Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1029        SUBSKRYBUJE: 6877

Kompetencje miękkie i twarde - co musisz o nich wiedzieć?

Kompetencje miękkie i twarde - co musisz o nich wiedzieć?

Przeglądając ogłoszenia, mogłeś zetknąć się z terminem kompetencje miękkie i twarde. Jeżeli jednak nie, to czas zacząć je prawidłowo rozróżniać.

W ogłoszeniu o pracę pracodawca powinien dokładnie podać, kogo poszukuje. Ważne jest przede wszystkim wskazanie kompetencji i cech, jakie powinien posiadać idealny kandydat. Być może spotkałeś się ze zwrotem „wysoko rozwinięte kompetencje miękkie”. Co to tak naprawdę oznacza? I jaka różnica między kompetencjami miękkimi a twardymi?
 

Kompetencje twarde, czyli takie, które można zmierzyć.
 

Każdy z nas kończy edukację na pewnym poziomie, każdy z nas ma pewne doświadczenie i konkretne umiejętności. To właśnie kompetencje twarde, które są potwierdzone dokumentami. Przykładowo po zdaniu egzaminu na prawo jazdy, otrzymujesz dokument, który upoważnia cię do kierowania pojazdami mechanicznymi. Inny przykład – po skończeniu kursu języka np. hiszpańskiego, otrzymałeś stosowny dokument potwierdzający, że brałeś udział w takich zajęciach. W tej grupie znajduje się między innymi nabyta wiedzę i umiejętności.

Wybrane przykłady umiejętności twardych to:

• Znajomość języków obcych.

• Wiedza specjalistyczna.

• Umiejętność obsługi programów np. pakietu Adobe.

• Prawo jazdy.

• Obsługa kasy fiskalnej.

• Umiejętność kontroli stanu technicznego zespołów mechanicznych oraz wymianie.

zużytych elementów takich jak: oleje, płyny, filtry.

• Umiejętność organizacji przyjęć weselnych, tworzenia dekoracji, planowania uroczystości.

• Tworzenie plakatów, haseł reklamowych, stron internetowych.

Gdy odpowiadasz na ogłoszenie o pracę, faktycznie kierujesz się swoimi kompetencjami twardymi. Trudno, abyś aplikował np. na stanowisko radcy prawnego w kancelarii, jeżeli nie posiadasz odpowiedniego wykształcenia i nie ukończyłeś stosownej aplikacji. Analogicznie nie odpowiesz na ogłoszenie firmy transportowej poszukującej kierowców zawodowych z kategorią prawa jazdy inną niż B, jeżeli tylko taką posiadasz. Umiejętności twarde uznaje się za podstawowe, bo to właśnie od nich zależy, czy twoja kandydatura na dane stanowisko pracy w ogóle zostanie rozpatrzona. Zupełnie inaczej jest w przypadku umiejętności miękkich.
 

Umiejętności miękkie – co to właściwie jest?
 

W ostatnim czasie coraz więcej pracodawców docenia umiejętności miękkie i poszukuje pracowników posiadających właśnie takie. W odróżnieniu od umiejętności twardych, umiejętności miękkie nie są mierzalne. Oznacza to, że pracodawca musi sprawdzić, np. przez zorganizowanie scenki, czy kandydat poradzi sobie na stanowisku, na którym takie umiejętności są niezbędne. Kompetencje miękkie często nazywane są także zdolnościami osobistymi i interpersonalnymi. Są to cechy oraz umiejętności społeczne, które warunkują to jak się zachowujesz, integrujesz z innymi ludźmi czy też organizujesz swoją pracę. Jeszcze do niedawna umiejętności nie były brane pod uwagę w tak dużym stopniu jak dziś. Teraz pracodawcy właśnie ten rodzaj kompetencji potrafią docenić. Wynika to z tego, że bardzo często łatwiej nauczyć pracownika umiejętności twardych niż od początku budować oraz inwestować w tworzenie jego kompetencji miękkich. Badania rynku sugerują, że zapotrzebowanie na umiejętności miękkie stale wzrasta. 

Świetnym przykładem stanowiska, na którym wysoko rozwinięte umiejętności miękkie się przydają, jest sprzedawca. Taki powinien wyjść z inicjatywną i zaproponować klientowi towar lub poczekać aż ten sprecyzuje swoje oczekiwania, a następnie polecić mu konkretne produkty. W tym przypadku ważna jest też umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach i ze stresem oraz dynamizm w działaniu – sprzedawca nie może koncentrować się jedynie na obsłudze jednego klienta.

Jak rozwinąć umiejętności miękkie? Przede wszystkim przez codzienną praktykę, kontakty z innymi ludźmi, obserwowanie i analizowanie swoich reakcji w kontaktach towarzyskich. W przeciwieństwie do kompetencji twardych, nie są to umiejętności, których można nauczyć się z książek. Internet obfituje w różnego rodzaju szkolenia z umiejętności miękkich. Najlepiej wybierać te prowadzone przez profesjonalnych trenerów. Takie szkolenia często odbywają się w niewielkich grupach, w których konieczne jest odegranie przydzielonej scenki sytuacyjnej. Takie ćwiczenie pozwala uczestnikom pozbyć się niepożądanych reakcji i kształtować istotne umiejętności interpersonalne.
 

Kompetencje miękkie i twarde – jak je umieścić w CV?
 

Wszyscy posiadają jakieś kompetencje miękkie i twarde, dlatego, aby twoja szansa wśród konkurencji wzrosła, należy postarać się o unikalność. Warto także zadbać, aby umiejętności te jak najbardziej odpowiadały na ofertę pracodawcy i zgadzały się z wymaganiami dotyczącymi danego stanowiska.

Jak umieścić kompetencje miękkie i twarde w CV? Po pierwsze opisz swoje zdolności w sekcji „Umiejętności” na pierwszej stronie życiorysu. Pracodawcy rzadko czytają drugą stronę przedstawionego CV.  Pamiętaj, aby zawsze próbować dopasować opis umiejętności do oferty pracy. Dzięki temu pracodawca od razu zobaczy, że jesteś dobrym kandydatem i nie wysyłasz tego samego CV do wszystkich firm. Staraj się być szczegółowy i nietuzinkowy. Postaraj się nie wypisywać powszechnych umiejętności, które posiada prawie każdy kandydat, np. zamiast „Znajomość pakietu Office”, warto wyszczególnić programy wchodzące w skład pakietu, które znasz i opisać co dzięki nim potrafisz stworzyć (np. „Umiejętność tworzenia tabeli i diagramów w programie Microsoft Excel”).

W przypadku umiejętności twardych jasne jest, że należy wymienić wszystkie osiągnięcia, które potwierdzone są dokumentami albo są konkretną nabytą umiejętnością, np. znajomość języka włoskiego (certyfikat B2), Excel, Word, tworzenie prezentacji multimedialnych (PowerPoint, Prezi), prawo jazdy itd. Jak wygląda zatem lista umiejętności miękkich, które przecież trudno zmierzyć? Oto przykładowa lista kompetencji szczególnie cenionych przez pracodawców, które warto umieścić w CV:

  1. Logiczne i krytyczne myślenie

Obecnie zaawansowana technologia zobowiązuje do umiejętności szybkiego i analitycznego myślenia. Pracownik, który potrafi krytycznie i logicznie podejść do zaistniałego problemu jest na rynku pracy bardzo ceniony.

  1. Elastyczność i kreatywność

Jest to ważna kompetencja miękka, ponieważ w obecnych czasach, kiedy rynek ulega dynamicznym zmianom, bardzo ważne jest, aby być otwartym na zmiany, nowe rozwiązania i tworzyć nowe, innowacyjne usługi czy produkty.

  1. Komunikatywność

W większości zawodów praca polega na kooperacji z innymi pracownikami. Ważne, aby posiadać umiejętności sprawnego komunikowania się i rozwiązywania sporów w grupie. Potencjalny pracodawca na pewno wie jak ważna jest umiejętność współpracy w zespole i niewątpliwie to doceni.

  1. Pracowitość i chęć rozwoju

Pracodawcy bardzo cenią sobie pracowników, którzy chcą stale zwiększać swoje kompetencje – uczęszczać na kursy, szkolenia, rozwijać umiejętności w zakresie obsługi nowych programów itd. Pracowitość i wykazywanie się inicjatywą oraz chęcią do pracy sprawią, że w oczach pracodawcy taki kandydat będzie sprawiał wrażenie bardziej profesjonalnego i zaangażowanego.

  1. Pozytywne nastawienie i sympatyczne usposobienie

Pozytywne nastawienie jest zaraźliwe i doskonale wpływa na samopoczucie oraz energię innych członków zespołu. Pomaga też ograniczyć konflikty w grupie oraz z większą chęcią wykonywać powierzone obowiązki. 
 

Połącz umiejętności, aby otrzymać pracę
 

Niezależnie od stanowiska, na jakie aplikujesz, bardzo prawdopodobne jest, że pracodawca będzie od ciebie oczekiwał zarówno umiejętności twardych, jak i miękkich. Te drugie również możesz rozwijać – dziś organizowanych jest wiele szkoleń i kursów, z których możesz skorzystać.

Łącząc umiejętności twarde z miękkimi, masz największe szanse znaleźć zatrudnienie. Zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie mają wpływ na jakość wykonywanej przez nas pracy oraz jej skuteczność. Kluczowe kompetencje są inne dla każdego stanowiska pracy (np. kierowca tramwaju nie musi być poliglotą, ale musi koniecznie posiadać odpowiednie prawo jazdy, w przeciwieństwie do np. dziennikarza). We wszystkich zawodach trzeba jednak posiadać umiejętności obu grup – kompetencje twarde oraz kompetencje miękkie. Warto inwestować w ich rozwój, aby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy.

Podsumowując, kompetencje twarde, to takie, które są mierzalne oraz są konkretnymi umiejętnościami zdobytymi na ścieżce edukacji lub poprzez doświadczenie. Kompetencje miękkie zaś są to indywidualne cechy, które decydują o twoim usposobieniu i sposobie zachowania. Obie te grupy są niezwykle ważne, chociaż obecnie to kompetencje miękkie uważane są za bardziej cenione na rynku pracy. Pamiętaj, aby w każdej pracy poprosić szefa o wydanie referencji, które potem pomogą „udowodnić” nasz faktyczny zasób umiejętności. W tym dokumencie z powodzeniem mogą zostać wymienione nie tylko osiągnięcia na polu zawodowym, ale też umiejętności miękkie. Dla pracodawców referencje są bardzo ważne, bo stanowią potwierdzenie informacji zawartych w CV.

Zobacz inne porady dla pracowników

Komentarze do wpisu

Zielona
2017-08-25, 09:57
Polecam artykuł na http://www.eduforum.pl/kompetencje-miekkie-o-zadbac/
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.