Poszukiwanie pracownika

Siłą każdej firmy są jej zasoby pracownicze. Poszukiwania pracownika, który zasili szeregi zespołu, powinny być więc przeprowadzone skrupulatnie i w taki sposób, aby przyniosły owocne rezultaty. Firmy mają różne zasoby i w związku z tym różnie mogą wyglądać procesy rekrutacyjne. Każdorazowo powinny być jednak dostosowane do potrzeb firmy i w jak najlepszy sposób sprzyjać wyłonieniu idealnego kandydata.

Proces rekrutacyjny w firmie

Gdy dane przedsiębiorstwo zatrudnia osoby odpowiadające za HR, to na ich barkach spoczywa organizacja poszukiwań pracownika. Jeśli takowych struktur nie ma, wówczas pozyskanie i zatrudnienie nowego kandydata jest obowiązkiem pracodawcy lub wyznaczonej przez niego osoby.

W procesie rekrutacyjnym mogąl być wykorzystywane różnorodne techniki i narzędzia, jakimi dysponuje firma. Jednym z najistotniejszych etapów jest w tej kwestii rzetelna ocena potrzeb przedsiębiorstwa. Czasem może okazać się, że poszukiwania pracownika należy przeprowadzić wewnątrz struktur firmy – na przykład przenosząc pracowników z jednego stanowiska na drugie lub rozszerzając zakres prac kilku osób.

Ogłoszenie o pracę

Jeśli po dokonaniu analizy okaże się, że niezbędne jest pozyskanie dodatkowych sił pracowniczych, warto do poszukiwań wykorzystać swoje wnioski. To szczególnie ważne podczas tworzenia ogłoszenia o pracę. W takowym należy umieścić podstawowe informacje o firmie, a także specyfikę pracy na danym stanowisku, zakres wymagań i obowiązków od kandydata oraz inne, istotne z punktu widzenia procesu rekrutacyjnego informacje.

Kolejnym etapem poszukiwań pracownika jest selekcja zebranych dokumentów aplikacyjnych. Tę warto wykonać na podstawie analizy wymagań i tego, czy kandydaci je spełniają. Po porównaniu zostanie wyłoniona garstka osób, które najbardziej pasują do kultury organizacyjnej firmy i na danym stanowisku sprawdzą się najlepiej. Należy ich o tym poinformować i zaprosić do dalszego udziału w rekrutacji. Ta może przebiegać na wiele różnych sposobów, np. rozmowa telefoniczna, rozwiązanie testu, case study czy osobista rozmowa kwalifikacyjna. Bez względu na rodzaj, najważniejsze jest, aby lepiej poznać kandydatów – ich doświadczenie, umiejętności i motywacje oraz dowiedzieć się, czy współpraca będzie owocna dla obu stron i porozmawiać o ewentualnych warunkach zatrudnienia.

Poszukiwania pracownika mogą być prostym procesem, co sprawdza się na stanowiskach niewymagających doświadczenia czy szczególnych kwalifikacji. Mogą przybierać też złożoną formę, która pozwala na szersze poznanie kandydata i zbadanie, czy pasuje on do struktur firmy. Warto więc poświecić nieco uwagi zagadnieniom związanym z szukaniem odpowiednich kandydatów, ponieważ udana rekrutacja może w znaczący sposób sprzyjać rozwojowi firmy.