Rodzaje umów o pracę i wymiar czasu

Przejście z umowy o pracę na B2B - o czym należy pamiętać?

19 sierpnia 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 5 głosów

5 głosów

5 komentarzy
Przejście z umowy o pracę na B2B - o czym należy pamiętać?
Z roku na rok coraz więcej pracowników decyduje się przejść z umowy o pracę na B2B, głównie ze względów finansowych. Choć w wielu przypadkach takie rozwiązanie będzie bardzo opłacalne, należy dopilnować, aby w terminie dopełnić wszelkich formalności. O czym szczególnie należy pamiętać, gdy przechodzimy z kontraktu B2B na umowę o pracę?

Z artykułu dowiesz się:

  • jak wygląda przechodzenie z umowy o pracę na kontrakt B2B,
  • jak wygląda kwestia Małego ZUS przy B2B,
  • o czym należy pamiętać, samodzielnie opłacając składki ZUS i podatki,
  • czy warto być płatnikiem VAT,
  • czym różni się kontrakt B2B od umowy o pracę?

Czytaj także: Praca na etacie a prowadzenie działalności gospodarczej - najważniejsze kwestie.

Przejście z umowy o pracę na kontrakt B2B – najważniejsze informacje

Przejście z umowy o pracę na B2B powinno być poprzedzone dogłębną analizą naszej sytuacji finansowej oraz podatkowej. Najczęściej wygląda to tak, że osoby, które wpadają w drugi próg podatkowy, decydują się założyć własną działalność, aby móc zoptymalizować wysokość płaconych podatków. Co istotne, kontrakt B2B nie musi zawierać dokładnie takich samych obowiązków, jak umowa o pracę. Możemy zdecydować się na współpracę w węższym zakresie, jednocześnie podpisując umowę z innym podmiotem. Samozatrudnienie nie różni się w tym kontekście w niczym od bycia przedsiębiorcą - możemy zawierać tyle umów, ile tylko jesteśmy w stanie zrealizować. Pamiętajmy, że przechodząc na B2B:

  • jesteśmy zobowiązani we własnym zakresie odprowadzać składki ZUS i podatki,
  • tracimy przywileje pracownicze, takie jak urlop czy ekwiwalenty,
  • nie obowiązuje nas czas pracy jak w przypadku pracowników etatowych,
  • mamy większą swobodę w nawiązywaniu różnego typu kontraktów biznesowych.

Świadczenie usług na rzecz byłego pracodawcy, a ulga Mały ZUS

Najczęściej pracownik, który zdecyduje się założyć własną działalność gospodarczą, podpisuje umowę z tym samym podmiotem, który uprzednio był jego pracodawcą. W praktyce mamy tutaj do czynienia z czymś takim, jak samozatrudnienie u byłego pracodawcy. W polskim porządku prawnym nie jest to niczym niespotykanym, jednak zarówno w kontekście składek ZUS, jak i płaconych podatków takie rozwiązanie może okazać się niekorzystne. Mowa tutaj w szczególności o Małym ZUS-ie, z którego mogą korzystać początkujący przedsiębiorcy. Daje on możliwość płacenia niższych składek przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności gospodarczej. Zadeklarowana podstawa wynosi wtedy nie mniej, niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Niemniej jednak przedsiębiorca, który wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy te same czynności, które wykonywał w ramach umowy o pracę, nie ma prawa do skorzystania z ulgi Mały ZUS. Ponadto, nie przysługuje mu także ulga na start. Nie ma też prawa, przez pierwsze dwa lata prowadzenia firmy, korzystać z opodatkowania liniowego. Przedsiębiorcy starają się obejść ten przepis, na przykład poprzez nawiązanie współpracy z podmiotem powiązanym, a nie konkretnie z byłym pracodawcą. Takie działanie jest jednak ryzykowne, bowiem w przypadku kontroli organy podatkowe i ZUS sprawdzają, kto jest rzeczywistym odbiorcą usług. Przejście z uop na B2B u tego samego pracodawcy nie zawsze będzie więc korzystne, zwłaszcza jeśli mamy na względzie wyłącznie aspekty finansowe.

Szukasz pracy?

ROBOTNIK MAGAZYNOWY

CUSTOM EXPERT SP. Z O.O.

  • Małopole
  • 4 500-8 000 zł / mc
Dodana
Aplikuj bez CV

Specjalista ds kadr i płac

Promost Consulting sp. z o.o. sp. k.

  • Rzeszów
Dodana

Ślusarz-spawacz/ jedna zmiana/ Świdnik

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Lublin
Dodana

Elektryk (m/w/d)

Trummer Personalservice Opole Sp. z o. o.

  • Austria
Dodana

Praca przy sadzeniu i pielęgnacji pnących roślin ozdobnych

GRUPA CONTRAIN

  • Holandia
  • 8 000-11 000 zł / mc
Dodana

Video

Samodzielne opłacanie składek i rozliczanie podatków

Przejście z uop na B2B daje nie tylko korzyści, ale przynosi także dodatkowe obowiązki, z których przedsiębiorca musi się wywiązać. Będąc na umowie o pracę, składki ZUS i podatek dochodowy odprowadza za nas pracodawca. Tymczasem na samozatrudnieniu obowiązek ten spada na nas. Musimy we własnym zakresie nie tylko obliczać, ale również odprowadzać składki i podatki. Za jakiekolwiek błędy popełnione w tym zakresie odpowiada przedsiębiorca. Najczęściej jednak osoby samozatrudnione decydują się nawiązać współpracę z biurem rachunkowym. Takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści, między innymi:

  • pozwala scedować odpowiedzialność na właściciela biura,
  • pozwala uniknąć konieczności samodzielnego obliczania podatków i składek ZUS,
  • redukuje problem samodzielnego prowadzenia księgowości i zdobywania w związku z tym specjalistycznej wiedzy,
  • pozwala ograniczyć koszty związane z zakupem programu księgowego bądź odpowiedniej licencji.

Oczywiście nie ma przeciwwskazań, aby przedsiębiorca prowadził księgowość we własnym zakresie, lecz zazwyczaj nie posiada on w tej materii wystarczającej wiedzy ani doświadczenia, by móc poradzić sobie z podatkami samodzielnie. 

Czy warto być płatnikiem VAT, będąc na kontrakcie B2B?

Bycie podatnikiem podatku VAT wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, jednak w pewnych przypadkach warto zdecydować się na ten krok. Zacznijmy od tego, że czasami przedsiębiorcy zwyczajnie nie mają wyboru - prawo obliguje ich do tego, aby opłacać podatek VAT ze względu na branżę, w jakiej działają. Tymczasem w przypadku, gdy można samodzielnie zdecydować, czy zostać płatnikiem VAT, czy też nie, warto przede wszystkim rozważyć, z kim będziemy współpracować. Jeśli decydujemy się na współpracę z podmiotami gospodarczymi, to w większości przypadków opłaca się zostać podatnikiem VAT. Firmy najchętniej podejmują współpracę właśnie z przedsiębiorcami, które są czynnymi podatnikami VAT. Wszystko dlatego, że mogą one odliczyć podatek, zatem redukują zobowiązanie wobec budżetu państwa. Jeśli jednak zamierzamy współpracować z byłym pracodawcą, lecz będzie on jedynym podmiotem, z którym podpiszemy kontrakt, to lepiej zrezygnować z bycia podatkiem VAT. Pamiętajmy, że możemy nim zostać w każdej chwili, jeśli tylko stwierdzimy, że jest to dla nas opłacalne.

Video

Czym powinien się różnić kontrakt B2B od umowy o pracę?

Dobry kontrakt B2B różni się od umowy o pracę przede wszystkim:

  • wysokością wynagrodzenia - przedsiębiorca sam będzie musiał regulować składki ZUS i podatki, zatem powinien zarabiać więcej, aby nie być stratnym,
  • regulacjami dotyczącymi dni wolnych - przedsiębiorca nie ma prawa do urlopu, jednak może ustalić z byłym pracodawcom zakres płatnych dni wolnych,
  • regulacjami dotyczącymi zakresu wykonywanych obowiązków,
  • regulacjami dotyczącymi czasu pracy.

Pamiętajmy, że kontrakt B2B nie jest umową o pracę, zatem nie daje on przywilejów przedsiębiorcy, jednocześnie nie czyniąc z niego pracownika w oczach byłego pracodawcy. Kontrakt B2B zwykle różni się też czasem trwania, bowiem najczęściej jest on zawierany na czas nieokreślony.

Podsumowanie:
  • Przejście z umowy o pracę na kontrakt B2B powinno być poprzedzone dogłębną analizą sytuacji finansowej oraz podatkowej
  • Kontrakt B2B nie musi zawierać takich samych obowiązków, jak umowa o pracę. Możemy zdecydować się na współpracę w węższym zakresie, jednocześnie podpisując umowę z innym podmiotem
  • Przy przejściu na B2B tracimy przywileje pracownicze, takie jak urlop czy ekwiwalenty, jednak mamy większą swobodę w nawiązywaniu różnego typu kontraktów biznesowych
  • Bycie płatnikiem VAT wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, jednak warto rozważyć ten krok, zwłaszcza jeśli jesteśmy zobowiązani do opłacania podatku VAT ze względu na branżę, w jakiej działamy

Najczęściej zadawane pytania

Kto może przejść na B2B z umowy o pracę?

Co do zasady, na kontakt B2B może przejść każdy, kto zdecyduje się założyć własną działalność gospodarczą. Należy jednak zwrócić uwagę na wszelkie korzyści oraz wady, jakie niesie za sobą tego typu kontrakt.

Kiedy kontakt B2B jest korzystnym rozwiązaniem?

Najczęściej B2B będzie korzystne dla osób, które wpadają w drugi próg podatkowy. Dzięki temu mogą oni zoptymalizować wysokość miesięcznych zobowiązań podatkowych oraz wysokość płaconych składek ZUS.

O czym należy pamiętać, przechodząc na B2B?

Pracownicy, którzy decydują się przejść na B2B, muszą pamiętać o tym, że będą zobowiązani we własnym zakresie odprowadzać składki ZUS oraz podatki. Mogą jednak skorzystać z usług biura rachunkowego, które przejmie na siebie obowiązek wyliczania zaliczki na podatek dochodowych, składek ZUS czy podatku VAT.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

5 komentarzy

Pr.. księgowości

Pr.. księgowości

Z perspektywy pracodawcy, B2B może okazać się korzystnym rozwiązaniem. Możemy zdecydować się na współpracę w węższym zakresie i nie musimy się martwić o urlopy czy inne przywileje pracownicze. Jednak należy pamiętać o obowiązkach, jakie spadają na samozatrudnionego.
Aldona

Aldona

Przejście z umowy o pracę na B2B wydaje mi się korzystne tylko pod warunkiem, że mamy już pewną stabilność finansową. Uważam, że warto rozważyć założenie własnej działalności, ale nie pochopnie.
Polia

Polia

Nie mam nic przeciwko samozatrudnieniu, jednak powinniśmy dokładnie przebadać swoją sytuację finansową i podatkową przed podjęciem decyzji. Możemy w ten sposób uniknąć błędów, które mogą nas wpędzić w jeszcze większe kłopoty.
Gość

Gość

Przejście z umowy o pracę na B2B nie jest do końca korzystne, chyba że mam zapewnione zlecenia, a tego nie mogę być pewny
Cezary

Cezary

Ja osobiście uważam, że nie warto przesiadać się na B2B. Tracę przywileje pracownicze i jestem zmuszony do samodzielnego opłacania składek oraz podatków. Bez pracy nie ma kołaczy, ale trzeba też pamiętać o swoich prawach.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.