Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 1026        SUBSKRYBUJE: 7277
Tematy, które interesują czytelników:  Choroba zawodowa, Warunki szkodliwe, Opłacalne kierunki studiów

Asertywność w miejscu pracy

Asertywność w miejscu pracy
Chociaż większość z nas doskonale wie, czym jest asertywność i pragnie do niej dążyć, nie zawsze to się udaje. Czasem nie jesteśmy w stanie pozostać asertywnymi na tyle, na ile byśmy tego chcieli. Kwestia ta ma duże znaczenie na polu zawodowym – zwłaszcza w kontaktach z przełożonymi, współpracownikami czy klientami. Na szczęście asertywności można się nauczyć, dlatego już teraz sprawdź, jak efektywnie wzmocnić swoją asertywność, zarówno w codziennym życiu, jak i w pracy!

Asertywność to pojęcie powszechnie znane i chętnie przywoływane na gruncie budowania relacji społecznych. Istnieje wiele definicji, jednak w powszechnym rozumieniu asertywność to nic innego, jak posiadanie własnego zdania oraz emocji i gotowość do ich wyrażenia lub obrony. Bycie asertywnym to także brak niezdrowej ustępliwości i umiejętność argumentowania zasadnej odmowy na podstawie dokonanej samooceny własnych działań i zachowań.

Mimo, że brzmi to logicznie i naturalnie, nie zawsze jesteśmy w stanie zachować się asertywnie, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi miejsce pracy i wykonywanie obowiązków służbowych. Zapewne niejednokrotnie spotkałeś się z sytuacją, w której powinieneś odmówić przyjęcia jakiegoś zadania, jednak obawiałeś się negatywnych konsekwencji. Pamiętaj, że to pracownicza asertywność stanowi o profesjonalizmie zatrudnionego i wbrew pozorom może stanowić lepszą wizytówkę pracownika, aniżeli nadmierna uległość i gotowość do wykonywania dodatkowych zleceń wbrew sobie.
 

Asertywność – dlaczego to takie ważne?
 

Asertywność w codziennym życiu pozwala uniknąć wielu niekomfortowych sytuacji. Tak samo jest w miejscu pracy. Pracownik asertywny to taki, który potrafi rzetelnie wykonywać powierzone obowiązki, przy jednoczesnym poszanowaniu własnych interesów. Bycie asertywnym w dłuższej perspektywie pozwala na obniżenie poziomu stresu i frustracji, a co za tym idzie, psychicznego obciążenia. Zatrudniony jest w stanie skupić się na tym, jak poprawnie komunikować swoje postawy i pracować na miarę swoich możliwości, a nie tylko po to, by stale starać się spełniać czyjeś oczekiwania.

Asertywność może sprawiać problemy – zwłaszcza, gdy jesteśmy zależni od gratyfikacji finansowej czy hierarchii pracowniczej. Warto jednak pamiętać, że odmowa oraz niezależne myślenie nie muszą być utożsamiane ze sprzeciwem i brakiem pokory. Psycholodzy alarmują, że w grupie ludzi zawsze znajdą się jednostki mniej lub bardziej asertywne, a stan idealnej równowagi jest wysoce nieprawdopodobny. Oczekuj, że prędzej czy później ktoś z otoczenia wystawi asertywność innych osób na próbę i nie ma w tym nic złego. Właśnie dlatego bądź przygotowany, że niejednokrotnie zostaniesz postawiony w sytuacji niekonstruktywnej krytyki, zlecenia dodatkowego zadania czy prośby o wykonanie nadgodzin. Kluczem do sukcesu jest umiejętność poradzenia sobie z takimi zachowaniem w sposób umiejętny i stanowczy, w atmosferze wzajemnego szacunku i efektywnej współpracy.
 

Ćwiczenia na asertywność
 

Asertywności można się nauczyć, dlatego warto zainwestować trochę czasu w rozwinięcie tej niezwykle przydatnej umiejętności. Istnieje wiele ćwiczeń, które pozwolą pracownikowi spojrzeć na siebie obiektywnie i lepiej przygotować na ewentualną presję osób z otoczenia w miejscu pracy. Warto zacząć od wizualizacji sytuacji stresowej i wyobrażania sobie potencjalnych scenariuszy asertywnej postawy, wraz z możliwymi odpowiedziami, tonem głosu, a nawet gestami. Dzięki temu sytuacja, która zazwyczaj zaskakuje i uniemożliwia rozsądną reakcję, staje się prostsza do identyfikacji i doboru adekwatnego zachowania.

To Cię powinno też zainteresować: Prawa pracownika - nawet nie wiesz, ile Ci się należy

Innym ćwiczeniem asertywności jest metoda trzech kroków. Podejmując daną decyzję, postaraj się szybko poddać ją trzystopniowej analizie: jakie będą konsekwencje zgody/odmowy, czy mam ochotę i potrzebę je ponosić, a następnie wyrażenie tego głośno. Bycie asertywnym nie polega na agresywnym dążeniu do własnych racji i pokazywaniu wyższości niezależnego postępowania na każdym kroku. Asertywność to równowaga i postępowanie w zgodzie ze sobą. Tym samym, wstępem do ćwiczenia asertywności w miejscu pracy będą małe zmiany, wprowadzane stopniowo. Przykładowo, pracownik może odmówić wykonania polecenia w danym momencie tłumacząc, że chętnie zrobi to, jeśli wystarczy mu na to czasu po wykonaniu bieżącego zadania, nad którym pracuje.

Pracownicy nie powinni również bać się dochodzenia przysługujących im praw – między innymi argumentowania konieczności wzięcia urlopu w danym dniu, mimo braku zgody przełożonego. Doskonałym ćwiczeniem na asertywność jest również zwracanie uwagi na nieodpowiednie zachowania w miejscu pracy, na przykład podnoszenie głosu, używanie niecenzuralnych słów lub słuchanie głośnej muzyki przez współpracowników. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, na jakim poziomie jest ich asertywność, dlatego nie starają się jej poprawiać.
 

Asertywność w pracy – zyskaj szacunek współpracowników i szefa
 

Mogłoby się wydawać, że uleganie wpływom i gotowość do wykonywania dodatkowych zadań pracowniczych przedstawi nas w korzystnym świetle i zapewni sympatię przełożonych lub współpracowników. Niestety granica między uczynnością i pomocą, a jawnym wykorzystywaniem nie zawsze jest zauważalna, zwłaszcza z perspektywy samego pracownika. Wbrew pozorom to właśnie asertywność i umiejętność dochodzenia swoich praw zapewniają szacunek innych osób, dając sygnał, że jesteśmy świadomi własnej wartości i należy się z nami liczyć.

Asertywność w pracy jest potrzebna bez względu na rodzaj zajmowanego stanowiska – zarówno wśród pracowników niższego szczebla, jak i osób zarządzających zasobami ludzkimi. Szacunek podwładnych zapewnia dalszy posłuch, konsekwencję i efektywną współpracę na określonych z góry zasadach. Kierownicy i managerzy powinni szczególnie pracować nad asertywnością, gdyż kierowanie zróżnicowanym zespołem wymaga elastyczności i obiektywnej oceny poszczególnych działań. 

Analitycy zachowań prospołecznych i komunikacji interpersonalnej zachęcają do zdania sobie sprawy, że asertywność i jej narzędzia są w pełni słuszne, dlatego prędzej czy później staną się naturalne. Jeśli do tej pory obawiałeś się negatywnych konsekwencji swojej asertywności, czyli odrzucenia, wyśmiania, ignorowania czy też krytycznej oceny, musisz zrozumieć, że jeśli nauczysz się postrzegać zachowania asertywne jako jedyne właściwe reakcje, wymienione konsekwencje znikną, a w ich miejsce pojawi się poczucie wolności, pewności siebie i samoświadomości.

Pamiętaj, że asertywność w miejscu pracy to nie tylko umiejętność mówienia “nie” ale również mówienia “tak”, zgodnie ze zdroworozsądkowym podejściem do postaw własnych i innych osób – zwłaszcza w tak wymagającym środowisku, jakim jest miejsce pracy.

Oceń ten wpis
Asertywność w miejscu pracy
Ocena: 5.0, liczba głosów: 8

Zobacz inne porady dla pracowników

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.