Jeżeli prowadzisz niewielką firmę, ale w Twoich szeregach znaleźć muszą się wysoko wykwalifikowani specjaliści, to jesteś świadomy tego, że trudno ich znaleźć. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim znacząca część takich pracowników może przebierać w ofertach pracy, gdyż na rynku europejskim wciąż brakuje specjalistów. Co więcej, kuszące mogą być nie tylko zarobki, ale również miejscowość wykonywania pracy. W związku z powyższym część pracowników chętnie nawiązuje współpracę z zagranicznymi podmiotami, gdyż to właśnie one gwarantują nie tylko wysoką pensję, ale również możliwość podróżowania po świecie. Małe firmy, co prezentują liczne rankingi i badania, zazwyczaj przegrywają w boju o specjalistę. Jeżeli jednak uda się takich pozyskać, to niezbędne jest zainwestowanie w pozapłacowe świadczenia. Po jakie najczęściej sięgają pracodawcy?
61% pracowników korzystało w 2013 roku
Z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, które zostało przeprowadzone przez firmę Sedlak & Sedlak wynika, że w 2013 roku niemal 61% pracowników korzystało przynajmniej z jednego pozapłacowego świadczenia. Benefity różnią się jednak w zależności od firm i branż, w jakich podmioty działają. Czy są one? Najprościej mówiąc, to wszelkie dodatkowe, pozapieniężne świadczenia, jakie przyznawane są pracownikowi przez pracodawcę. Takie benefity aktualnie coraz częściej zyskują na znaczeniu i stają się nieodłącznym elementem zatrudnienia. Przede wszystkim warto pamiętać, że świadczenia te nie są wielkim wydatkiem z punktu widzenia pracodawcy, zaś świetnie zdają egzamin jako pozapłacowe elementy motywowania pracownika do wytężonej pracy. Co więcej, za ich pomocą można sprawić, że pracownicy będą bardziej lojalni wobec swojego przełożonego.
Telefony służbowe i prywatna opieka medyczna
W 2013 roku tendencja związana z przyznawaniem pracownikom pozapłacowych świadczeń odbywała się na dwóch płaszczyznach. Z jednej strony pracodawcy dbali o to, aby doposażyć w najnowszy sprzęt stanowiska pracy, z drugiej zaś oferowali pracownikom bezpłatne karnety. Trzeba pamiętać, że to, w jaki sposób pracuje osoba zatrudniona jest związane z tym, na jakim sprzęcie pracuje. W 2013 roku niemal 36% pracodawców postawiło na telefon służbowy. Taki wybór nie jest przypadkowy ? najczęściej podmioty zatrudniające nie rozliczają dokładnie pracowników z wykonanych rozmów lub wyznaczają górną opłatę za rozmowy prywatne osoby zatrudnionej. Na drugim miejscu w przygotowanym zestawieniu znalazł się komputer przenośny. Na taki postawiło aż 28% pracodawców. Nieco mniej, gdyż 26% podmiotów zatrudniających zaoferowało swoim podwładnym prywatną opiekę medyczną, zaś 22% podarowało karnety sportowe. Na kolejnych miejscach znalazły się ubezpieczenia na życie (13%), samochody służbowe (11%), szkolenia (11%) czy dofinansowanie do nauki (10%).
To się opłaca
Pracodawcy, którzy stawiają na prywatną opiekę medyczną czy zakup karnetów sportowych mogą skorzystać z zamówień hurtowych. Oznacza to, że obniżają koszty zakupu takich świadczeń. Takie rozwiązanie ma również swoje zalety, gdyż ? przykładowo ? znacznie mniejszą popularnością cieszy się opłacanie dodatkowych zajęć dzieciom pracowników. W takiej sytuacji pracodawca musi pod uwagę wziąć ich wiek czy przyzwyczajenia. Okazuje się zatem, że znacznie łatwiej wykupić takie świadczenia, które będą skierowane bezpośrednio do osób zatrudnionych. Co więcej, w takim przypadku pracodawca nie musi kierować się indywidualnymi preferencjami podwładnych ? mogą oni, choć nie muszą skorzystać z przygotowanych dla nich benefitów. Nic zatem dziwnego, że takie rozwiązanie jest wdrażane w coraz większej ilości firm, które stawiają na pracowników i chcą zmotywować ich do pracy, jak i pozostania w danym zakładzie pracy.