Rozmowa kwalifikacyjna

Komunikacja niewerbalna w procesie rekrutacji

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 9 głosów

9 głosów

6 komentarzy

Komunikacja niewerbalna w procesie rekrutacji
Nie tylko wykształcenie i doświadczenie wpływa na ostateczny wynik rozmowy kwalifikacyjnej. Z badań psychologicznych wynika, że niemal 93% przekazu odbieramy w sposób niewerbalny. W jaki sposób zachowywać na spotkaniu z potencjalnym pracodawcą, aby otrzymać wymarzoną posadę?

Mimika i gesty mają wpływ na ostateczny wynik rozmowy kwalifikacyjnej. Z tego też względu potencjalni pracownicy powinni wiedzieć, czego koniecznie unikać, aby nie popełnić błędów, które mogą rzutować na przyjęcie lub też odrzucenie ich kandydatury. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na strój. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami savoir vivre przed rozmową kwalifikacyjną jest koniecznością. Dlaczego? Gdyż z badań naukowców jednoznacznie wynika, że bardziej skłonni jesteśmy wierzyć w to, co widzimy niż w to, co słyszymy. W jaki sposób przygotować się zatem do spotkania z rekrutującym, aby wypaść lepiej niż konkurenci?

Przed czasem

Spóźnienie się na rozmowę kwalifikacyjną źle świadczy o kandydacie. To również spory kłopot organizacyjny ? nagle okazuje się, że na tę samą godzinę przybywa więcej niż jeden zainteresowany i tworzy się zator. Nie tylko zatem należy przybyć do siedziby firmy, w której odbywa się spotkanie wcześniej, ale również zabezpieczyć się przed ewentualnym spóźnieniem środków komunikacji publicznej czy korkami. Co prawda, przybycie grubo przed czasem również nie jest mile widziane, ale z pewnością czas warto wykorzystać na wypicie kubka kawy czy herbaty. Dzięki temu odejdą nerwy związane z przyszłym spotkaniem. A co, gdy rzeczywiście spóźnienia nie można już uniknąć? W dobrym tonie jest nie tylko przeproszenie, ale również telefonicznie poinformowanie o tym fakcie. W przeciwnym przypadku rekrutujący może uznać, że kandydat nie jest zainteresowany i zrezygnował.

Szukasz pracy?

Wsparcie Doradcy Obsługi Klienta - Tarnów

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Tarnów
Dodana

Specjalista ds. IT

Evatronix S.A.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Doradca ds. Obsługi Klienta - Kraków Krowodrza

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Kraków
Dodana
Polecana

Specjalista ds. Kalkulacji Usług - Gliwice

ZoltOs.pl Agencja Pracy Tymczasowej i Pośrednictwa Pracy

  • Gliwice
Dodana
Polecana

Specjalista ds. przetargów i ofert

ITURRI Poland

  • Bielsko-Biała
Dodana
Polecana

Ucisk dłoni

To właśnie ucisk jest często pierwszym elementem powitania. Jako ciekawostkę można wskazać na wyniki badań naukowców z Wielkiej Brytanii. Dowiedli oni, że uścisk ręki może mieć wpływ na ostateczną decyzję rekrutującego. Dlaczego? Gdyż aż jedna trzecia badanych przyznała, że ocenia ludzi właśnie na podstawie uścisku dłoni. Zgodnie z badaniami, okazuje się, że uścisk dłoni ? wbrew wszystkiemu ? może zdradzać bardzo wiele, w tym to, czy kandydat jest szczery, odważny, silny i nawet godny zaufania.
Aktualnie wyodrębniono już kilka rodzajów uścisku dłoni. Wśród nich jest między innymi tak zwany ?żelazny uścisk?, któremu najczęściej ? poza mocnym objęciem ręki ? towarzyszy również energiczne potrząsanie. Uważa się, że osoby, które w ten sposób witają się są nie tylko zakompleksione, ale również bojące się zdominowania przez jednostki silniejsze od siebie.

Wygodnie i elegancko

Poza przybyciem na rozmowę kwalifikacyjną odpowiednio wcześnie, jak również pamiętaniu o uścisku dłoni, trzeba mieć też na uwadze strój. Specjaliści podkreślają ? powinno być nie tylko elegancko, ale również klasycznie. Modny i kolorowy kostium jest wykluczony. Dobrze skrojony garnitur czy garsonka nie tylko podkreślą profesjonalizm, ale również poważne podejście kandydata. Dodatkowo dobrać trzeba też eleganckie buty czy inne dodatki, w tym zegarek.
Panie powinny też pamiętać, że w złym guście jest wyraźny makijaż czy też duża ilość biżuterii. Przyjmuje się, że można ? i owszem ? podkreślić urodę, niemniej jednak warto zrobić to z umiarem, aby efekt końcowy nie był karykaturalny.

Gesty też ważne

W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej warto kontrolować swoje gesty. Wymachiwanie rękoma nie jest dobrze widziane i dodatkowo pokazuje, że kandydat jest zdenerwowany. Warto też pamiętać, aby nie przesadzać z poszczególnymi gestami, czy ich nie powtarzać. W złym tonie jest zaciskanie pięści, stukanie palcami o biurko czy też trzymanie rąk w kieszeniach. I choć teoria wydaje się łatwa, w praktyce ta sztuka może być wyzwaniem. Osobom, które chcą dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej, zaleca się nie tylko opanowanie i kontrolowanie swojego ciała, ale również wykonanie ?próbnej? autoprezentacji w domowych warunkach. Dzięki temu wychwycić można wszystkie mankamenty i popracować nad ich wyeliminowaniem.

Zobacz także artykuł: Mowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej.

To może Cię również zainteresować

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Podziel się

6 komentarzy

Hanka

Hanka

Artykuł bardzo ciekawie napisany - polecam wszystkim porady tego typu.
100% na przód

100% na przód

Osoby podejmujące decyzje personalne chciałyby się przekonać, czy jesteś profesjonalny i osobisty, dopasowany do oferowanego stanowiska i zespołu.
Kasia

Kasia

Komunikacja niewerbalna w procesie rekrutacji. Za bardzo nie wiedziałam nic na ten temat. Dzięki za informacje ujęte w tym artykule.
Gość 45

Gość 45

Komunikacja niewerbalna inaczej ujmując mowa, język ciała, czyli wszystko co pokazujemy i przekazujemy naszemu pracodawcy podczas procesu rekrutacji.
gadu

gadu

Znajdując odpowiednie informacje, możesz pomóc w wielu narzędziach, z których najbardziej przydatne mogą być Internet, witryny korporacyjne, sieci społecznościowe. Liczy się cała postawa.
Zagłoba

Zagłoba

Zawsze zwracaj uwagę na ton komunikacji w zespole. Niektóre firmy komunikują się z tobą,a inne firmy dzwonią nawet przez bezpośrednich szefów. Najważniejsze - nie panikuj!

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.

Dbamy o Twoją prywatność

Serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli pliki tekstowe, które za zgodą Użytkownika są przechowywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym Użytkownika, co może wiązać się również z przetwarzaniem danych osobowych Użytkownika. Pliki cookies przetwarzane przez Aplikuj.pl Paweł Strykowski, zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: ul. Legionów 26/28, 43-300 Bielsko-Biała, NIP: 5471567654, REGON: 070776507, w celu umożliwienia korzystania z Serwisu, jak również na potrzeby analizy zachowań Użytkownika w Serwisie, personalizacji prezentowanych Użytkownikowi treści oraz reklam, zapewnienia działania funkcji mediów społecznościowych oraz do zarządzania Serwisem. Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies, jak również dostęp do panelu zarządzania ustawieniami cookies znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych zawartych w plikach cookies jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez akceptację wykorzystania plików cookies (art. 6 (1)(a) RODO).

Zgoda udzielona poprzez wybór opcji "Wyrażam zgodę" oznacza akceptację wszystkich wykorzystywanych w Serwisie plików cookies. Zgoda Użytkownika może być w każdym momencie zmieniona poprzez kliknięcie w link umieszczony w Polityce Prywatności.

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo do żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących Użytkownikowi praw, można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.

Dostosowuję swój wybór

Dokonaj szczegółowego wyboru poniższych ustawień, aby zapisać indywidualne ustawienia prywatności. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Pliki cookies niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną Zawsze aktywne
Narzędzia statystyczne i marketingowe Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads, Facebook Piksel (remarketing)
Narzędzie analityczne HotJar Statystyka