Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4085        SUBSKRYBUJE: 7524
Tematy, które interesują czytelników:  Kontrahent, Stres w pracy, Work-life balance, Praca w soboty

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków?

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków?
Gdy pracujemy ponad siły, protestuje nie tylko nasz umysł, lecz także organizm. Skoro prędzej czy później pojawią się poważne kłopoty zdrowotne, warto wiedzieć, w jaki sposób radzić sobie z nadmiarem obowiązków.

Z czego wynika nadmiar obowiązków w pracy?

Poza życiem zawodowym każdy z pracowników ma swoje życie prywatne. To drugie, niestety, często cierpi kosztem tego pierwszego. Ma to miejsce zwłaszcza wówczas, gdy obowiązków w pracy systematycznie przybywa. Choć szef może chcieć w ten sposób wyróżnić pracownika, który się po prostu sprawdza, przeciążenie nadmiarem obowiązków – zwłaszcza w dłuższej perspektywie – może skończyć się zawodowym wypaleniem.

W jaki sposób poradzić sobie, gdy obowiązków z tygodnia na tydzień przybywa? Podstawą jest konieczność określenia przyczyn takiego stanu rzeczy. Czy firma w ostatnim czasie przeprowadziła optymalizację kosztów i postanowiła zwolnić kilku pracowników? Czy to kwestia braku organizacji w zakładzie pracy? A może szef zleca załatwienie najważniejszych spraw tylko jednemu pracownikowi, bo wie, że się na nim nie zawiedzie?

Nadmiar pracy gdy firmy nie stać na kolejnego pracownika 

Są firmy, które latami nie wykazują dochodu, bo wszystkie wypracowane środki przeznaczają na dynamiczny rozwój. Takie przedsiębiorstwa często tną koszty na wszystkich możliwych płaszczyznach, nierzadko ograniczając też zatrudnienie. W takim przypadku osoby zatrudnione często pracują ponad siły. Jeżeli firmy nie stać na zatrudnienie kolejnego pracownika warto, by zespół przemyślał przyjęcie stażystów lub praktykantów.

Dlaczego przyjęcie stażysty lub praktykanta może być dobrym rozwiązaniem? Korzyści osiągają obie strony: firma może zyskać na pewien czas pracownika, który będzie mógł wykonywać mniej skomplikowane zadania, a stażysta lub praktykant otrzyma szansę nabycia szeregu umiejętności. Warto też pamiętać, że przyjęcie do firmy stażysty nie wiąże się dla pracodawcy z większymi kosztami.

Nadmiar pracy wynikający ze złej organizacji

Zlokalizowanie przyczyn problemu z natłokiem zadań jest podstawą kwestią, bo pozwala na wdrożenie zmian. Gdy mowa o nadmiarze obowiązków, pracownik powinien przyjrzeć się nie tylko temu, w jaki sposób organizuje sobie pracę, lecz także zwrócić uwagę na przepływ informacji w firmie. Czy poszczególne działy mają ze sobą dobry kontakt? Czy pracownicy otrzymują wytyczne odpowiednio wcześniej, czy na przysłowiową ostatnią minutę? Odpowiedź na takie pytania jest kluczowa.

Jeżeli w firmie zawodzi przepływ informacji, to pracownicy powinni postarać się zmienić dotychczasowy model pracy. Warto pomyśleć o opracowaniu nowego, który sprawdzi się lepiej. Jeżeli sam pracownik ma problem z organizacją, to warto zastanowić się, co zawodzi. Czasem wystarczy po prostu wypisać na liście zadania, jakie muszą być zrealizowane w danym dniu. Takie rozwiązanie lub systematyczne prowadzenie kalendarza powinno też pomóc w ustaleniu priorytetów.

To Cię powinno też zainteresować: Prawa pracownika - nawet nie wiesz, ile Ci się należy

 

Nadmiar obowiązków w pracy? Porozmawiaj z szefem

Bywają szefowie, którzy obarczają wybranych pracowników większą ilością zadań do wykonania, bo wiedzą, że oni sobie z nimi poradzą. Jeżeli problemem jest to, że pracownik spędza coraz więcej godzin w pracy, to niezbędna jest szczera rozmowa z przełożonym. Zatrudniony powinien wskazać na nadmiar obowiązków jako powód tego, że nie jest on w stanie wykonać wszystkich zadań w wyznaczonym czasie i jednocześnie w sposób rzetelny.

Dobrym rozwiązaniem takiej sytuacji może być douczenie innego pracownika i przekazanie mu części obowiązków. Wówczas wystarczy tylko systematycznie kontrolować jego postępy i sprawdzać, czy daje on sobie radę, wykonując poszczególne zadania. Takie rozstrzygnięcie problemu jest też praktyczne – w razie choroby jednego z pracowników, drugi będzie mógł go zastąpić.

 

Jak radzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy?

Nadmierna ilość obowiązków w pracy to najprostsza droga do wypalenia zawodowego. Warto mieć tego świadomość i starać się ze wszystkich sił, aby móc w odpowiednim momencie wyłapać, że pracy mamy zbyt dużo. Co zrobić, gdy już zauważymy, że mamy zdecydowany nadmiar pracy?

Za dużo obowiązków w pracy przypadających na jednego pracownika nie jest dobrą sytuacją ani dla niego samego, ani dla pracodawcy. Jednak to pracownik powinien zgłosić, że odczuwa nadmiar obowiązków w pracy. Jednak zanim uda się z taką rozmową do przełożonego, to powinien najpierw sumiennie przemyśleć, czy sposób, w jaki pracuje jest dostatecznie efektywny.

Bardzo często pracownicy nie wyrabiają się w realizacji powierzonych im zadań ze względu na to, że źle zarządzają swoim czasem pracy. Podstawowym błędem jest marnowanie czasu na rozmowy ze współpracownikami, rozpoczynanie nowych zadań i ich nie kończenie, a potem wracanie do nich co powoduje stratę czasu na zapoznanie się z zadaniem po raz kolejny. Źle wpływa na efektywność pracy także nadmierne przejmowanie się obowiązkami i problemami innych pracowników, co niepotrzebnie zawiera nasz czas i zajmuje naszą głowę, choć w tym momencie moglibyśmy zająć się swoimi zadaniami. Dla wielu osób złe jest zbyt duże poświęcanie czasu na kwestie administracyjne i biurowe, dlatego dobrze jest się zastanowić, czy tych zadań nie można jakoś usprawnić, aby zabierały mniej czasu.

Przeciążenie obowiązkami może być także spowodowane nie samą pracą, a odpoczynkiem. A raczej tym, że wielu pracowników ma wciąż problem ze zdrowym odpoczywaniem. Zamiast całkowicie oderwać się od pracy, ciągle o niej myślą nawet w czasie wolnym lub podejmują takie aktywności, które w cale ich nie odprężają. Dobrze jest przyjąć się zasadę, że wypoczynek powinien być inny niż sposób pracy, czyli dla pracowników biurowych najlepszym relaksem będzie aktywność fizyczna (chociażby spacer na świeżym powietrzu), a nie np. siedzenie przed laptopem.

Oceń ten wpis
Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków?
Ocena: 5.0, liczba głosów: 15

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.