Przeprowadzenie rekrutacji musisz zacząć od sporządzenia oferty pracy. W zależności od tego, czy szukasz pracownika na dość ogólne stanowisko czy też specjalistyczne, powinieneś zamieścić ogłoszenie na jednym z portali ogłoszeniowych lub branżowej prasie. Pamiętaj przy tym, że dobrze napisana oferta pracy to taka, z której potencjalny pracownik dowie się, czego oczekujesz i co oferujesz.
Stworzenie oferty pracy wcale nie jest tak proste, jak ci się wydaje. Musisz pamiętać, że ogłoszenie powinno być dość dokładne. Jeżeli będziesz pisał ogólnikami, to firmowa skrzynka pocztowa może być zapełniona po brzegi, przy czym ok. 90% aplikacji nie będzie spełniać twoich oczekiwań.
Wieloetapowa rekrutacja – czy to konieczność?
Współcześnie firmy stosują różne rodzaje rekrutacji. Większość jest wielostopniowa. Jeżeli chodzi o podstawowy sposób rekrutowania pracowników, to sprowadza się on do zorganizowania rozmów kwalifikacyjnych z wybranymi kandydatami po zapoznaniu się ze wszystkimi przesłanymi aplikacjami. Większość firm już po przeprowadzeniu jednej tury rozmów wie, którego pracownika zatrudnić. Dotyczy to głównie małych firm, które nie mogą sobie pozwolić, aby dokładniej sprawdzić potencjalnych pracowników.
Jak wygląda przeprowadzanie rekrutacji w korporacjach? Tam proces ten jest bardziej skomplikowany, bo najczęściej rekrutacja jest wielostopniowa. Po pierwszym spotkaniu rekrutacyjnym następuje kolejne, na którym kandydaci muszą zmierzyć się z przygotowanymi zadaniami. Obserwując ich, rekruter jest w stanie ocenić nie tylko ich umiejętności praktyczne, lecz także predyspozycje.
A może telefoniczna rekrutacja?
Prowadzisz niewielką firmę i nie możesz sobie pozwolić, aby kilka godzin lub nawet cały dzień spędzić z potencjalnymi kandydatami? W takim razie pozostaje ci telefoniczna rekrutacja kandydatów. Taka również się sprawdza, ale odpowiednio wcześniej musisz ułożyć pytania. Dodatkowo pamiętaj, że taka rekrutacja ma sporo ograniczeń – nie możesz obserwować reakcji potencjalnych kandydatów, a jak wiadomo, mowa ciała ma znaczenie.
Jeżeli przeprowadzasz telefoniczną rekrutację, to dobrym pomysłem jest zorganizowanie dodatkowego osobistego spotkania z 2–3 kandydatami, którzy według ciebie wypadli najlepiej. Po takim spotkaniu, będziesz wiedział, którą osobę zatrudnić.
Skorzystaj z pomocy specjalistów
Prowadzisz niewielką firmę i po raz pierwszy masz zamiar zatrudnić pracownika? Pamiętaj, że procesu rekrutacji nie musisz przeprowadzać sam – możesz skorzystać z pomocy specjalistów. Na rynku działa wiele agencji doradztwa personalnego. Takie podmioty wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, poszukując dla nich pracowników.
Za skorzystanie z pomocy specjalistów będziesz musiał zapłacić, ale pamiętaj, że w zamian dostaniesz również gwarancję. Jeżeli zdarzy się, że pracownik odejdzie np. po 3 miesiącach pracy, agencja przeprowadzi kolejną rekrutację, a za pomoc nie pobierze wynagrodzenia.
Do rekrutacji warto się przyłożyć
Rekrutacja trwa, jest żmudna i wymaga stalowych nerwów – to prawda. Warto jednak poświęcić czas na szukanie idealnego pracownika. W przeciwnym razie osoba przyjęta do pracy może nie spełnić twoich oczekiwań. Pamiętaj też, że przyjętego pracownika będziesz musiał wdrożyć w zakres obowiązków. To zaś wiąże się z poświęceniem mu czasu. Jeżeli odejdzie on po kilku tygodniach czy nawet miesiącach, faktycznie sporo stracisz. To kolejny powód, aby nie śpieszyć się z decyzją.
To może Cię również zainteresować