Motywowanie pracowników

Co zrobić, żeby zapobiegać odejściom pracowników?

27 października 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 20 głosów

20 głosów

0 komentarzy

Co zrobić, żeby zapobiegać odejściom pracowników?
Odejście pracownika w przedsiębiorstwie jest normalnym zjawiskiem, któremu nie można całkowicie zapobiec. Niemniej, w przypadku, gdy ciągle zwalniają się kolejni zatrudnieni, warto podjąć działania, mające na celu ich zatrzymanie w firmie. Przynosi to duże korzyści samemu przedsiębiorstwu, gdyż doświadczony pracownik najlepiej wykonuje swoje obowiązki, natomiast zatrudnienie nowej osoby pociąga za sobą spore wydatki.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są skutki odejścia dla pracownika,
  • jakie są skutki zwolnień dla pracodawcy,
  • jak zatrzymać chcącego odejść pracownika,
  • jakie są strategie zatrzymywania pracowników,
  • jak zwiększyć motywację pracowników?

Czytaj także: Podwyżka w pracy dla wybranych czy dla wszystkich?

Odejście pracownika – sytuacja dla pracownika

Złożenie wypowiedzenia umowy o pracę to trudna decyzja, jednak podejmuje ją coraz więcej pracowników. Ich sytuacja w takim przypadku może być dwojaka, w zależności od tego, jak podchodzą oni do zwolnienia. Wielu z nich już wcześniej szuka nowej pracy, tak aby zapewnić sobie byt i stały dopływ środków finansowych. W takim przypadku rezygnacja z pracy nie jest trudną decyzją, zwłaszcza jeśli w nowym miejscu zaproponowano pracownikowi lepsze zarobki czy warunki zatrudnienia. Są także pracownicy, którzy decydują się złożyć wypowiedzenie niemalże z dnia na dzień.

Przyczyn takiego zachowania może być wiele, jednak wśród najczęstszych wymienia się:

  • mobbing,
  • niskie płace,
  • brak możliwości rozwojowych,
  • trudną sytuację w firmie, odbijającą się na atmosferze i warunkach pracy.

Zazwyczaj w pracownikach, którzy z dnia na dzień składają wymówienie, napięcie narasta już od dłuższego czasu. Wystarczy im przysłowiowa kropla, która przeleje czarę goryczy. Odejście z pracy, z jednej strony daje szansę na rozwój, z drugiej strony zawsze związane jest z pewnym ryzykiem.

Video

Odejście pracownika – sytuacja dla pracodawcy

Odejście pracownika może postawić pracodawcę w wyjątkowo trudnej sytuacji. Obecnie większość firm wdraża model zatrudniania odpowiedniej liczby osób, z których każda wykonuje powierzone obowiązki. Trudno więc z dnia na dzień zastąpić kogoś, kto złożył wypowiedzenie. Oczywiście, zgodnie z Kodeksem Pracy obowiązuje konkretny okres, w którym pracownik wciąż musi stawiać się w miejscu pracy, jednak istnieją rozmaite okoliczności, aby czas wypowiedzenia skrócić. Odchodzenie pracowników to spory problem dla pracodawcy, gdyż jest on zobowiązany znaleźć nową osobę do firmy. Taką, która będzie posiadała odpowiednie kompetencje oraz doświadczenie zawodowe. 

Ponadto muszą oni ponieść koszty związane z:

  • przeprowadzeniem procesu rekrutacyjnego,
  • wdrożeniem nowej osoby w jej obowiązki,
  • ustanowienia zastępstwa na czas nieobecności,
  • wyposażenia nowego pracownika w odpowiednie narzędzia.

Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść?

Pracownika, który złożył wypowiedzenie, nie zawsze można zatrzymać. Naturalne będzie bowiem odejście pracownika na emeryturę, złożenie rezygnacji, gdy przeprowadza się on do innego miasta czy kraju, bądź złożenie wypowiedzenia, jeśli stan zdrowia nie pozwala na dalsze podejmowanie obowiązków zawodowych. Niemniej, są to nieliczne przypadki — w większości sytuacji pracownik sam decyduje o odejściu z firmy. Zatrzymanie pracownika nie jest łatwym zadaniem, jednak pracodawca przede wszystkim powinien ustalić przyczynę złożenia wypowiedzenia. Czasami są to złe warunki pracy, w innych przypadkach zbyt niskie uposażenie, czy też brak perspektywy rozwoju.

Jeśli zależy nam na zatrzymaniu pracownika, nie możemy poprzestać na obietnicy zmian — należy jak najszybciej wdrożyć odpowiednie działania. Przykładowo, możemy tak zorganizować pracę, aby nikt nie musiał pracować w nadgodzinach, możemy również wręczyć konkretnej osobie aneks do umowy, na mocy którego zwiększymy jej wynagrodzenie. Oczywiście, nie wszystkie zmiany można przeprowadzić w kilka dni, czasami potrzeba do tego zdecydowanie więcej czasu. Zwróćmy uwagę, że pracownik musi mieć świadomość, że zależy nam na tym, aby pozostał on w firmie i podejmujemy ku temu odpowiednie kroki.

Jakie są strategie utrzymania pracowników w firmie?

Zatrzymanie pracownika, który planuje złożyć wypowiedzenie, bądź właśnie to zrobił, jest wymagającym zadaniem. Dlatego też o wiele lepszym rozwiązaniem jest wdrożenie odpowiedniej strategii utrzymania pracowników w firmie. 

Przedsiębiorstwa posiłkują się następującymi metodami:

  • efektywny system motywacji pracowników — benefity pracownicze, szkolenia, elastyczny czas pracy, czy możliwość pogodzenia obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi lub nauką;
  • udoskonalenie procesu rekrutacji — dzięki temu można uniknąć przyjmowania osób, które w rzeczywistości nie chcą podjąć zatrudnienia w naszej firmie, bądź pracę w niej traktują jako "okres przejściowy";
  • likwidacja mikrozarządzania — każdy pracownik musi być traktowany na równi z innymi, nie może dochodzić do sytuacji, w których niektóre zespoły działają na innych zasadach;
  • rozwój kultury firmy — wdrażając pracowników w kulturę organizacyjną firmy, zdobywamy ich zaufanie, a oni sami stają się elementarną częścią przedsiębiorstwa;
  • stały kontakt z pracownikami — pracodawcy powinni odpowiadać na potrzeby pracowników, a rozpoznać je można na przykład dzięki efektywnym rozmowom, czy regularnie przeprowadzanym ankietom;
  • tworzenie systemu wsparcia — w praktyce oznacza to, że pracownicy nie muszą obawiać się dłuższych nieobecności, ponieważ ktoś inny będzie w stanie wykonać przynajmniej podstawowe ich obowiązki.

Jak zwiększyć motywację pracowników do pracy?

Zapobieganie odejściom pracowników powinno skupiać się przede wszystkim na ich odpowiednim motywowaniu. Sposoby motywacji pracowników są różne, jednak wśród nich najczęściej wymienia się przyznawanie nowych benefitów, które będą zgodne z potrzebami zatrudnionych. Warto więc zapytać ich, czego dokładnie oczekują i z jakich dodatków byliby najbardziej zadowoleni. Motywacja pracowników to również pensja, która powinna odpowiadać uwarunkowaniom rynkowym.

Pracodawcy mogą ustalić regulamin wynagradzania oraz przyznawania premii, czy podwyżek. Pracowników motywuje również prezentowanie wyników oraz docenianie ich pracy, na przykład w postaci mini premii miesięcznej. Z drugiej strony, należy uważać, aby pomiędzy zatrudnionymi nie wytworzyła się atmosfera niezdrowej rywalizacji. Ważne są też częste rozmowy z pracownikami, które dają im świadomość tego, że ich potrzeby są istotne i zauważalne.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są powody odejść pracowników?

Najczęstsze powody, dla których pracownicy składają wypowiedzenia, to niskie wynagrodzenie, nieodpowiednie warunki pracy, nieprzestrzeganie ich praw czy nawet mobbing.

Jak zapobiegać odejściom pracowników?

Zapobieganie odejściom pracowników polega przede wszystkim na wdrożeniu odpowiednich strategii motywowania zatrudnionych. Pracodawca musi również uważnie dobierać zespół oraz stale nadzorować atmosferę, jaka w nim panuje.

Dlaczego odchodzenie pracowników jest niekorzystne dla pracodawcy?

Odchodzenie pracowników pociąga za sobą koszty, związane na przykład z przeprowadzeniem procesu rekrutacji czy wdrożeniem nowej osoby w jej obowiązki. Ponadto doświadczeni pracownicy dobrze znają firmę, stając się niejako jej wizytówką. 

Podziel się

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka