Twoje wsparcie w rekrutacji
Znajdź wymarzoną
ofertę pracy i APLIKUJ
OGŁOSZEŃ: 4093        SUBSKRYBUJE: 7525
Tematy, które interesują czytelników:  Wynagrodzenie, Mobbing w pracy, CV po niemiecku, List motywacyjny bez ogłoszenia, Świadectwo pracy

Umowa zlecenie a koszty pracodawcy

Umowa zlecenie a koszty pracodawcy
Umowa zlecenie jest jedną z najpopularniejszych umów cywilnoprawnych w Polsce. Na jej podstawie w 2016 roku zatrudnionych było aż 1,5 miliona osób. Jest ona szczególnie popularna wśród osób pracujących w tzw. wolnych zawodach. Należą do nich między innymi dziennikarz, fotograf, grafik, a nawet informatyk. Zobacz, co jeszcze warto wiedzieć o umowie zlecenie.


Praca w oparciu o umowę zlecenie wybierana jest także przez ludzi młodych. Najczęściej są to osoby w wieku 21-25 lat. Duża część z nich to studenci, którzy pracują głównie w weekendy. Jest to dla nich korzystne rozwiązanie głównie ze względu na aspekt finansowy. Według statystyk z 2014 roku młode osoby stanowiły 30% wszystkich zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie.

 

Umowa zlecenie - krótka charakterystyka
 

Umowa zlecenie to umowa cywilnoprawna, dlatego nie reguluje jej Kodeks Pracy a przepisy Kodeksu Cywilnego. Osoba zatrudniona w oparciu o ten rodzaj umowy zobowiązuje się do wykonania określonej czynności prawnej (na przykład pracy) dla zlecającego (w tym przypadku pracodawcy) na warunkach określonych w umowie. Stronami mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i spółki.

W przeciwieństwie do umowy o pracę, umowa zlecenie nie musi być zawarta w formie pisemnej. Można zawrzeć ją również w formie ustnej. Należy jednak pamiętać, że w sytuacji konfliktu między zleceniobiorcą a zleceniodawcą nie będzie możliwości odwołania się do fizycznego dokumentu potwierdzającego słowa jednej ze stron. Może być zawarta zarówno na czas określony, jak i nieokreślony.

Umowa zlecenie powinna zawierać przynajmniej 4 podstawowe elementy. Pierwszym z nich są dane obu stron zawierających umowę. W przypadku osoby fizycznej są to imię i nazwisko, imiona rodziców, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego oraz numer PESEL. W przypadku, gdy jedna z osób fizycznych prowadzi działalność gospodarczą, to dodatkowo należy wpisać nazwę działalności oraz numer NIP. Z kolei w przypadku spółki są to takie dane jak jej nazwa oraz adres, numer wpisu do KRS oraz imiona i nazwiska osób ją reprezentujących.

To Cię powinno też zainteresować: Umowa zlecenie - jakie składki należy odprowadzić?

W umowie zlecenie powinien zostać również określony opis zlecenia oraz zakres współpracy. Opis ten powinien być jak najbardziej szczegółowy. W punkcie tym należy również zawrzeć obowiązki zleceniodawcy. Najważniejszym z nich jest wypłata wynagrodzenia. Umowa musi określać jej wysokość oraz termin i formę przekazania pieniędzy. Do innych obowiązków zleceniodawcy należą między innymi zapewnienie bezpiecznych warunków pracy oraz odzieży ochronnej.

Ostatnim punktem w umowie zlecenie jest określenie odpowiedzialności. Dotyczy ona między innymi konsekwencji w przypadku niewywiązania się z powierzonego zleceniobiorcy zadania. Dodatkowe informacje mogą regulować na przykład takie zagadnienia, jak dopuszczenie osób trzecich do wykonania zlecenia czy zasady wprowadzania zmian do umowy. Podczas podpisywania umowy zlecenie należy pamiętać, że pracownika nie obowiązują przepisy Kodeksu Pracy, takie jak czas pracy, prawo do urlopu czy okres wypowiedzenia. Mogą one obowiązywać jedynie wtedy, kiedy pracodawca zgodzi się na zawarcie ich w umowie. Na dokumencie musi się znaleźć także data oraz podpisy obu stron.
 

Umowa zlecenie a ZUS
 

Pracodawca zatrudniając pracownika na umowie zlecenie, ma obowiązek odprowadzania do ZUS-u składek ubezpieczenia społecznego. Nie musi on tego robić jedynie w dwóch przypadkach. Pierwszym z nich jest sytuacja, w której zatrudnia on studenta do 26 roku życia. Drugi przypadek dotyczy zatrudnienia pracownika posiadającego inne tytuły do ubezpieczenia. Muszą być one jednak równe lub wyższe od minimalnej krajowej. Jeśli pracodawca zatrudnia zleceniobiorcę również na umowę o pracę, to z tytułu umowy zlecenia również musi opłacać za niego ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne.

Aby zacząć odprowadzać składki za zleceniobiorcę, przedsiębiorca musi wypełnić formularz ZUS-ZUA. Na jego złożenie ma siedem dni od rozpoczęcia umowy zlecenie. Jeśli zleceniobiorca nie posiada innych tytułów do ubezpieczenia, to pracodawca musi odprowadzać za niego również składki na ubezpieczenie zdrowotne.
 

Koszty pracodawcy przy umowie zlecenie
 

Koszty pracodawcy przy umowie zlecenie mogą się między sobą różnić. Wyróżniamy trzy podstawowe przypadki, które mają na nie wpływ. Pierwszym z nich jest umowa zlecenie podpisana z osobą uczącą się, która nie ukończyła jeszcze 26 roku życia. W takiej sytuacji całkowite koszty pracodawcy wynoszą tyle, ile kwota brutto wpisana na umowie. Takie same koszty ponosi on w przypadku zatrudnienia osoby, która ma umowę o pracę w innej firmie. Dodatkowym warunkiem jest posiadanie przez nią wynagrodzenia równego bądź wyższego niż minimalna krajowa pensja.

Najbardziej niekorzystną opcją dla pracodawcy jest zatrudnienie na umowę zlecenie osoby, która nie posiada umowy o pracę w innej firmie, nie studiuje lub ukończyła 26 lat. W takim przypadku musi on pokryć koszty ubezpieczenia emerytalnego, zdrowotnego oraz rentowego. Musi także wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy, składkę na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Składka chorobowa nie jest obowiązkowa, chyba że pracownik złoży taki wniosek. Jeśli zleceniobiorca dostaje wynagrodzenie w kwocie 1750 zł brutto, to całkowity koszt pracodawcy wynosi 2112,95 zł.

Kwoty te można wyliczyć, używając dostępnych w Internecie kalkulatorów obliczających koszty pracodawcy na podstawie podanych danych. Należą do nich między innymi wynagrodzenie brutto pracownika, rok podatkowy, rodzaj umowy zlecenie, opłacane składki, czy koszty uzyskania przychodu. W wyniku dostajemy wszystkie kwoty dotyczące poszczególnych świadczeń oraz kwotę netto, którą otrzymuje pracownik.

Pracodawca zatrudniający w oparciu o umowę zlecenie może być obarczony również kosztami wyjazdów zleceniobiorców. Warunkiem jest jedynie konieczność posiadania takiego zapisu w umowie. Zwrot kosztów sporządzany jest najczęściej na podstawie tzw. kilometrówki. Jest to nic innego jak ewidencja przebiegu pojazdu prowadzona przez pracowników. Znajdują się w niej takie informacje jak dane osobowe zleceniobiorcy, numer rejestracyjny samochodu, pojemność silnika, data i cel wyjazdu czy stawka za 1 przejechany kilometr.

Całkowite koszty pracodawcy przy umowie zlecenie są dla niego korzystne głównie w przypadku zatrudniania studentów. Należy pamiętać, że wzrastają one wraz z podwyżką minimalnej stawki godzinowej, która obowiązuje podczas umowy zlecenia. W 2018 roku wynosiła ona 13,70 zł, a w 2019 roku ma wynieść 14,50 zł.
Oceń ten wpis
Umowa zlecenie a koszty pracodawcy
Ocena: 5.0, liczba głosów: 19

Zobacz inne porady

Opinie

(brak komentarzy)
Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.