Już wiesz, że wybierasz się na rozmowę kwalifikacyjną. Doskonale pamiętasz, że specjaliści zalecają ubrać się elegancko i zadbać o pierwsze wrażenia. Byś jednak rzeczywiście doskonale wypadł na rozmowie z potencjalnym pracodawcą, powinieneś pamiętać o tym, by szczegółowo sprawdzić informacje na temat firmy, w której zamierzasz pracować. Czemu to takie ważne?
Wysyłając komplet dokumentów aplikacyjnych, informujemy potencjalnego pracodawcę o naszym dotychczasowym wykształceniu, doświadczeniu czy hobby. Choć rozmowa kwalifikacyjna najczęściej jest omawiana przez ekspertów od HR w kontekście tego, by pracownik przygotował się do niej dobrze, nie można zapomnieć, że to również moment, w którym kandydat poznaje potencjalnego pracodawcę. Z jego punktu widzenia istotne jest także to, by poznać go jak najlepiej. Od tego może zależeć to, czy pracownik zdecyduje się w ogóle rozpocząć pracę dla danego podmiotu.
Dwa oblicza rozmowy kwalifikacyjnej
Przed rozmową kwalifikacyjną pracownik najczęściej aplikuje w odpowiedzi na znalezione ogłoszenie. Z tego może wywnioskować, jaka firma szuka kandydata do pracy lub przeciwnie – nie uzyskać odpowiedzi na pytanie, kto jest zainteresowany zatrudnieniem pracownika. Wszystko dlatego, że część przedsiębiorstw decyduje się na przeprowadzenie tzw. rekrutacji ukrytej. W przypadku takiej, kandydat otrzymuje informacje o potencjalnym pracodawcy dopiero na rozmowie kwalifikacyjnej.
W zależności od tego, czy kandydat ma dane o tym, kto rekrutuje czy też nie jeszcze przed wyznaczonym dniem rozmowy, ma szansę zdobyć podstawowe informacje o danej firmie. Ważny jest nie tylko rok jej powstania, lecz także to, czy jest ona częścią zagranicznego przedsiębiorstwa, jaką ma historię, jak wygląda jej oferta czy najbliższe plany na przyszłość. Takie informacje przydają się nie tylko na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, czyli wówczas, gdy kandydat musi odpowiedzieć na pytanie, czy widzi miejsce dla siebie w strukturze przedsiębiorstwa, lecz także do tego, by podjąć decyzję, czy rzeczywiście chce tam pracować.
Zła decyzja kosztuje
Choć czasy są trudne, nie można zapomnieć, że pracownik przyjmujący pierwszą, lepszą ofertę może być znacznie więcej niż tylko rozczarowany. Jeżeli trafia do przypadkowej firmy, w której nie może się sprawdzić, to czeka go kolejne poszukiwanie pracy i wszelkie niedogodności z tym związane. W praktyce zła decyzja jest dla niego równie kosztowna jak dla pracodawcy.
Z punktu widzenia właściciela firmy zatrudnienie nieodpowiedniego pracownika jest problemem, bo konieczne jest ponowne organizowanie rekrutacji. Przyjęty do pracy kandydat, który nie został dokładnie sprawdzony na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, może nie tylko blokować etat, lecz także w nieodpowiedni sposób wypełniać swoje zawodowe obowiązki. Właśnie dlatego tak ważne jest, by każda ze stron gruntownie przygotowała się do rozmowy kwalifikacyjnej.
W jaki sposób sprawdzić pracodawcę?
Jak może sprawdzić pracodawcę osoba wybierająca się na rozmowę kwalifikacyjną? Z całą pewnością najłatwiej mają osoby, które z ogłoszenia mogą wywnioskować, jaka firma poszukuje pracownika. W takiej sytuacji wystarczy odszukać firmową stronę przedsiębiorstwa, by dowiedzieć się, o jej ofercie, sposobie działania czy poczytać o jego historii i rozwoju na rynku.
Kandydat powinien też poszukać w sieci opinii na temat firmy, do której aplikował. W ostatnim czasie powstało wiele witryn internetowych, na których osoby zatrudnione lub byli pracownicy mogą dzielić się informacjami o pracodawcach. Choć do publikowanych opinii należy podjeść z dużym dystansem, mogą one pomóc w podjęciu decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu danej oferty pracy.
To może Cię również zainteresować