Gdy przejrzeć ogłoszenia publikowane na lokalnych ogłoszeniach o pracę, to okazuje się, że niewielu pracodawców decyduje się podać dane na temat oferowanego wynagrodzenia. Ta kwestia wydaje się tematem tabu, choć nie dla wszystkich – wyjątkiem są firmy zagraniczne, które w Polsce poszukują specjalistów lub tworzą właśnie tu oddział. Takie podmioty stawiają na obszerne ogłoszenia, z których kandydat może dowiedzieć się m.in. o wymaganiach potencjalnego pracodawcy czy korzyściach, jakie osiągnie, gdy zostanie zatrudniony, oraz warunkach finansowych. W przypadku polskich pracodawców sprawa nie jest wcale tak oczywista.
„Stabilne wynagrodzenie” lub „motywacyjne wynagrodzenie”
Powyższe frazy bardzo często pojawiają się w ogłoszenia o pracę. Niestety, nie mówią one wiele potencjalnemu pracownikowi. Stabilnym wynagrodzeniem jest pensja w wysokości minimalnej krajowej, ale takie wynagrodzenie nie jest zadowalające dla pracowników. Jeżeli zdecydujesz się zamieścić właśnie taki, utarty zwrot, możesz zniechęcić do siebie kandydatów. Podobnie wygląda sprawa z umieszczeniem w ogłoszeniu zwrotu „motywacyjne wynagrodzenie”, gdyż i ten niewiele mówi o finansowych warunkach proponowanych przez firmę. Jak zatem rozwiązać tę kwestię?
Jest kilka możliwości:
- Podaj minimalną kwotę wynagrodzenia, jaką możesz zaoferować – w ten sposób unikniesz zaproszenia na rozmowę osób, które nie będą zainteresowane wykonywaniem pracy za zaproponowaną przez ciebie stawkę;
- Podaj widełki płacowe – możesz zaznaczyć, że wysokość wynagrodzenia zostanie ustalona indywidualnie z poszczególnymi kandydatami. W ten sposób wysokość pensji możesz uzależnić od umiejętności i wykształcenia osób, które zgłosiły swoje kandydatury;
- Nie podawaj wynagrodzenia – co prawda, w ten sposób możesz zniechęcić do siebie część kandydatów, ale brak informacji o wynagrodzeniu będzie i tak lepszy niż umieszczanie standardowych zwrotów, które nic nie wnoszą.
„Bo dowie się konkurencja…”
Być może przed podaniem konkretnej kwoty wynagrodzenia w ogłoszeniu o pracę powstrzymuje cię to, że pozostałe firmy działające w branży dowiedzą się, na ile wyceniasz pracę poszczególnych pracowników. To błędne założenie. Pamiętaj, że dziś cyklicznie jest organizowanych wiele badań, które mają odpowiedzieć na pytanie, na jakie pensje mogą liczyć pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach.
Jeżeli sądzisz, że wysokość wynagrodzenia, którą oferujesz swoim pracownikom, może sprawić, że konkurencja będzie chciała przejąć pracujących dla ciebie specjalistów, to musisz pamiętać, że pieniądze to nie wszystko. Po pierwsze konkurencyjna firma musiałaby zaproponować twoim pracownikom wyższe pensje, a po drugie ty możesz – poza pensją – oferować również świetną atmosferę i pozapłacowe bonusy. Dziś pracownicy szczególną uwagę zwracają na takie, pozapłacowe, warunki.
Przetestuj, aby zobaczyć, czy to się opłaca
Jeżeli dotychczas nie podawałeś w ogłoszeniu wysokości proponowanego wynagrodzenia i nie mogłeś znaleźć odpowiedniego kandydata na wolne stanowisko, sprawdź, czy podanie informacji o pensji nie sprawi, że twoje ogłoszenie będzie cieszyło się większym zainteresowaniem. Pamiętaj przy tym, aby – poza wynagrodzeniem – podać inne korzyści wiążące się z wykonywaniem pracy dla ciebie. Być może cyklicznie wręczasz premie? A może zapewniasz dostęp do prywatnej opieki medycznej? Poinformuj o tym potencjalnych kandydatów, aby otrzymać dokumenty aplikacyjne od najlepszych.
To może Cię również zainteresować