Spis treści
Nie ulega wątpliwościom, że w celu znalezienia dobrego pracownika, niezbędne jest zaangażowanie się w ten proces. Rekordowo niskie bezrobocie sprawia, że chętnych do podjęcia pracy jest mniej, niż było do tej pory, a zatem przygotowanie oferty pracy, która przekona potencjalnych kandydatów do podjęcia zatrudnienia w danej firmie, jest niebywale istotne. Oferta napisana w ciekawy sposób, nie tylko poskutkuje tym, że otrzymasz więcej aplikacji, ale również tym, że szanse na znalezienie najlepszego, kompetentnego kandydata wzrosną.

Oferta pracy – najważniejsze elementy
Ogłoszenie o pracę przede wszystkim powinno spełniać dwa kryteria – być informatywne oraz szczegółowe. Osoby poszukujące pracy, w związku z tym, że mają w czym wybierać, przeprowadzają szczegółową selekcję ofert pracy. Te, które budzą podejrzenia – na przykład z powodu zdawkowych informacji, są często odrzucane. Warto więc w publikowanym przez siebie ogłoszeniu o pracę zwrócić uwagę na to, aby zawierało ono wszystko to, czego potencjalny kandydat może poszukiwać. Oczywiście nie w każdym ogłoszeniu musi znaleźć się nazwa firmy, oferowana pensja czy opis systemu premiowego, jednak już informacje o wymaganiach i zakresie obowiązków na danym stanowisku są konieczne.
Z Twojej perspektywy, zaletami sprecyzowania informacji o poszukiwanym kandydacie będą uniknięcie wielu nieporozumień oraz oszczędność czasu. Po określeniu wymagań na dane stanowisko, np. zaznaczeniu oczekiwanego poziomu wykształcenia i jego kierunku czy wymienieniu kwalifikacji, jakie kandydat powinien mieć, z pewnością otrzymasz znacznie mniej aplikacji. To wbrew pozorom pozytywne zjawisko – skoro aplikujący nie spełniają Twoich wymagań, to nie ma sensu wertować ich dokumentów rekrutacyjnych. Co więcej, otrzyma się znacznie więcej odpowiedzi od osób, które pomyślą – „O! Spełniam te wymagania. To stanowisko jest stworzone dla mnie!”. Da to obopólną korzyść, ponieważ żadna ze stron nie zmarnuje czasu na proces rekrutacyjny, który i tak nie mógłby zakończyć się powodzeniem.
- Wymagania. W tym punkcie powinny znaleźć się szczegółowe informacje o tym, czego oczekujesz od potencjalnego pracownika. Na przykład, czy musi on posiadać wykształcenie kierunkowe, a jeżeli tak, to jakie, oraz czy wymagasz od potencjalnych pracowników znajomości branży lub doświadczenia. W wymaganiach możesz również zaznaczyć, np. konieczność posiadania prawa jazdy, certyfikatów, ukończonych kursów, znajomość języka, umiejętność obsługi programów specjalistycznych czy nawet referencje pracownicze od poprzedniego zatrudniającego. Warto zamieścić tutaj wszystko, co wydaje Ci się istotne i czego oczekujesz od kandydata. Dodatkowo możesz także wskazać pożądane cechy – choć nie wymagasz ich bezwzględnie, to są one mile widziane.
- Zakres obowiązków. W tym punkcie informuje się zainteresowanego ofertą o zakresie jego obowiązków. Jeśli będzie on pracował na specjalistycznych programach, wspomnij o tym. Jeśli część jego obowiązków będzie polegała na wyjazdach w teren – zaznacz, że niezbędne jest prawo jazdy. Obowiązki i wymagania powinny się ze sobą przenikać i uzupełniać. Być może są czynności, których dany kandydat nie chce w swoim życiu zawodowym wykonywać – np. zarządzać zespołem, przeprowadzać audytów czy pracować w delegacjach. Wówczas opisanie zakresu obowiązków będzie świetnym narzędziem odsiewającym kandydatów, którzy i tak nie podejmą zatrudnienia w Twojej firmie.
- Oferowane warunki zatrudnienia. Współcześnie, pracodawcy nie zawsze zatrudniają w oparciu o umowę o pracę. Ta zaś, wciąż jest najbardziej atrakcyjna z punktu widzenia pracowników. Jeśli więc szukasz osoby na etat – wspomnij o tym. To duży atut, który przyciągnie do Twojej firmy pracowników myślących poważnie o tej pracy. Jeśli nie możesz zaoferować etatu, ale może w przyszłości będzie taka szansa, również możesz to zaznaczyć, np. pisząc, że po umowie zlecenie szansa na zatrudnienie na pełen etat. W tej części ogłoszenia o pracę można też poinformować zainteresowanych o tym, co oferujesz poza wynagrodzeniem. Może w Twojej firmie obowiązują ubezpieczenia grupowe albo karnety na zajęcia sportowe lub prywatna opieka zdrowotna? To dziś bardzo istotne z punktu widzenie pracownika czynniki, które wpływają korzystnie na wizerunek pracodawcy.
- Klauzula o danych osobowych. RODO zmieniło nasze codzienne życie. Dawniej klauzula wykorzystywana w CV była jednakowa dla każdego pracodawcy i przypadku. Owszem, nadal da się skonstruować takową, będącą zgodną z obecnym prawem i jednocześnie uniwersalną, niemniej większość pracodawców wymaga uwzględnienia nazwy firmy czy administratora danych. Jeśli więc wolisz się zabezpieczyć przed ewentualnymi roszczeniami, możesz poprosić kandydatów o zamieszczenie klauzuli z uwzględnieniem nazwy Twojej firmy. Trzeba bowiem pamiętać, że brak klauzuli o danych osobowych dyskwalifikuje nawet najlepsze dokumenty aplikacyjne z udziału w procesie rekrutacyjnym.
Szczegółowa oferta pracy wzbudza zaufanie osób poszukujących zatrudnienia i zwiększa Twoje szanse na zalezienie idealnego kandydata. Jako pracodawca musisz mieć świadomość tego, że współcześnie bezrobotni są bardzo czujni i wiedzą, czego chcą. Nie odpowiadają na oferty, które nie opisują zakresu obowiązków czy wymagań, ponieważ te wydają się być nierzetelne i źle świadczą o potencjalnym pracodawcy. Dobrze skonstruowane ogłoszenie jest więc jednym z istotnych elementów employer-brandingu, który w dzisiejszych czasach wpływa na percepcję firmy, jako rzetelnego i godnego zaufania pracodawcy.
Ogłoszenie o pracę a rekrutacja ukryta
Coraz więcej firm decyduje się na rekrutację ukrytą. Jest to proces pozyskiwania kandydatów na wakaty, gdzie nie podaje się nazwy firmy w ofercie pracy. Powodów takiego działania może być naprawdę wiele. Jednym z nich jest sytuacja, kiedy pracodawcy nie chcą wzbudzać paniki wśród obecnych pracowników. Ci mogliby dowiedzieć się, że prowadzona jest rekrutacja na ich stanowiska, albo że firma boryka się z problemami kadrowymi. Innym powodem jest fakt, że przedsiębiorstwa wolą ukryć przed konkurencją informacje o zmianach zachodzących wewnątrz firmy – na przykład o problemach z obsadzeniem stanowisk czy wręcz przeciwnie, o rozwoju firmy. Kolejnym powodem wdrażania rekrutacji ukrytej jest chęć odcięcia skojarzeń kandydatów z daną firmą i pozyskanie wartościowych aplikacji. Ten ostatni powód ma szczególne znaczenie, kiedy firma nie cieszy się uznaniem, albo gdy dopiero wchodzi na rynek. Przy publikowaniu tzw. ślepych ogłoszeń o pracę warto pamiętać o obowiązkach względem RODO:

Niemniej, pomimo tego, że nie podaje się nazwy firmy, należy zadbać o wypisanie wszystkich innych elementów, tak, aby odbiorcy nie mieli wątpliwości co do prawdziwości tego ogłoszenia. Takie ogłoszenie powinno przedstawiać rzeczywisty zakres obowiązków na danym stanowisku, warunki zatrudnienia oraz oczekiwania. Choć nazwa firmy pozostaje anonimowa, to te elementy w wystarczający sposób określą potencjalnemu pracownikowi, w jakiej branży oferowany jest wakat i czego może się spodziewać, podejmując zatrudnienie w tej firmie.
Ogłoszenie o pracę – gdzie je umieścić?
Najpopularniejszym miejscem zamieszczania ogłoszeń o pracę są portale internetowe, służące do poszukiwania pracy. Biorąc pod uwagę, że większość potencjalnych kandydatów regularnie korzysta z komputera czy smartfonów, poszukiwania kandydatów w ten sposób są łatwiejsze. Dostęp do informacji o oferowanym stanowisku jest swobodny i bezpłatny, a w razie jakiejkolwiek pomyłki lub po znalezieniu pracownika, ogłoszenie może być zaktualizowane, poprawione lub usunięte. Takie portale umożliwiają kandydatom szybkie przeglądanie setek ofert, które można dodatkowo przefiltrować pod względem własnych oczekiwań. Więcej na temat odpowiedniego nośnika dla ogłoszeń o pracę można dowiedzieć się z poniższego filmu:

Ogłoszenie o pracę warto też zamieścić w mediach społecznościowych. Dzięki temu dotrze ono do osób, które są już zaznajomione z Twoją firmą lub marką, dzięki czemu masz pewność, że wśród kandydatów trafi Ci się mniej przypadkowych osób oraz takich, które nie mają pojęcia o branży. W mediach społecznościowych w łatwy sposób będzie je można także udostępniać dalej, dzięki czemu zwiększy się zasięg ogłoszenia i liczba jego odbiorców.
Tradycyjne kanały zamieszczania ogłoszeń o pracę jeszcze nie wygasły, zatem z powodzeniem można taką ofertę zamieścić także na lokalnych portalach, w prasie czy puścić wici informacji w eter. Poczta pantoflowa to bezsprzecznie jedno z najsilniejszych sposobów na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Dobrze skonstruowana oferta pracy to zwiększone szanse na pozyskanie wartościowych kandydatów. Warto więc przygotować ją w oparciu o najważniejsze kryteria, jakich wymaga się od aplikujących, a także zawrzeć informacje o zakresie obowiązków czy oferowanych warunkach zatrudnienia. Precyzyjne określenie tego, jakiego pracownika się poszukuje i co otrzyma, kiedy dostanie pracę w danej firmie, pozwala na bardziej skrupulatną selekcję kandydatów już na etapie przesyłania dokumentów aplikacyjnych.