Własna firma

Moja firma nie zarabia. Co dalej?

28 kwietnia 2020

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 30 głosów

30 głosów

6 komentarzy

Moja firma nie zarabia. Co dalej?
Firmy działające na rynku mają swoje lepsze i gorsze momenty. Bywa, że przedsiębiorstwo przez długi czas nie przynosi oczekiwanych zysków, by dopiero później zaskoczyć wpływami przedsiębiorcę. Często jest też odwrotnie – prężnie działająca firma odnotowuje straty. Jak ratować upadający biznes?

Mam firmę, która nie zarabia

Prowadzenie firmy wiąże się z koniecznością pozyskiwania kontrahentów, bo to właśnie współpraca z nimi gwarantuje zyski. Zdarza się jednak, że mimo starań właściciela firmy czy jego pracowników, przedsiębiorstwo – zamiast odnotowywać zyski – odnotowuje straty. Taka sytuacja jest wyzwaniem, bo konieczne jest nie tylko wskazanie przyczyn odpowiedzialnych za taki stan rzeczy, lecz także odpowiedzenie na pytanie, czy warto – mimo przeciwności – ratować firmę.

Jeżeli przedsiębiorca decyduje się na ratowanie swojej firmy, to – w pierwszej kolejności – musi zastanowić się, dlaczego jego firma nie notuje zysków. Powodów może być wiele: źle przygotowana oferta handlowa, niekompetentna obsługa, brak strony internetowej czy ogólna, kiepska sytuacja na rynku czy w konkretnej branży. W zależności od tego, co leży u podstaw niepowodzeń firmy, konieczne jest wdrożenie konkretnych zmian.

Video

Szukasz pracy?
Dodana
Polecana

Specjalista ds. Utrzymania Dróg

ZABERD Sp. z o.o

  • Chodzież
Dodana
Polecana

Magazynier - Operator wózka widłowego

NVH POLAND Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana
Dodana
Polecana
Dodana
Polecana

Firma nie zarabia? Popracuj nad atrakcyjnością oferty handlowej

Nie każdy przedsiębiorca pamięta, że to właśnie oferta handlowa jest zupełną podstawą. Dlaczego? Bo z niej potencjalni klienci czy biznesowi kontrahenci mogą dowiedzieć się zupełnych podstaw. By zatem była ona atrakcyjna, konieczne jest jej systematyczne uaktualnianie. Nie bez znaczenia jest też śledzenie oferty konkurencji.

Firmy nastawione na sprzedaż w branży B2B, powinny pamiętać o tym, by zatrudnić dobrego handlowca, który będzie umieć przekonać niezdecydowanych. Pracownik odpowiedzialny za pozyskiwanie zleceń jest jednym z najważniejszych w firmie, bo gwarantuje, że na firmową skrzynkę mailową będą spływały zamówienia.

Nowe kanały sprzedaży szansą firmy na zysk

Współcześnie, by utrzymać się na rynku, nie wystarcza sprzedawać tylko tradycyjnymi kanałami sprzedaży, lecz także nowoczesnymi. Choć firm stawiających na nowoczesne strony internetowe przybywa z roku na rok, to nie wszystkie taką posiadają. Przedsiębiorcy niemogący pochwalić się firmową witryną, koniecznie powinni o takiej pomyśleć.

Dlaczego posiadanie strony internetowej jest ważne? Bo ta, umożliwia sprzedaż dóbr również w sieci. Przedsiębiorcy powinni przy tym pamiętać, że specjaliści szacują, że w 2015 r. roku polski rynek e- commerce będzie wart już ok. 30 mld złotych. Dzięki wykorzystaniu nowych kanałów komunikacji możliwe jest dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów.

Należy dywersyfikować swoje działania sprzedażowe, aby osiągnąć jak najlepszy wynik:

Źródło obrazka: https://www.szef-sprzedazy.pl/strategie/znalezc-idealny-model-dystrybucji

Zastój w branży

Czasem powodem, dla którego przedsiębiorca nie może rozwijać swojej firmy i czerpać z niej zyski jest po prostu zła sytuacja na rynku lub w branży, w której działa. W takiej sytuacji trudno o dobrą receptę. Z całą pewnością konieczne jest optymalizowanie kosztów. Dobrze też, by firma była w każdej chwili przygotowana na kryzys – dodatkowe środki na koncie z myślą o kilku gorszych miesiącach pozwolą jej na zachowanie płynności finansowej. Finansowe zabezpieczenie na trudne czasy to rzecz, o której powinien pomyśleć każdy z nas, nie tylko przedsiębiorcy. Ważną umiejętnością będzie tutaj zdolność liczenia pieniędzy, jakie firma rzeczywiście zarabia, a jaka część tej kwoty musi wystarczyć na pokrycie comiesięcznych kosztów.

Więcej na ten temat można dowiedzieć się z poniższego podcastu:

Video

Prowadzenie firmy nie jest zadaniem łatwy – przedsiębiorca musi być nie tylko właścicielem, lecz także psychologiem, handlowcem, specjalistą i swoim własnym managerem. Problemy finansowe firmy to trudny czas, ale warto podjąć trud i zwalczać przeciwności. Dzięki temu można być pewnym, że w przyszłości przedsiębiorstwo również będzie w stanie przetrwać każdy kryzys.

Firma przynosi straty – co robić?

Sytuacja, gdy firma przynosi straty, jest naprawdę trudna. Jednak każdy, kto decyduje się na otworzenie własnej działalności, musi pamiętać, iż wiąże się to z ryzykiem straty.

Niemniej nie wolno siedzieć z założonymi rękami, ponieważ twoja firma wymaga w takiej sytuacji konkretnych działań:

  • Jednym ze sposobów jest czasowe zawieszenie działalności – można to zrobić nawet przez internet. Wówczas nie prowadzi się działalności, w związku z czym nie trzeba opłacać zaliczek na podatek dochodowy czy składać deklaracji VAT. Co więcej, zawieszenie działalności daje też możliwość wyrejestrowania się z ZUS, ale należy pamiętać, że wówczas po 30 dniach dochodzi do utraty ubezpieczenia zdrowotnego, a okres działalności nie będzie wliczony do lat pracy.
  • Innym rozwiązaniem, które może pomóc uporać się z problemem, jest restrukturyzacja firmy. Ratowanie upadających firm to zadanie bardzo trudne, dlatego warto skorzystać z usług profesjonalistów. Postępowanie restrukturyzacyjne w wielu przypadkach pozwala uniknąć upadłości, choć wiąże się z koniecznością wprowadzenia różnych, często kontrowersyjnych zmian. Z restrukturyzacji może skorzystać każdy przedsiębiorca, przy czym we wniosku kierowanym do sądu należy wykazać, iż takie postępowanie będzie korzystne dla wierzycieli. Istnieje wiele metod restrukturyzacji, np. postępowanie układowe, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie sanacyjne czy postępowanie o zatwierdzeniu układu.

Jeśli jednak pomimo wdrożonych rozwiązań zysk firmy nadal jest minimalny lub przynosi ona wyłącznie straty, to warto zastanowić się nad zamknięciem działalności. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy przedsiębiorstwo przynosi coraz więcej strat, wybrana oferta nie spotkała się z zainteresowaniem klientów, nie ma możliwości udoskonalenia oferty, pojawiają się trudności z płynnością finansową. Firmę lepiej zamknąć także wtedy, gdy prowadzenie jej nie daje żadnej satysfakcji, a na etacie można zarobić więcej niż na własnej działalności. Są to tylko sytuacje przykładowe – zawsze trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw, aby mieć pewność, że podjęta decyzja jest najlepsza.

Najczęściej zadawane pytania

Czy należy zamknąć firmę jeśli ta nie zarabia?

Zanim zamkniemy swój biznes, należy zastanowić się, jaka jest przyczyna spadku obrotów i spróbować ją uratować.

Jak ratować firmę, która nie zarabia?

Warto najpierw poznać przyczynę takiej sytuacji, aby wdrożyć odpowiednie działanie. Można rozważyć zawieszenie działalności, plan oszczędnościowy lub restrukturyzację firmy.

Podziel się

6 komentarzy

Aldona Mikra

Aldona Mikra

Taka sytuacja jest kryzysowa i dlatego trzeba szukać ratunku - samemu można czasami sobie nie poradzić.
Renia

Renia

Wszystko łatwo powiedzieć. Czasami jednak nie da się przewidzieć wszystkiego dokładnie.
Wilder

Wilder

Na wypadem kryzysu dobrze mieć strategię, jednak dobrze mówić, a różnie jest. Wiele ludzi wiąże koniec z końcem na firmie i nie ma skąd pozyskać środków. No ale cóż innego pozostało.
Karol

Karol

Moja firma nie zarabia. Co dalej? Moja firma też nie zarabiała i po prostują ją zlikwidowałem. Wtedy nie znałem porad , jakie są w tym artykule.
Lema

Lema

Trzeba kombinować, wdrażać inne rozwiązania lub po prostu zmienić branżę lub zakończyć działalność gdy pod tym względem człłowiek popada w długi. Sytuacje są różne.
Maria Łabęda

Maria Łabęda

Trzeba kombinować i szukać pomocy, wymyślać nowe rozwiązania i jeżeli to nie pomoże to może warto zastanowić się nad innymi pomysłami łącznie z pracą na etat?

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka