!function(t,h,e,j,s,n){t.hj=t.hj||function(){(t.hj.q=t.hj.q||[]).push(arguments)},t._hjSettings={hjid:2313813,hjsv:6},s=h.getElementsByTagName("head")[0],(n=h.createElement("script")).async=1,n.src="https://static.hotjar.com/c/hotjar-"+t._hjSettings.hjid+".js?sv="+t._hjSettings.hjsv,s.appendChild(n)}(window,document);

Pracodawca - prawa i obowiązki

Nie zatrudniasz? Podziękuj za poświęcony czas, czyli savoir-vivre rekrutacji

7 marca 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 17 głosów

17 głosów

5 komentarzy

Nie zatrudniasz? Podziękuj za poświęcony czas, czyli savoir-vivre rekrutacji
Narzekasz na niesłownych kandydatów, którzy – po umówieniu się na rozmowę kwalifikacyjną – nie zjawiają się w siedzibie firmy? A czy ty okazujesz szacunek tym, którzy poświęcili czas, aby bliżej poznać ciebie i stworzone przez ciebie przedsiębiorstwo? Jeżeli nie udzielasz odpowiedzi zwrotnej po rozmowie kwalifikacyjnej, to niestety, ale nie…

Wiele pisze się o rozmowie kwalifikacyjnej z punktu widzenia kandydatów. To oni mają pamiętać o nienagannym stroju, punktualnym przybyciu pod wskazany adres czy przygotowaniu listy pytań, które mogliby zadać pracodawcy. Jako pracodawca z pewnością docenisz trud osoby, która postąpi właśnie w taki sposób.

Chcesz, aby nawet te osoby, które nie otrzymały u ciebie zatrudnienia, miały o tobie bardzo dobre zdanie? Musisz zatem zadbać o to, aby poinformować wszystkich kandydatów o wynikach przeprowadzonej rekrutacji. Dowiedz się, jak zrobić to.


Gdy przygotowujesz ogłoszenie o pracę

Przygotowując ogłoszenie o pracę, z pewnością rozplanowałeś, jak będzie wyglądał proces rekrutacji. Zaznacz zatem, w jakim terminie będziesz kontaktował się z osobami, których kandydatury cię zainteresują. W ten sposób unikną one niepewnością – będą wiedziały, kiedy telefon na pewno już nie zadzwoni, co pozwoli im skoncentrować się na poszukiwaniu zatrudnienia w innych firmach.

Każde ogłoszenie opublikowane na portalu ogłoszeniowym jest aktywne przez kilkanaście dni, np. 2 tygodnie. Nie będziesz miał zatem problemu ze wskazaniem, kiedy będziesz kontaktował się z osobami, których kandydatury cię zainteresowały.


A może autoresponder?

Przygotowując ogłoszenie o pracę, możesz wskazać adres mailowy specjalnie utworzony z myślą o przeprowadzeniu procesu rekrutacji. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest ustawienie autorespondera, czyli automatycznej wiadomości, która będzie wysyłana do każdej osoby, która prześle wiadomość, w tym wypadku odpowie na ogłoszenie o pracę. W treści takiej wiadomości możesz podziękować za zainteresowanie, wskazując jednocześnie, że z zainteresowanymi kandydatami skontaktujesz się do np. 19 września.
Niestety, powyższe rozwiązanie jest bardzo rzadko stosowane przez pracodawców. W związku z powyższym osoby poszukujące pracy rozsyłają wiele aplikacji – nigdy nie mają pewności, czy dany pracodawca zadzwoni, czy też nie.


Rozmowa kwalifikacyjna – podziękuj również tym, którzy nie zostaną zatrudnienie

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej więcej o sobie mają dowiedzieć się zarówno potencjalny pracodawca, jak i pracownik. Przyjęło się jednak, że to ten pierwszy kontaktuje się z osobą aplikującą. Osoby, które uczestniczyły w rozmowach o pracę często podkreślają, że nie otrzymały żadnej odpowiedzi zwrotnej – pracodawca nie zadzwonił, aby powiedzieć, że nie jest zainteresowany nawiązaniem współpracy.

Jeżeli chcesz się wyróżnić, powinieneś pamiętać o tej zasadzie. Nie tylko podziękuj osobom, które nie spełniły twoich oczekiwań za poświęcony tobie czas, lecz także uzasadnij swój wybór. W ten sposób zaoszczędzisz kandydatom oczekiwania na odpowiedź, pomożesz również, wskazując popełnione błędy lub informując o powodach, dla których nie zdecydowałeś się ich zatrudnić.

Pamiętając o powyższych zasadach, będziesz pracodawcą szanowanym, mającym bardzo dobrą opinię wśród pracowników i osób poszukujących pracy. Dziś, gdy zainteresowani mogą wymieniać się informacjami na temat poszczególnych pracodawców szybciej i łatwiej niż kiedykolwiek, jest to bardzo wskazane.

Podziel się

5 komentarzy

AGa

AGa

Tylko nie odpowiadaj na zasadzie kopiuj-wklej. Napisz chociaż jedno zdanie, ale tak, żeby kandydat czuł, że piszesz do niego. Proste zwróć się Pani, Pan, może po imieniu, albo zdanie, które utwierdzi odbiorcę, że wiesz do kogo pisałeś, np. Pani zdobyte doświadczenie w poprzedniej firmie ... jest, praca Pana w poprzedniej firmie o innym profilu niż nasz zdecydował, żę ... . Przekona to adresata, że wiesz do kogo piszesz
Poradca

Poradca

Podziękuj za poświęcony czas, czyli savoir-vivre rekrutacji. Zdarza się, że ktoś nie przyjdzie na rozmowę kwalifikacyjną, albo przyjdzie i po rozmowie kwalifikacyjnej należy mu powiedzieć, że niestety nie zostanie przyjęty. Warto podziękować takiej osobie, że uczestniczyła w procesie rekrutacji.
Karol

Karol

Wpis bardzo przydatny w tym artykule. Trudne, ale przydatne informacje
rekrut

rekrut

Dobre zasady i profesjonalizm w każdej sytuacji nie zaszkodzą i także budują markę. Według mnie na co dzień gdyby więcej było realizowania takich zasad wszystko byłoby lepsze.
Badach

Badach

Mało który pracodawca takie coś robi, znaczy zdarza się ale przeważnie to jest brak odpowiedzi, nawet brak telefonu o tym czy zostało się przyjętym. To niestety negatywna rzecz.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Na tej stronie korzystamy z plików cookie, aby zadbać o jak najlepsze doświadczenia naszych użytkowników.
Kontynuując po wyświetleniu tej wiadomości, potwierdzasz, że wyrażasz na to zgodę.