Motywowanie pracowników

Jak motywować pracowników?

3 lutego 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 7 głosów

7 głosów

9 komentarzy

Jak motywować pracowników?
Odpowiednia motywacja jest kluczem do sukcesu i skutecznie zapobiega wypaleniu zawodowemu. I choć ustawodawca w żaden sposób nie obliguje pracowników do takiego działania, to warto podkreślić, że wprowadzenie zdrowej konkurencji lub też motywowanie pracowników może przynieść jedynie korzyści. Na jakie metody warto postawić?

Sposobów motywowania pracowników jest całe mnóstwo. Warto jednak zwrócić uwagę, że część wymagać będzie określonych środków finansowych, część zaś zupełnie przeciwnie. W drugim przypadku wszystko zależy od samego pracodawcy, niemniej sama motywacja dzieli się na wewnętrzną oraz zewnętrzną, zaś ich rozróżnianie może pomóc w dobraniu odpowiednich technik. Wszystko zaś w imię rozwoju firmy. Odpowiednio zmotywowany pracownik jest znacznie bardziej efektywny, dąży również do podejmowania coraz to nowszych wyzwań i sam podnosi sobie poprzeczkę.

Motywacja wewnętrzna

Motywacja wewnętrzna pracownika jest uznawana za niezwykle ważną, gdyż rodzi się z potrzeby uznania, jak i samorozwoju każdego zatrudnionego. W takim przypadku stanowisko pracy jest swoistego rodzaju odpowiedzią na wszelkie potrzeby. Pracownik może ? za pomocą swojego zakładu pracy ? może realizować cele, jak również rozwijać się. Ponadto, jeżeli jego koncepcje, jak i pomysły odnoszą pozytywne wyniki, pracownik może podnosić własne kompetencje i podążać ścieżką kariery, która jest przewidziana dla stanowiska, które obejmuje. W praktyce nie każdy pracownik posiada wysoko rozwiniętą motywację wewnętrzną. Warto zauważyć, że w takim przypadku zatrudniony powinien być zainteresowany wykonywaną przez siebie pracą i powinien dążyć do samorozwoju. Nie każdy zatrudniony będzie wykonywał swoje obowiązki z uśmiechem na twarzy i właśnie dlatego niezbędna jest odrobina przynajmniej motywacji zewnętrznej.

Szukasz pracy?

Doradca Klienta - LEROY MERLIN - GDAŃSK OLIWA

Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.

  • Gdańsk
Dodana
Polecana

STRAŻNIK DZIAŁU OCHRONY

Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Łodzi

  • Łódzkie
Dodana
Polecana

Starszy Inspektor ds. Zamówień Publicznych

Straż Miejska m. st. Warszawy

  • Warszawa
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana
Dodana

To, co działa najsilniej

Motywacja wewnętrzna ? jak wskazano powyżej ? jest istotna, niemniej może być dopełniana również motywacją zewnętrzną. W tym przypadku pracownik działa, gdyż chce osiągnąć pewien cel. Nie ma tu miejsca na ewentualne potrzeby wewnętrzne, gdyż liczy się ? dla przykładu ? wygrana. Ten system motywowania pracowników jest nastawiony na system kar i nagród. pracodawca wykorzystuje tutaj rywalizację pracowników, którzy chcą zdobyć określoną nagrodę. Te mogą być rozmaite ? pieniężne, rzeczowe... wszystko zależy jedynie od pracodawcy i tego, na co może sobie pozwolić. I choć patrząc na tę kwestię przez pryzmat kosztów to ? i owszem ? pracodawca ponosi je. Z drugiej jednak strony zyskuje zaangażowany zespół pracowników, którzy starają się osiągnąć wyznaczony cel i jednocześnie pokazać, że warto w nich inwestować. To zaś sprawia, że wyniki choćby sprzedażowe firmy idą w górę.

Kto powinien motywować?

Warto zauważyć, że zdrowa rywalizacja zawsze jest dobra i poprawia efektywność pracowników. To jednak, kto powinien motywować zależy w dużej mierze od struktury samej firmy. I tak, jeżeli zakład pracy jest rozbudowany, może to być bezpośredni przełożony, kierownik zmiany lub też manager. W przypadku mniejszych firm, motywować może sam szef. Z pewnością ? z punktu widzenia pracownika ? nie każda pochwała będzie tak samo istotna, niemniej będzie motywowała do wytężonej pracy. Specjaliści, którzy zajmują się tym właśnie tematem podkreślają, że zatrudniony odbiera to jako sygnał. Z jednej strony ktoś się nim interesuje, z drugiej zaś pochwała może być interpretowana jako fakt, iż ktoś się interesuje jego osobą oraz tym, co robi w pracy. Pochwała jest też świetnym punktem wyjścia do rozważań o tym, jak pracownik radzi sobie na swoim stanowisku pracy, jak wykonuje swoje obowiązki. Być może okaże się, że w takiej rozmowie przedstawi one swoje nowe i kreatywne zaraz pomysły.

Jakie są najczęstsze błędy menadżerów i szefów? Więcej informacji w artykule: Zadanie nie tylko szefa - motywowanie pracowników.

Zatrzymaj najlepszych

Aby pracownicy swoją pracę wykonywali nie tylko rzetelnie, ale również z poświęceniem, nie wystarczy samo stanowisko pracy. Warto wiedzieć, że najlepsi z grupy zawsze będą dążyć do czegoś więcej. W takim wypadku pracodawca ? aby ich zatrzymać w firmie ? musi sięgnąć po szereg innych środków. Motywacja do dalszej pracy mogą być szkolenia, na których zatrudniony będzie podnosił swoje kwalifikacje zawodowe. Aktualne przypisy prawa są tak skonstruowane, że umożliwiają wypracowanie stosownego porozumienia pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Być może warto z tego skorzystać? Podmiot zatrudniający okazuje w ten sposób swoje zainteresowanie pracownikowi, zaś odpowiednio skonstruowana umowa nie powoli temu drugiemu odejść od razu po uzyskaniu kwalifikacji, ukończeniu kursu, szkolenia czy też dodatkowych studiów. Inną możliwością jest również przedstawienie danemu pracownikowi drogi awansu i pokazania, co może osiągnąć wytężoną pracą.

Monitoring?

We współczesnym świecie biznesu nie uznaje się, że baczne obserwowanie pracowników przynosi określone, rzeczywiste rezultaty. Co prawda, zatrudnieni będą świadczyć pracę z myślą o tym, że mogą być obserwowani, niemniej niekoniecznie wpłynie to na ich efektywność. Monitoring jest zatem znacznie gorszym rozwiązaniem niż motywowanie pracowników do zwiększonego wysiłku. Warto postawić na kreatywne formy rozwoju poszczególnych zatrudnionych. Powinni oni czuć się odpowiedzialni za firmę i jej wyniki. Wówczas bowiem czas ich pracy nie będzie marnotrawiony, zaś podmiot zatrudniający nie będzie musiał wykładać dodatkowych środków właśnie na obserwowanie ich.

To może Cię również zainteresować

Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?

Podziel się

9 komentarzy

nothing

nothing

Sposoby motywacji pracowników to bardzo ważna rzecz w każdej firmie. Wiele można przez to zyskać.
Dorota Wędrynia

Dorota Wędrynia

Dobrze wiedzieć. Jednak wszędzie coś innego jest motywujące i nie ma złotej recepty. Moim zdaniem dobry szef sam powinien sprawdzać i testować co wpływa na większą wydajność u swoich pracowników w tym zakresie.
Buster

Buster

Ale jaka jest rozsądna pensja? Trudno to ocenić, zwłaszcza dla założycieli lub młodych przedsiębiorców. Dlatego rozważ: Jak duży i pilny jest problem, który osoba może rozwiązać? Jaką wartość dodaną ma to dla firmy?
Las84

Las84

Również zmotywowani pracownicy, którzy czują, że ich pomysły i praca mają znaczenie, mogą czuć się bardziej komfortowo będąc kreatywnymi i oferując kierownictwu sugestie.
Polina

Polina

Niewielka konkurencja wśród pracowników nie zaszkodzi. Konkurencyjne środowisko to środowisko produktywne. Zachęcaj pracowników do udziału w konkursach lub wyzwaniach, ponieważ jest zdrowy i może prowadzić do większego koleżeństwa.
Marek Jóźwiak

Marek Jóźwiak

Nowy rodzaj współpracy między firmą a pracownikami, który doskonale sprawdza się jako sposób na zwiększenie motywacji, gdy pracownik ma akcje spółki, które przynoszą zysk na koniec miesiąca.
szef

szef

Pod motywacją pracy rozumiem organizację firmy w taki sposób, aby wszyscy starali się wykonywać swoje obowiązki zawodowe w najlepszy sposób i „w pełni”.
Nikolas

Nikolas

Sposobów jest wiele jak tutaj opisujecie. Każda korzyść dla pracownika jest doceniona, jeżeli to oczywiście nie jest coś czego on nie wykorzysta. Pakiety takie są bardzo różnorodne.
tula1

tula1

W naszej firmie są oceny pracownicze i różne innowacyjne projekty. Z tego tytułu sa np. nagrody kwartalne albo konkretne pieniężne za wygrany konkurs w usprawnieniu systemu crm itp.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka