnie pożądanego kręgu odbiorców. Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie procesu publikacji ogłoszenia rekrutacyjnego na kanałach firmy, np. w social mediach i na stronie internetowej. Wówczas możliwe będzie dotarcie do odbiorców, którzy posiadają już pewną wiedzę o przedsiębiorstwie. Innymi sposobami są ogłoszenia w prasie, portalach internetowych z ogłoszeniami czy w urzędach pracy.

Krok III – selekcja wybranych kandydatów. To jeden z kluczowych etapów, gdzie nie warto popełniać błędów, gdyż można pominąć interesujących kandydatów, bądź wyłonić osoby niepasujące do profilu firmy. Dobrym pomysłem jest dokonanie selekcji przez kilka osób, aby ograniczyć ryzyko pomyłki. Najlepiej zacząć od eliminacji zgłoszeń tych kandydatów, którzy nie spełniają najważniejszych oczekiwań firmy.

Krok IV – po wyłonieniu ciekawych kandydatur należy poinformować poszczególne osoby o zaproszeniu do dalszych etapów rekrutacji. W dobrym guście jest także wysłanie informacji do innych uczestników o tym, że dla nich rekrutacja dobiegła już końca. Rozmowa z osobami nadal uczestniczącymi w procesie może mieć charakter czysto informacyjny, ale może też być ważnym etapem rekrutacji. Podczas niego możliwe jest uzupełnienie informacji o danej osobie, zweryfikowanie zawartych w CV czy liście motywacyjnych danych, a także np. sprawdzenie kwalifikacji czy umiejętności językowych.

Krok Vrozmowa kwalifikacyjna. Może przybrać różnorodną formę. Podczas niej dochodzi do skonfrontowania danych z dokumentów aplikacyjnych z rzeczywistością, poznanie kandydata oraz jego oczekiwań. Możliwe jest zasięgnięcie po różnorodne narzędzia pomagające w rekrutacji, np. testy psychologiczne, testy wiedzy, centra oceny czy techniki symulacyjne. Metoda powinna zostać dobrana zgodnie z potrzebami firmy i być adekwatna do danego stanowiska.

Krok VI – powtórna selekcja i wyłonienie najlepszego kandydata. Następnie dochodzi do złożenia oferty pracy wybranemu kandydatowi, co wcale nie musi kończyć się na jednym spotkaniu. Możliwe jest negocjowanie warunków zatrudnienia przez obie strony.

Krok VII – po zaakceptowaniu przez kandydata oferty pracy następuje ostatni z procesów rekrutacji, czyli wdrażanie go do struktur firmy.  Wbrew pozorom to jeden z istotniejszych etapów rekrutacji, który ma na celu dobre przygotowanie pracownika do dalszej pracy oraz zapoznanie go z kulturą organizacyjną firmy.

W procesie rekrutacji należy pamiętać, że każdy człowiek ma odrębną historię, w związku z czym trzymanie się sztywno skryptów nie zawsze jest skuteczną metodą rekrutacji. Warto dokładnie zapoznać się z sylwetkami kandydatów, którzy spełniają podstawowe wymagania i dać im szansę na osobiste zaprezentowanie własnej kandydatury. Choć wtedy proces rekrutacyjny potrwa dłużej i może wiązać się z większymi kosztami, to umożliwimy firmie pozyskanie najbardziej wartościowych kandydatów.

To może Cię również zainteresować

Rozmowa kwalifikacyjna - o czym należy pamiętać?

Podziel się

6 komentarzy

Gania

Gania

Z punktu widzenia pracodawcy wygląda to inaczej niż pracownika. Pewne jest, że obie strony chcą zyskać coś z tego.
Elekt

Elekt

Rekrutacja jest również standardowym procesem w firmach doradczych w zakresie zarządzania.
Jola S

Jola S

Wiadomo każdemu, że pracodawca jak potrzebuje pracowników do pracy, a chętnych jest bardzo dużo, to pragnie wybrać tych najlepszych. Wieloetapowy proces rekrutacji- warto zapoznać się z tym artykułem.
Ania

Ania

Czasami zakład pracy przeprowadza wieloetapowy procesu rekrutacji. Chce uzyskać do pracy pracowników najlepszych. To normalna procedura. Porady przeczytaj z tego artykułu- warto.
Foria

Foria

Wiele jest opcji. Oprócz przypadków, które otrzymasz podczas rozmowy kwalifikacyjnej, za udane przejście będziesz musiał odpowiedzieć na wiele „trudnych” pytań. Są one również wybierane przez rekrutera z jakiegoś powodu.
Dominik

Dominik

Tylko można zyskać organizując konkretny i profesjonalny casting. Firma zyska przez to sprawdzonego pracownika. Najważniejsze by zorganizować to wszystko właściwie.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka